Läsarnas frågor och svar om el i husbilen eller husvagnen

Publicerad: 2017-01-16   Uppdaterad: 2023-04-18

Kan man använda en kabelvinda med en adapterkabel i var ände? Nej, kabelvindan har inte godkända blå kontakter, den klassas som en icke godkänd förlängning. Det finns risk för överhettning om den inte är utrullad. Om anläggningen har ett äldre jordat uttag i stolpen, kan jag då använda en vanlig jordad sladd? Nej, det är...

Kan man använda en kabelvinda med en adapterkabel i var ände?
Nej, kabelvindan har inte godkända blå kontakter, den klassas som en icke godkänd förlängning. Det finns risk för överhettning om den inte är utrullad.

Om anläggningen har ett äldre jordat uttag i stolpen, kan jag då använda en vanlig jordad sladd?
Nej, det är inte tillåtet. Man ska ha en anslutningssladd, max två meter, med godkänd blå kontakt i andra änden, för att ansluta den längre kabeln.

Hur ser man att kabeln är godkänd?
Dels har den blå kontakter som är märkta CEE, dels är kabeln märkt HO7RN-F och 3G2.5mm2.

Får jag ha ett kylskåp i förtältet?  
Ja, om det är märkt med en droppe, vilket betyder att kylskåpet är godkänt för att användas i fuktig miljö. De är ovanliga och dyra, ett kylskåp avsett för att användas inomhus får du inte ha i förtältet. Ett förtält klassas som fuktig miljö.

Min husvagn har en jordfelsbrytare, räcker inte det för att jag skall känna mig trygg?
Både ja och nej. Den skyddar det som finns efter jordfelsbrytaren, inne i vagnen, inte kabeln till vagnen. Den ska kontrolleras regelbundet, eftersom den kan fastna och inte lösa ut fort nog.

Vem är ansvarig om en elrelaterad olycka inträffar?
Du som äger fordonet och kablarna är ansvarig för utrustningen, att den är godkänd och att den hanteras korrekt.

Får man komplettera starkströmmen i vagnen eller bilen, installera nya uttag?
Ja, så länge man har relevant kunskap och vet hur man gör. Kom ihåg att den som äger vagnen är ansvarig för elsäkerheten. Skulle något gå fel kan det vara svårt att få försäkringen att täcka.

Läs också: Allt du behöver veta om el i din husvagn eller husbil

Läsarnas frågor och svar om el i husbilen eller husvagnen
Så här ser en anslutningskabel ut. 2,5 kvadratmillimeter area, blå hane och hona i var ände.
Läsarnas frågor och svar om el i husbilen eller husvagnen
Även 12-voltssystemet kan fallera. En 12V 20 Ah-säkring, längst ned i högra hörnet har smält och skadat intilliggande detaljer på kretskortet. Här måste hela kortet bytas.
Läsarnas frågor och svar om el i husbilen eller husvagnen
Så här ska en godkänd anslutningskabel vara märkt.
Läsarnas frågor och svar om el i husbilen eller husvagnen
Rätt adapterkabel – att använda om eluttaget från 230-nätet är ett vanligt jordat uttag.
Läsarnas frågor och svar om el i husbilen eller husvagnen
Den del som sätts fast i inkopplingsdosan är märkt och godkänd när den ser ut så här.
Rulla till toppen