Dra ut och campa i Europa som total nybörjare? / av Anonym 582507728

• 24 svar
Dra ut och campa i Europa som total nybörjare?
2015-05-09 kl 14:39

Jag och frugan ska ta igen vår bröllopsresa i sommar som ännu inte blivit av. Det blir en roadtrip genom europa efter spontana planer. Den grova planen är amsterdam, paris, geneve, venedig, salzburg, prag, berlin och hem. Restiden är maximalt c:a 18 dagar.

Nu kommer frågan: till en början hade vi bara tänkt använda oss av hotellrum men kostnaden stack iväg som en raket. Vi kom därför på den brighta idén att ta med ett tält och snåla in på kostnaderna genom att campa mellan under resandet mellan de mer intressanta målen. Vi är dock totala campingnybörjare, jag har överhuvudtaget aldrig sovit i ett tält alls, utöver möjligen som barn på tomten hemma. Är man idiot om man då ger sig rakt ut i Europa som total campingnybörjare eller vad tycker ni?

Vi sitter just nu och försöker få ihop en lista på allt vi behöver. Vi kommer hålla det så basic som möjligt i tanke på att det även blir hotellrum till och från under semestern. Någon som har lite tips och åsikter?

2015-05-09 kl 14:54

Vilket gott minne ni kommer att få kör bara. Tänk bara på att ibland ligga vid stolpe så ni kan ladda telefoner och kamera
////Xon

2015-05-09 kl 15:22

Stolpe lugnt har laddare i bilen :-) man är inte koko då som bara slänger sig in i camping livet utomlands hur som helst? :-)

Några tips på saker man måste ha etc som inte är uppenbara?

2015-05-09 kl 17:16

Nä om du bara går igenom vad ni behöver så kommer det att gå bra.
Pengar kontant/kort ni behöver båda. Internationellt Campingkort myggmedel extra batteri till kamera extra minne till dito.
Kläder varma och kalla,kartor. Tänk bara på en sak, planera inte så mycket bara åk. Undvik autobahn det är så mycket vackrare utanför motorvägen. Jag hoppas ni får en underbar bröllopsresa.
///^Xon

2015-05-10 kl 07:23

Se till att bilen är i gott skick och packa smart. Inte för mycket och fundera på hur ni ska packa för att koma åt saker smidigt samt att inte lämna värdeföremål synligt och i tält mm. Om möjligt så bilen ser tom ut när man lämnar den, allt i bagaget.

2015-05-10 kl 10:29

Camping i Paris finns i Joinville le point. Camping-Paris-EST.
Buss utanför entrén till RER-stationen i Joinville ca 10 min, sedan RER till Centrala Paris ca 25 min. köp kort i rec som gäller för obegränsade resor inom Paris under vald tid. Metro bästa sättet att ta sig runt. Bästa alternativet för Parisbesök - har bott där ett 15-tal år. En kedja homeair har tagit över så det är inte som förr men ok ändå. Många alternativ till boende utan tält men då kostar det ;-)

Vad det gäller tält rekommenderar jag en titt på Decathlons utbud, dom har tält som man fäller upp på 2 sek sedan är det bara att slå ned pinnarna.
Fungerar utmärkt även i regn - har ett själv.
Butik i Kungens kurva men har postorder.
http://www.decathlon.se/2seconds-xl-air-ii-id_8244772.html

2015-05-10 kl 10:30

För att inte riskera slita för mycket på den äktenskapliga lyckan, föreslår jag att ni provar campinglivet i alla fall en helg här i Sverige innan ni åker. Det vill alltid vara något man kommer på att man skulle ha haft med/ inte behöver att ha med när man väl står med tältet uppslaget. Sedan är det ju en mycket bra idé att ha provat resa tältet ett par gångar innan ni står på campingplatsen nere i Europa.
Men jag önskar er en god resa, vår bröllopsresa gick även med tält, men det är 48 år sedan.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2015-05-10 kl 16:24

Sen åker ni ju inte till u länder, har ni glömt tandborsten är det ju bara att köpa en. Kanske ta in på enklare hotell ibland när det känns så. Brukar finnas billiga och bra ställen i småbyar om man lämnar storstäderna och Autobahn.

2015-05-10 kl 17:11

Finns massor med alternativ.
Går det att bädda i bilen? Last i takbox?
Tjock luftmadrass med inbyggd pump är bekvämt.
Övernattning på camping, gasthaus och liknande kan man varva med

2015-05-11 kl 20:09

Tack för alla bra tips och svar!

Vi har tänkt försöka hinna med en "testnatt" någonstans innan om bara alla grejor hinner infinna sig och tiden med den. Det är så svårt som novis att veta vad man ska ta med utan att lasta bilen till bredden.

Nu har vi lagt till ett alternativ för att göra hela eländet ännu svårare och det är att låna med oss svärisarnas husvagn istället. Då får man bättre bekvämlighet och besparingen i att kunna göra mat men kan å andra sidan inte välja bort campinglivet till förmån för hotellrum alls under resan.

Alla dessa val...

2015-05-11 kl 20:29

Ett råd, lägg på ca 2 veckor på resan så ni hinner se något förutom att bara köra...

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2015-05-11 kl 22:54

Väljer ni husvagnsalternativet har ni ju hotellrummet med er och slipper packa upp hela tiden.
Ni äter ute när ni vill, ni äter hemlagat när ni vill.
Husvagnsliv är bekvämt, ställ husvagnen på en camping, gör er dagsutflykt och kom "hem" till kvällen, duscha och njut av hemmet på hjul.
Ta med er cyklar.

2015-05-12 kl 10:02

När det gäller packning gjorde jag så här på den tiden jag var ute med MC:n och tältet:
Jag plockade fram allt jag trodde mig behöva, valde bort hälften. Sedan prioriterade jag det allra viktigaste och valde bort ytterligare 50% av det jag hade liggande framför mig.
Därefter packade jag ner allt i packväskorna, och insåg när jag kommit hem igen att jag hade kunnat välja bort ännu fler prylar som inte hade blivit använda :-)
Detta är en metod jag använder än i dag för man tenderar att packa med för mycket "bra-att-ha" som aldrig blir använt, och varför släpa omkring på onödig kilon?
Skulle det visa sig att man glömt/prioriterat bort en varm tröja så brukar det finnas till vettiga priser på de flesta marknader, och i mina ögon är det bättre att komplettera allt eftersom man upptäcker ett behov/miss i packningen än att ta med sig kläder som aldrig blir använda.
Tvättmöjligheter finns på campingplatserna, och i värsta fall kan man köpa tvättmedel för kallt vatten, lägga smutstvätten i en stor plastpåse med vatten och tvättmedel och sedan skaka, knåda, skaka och skölja följt av vrida ur och hänga på tork. OK, så gör man inte med "finkläderna", men underkläder och strumpor funkar fint att tvätta så.

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2015-05-12 kl 16:21

Lägga till 2 veckor går tyvärr inte. Vi har barn på varannan vecka och har redan sträckt ledigheten till Maximum på 18 dagar.

Jo fördelen med husvagn är ju just det att man har allt med sig och kan göra som man vill allt eftersom. Det som stör mig är att inte kunna ta några hotellnätter. Potentiellt med AC i de varmare länderna.

Tar vi husvagn torde väl cyklar kunna ställas in i vagnen?

2015-05-12 kl 18:23

Vad är det som säger att ni inte kan äta på hotell, eller är det något annat som lockar.

2015-05-14 kl 21:22

Jag tycker det låter som en väldigt lång och ambitiös resa på 18 dagar och med 3 barn, varav en treåring! Om jag vore Ni skulle jag skära ner ett ganska stort antal mil. Allt tar längre tid än man tror, även om det är fina vägar kan Ni inte köra särskilt mycket fortare än hemma. Och stoppen tar tid, mat, kiss, rast för spring i benen. Cyklar tar massor av viktkilon i vagnen. Hur mycket kan Ni lasta? Ni kan säkert inte avlasta genom att ha särskilt mycket i bilen med 3 barn. Prioritera! Tunga onödiga grejor får stanna hemma! Ni får säkert en härlig resa, men det är inte längden det beror på (här heller)

2015-05-14 kl 23:36

nellie skrev:
Jag tycker det låter som en väldigt lång och ambitiös resa på 18 dagar och med 3 barn, varav en treåring! Om jag vore Ni skulle jag skära ner ett ganska stort antal mil. Allt tar längre tid än man tror, även om det är fina vägar kan Ni inte köra särskilt mycket fortare än hemma. Och stoppen tar tid, mat, kiss, rast för spring i benen. Cyklar tar massor av viktkilon i vagnen. Hur mycket kan Ni lasta? Ni kan säkert inte avlasta genom att ha särskilt mycket i bilen med 3 barn. Prioritera! Tunga onödiga grejor får stanna hemma! Ni får säkert en härlig resa, men det är inte längden det beror på (här heller)

Jag som missat något? Kan inte se något om tre barn.
////Xon

2015-05-15 kl 09:35

Tänkte just säga det samma. När tusan fick jag tre barn? Vaknade precis och kändes som jag hamnat i twilight zone. Måste nästan gå ut och kolla s inte tre barn springer runt där ute haha. Vi har ett på varannan vecka men hon ska inte med på detta.

2015-05-15 kl 17:51

Tigersoul, Du har inte fått tre barn! Det är jag som blandade ihop Din tråd med den ovanför med barnfamiljen i husbil! Ursäkta! F.ö. kvarstår mina synpunkter, möjligen med något mindre antal spring i benen stopp! Lycka till kvarstår också!

2015-05-15 kl 19:51

haha jo men det stämmer att det är många biltimmar! Eftersom vi har inte planerat något i benämningen förbokat något så tar vi det som det kommer. Vi känner av hur långt neråt vi tar oss och tar semestern som den kommer helt enkelt.

2015-05-17 kl 21:46

Kanske en användbar länk.
Finns som app också.
http://www.eurocampings.se/#

#svkk

2015-05-17 kl 21:51

Tackar :-) appen kostar massor men sidan går fint att använda i mobilen som tur är.

2015-10-06 kl 11:56

Hur gick det?

Vi hade samma problem inför vår Sverigeresa i somras. Valet blev att resa med Inlandsbanan och bodde i campingstugor längs vägen, med en liten flicka på 7 år. Det fungerade alldeles förträffligt och var väldigt prisvärt, och naturligtvist långt bekvämare än tält.

2015-10-07 kl 13:03

tigersoul skrev:
Tackar :-) appen kostar massor men sidan går fint att använda i mobilen som tur är.

Köper du ACSI-kortet så ingår det en kod som öppnar upp appen.
Med det kortet har man tillgång till nästan 3000 campingar i Europa där man betalar från 12 till 18 euro/natt oavsett ordinarie pris.
Vi har använt det tidigare och kommer att göra det nästa sommar också.

Som det ser ut just nu så blir det Alsace, Bourgogne, Loire, Bretange, Normandie, Champagne, Mosel/Rhen.
Vi kommer dock att ta 4-5 veckor på oss för att hinna njuta och ta del alla platser.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
  • 24 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206