E6 i Norge prisat for en av verdens 10 beste reiseveier / av Anonym 938013747

• 7 svar
E6 i Norge prisat for en av verdens 10 beste reiseveier
2011-01-11 kl 20:25

Leser at National Geographic Travler har utnevnt E6 i Norge mellom Oslo og Nordkapp til en av verdens beste reiseveier. Det står i kommentaren at veien er 130 mil lang. Reiser en så langt fra Oslo, er det et stykke igjen til Nordkapp. Man må følge E6 207 mil til der man må forlate E6 om man vil reise nordover langs E69 til Nordkapp. Reisen langs E69 er 10 mil lang til Nordkapp. Det vil si at det fra Oslo til Nordkapp er ca 217 mil . Det betyr at reiser man 130 mil fra Oslo langs E6, har man bare kommet litt over halveis til Nordkapp.
Jeg kan ikke forstå at den gamle racerbilbanen Nurburgerring i Tyskland kan anbefalles som reisevei. Det er ikke mange rasteplasser langs den veien. Det er vel ikke en strekning fornuftige mennesker tar med seg husvagn eller husbil.

2011-01-11 kl 20:43

Kära, älskade E6 genom Norge. Åker varje år från Bjerkvik, (kommer ner via Björnfjell) över Gratangen, förbi Sätermoen och Bardu till Tromsö. Jag har ju mina barn däruppe. Kan passa på och rekommendera campingplatsen Elvelund vid Salangselva i Sjövegan. Sväng av E6:an och tag väg 84 genom trolska Spansdalen så kommer Ni rätt.

2011-01-12 kl 09:11

Jeg kan ikke forstå at den gamle racerbilbanen Nurburgerring i Tyskland kan anbefalles som reisevei. Det er ikke mange rasteplasser langs den veien. Det er vel ikke en strekning fornuftige mennesker tar med seg husvagn eller husbil.[/quote]

Jag kan förstå...för dit kommer tusentals och åter tusentals turister och motor/bil interserade för att titta på dom som kör där.Det är största motorbana för mc och bil intereserade som man åker på.Sen om de förnuftige eller inte det kan man också säga om E 6 vem vill åka den vägen...i alla fall inte många..

2011-01-12 kl 10:16

Vi har gjort 2resor med husbil och dessa resor var otroliga har aldrig
sett nå vackrare upplever ser första turen åkte vi förbi nordkap och
for vidare till Kirkenäs när vi var i Narvik så stod det 990km till kirke-
näs en fantastisk resa.Andra gången åkte vi till Nordkap och det
blev bara dyrt för när man åkt genom tunneln till ön nordkap så blev
man stoppad av tullen som plockade av en om jag minns rätt så
tog dom 850:- sedan tog dom betalt för två nätter på parkeringen
vare sej du ville stanna eller ej och inte nog med det jag frågade
om man inte fick pengar tillbaka om man ej fick bra väder svar nej
vi fick tur för dagen efter vi kom så blev det bara sol, sedan när vi
åkte tillbaka så fick man en till överraskning till skulle du av ön
så fick du betala 850:- till, Vi skall förmodligen åka turen kirkenäs
till sommaren. Janne

2011-01-12 kl 13:44

S7, du har så rätt! Det stod 130 mil i pressmeddelandet och jag kollade inte upp det. Läser man på National Geographics hemsida står det 1295 mile och det är ju bra mycket mer än 130 mil.

Enligt Wikipedia är E6 3120 km lång, varav 490 km finns i Sverige och 2630 km i Norge.

Tack för vakna ögon! :-)
/Jenny

2011-01-12 kl 15:45

E 6an i Norge !!! Är det inte överdrivet ???? 100 mil som ser lika ut,,,jämförbart med autoban...OBS.Det är på sidan om E 6 an som det är vackert och något att
se, OBS, om man kommer av samt väldigt dålig info. om camping, ställplatser Kör laglydigt.mvh. edling

2011-01-15 kl 10:09

Hej.
Det är spännande med vissa vägar, där vägen är själva resmålet. Jag tycker att dom har missat en väg som jag tycker borde finnas på listan. Vi har kört väg 4, 5, 6, och 7 på listan men Transfagarasan i Rumänien ligger i topp av alla vägar som vi kört, med Stelvio (Nr 5) som svår konkurrent.

http://www.youtube.com/watch?v=YQv-370jez8

• 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206