Nordkalotten – del 1

Publicerad: 2007-08-24   Uppdaterad: 2023-04-18

Nordkalotten är det landområde som finns norr om Polcirkeln, i Norge, Sverige och Finland. Den som söker fantastisk natur med havsfiske och fjällvandring eller vill lära känna vår ursprungsbefolkning lite närmare har här makalösa upptäckter att göra. Älvsbyn bjuder på Polarbröd, bensinmuseum och fina campingplatser.

Om man som vi kommer till Älvsbyn från Arvidsjaur via väg 94 hittar man skylten Bensinmuseum. Följ anvisningarna så hittar ni också Nyfors Konferens, och Camping Museet ligger i ett industriområde på promenadavstånd från campingen.

Nordkalotten - del 1
När vi letade efter Bensinmuseet kom vi naturligtvis fel. Då lärde vi oss att Polarbröd, bageriet med renar på logotypen också ligger i industriområdet mittemot järnvägsstationen i Älvsbyn. I en annan del av området ligger Bensinmuseet. Där fanns ingen gammal bensin men väl allt som kan behövas för att hantera sådan.

P-O Lindroth började nämligen samla på mackgrejor, allt från bensinpumpar till hela bensinmackar, för drygt tio år sedan. I dag har han ett helt museum fyllt med prylar från bensinmackar med insomnade bensinbolag som till exempel Caltex och Koppartrans. Här finns bortgångna men ej bortglömda miljöer från kompletta stationer till detaljer som kassaböcker, gamla burkar och flaskor liksom en verkstadsmiljö med tidstypiska bilar, mopeder och annat – allt utom bensin.

Nästa dag for vi inom kyrkbyn i Luleå. Byn är en sevärdhet i sig självt. Vi hittade inte bara gamla kyrkstugor, på fältet intill kyrkbyn pågick medeltidsveckan som bäst. Glada människor, vackert väder och fantastiska dräkter, tält och utrustningar fångade vårt intresse.

Alvar Aalto har format Rovaniemi
Denna tomtarnas hemstad som under kriget bombades sönder och samman är i dag en högst levande och modern stad. Flera tongivande byggnader

Nordkalotten - del 1

har ritats av den världsberömda arkitekten Alvar Aalto.

Rovaniemi var också en knutpunkt på vägen mellan Haparanda och Petsamo. Den dåvarande finska ishavshamnen var under krigsåret 1940 Sveriges enda öppna hamn för export och import. Allt gods kördes på lastbil och den här transfertrafiken kom att kallas för Petsamotrafiken.

Den 24 maj 1940 skickades en lastbilskonvoj från Haparanda till Petsamo. Det var svenska åkare som transporterade gods och utrustning till en av två öppna hamnar i Europa. Den andra fanns i Lissabon. Trafiken pågick under ett år och svensk industris export och import till länder utanför Europa, framför allt USA, gick under detta år via denna tunna lina mellan Sverige och yttervärlden. De 68 milen tillryggalades på bitvis urusla vägar och förhållandena blev som sämst på våren 1941 då tjällossning och tung trafik gjorde resan till en mycket krävande utmaning. Det var inte ”mammas pojkar” som genomförde detta. Bilar, materiel, och tyvärr även människor förstördes och omkom. Trafiken upphörde ett år efter att den inletts, då krigssituationen gjorde vidare trafik omöjlig. Historien om ett stycke mycket spännande svensk åkerihistoria finns i Erik Björklunds bok Petsamotrafiken.. Boken är på 94 sidor och utg

Nordkalotten - del 1

es av Åkeriförlaget.

Myggor och renar i Kautokeino
-I år blir det rekordår vad gäller ”moltebära” (hjortron) sa samekvinnan som förestod Fritidcenter og Camping i Suopatjavri i Kautokeino. Det är myggorna som ser till att pollinera blommorna och i år är det ovanligt gott om dem, myggorna.
-Visst var det så!

Kautokeino hålls som samernas huvudstad och här heter alla vägar och platser sådant som man måste lära sig att uttala och som man aldrig lär sig skriva, till exempel Cuonovioppi som är en liten by man kommer till om man åker för långt när man skall till Jujhls Silvergallery. Några mil längre norrut längs väg 93, som går från Enontekiö till Alta, viker Nordkappresenärer av österut mot Karasjok och vidare mot Nordkapp. Från korsningen i Gaeidnuvuoppi är det cirka 40 mil till Nordkapp. Vi kör rakt fram, mot Alta cirka 9 mil.

Nordkalotten - del 1
Alta – Norrskensstaden.
Alta är inte bara känt som namnet på den älv vars motståndare mot reglering lyckades få igång en global debatt om älvreglering, Alta är också känt för sina vinternätter med ett alldeles makalöst norrsken. Här finns bland annat ett spännande norrskensobservatorium. Det var i bruk fram till 1926 och ligger på ett fjäll som heter Haldde, på samiska Hàlddi, betyder heligt berg. Man kan besöka Tirpitzmuseet och lära sig en del om sjökrigsslaget i Kåfjord där man sänkte världens då största slagskepp. Vill man se hur världen ser ut under vattenytan kan man följa med på guidade dykningar bland skeppsvrak från andra världskriget eller bara njuta av livet under vatten. Båtturer på ytan, både på Altaälven och på fjorden, erbjuds också. Här finns höga fjäll, djupa havsfjordar, och om hösten och om vintern illumineras allt av ett osedvanligt intensivt norrsken.

Nordkalotten - del 1

Fakta
Vi åkte från Dorotea till Rovaniemi och därifrån till Alta via Kautokeino för att sedan vända söderut. När vi kom till Fauske kunde vi välja att lämna E6 och i stället fortsätta söderut längs den nordnorska kusten via Kystriksveien (RV 17) . I Mo i Rana vek vi av tillbaks mot Sverige. Våra nordliga landområden, Nordkalotten, är alldeles för stor och erbjuder så mycket att man absolut inte hinner täcka allt på en resa och vi kommer mer än gärna att resa tillbaks.
Den totala körsträckan Dorotea – Rovaniemi – Alta- Bodö – Mo i Rana – Dorotea blev 2.850 kilometer. Resan genomfördes på 14 dagar och kostade oss cirka 3.000 kronor i bränsle plus 750 NOK i färjeavgifter (bilen gick på de norska färjorna som personbil, under 6 meters längd) Genomsnittpriset för campingnätterna var 150 kronor per natt – utan el.
Kostnadsläget i Norge är högre än i Sverige och priserna på till exempel frukt och grönsaker är betydligt högre – även räknat i norska kronor. Diesel och bensinpriserna är ungefär som de svenska men tar man hänsyn till kursen blir de högre.
Älvsbyn har tre campingplatser, Selholmens, Storforsens och ovan nämnda Nyfors. Information finns att hämta på turistbyrån som ligger på Storgatan vid Torget, mitt i staden. Tel.0929-172 00 e-post; turistinfo@alvsbyn.se

Alta har fyra större campingplatser.
Alta River Camping& Apartment. Öppet 15 juni-20 augusti. Info på www.alfa-river-camping.no
Alta Strand Camping & Apartment. Info tel. +47 78 43 40 22.
Kronstads Camping. Öppet året runt. Info tel. +47 78 43 03 60
Wislöff Camping. Öppet året runt. Info www.wisloeff.no

Nordkalotten - del 1

(Ur H&C 6/06)

Av: Torbjörn Stålenhag

Nordkalotten - del 1
Nordkalotten - del 1
Nordkalotten - del 1

Nordkalotten - del 1
Nordkalotten - del 1
Nordkalotten - del 1
Nordkalotten - del 1
Nordkalotten - del 1

Rulla till toppen