Husvagnssäsongen 2010 / av Leknes

• 22 svar
Husvagnssäsongen 2010
2010-01-29 kl 15:01

Väntar på husvagnsresorna 2010: Först tänker jag resa till Jössefors utanför Arvika, där mitt husvagnsliv började. Sedan till Järvsö och titta på Sveriges största kyrka. Därefter en resa söderut mot Oskarshamn, Kalmar och Helsingborg -- släktingar. Sedan bär det av norrut: Nämforsen som Ingela beskrev. Därefter mot Nordnorge där mina jäntor (norska) bor. Måtte vintern snart ta slut.
P.S. När jag är i Järvsö är det inte långt till Bollnäs, så jag åker dit och kikar på hantverk. Tack för tipset. Man är ju fri såsom fågeln! D.S.

2010-01-29 kl 15:33

(rubrik) ...får vi hoppas på mycket sol och underbara upplevelser

2010-01-29 kl 15:59

Självklart Larzan...det blir alltid sol och underbara upplevelse i överkant!Så jag säger också som Leknes..måtte vintern snart ta slut..så tar jag färja över sundet..

2010-02-01 kl 14:02

Vi har, som jag nämnt i andra trådar här på forumet planerat för en resa till Kroatien i sommar. Allt avhängt med konditionen på vår gamla hund. För en resa till Kroatien är inte något för en hund på 14 år.Vi hade nog trott att det var på upphällningen. Men hon verkar som katten ha flera liv. Efter jul är hon piggare än på länge så det blir till att ändra planerna och titta på resmål inom Sverige.Vilket är bra. För det kommer bli jobbigt att skiljas från henne. En trogen reskamrat under många år.
Norrland hägrar men också Gotland är lockande. Ser med spänning fram emot lite resetips i denna och några andra trådar jag följer.

2010-02-01 kl 17:20

Roligt att det finns fler än jag som rättar sina reseplaner efter hunden. Man har dem ju bara till låns en tid i livet. Norrland är fint för hundar. Hoppas Ni får en fin resa.

2010-02-01 kl 20:59

Finns ju hunddagis. (om man inte har nära vänner som kan "avlasta" en kort tid)
Det kan vara skönt med lite frånvaro.

2010-02-02 kl 10:03

Har inte några högtflygande planer för sommaren 2010. Förra året blev en rätt dyr semester, trots att vi åkte i Sverige. Att vara ute i 3 veckor, med över 300 mils åkning, kostade en bra slant, med dyr bensin och dyra campingavgifter.I år blir det nog några veckor i Stockholms området. Kan inte tänka mig att åka ännu längre norrut, när sommaren väl har kommit hit till Jämtland. Skulle gärna åka några veckor till Kroatien. Räknade ut att det skulle bli ca 300 mil enkel resa, vilket blir saftigt med en bensinförbrukning på 1,5 liter milen.

2010-02-02 kl 13:32

[quote user="frank"] Har inte några högtflygande planer för sommaren 2010. Förra året blev en rätt dyr semester, trots att vi åkte i Sverige. Att vara ute i 3 veckor, med över 300 mils åkning, kostade en bra slant, med dyr bensin och dyra campingavgifter.I år blir det nog några veckor i Stockholms området. Kan inte tänka mig att åka ännu längre norrut, när sommaren väl har kommit hit till Jämtland. Skulle gärna åka några veckor till Kroatien. Räknade ut att det skulle bli ca 300 mil enkel resa, vilket blir saftigt med en bensinförbrukning på 1,5 liter milen. [/quote] Som vanligt allt är relativt.Visst kan resan till Kroatien vara 300 mil enkelt..men om man tar den kortaste vägen och ändå se ganska mycket behöver inte resa vara längre än 180-190 mil enkelt!

2010-02-02 kl 15:27

Det får bli en sväng med husvagnen ner till Reimsområdet i Champagne och hämta hem de nyfyllda champagneflaskorna. Skall bli smaskens och trevligt. Kommer att stannas lite i Tyskland också, så man får mätta magen med smaskig schnitzel och en tillhörande god tysk pilsner.
Det kostar att åka men det har blivit väl dyrt i Sverige på campingplatserna, så lite har man upp på dom priserna när man åker utomlands har vi märkt.

2010-02-02 kl 15:48

[quote user="larzan"]

[/quote]
Hunddagis är inte i mina ögon ett alternativ. En resa till Italien/Kroatien tar med våra mål 4-5 veckor. Så 5 veckor på huddagis för en hund som inte gjort det tidgare känns inte rätt. Samtidigt kan mycket hända med en så gammal hund under dessa veckor. Det är då inte rätt mot dagiset att behöva ta eventulla obekväma beslut.
Nej det får bli kortare etapper inom vårt vackra land även denna säsong.

2010-02-02 kl 15:49

[quote user="larzan"]

[/quote]
Hunddagis är inte i mina ögon ett alternativ. En resa till Italien/Kroatien tar med våra mål 4-5 veckor. Så 5 veckor på huddagis för en hund som inte gjort det tidgare känns inte rätt. Samtidigt kan mycket hända med en så gammal hund under dessa veckor. Det är då inte rätt mot dagiset att behöva ta eventulla obekväma beslut.
Nej det får bli kortare etapper inom vårt vackra land även denna säsong.

2010-02-02 kl 15:55

[quote user="Zubac"]Som vanligt allt är relativt.Visst kan resan till Kroatien vara 300 mil enkelt..men om man tar den kortaste vägen och ändå se ganska mycket behöver inte resa vara längre än 180-190 mil enkelt! [/quote] Kollar man på Microsofts Autoroute 2007, så har du 73 mil närmare än jag Zubac. Kan bara konstatera att jag bor för långt upp i landet för att kunna göra en Kroatien resa med bil och husvagn. Bara bränsle kostnaden hamnar på 23- 24 000 tur och retur. Nä jag får vackert tuffa runt i södra Sverige :-)

2010-02-02 kl 22:05

Ok Frank..förstår att det är långt för dig.Men kan det vara möjligt att bränsle kostnader blir så höga..

2010-02-02 kl 22:27

[quote user="Frank"]
[quote user="Zubac"]
Som vanligt allt är relativt.Visst kan resan till Kroatien vara 300 mil enkelt..men om man tar den kortaste vägen och ändå se ganska mycket behöver inte resa vara längre än 180-190 mil enkelt! [/quote]

Kollar man på Microsofts Autoroute 2007, så har du 73 mil närmare än jag Zubac. Kan bara konstatera att jag bor för långt upp i landet för att kunna göra en Kroatien resa med bil och husvagn. Bara bränsle kostnaden hamnar på 23- 24 000 tur och retur. Nä jag får vackert tuffa runt i södra Sverige :-)
[/quote]
Hur räknar du då? Inte ska du väl åka 1200 mil t o r kroatien?!?

2010-02-02 kl 22:48

En gammal kär reskamrat (hund) lämnar man inte gärna på hundpensionat. Vill gärna leva den sista tiden tillsammans. Har själv en kompis i samma situation. Mina turer anpassas efter honom. Han heter Tex. Som husvagnsboende kan Du faktiskt välja.

2010-02-02 kl 23:11

ca[quote user="Frank"]
[quote user="Zubac"]
Som vanligt allt är relativt.Visst kan resan till Kroatien vara 300 mil enkelt..men om man tar den kortaste vägen och ändå se ganska mycket behöver inte resa vara längre än 180-190 mil enkelt! [/quote]

Kollar man på Microsofts Autoroute 2007, så har du 73 mil närmare än jag Zubac. Kan bara konstatera att jag bor för långt upp i landet för att kunna göra en Kroatien resa med bil och husvagn. Bara bränsle kostnaden hamnar på 23- 24 000 tur och retur. Nä jag får vackert tuffa runt i södra Sverige :-)
[/quote]2,9L/mil?
Vi har ca 260mil enkel resa (Sthlm-Umag) x 0,99L/mil med blyfot x 11,43kr/L (dagspris) x 2 ca 5900kr i bränsle T/R. Räknar dock på minst 7000kr. (små körningar m.m, dock har jag inte räknat med högre energiinnehåll i tysk diesel) HH-Ferries ca3000kr T/R (utan rabatter)
Sen tillkommer boendet 4-5 nätter ned, vecka på plats, 4-5nätter hemåt, (ungefär)
Ca 5000 i campingavgift.
+ väg/tunnelavgifter.
ca 16000 + mat och övrig shopping. Vi hoppas i alla fall att det landar där omkring. Hur får du det till 23-24000 i bara bränslekostnad? Jisses.

2010-02-03 kl 17:32

Var visst lite snabb på räknaren där. Fick till 12 600:- nu när ni uppmärksammade mig på summan :-) Räknade 600 mil x 1,5 l milen = 900 Liter x 14 kr litern = 12 600:- betydligt bättre...... Vad kan boendekostnaden bli samt väg avgifter m m till Kroatien ? Kanske inte blir någon resa i år, men det kommer väl fler år :-) [quote user="raukroland"][quote user="Frank"]
[quote user="Zubac"]

[/quote]
Hur räknar du då? Inte ska du väl åka 1200 mil t o r kroatien?!?[/quote]

2010-02-04 kl 12:45

[quote user="Larzan"]
ca[quote user="Frank"]
[quote user="Zubac"]

[/quote]2,9L/mil?
Vi har ca 260mil enkel resa (Sthlm-Umag) x 0,99L/mil med blyfot x 11,43kr/L (dagspris) x 2 ca 5900kr i bränsle T/R. Räknar dock på minst 7000kr. (små körningar m.m, dock har jag inte räknat med högre energiinnehåll i tysk diesel) HH-Ferries ca3000kr T/R (utan rabatter)
Sen tillkommer boendet 4-5 nätter ned, vecka på plats, 4-5nätter hemåt, (ungefär)
Ca 5000 i campingavgift.
+ väg/tunnelavgifter.
ca 16000 + mat och övrig shopping. Vi hoppas i alla fall att det landar där omkring. Hur får du det till 23-24000 i bara bränslekostnad? Jisses.
[/quote]

Nu vet jag inte hur länge du tänkt vara ute Larzan men 16.000 kr låter i lägsta laget tycker jag. De resor vi gjort som varat 4-5 veckor har aldrig gått under 25.000 kr.
Då har vi också använt oss av Camping Cheques och rest under låg säsong.

2010-02-04 kl 12:58

[quote user="chriper"]
[quote user="Larzan"]
ca[quote user="Frank"]
[quote user="Zubac"]

[/quote]2,9L/mil?
Ca 5000 i campingavgift.
+ väg/tunnelavgifter.
[/quote]

Nu vet jag inte hur länge du tänkt vara ute Larzan men 16.000 kr låter i lägsta laget tycker jag. De resor vi gjort som varat 4-5 veckor har aldrig gått under 25.000 kr.
Då har vi också använt oss av Camping Cheques och rest under låg säsong.
[/quote]
Det står ju faktiskt i ditt eget citat hur länge han tänkte vara ute... Ser ut som han tänkte vara ute i 2,5 vecka och då låter väl summan han kommit fram till rimlig tycker jag.

2010-02-05 kl 10:14

Ops! Missade det. Ber om ursäkt.
16.000 kr för 2,5 vecka håller jag med om att det verkar rimligt.

2010-02-05 kl 16:38

För vår del kan vi vara på rull högst 3 veckor p.g.a. olika semesterperioder. (Blääh) Då gäller det göra det bästa man kan utav det.
Men vi har ju helgerna som vi hoppas på i alla fall.

2010-02-05 kl 19:59

Oj oj vad mycket matematik det blev. Skönt och ligga säsong ca 5 mil hemmifrån.

• 22 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1700 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 759 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206