2020-09-15 kl 09:54
|
|
Hej! |
2020-09-15 kl 11:36
|
|
Blåsa ledningarna är tydligen ett vanligt sätt att trycka sönder backventilerna på. |
2020-09-15 kl 11:47
|
|
Öppna bladventilen till toaletten också. Har inget att göra med att något kan frysa sönder, men ändå lätt att glömma. |
|
2020-09-15 kl 14:35
|
|
Ursäkta en måhända dum fråga men vad är bladventilen och varför ska den öppnas? Jag har aldrig gjort annat än att tömma toan och spoltanken. Verkar som jag kan ha missat nåt. |
2020-09-15 kl 14:41
|
|
Bladventilen är luckan i botten på sitsen. Eller ja, den sitter i kassetten, men syns när man tittar ner i stolen. |
2020-09-15 kl 19:19
|
|
Tack för förklaringen apersson850! Jag brukar låta bladventilen stå öppen en tid efter att jag tömt toa och spoltank, men när det torkat upp stänger jag den inför vinterförvaringen eftersom jag tycker det kommer upp dålig lukt annars. Kanske i och för sig skulle vädra ur under vintern... Men att ta ur kassetten är förmodligen en bättre idé då. Jag börjar nog med det istället. |
|
2020-09-15 kl 19:22
|
|
Antagligen för att inte bladet ska vara under press under lång tid. Det står så här t.ex. i Thetford's bruksanvisning angående vinterförvaring: " Töm avfallstanken helt. Lämna ventilbladet öppet och spraya packningen med Thetford Seal Lubricant." Det sista hoppar jag, kör med olivolja istället. Extra Virgin. ![]() |
2020-09-15 kl 19:29
|
|
Aha, nu kom det nya råd. Är detta samma packning som apersson850 pratar om? Jag har aldrig analyserat denna konstruktion någon gång. Thetford Seal Lubricant, vad består den av tro? Jag har brukat spraya silikon på denna packning. Duger det eller är det sämre? |
2020-09-16 kl 21:00
|
|
Jag sprayar också med någon annan silikongoja. Packningen känns mjuk och fin. |
2020-09-16 kl 22:01
|
|
Vi pratar om två olika gummipackningar nu tror jag? Jag menar bladventilen, den som du öppnar med spaken vid toastolen när man ska uträtta sitt behov. Inte den packningen som sitter under det lock som skjuts undan (öppnas) när man stoppar tillbaka avfallstanken. |
2020-09-16 kl 23:33
|
|
Jo, jag har förstått vad bladventilen är. Den sitter precis under den packning som jag för övrigt resonerade om. |
2020-09-17 kl 07:59
|
|
Jag ska ta och titta lite mera noggrant på denna konstruktion när jag förbereder vagnen för vinterförvaring. Då ska jag också smörja in dessa packningar och kolla så dom känns mjuka och fina. Tack för att ni gjort mig observant på något som jag inte tänkt så mycket på. Jag har bara brukat spraya på lite silikonspray runt bladventilen när den kärvat ibland efter att inte ha använts på ett tag. Kanske ett skäl till att lämna ventilen öppen över vintern. |
2020-09-17 kl 08:16
|
|
För att svara på ts fråga så brukar jag göra som apersson850 beskrev i sitt första svar. Utöver det, eftersom vår vagn ändå ska flyttas, så brukar jag slutligen höja och sänka fronten på vagnen med stödhjulet för att få ut dom sista skvättarna. Därefter lämnar jag avtappningsventilerna öppna vid färden till vinterförvaringen, så då kan ju ytterligare några droppar rinna ut. Vagnen får sedan stå med öppna ventiler och kranar över vintern. Batteriet tar jag ur och förvarar hemma, jag stödladdar det ett par gånger över vintern. |
2020-09-17 kl 21:07
|
|
Jättebra att vara supernoga, men vi och många andra vintercampar och då går vagnen från bo-varm till djupfryst många gånger på en säsong och då står ju vagnen uppställd så att tömma systemen och toa enligt instruktionsbok funkar bra! även om det finns pytte lite vatten kvar i avloppstank så fryser det inte sönder. Större risk då med kranar/pumpar och varmvattenberedare, så jag kör alltid ur det sista ur pumpar och kranar med elen på när jag tror det är helt torrt, just för att det inte ska riskera att finnas nån droppe kvar där... |
2020-09-17 kl 21:20
|
|
Perin det är en o samma packning underdelen tätar mot bladventilen o överdelen mot skjutluckan eller tätar mellan tank o toa när den är på plats. |
2020-09-17 kl 21:59
|
|
Det stämmer, en droppe vatten som fryser i pumpen räcker för förstöra den. Men jag har fått lära mig att man inte får köra pumpen torr. Tror det står i instruktionsboken. I början köpte jag nån köldvätska som jag sög upp och släppte ut, för att ev kvarvarande droppar inte skulle frysa. Men numer nöjer jag mig med att öppna kranarna utan ström och låta vattnet rinna ur. Det brukar räcka. Sen lyfter jag upp hängpumpen något, så den inte ligger i botten på vattendunken över vintern där det kan finnas lite fukt. Solifer har lösa dunkar, vilket jag gillar. |
2020-09-18 kl 07:58
|
|
Jag följer instruktionerna i instruktionsboken och det har funkat bra för mig i alla år. Att det finns lite vatten kvar i tankar är ju ingen fara, det är ju när det finns vatten i trånga utrymmen, eller om pumpen ligger i det som Jan-E skriver, som det kan få sprängverkan och saker fryser sönder. |
2020-09-18 kl 12:44
|
|
Jag hade en kran i en tidigare vagn som sprack på vintern. Den hade höj- och sänkbar pip. Jag hade missat att lyfta upp den tillräckligt högt, så att vattnet kunde rinna baklänges ner i den mjukare slangen, via den öppna kranen. Istället stod det lite vatten kvar i halsen på kranen. Det räckte för att plasten skulle spricka. Men detta var ju ovanför själva ventilen, så det fanns inte vatten med tryck på där. Jag bytte aldrig ut kranen, utan satte en slangklämma runt sprickan, så fick det duga med det. Det höll tätt då. |
2020-09-18 kl 18:58
|
|
Tack för alla svar, har tömt via kranarna och tappkranen till varmvattnet nu. |
2020-09-21 kl 08:21
|
|
Igår kallställde vi vagnen och tömde den inför vinterförvaring. Så nu har jag analyserat denna konstruktion. Stämmer exakt som du beskrev det. Jag gjorde rent extra ordentligt i år och sprayade in packningen med silikonspray. Lämnade sen bladventilen öppen. |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.