Husdjursfria campingar, finns det? / av larzan

• 27 svar
Husdjursfria campingar, finns det?
2010-04-08 kl 11:03

Finns det någon lista på vilka campingar som är husdjursfria, eller har tomter/avdelat område som är husdjursfria?
Tänker i första hand på de med svår pälsallergi.

2010-04-08 kl 11:59

Hej!Om det finns husdjursfria campingar vet jag inte. Men om nu någon campingvärd skulle påstå att hans camping är husdrursfri, skulle jag nog ta det med en nypa salt.Då en camping ligger i naturen, vill det ju alltid vara djur som passerar över denna. Under åren har jag sett ekorre i mängd, katter som går över campingen och rävar som tar en liten promenad. Alla dessa har päls och tappar nog en och annan tofs tid efter annan. Det vill alltså praktiken vara ogörligt att lova en camping utan risk för päls. Däremot kan man ju be vid incheckeningen att få en plats som ligger så långt som möjligt från ev. djurägare på campingen.

2010-04-08 kl 12:23

Varför ? som föregående inlägg sa så är det nog svårt med djurfri camping .
Kan däremot tänka mig barnfri camping .

2010-04-08 kl 12:33

hpl, rävar och ekorrar är veterligt inga husdjur! Katter och hundar däremot är det. Rävar lägger sej sällan i våra campingmöbler, ekorrar bajsar inte på vår tomt. Skulle gärna besöka en husdjursbefriad camping, har aldrig upplevt någon. ALLA hund och kattägare hävdar naturligtvis att deras älsklingar är välanpassade till campinglivet, trots det har vi upplevt katt objuden i vagnen, skällande hund när man kommer hem osv. Nej, jag är ingen djurhatare, vi har haft flera olika husdjur under årens lopp, därför vet jag också nackdelarna med dom.

2010-04-08 kl 13:01

Mina katter är välanpassade
Dom kommer ingenstans för dom går i lina å kommer bara så långt vi tillåter .

2010-04-08 kl 14:46

Det tror jag visst. Alla på Forumet har säker jättebra rutiner för sina djur. MEN trots det finns det djurägare som sätter djuren före både regler och campinggrannar. Dom är inte många, men trots det För många.Varje sån djurägare är en för mycket. Och försök inte kritisera ett djur, då är Du iskall..

2010-04-08 kl 14:53

[quote user="nellie"]hpl, rävar och ekorrar är veterligt inga husdjur! Katter och hundar däremot är det. Rävar lägger sej sällan i våra campingmöbler, ekorrar bajsar inte på vår tomt. Skulle gärna besöka en husdjursbefriad camping, har aldrig upplevt någon. ALLA hund och kattägare hävdar naturligtvis att deras älsklingar är välanpassade till campinglivet, trots det har vi upplevt katt objuden i vagnen, skällande hund när man kommer hem osv. Nej, jag är ingen djurhatare, vi har haft flera olika husdjur under årens lopp, därför vet jag också nackdelarna med dom.[/quote] Hej NellieJag vet att rävar m.m. inte är husdjur. Men det som var frågan från början var att frågeställaren är pelsallergiker. Om det är så svårt allergi att även det faktum, att någon djurägare har vistats på campingtomtenkan ge allergisk reaktion, kommer de vilda djur som oftast finns i omnejden av campingplatserna att vara ett problem. Jag har i alla fall flera gångar haft besök av ekorrer på tomten när jag har campat, jag har även flera gångar sett räv promenera över campingplatsen på jakt efter något ätbart.Jag är helt säker på att du har haft samma eller liknande erfarenheter.Sedan skall man som djurägare på camping självklart hålla sitt husdjur på den egna tomten och inte låta det springa fritt. Men det vet vi ju alla, så det finns det ingen orsak att diskutera.

2010-04-08 kl 17:00

Sen kan det också vara så att man inte vill ha hund/katt som granne för att just de har en hund som sitter vackert utanför vagnen, men ändå så pass att när ägarna går med hunden precis utanför så räcker det för att skapa obehag.
Man kan även vara rädd för hundar, även om ägarna kan vara hur söta som helst och tindra med ögonen och säga att -"X är så snäll så".
Man kan också vilja komma till en fräsh campingtomt där man vill känna gräset under fötterna och gå barfota och slippa upptäcka att de stinker hund/kattpiss senare under kvällen.
Om man vill slippa detta, som kan på ett eller annat sätt skapa obehag hos campinggästen, finns det då valmöjligheter?

2010-04-08 kl 18:04

Djurfria campingar tror jag blir svårt att få till men däremot djurfria delar på campingen kan ju va ok om dom även gör barn/tonårsfria delar oxå .

2010-04-08 kl 20:31

2010-04-08 kl 20:58

[quote user="Leknes"]
Var glad över att det bara är hundar, katter, ekorrar och rävar som stör. När vi campade i Redwoodskogen i södra Karlifonien, var det svartbjörnar som störde oss! Gud hjälpe...
[/quote]
Ja, konstiga husdjur är det.

2010-04-09 kl 10:36

2010-04-13 kl 11:52

Självklart borde det finnas allergivänliga campingar =)
både mot pälsdjur och barn fobi =P
men som sagt, det vilda naturlivet blir en svår nöt,
kanske elstängsel runt campingen eller vagnen då!

2013-06-11 kl 21:38

Barnfri camping skulle jag gladeligen betala extra för. Någon nämnde djurägare som inte vill sätta gränser för sina djur. Jag säger bars semestrande föräldrar som vill koppla av och ungarna får göra som/vad de vill och "läggtiden" behöver vi ju inte på semestern... SYND DET... För lugn och ro är vad jag eftersträvar. Visserligen tycker jag inte om omkopplade hundar heller då jag har två kopplade katter vid min husvagn. Inom kompostgallerförsett område.

2013-06-11 kl 22:14

För att inte tala om alla pensionerade 40-talister som dräller på campingarna, eller alla homosexuella, alla tjocka, eller alla fyllon, kan vi tänka oss att betala extra för att slippa dom också?

Skärpning för ...... Alla retar vi oss på något men det enda man kan göra för att förbättra det är att VISA HÄNSYN. Gäller ALLA

2013-06-11 kl 22:26

Ha ha... Homosexuella och tjocka låter väl inte mer än andra? Men erbjud mig en enkel ren och tyst camping så betalar jag gärna...:-)

2013-06-12 kl 11:25

Finns det Gnällfria campingar?
Där jag med mina allergivänliga och små välupfostrade hundar kan vara på. :-)

2013-06-12 kl 15:40

Jag hamnade nu senaste bredvid "Disco Bob" med fru. Vet ej vilka de var, men ca 50-55år och spelade disco/pop musik hela dagen lång i 3 dagar så alla på halva sidan campingen hörde iallafall. Dock var musiken tyst till kl 22. Jag fick inte in någon tv då några platser verkar vara i radioskugga men hörde hans tv och Sverigematchen mot Österrike in i min vagn. Högsta volym. Jag intalade mig att han hörde dåligt och försökte njuta av campinglivet istället.

Jag gillar också lite dunka dunka musik ibland, men jag skulle aldrig spela på för glatta livet på en camping. Som jimcar-9 säger, man ska visa hänsyn!

2013-06-12 kl 18:47

Vart finns det campingar som är fria från gapande skränande fyllhundar.

2013-06-12 kl 18:47

Man får det aldrig lugnt runt vagnen, det finns alltid hundar som skäller, ungar som skriker, gummor o gubbar som bråkar. Men för fan, gilla läget det är semester. Använd öronproppar om det stör. ;-)

2013-06-13 kl 15:48

Jag tycker det är väldigt enkelt, i slutändan handlar det om respekt (eller brist på) för sina medmäniskor. Jag har vänner som har husdjur (vissa har katt, andra har hundar) och som dessutom tar med sina älsklingar när de åker på semester, men de har aldrig fått några klagomål. Orsak? De har sina husdjur under kontroll, dvs om hunden/katten är ute så sitter den i löplina, och hundägarna har dessutom dresserat sina hundar så att de inte skäller i tid och otid, eller hoppar upp mot människor som inte har godkänt det. De har dessutom ordnat så att deras husdjur har en "reträttplats" i skuggan, där de (hunden/katten) kan ligga avskilt och ostört. Det kan däremot visa sig vara ett problem med andra campare, som vill klappa och kela med hunden/katten, och som inte respekterar husdjurets rätt till "privatliv". Det gäller både barn och vuxna för övrigt..
När mina vänner sedan är ute och rastar sina hundar, är det koppel och "svarta påsar" som gäller, som jag sa inledningsvis, det handlar om respekt.
Det lustiga (eller sorgliga) är, att när det gäller barn/tonåringar handlar det om samma sak, respekt. Men tyvärr är det något som brister hos somliga, och ve den som vågar kommentera barnens uppträdande så föräldrarna hör.. Den klassiska repliken brukar vara "sköt du dina ungar så sköter jag mina", varvid en av mina särskilt slagfärdiga vänner brukar replikera "det skulle jag gärna göra om jag hade barn, och om jag inte var fullt upptagen med att uppfostra dina.."

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2013-06-13 kl 19:54

Nalle907... Kunde inte uttryckt det bättre själv... :-)

2013-06-13 kl 22:19

Adria 542 UT skrev:
Men erbjud mig en enkel ren och tyst camping så betalar jag gärna...:-)

Prova Lovsjö Camping. Stendött, men rent o enkelt.

2013-06-13 kl 22:23

Härligt Lasse. Ska genast kolla in den...

2013-06-14 kl 08:21

Jag vill va på en camping där ingen annan får vara förutom jag själv. Där skulle jag ha det bra och ingen och inget att störa och reta upp mig på!!! MEN VÄNTA!!! EN sådan camping finns ju!!!
HA !! JAG CAMPAR HEMMA PÅ MIN EGEN GÅRDSPLAN! Des kall bli kul och jätteskönt!
(Skrivit med ironi om de e någon som inte fattar)

2013-06-14 kl 13:26

nannebonne skrev:
Jag vill va på en camping där ingen annan får vara förutom jag själv. Där skulle jag ha det bra och ingen och inget att störa och reta upp mig på!!! MEN VÄNTA!!! EN sådan camping finns ju!!!

Jag förstår ironin och du har en poäng. Men du får inget miljöombyte hemma på gården, det är väl det som är halva grejen med camping? :)

2013-06-14 kl 15:14

elpapo skrev:
nannebonne skrev:

Jag förstår ironin och du har en poäng. Men du får inget miljöombyte hemma på gården, det är väl det som är halva grejen med camping? :)

Sedan finns det ju alltid fricamping men då saknas ju förstås servicehus och någon granne att gnälla på.

• 27 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206