Resa till Kroatien / av Tigerstjarnans

Resa till Kroatien
2010-01-22 kl 16:46

Hej allihopa. Jag och min familj tänker resa ner till Kroatien i Juni. Jag skulle vara glad för tips om campingar på vägen ner via Tysklan och Österrike. Skulle även vilja ha tips om bra campingar i Kroatien. Vi åker med bil och husvagn.
Mvh Jussi

2010-01-23 kl 16:00

Vägval?

2010-01-25 kl 09:48

Med denna länk får du massor av bra tips i diskussioner som skett i ett annat forum.Totalt 19 sidor!
http://www.husvagnsforum.com/index.php?option=com_kunena&Itemid=67&func=search&q=&q=kroatien
En annan bra länk är denna.
http://www.campingferie.dk/h2_rejseinspiration/s/artikler.asp
Ytterligare en jättebra dansk hemsida av några som gjort Kroatien massor med gånger.
http://www.madsbjerg.com/
Skulle du inte fått det du sökt så kommer ytterligare en dansksida här
http://www.erdmanns.dk/feriefoto/frames/index.htm
Har själv tänkt oss till Kroatien i sommar så jag har gjort lite efterforskningar på nätet och detta är lite av det jag funnit. Det finns massor om Kroatien som kan var till nytta.Lycka till i er planering.

2010-11-04 kl 10:51

Jättebra länktips chriper, jag kommer besöka de sidor du lagt in. Kroatien kommer bli vårt resmål 2011.
Har ni några bra tips (gäller både dig chriper och alla andra läsare) om campingar ni varit på i Kroatien? Med erfarenheter om campingtomternas storlek, servicehus, badstrand, ja allt om kan vara av intresse för oss som aldrig varit där nere.
Hälsningar
/Roland

2010-11-05 kl 14:20

Trevligt att du/ni väljer att åka till Kroatien nästa år!

2010-11-11 kl 22:01

Har alltid vurmat för den..ön Murter,ganska enkelt att komma över från fastlandet över en liten klafbro och sen ganska fantastisk med många (5)campingar billiga och dyra..och alltihoppa mellan Zadar Och Sibenik..här är camping Slanica

Bild

2010-11-11 kl 23:31

Tänk vad en bild kan locka!! Det ser fantastiskt ut!

2010-11-12 kl 11:30

Hej.
Att fara till Kroatien betyder att Slovenien måste passeras
och det är inte lätt.
Man blir fast. Titta bara.......!

http://www.youtube.com/watch_popup?v=18K6oEjThT8&vq=large

2010-11-15 kl 14:37

Om man känner sig bekväm utan badkläder, kan vi rekommendera någon av de stora naturistcampingplatserna Koversada eller Valalta, som ligger på var sin sida om Limfjorden.

2010-11-15 kl 18:24

Håller med. De är båda fina campingar. Men närheten till den fina staden Rovinj talar för Valalta.

2010-11-15 kl 21:25

Slänga badkläderna kan man ju göra varsomhelst om man är ensam .

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2010-11-15 kl 23:08

Både Slovenien och Kroatien är värt ett besök..eller två...
Har endast bilat utan husvagn men har sett en del campingar som verkar ha bra standard.

Skulle kunna tänka mig att ta husvagnen med dit men sambon vill nog inte köra så långt med husvagn. Vi får nog först börja med resor i vårt avlånga land.

Jag har tidigare varit runt i Europa med husvagn och jag tyckte det var en sådan frihet. Slippa boka boende, kunna stanna så länge man vill och var man vill.

2010-11-16 kl 08:41

Här kommer ytterligare en länk till en dansk hemsida.
http://www.petersencamping.dk/index.htm
De har också gjort flera resor till Kroatien och gör jättetrevliga reseberättelser.

2010-11-16 kl 09:05

conny-555 skrev:
Slänga badkläderna kan man ju göra varsomhelst om man är ensam .

Det är det som är vitsen med FKK campingar..man är inte ensam

2010-11-16 kl 09:27

Ja visst - är man ensam gör man ju som man vill. Men FKK campingar erbjuder chansen att slippa kläderna utan att behöva snegla om man är osedd av andra. Väldigt skönt att slippa blöta badkläder och sola utan att behöva svettas under kläderna. Vi har enbart goda erfarenheter av de campingar vi hamnat på under våra resor. Vissa har ju varit enkla - men oftast är det just det vi sökt, för att hålla nere priset.

2010-11-16 kl 09:36

Under våra resor har vi oftast använt ADAC campingfurer. För oss har det fungerat bra. Vi har inte varit söder om Split i Kroatien. Stränderna är inte så ofta sandiga - utan det är vanligt att man går ut på en pir och klättrar ner i vattnet. Men t.ex Koversada hade mycket bra nedstigande i vattnet, en av de bättre tyckte vi. Vi har inte stött på någon camping utan mycket god städstandard. Vi bodde på en liten FKK camping på ön Krk. Där fanns inte någon direkt affär - men man kunde gå till stan Krk på ca 30 min. Att cykla var möjligt för den modige. Men det gick en liten mysig buss i rasande tempo mellan campingen och stan. Slutstationen var precis utanför ett supermarket.

2011-03-29 kl 10:07

När man kommer från Italienska sidan via Trieste och sedan skall söderut till Kroatiska halvön Istrie, så har man några mil genom Slovenien (ca 7-8 mil).

Ett par frågor:
1 Behöver man Slovensk valuta eller vad betalar man med då det är vägavgifter?

2 Vet någon hur mycket pengar man pehöver för att det skall täcka väg- och tunnelavgifter genom Slovenien?
/Roland

2011-03-29 kl 10:30

Ha-ha, som jag skrev i en annan tråd någonstans är det lätt att fastna i Slovenien då det är så fint där, men om du bara passerar så gäller detta. Valutan är Euro.
Motorvägar och motorleder är avgiftsbelagda. Fordon med totalvikt upp till 3,5 t köper en Autobahn-Vignette vid gränsen och fäster på vindrutan. Märket gäller sju dagar (pris 2011: 15 €) en månad eller ett år. Släp är inkluderat.
Fordon över 3,5 t tar en biljett vid infarten till en betalningspliktig sträcka. Betalning sker kontant i en betalstation vid utfarten. Avgiften beror på körd sträcka.

2011-03-29 kl 11:20

Jag såg filmen om Slovenien så jag förstår dig. Men som sagt denna gången kommer vi bara att passera.

Euro i Slovenien kunde jag fattat själv.

Vignette: Betyder det att det inte är några avgifter sedan på vägarna?

Såg att Kroatien är EU-kandidat, men har du koll på om det funkar med euro i dag i Kroatien? Annars behöver man ju lite kroatiska kontanter.
/Roland

2011-03-29 kl 13:11

Köper du en vignette "så är det bar å åk" för den tiden du köpt.
Euro i Kroatien får någon annan svara på.

2011-03-29 kl 13:30

Bugar och bockar för dina svar findus1.
Det är toppen när man kan dra nytta av varandras erfarenheter:)

Kvarstår frågan om någon vet vilken valuta man behöver i Kroatien för t.ex. att gå till snabbköpet och köpa lite grillkött?
/Roland

2011-03-29 kl 15:12

KUNA är valutan. Vi hade svårt att handla med annan valuta när vi var där 09.
Kan rekommdera staden ROVINJ, men min erfarenhet av campingar är inte god, tycker de vi var på höll en låg standard. Har däremot hört att man ska längre söderut för att komma till de riktiga fina pärlorna till camping. Vi höll till i de norra delarna. Lycka till. Kent

2011-03-29 kl 15:38

Tack också till dig Kent då har jag klart för mig att det är KUNA som gäller i butiker och diverse andra ställen. Campingavgifter brukar man ju kunna ta på kortet, men dagliga köp är ju mest praktiskt med lösa pengar. Skall också kolla in hur Rovinj ser ut.
Två frågor som jag nu kan kryssa bort i frågelistan har nu lösts i den här tråden.
Yeepee:)

Då är det bara ett par saker kvar att leta reda på. Tunnel och vägavgifter.
/Roland

2011-03-29 kl 17:50

Dom kanske du finner här.

http://www.bilaieuropa.se/motorstopp.html

2011-03-30 kl 21:40

Ja jag hittade mycket på den länken, men har ändå en dum fråga kvar.

När man köper halvårsvignet t.ex i Slovenien, måste man ändå betala motorvägsavgifter?
/Roland

2011-03-30 kl 21:55

ostbergr skrev:
Ja jag hittade mycket på den länken, men har ändå en dum fråga kvar.

När man köper halvårsvignet t.ex i Slovenien, måste man ändå betala motorvägsavgifter?
/Roland

Du köper vignett...thats all! Inga övriga kostnader!
Ett år EUR 95.00
En månad EUR 30.00
En vecka EUR 15.00
Upp till 3.500kg

2011-03-30 kl 22:36

Tack och kanonbra med alla svar:)

Nu du findus1 kanske det svängt lite. Kanske det blir lite tid i Slovenien när man ändå har vignetten.

Ytterligare en fundering: Skiljer det mellan hur vignetterna gäller i Österrike och Slovenien? När man har vignette i Österrike måste man ju ändå betala avgift på vissa vägar och tunnlar, eller?.
Det behöver man inte göra i Slovenien enligt ovan positiva svar.
/Roland

2011-04-02 kl 20:11

Finns en fin camping utanför Rovinj som heter Polari http://www.eurocampings.se/sv/europa/kroatien/istrien/camping-polari-105185 / den kan vi rekommendera, olika platser både "fria" och mer organiserade.
Även med vatten och avlopp på en del. Liten strand med sand och gräs och en gång/cykelväg längs kusten in till Rovinj, härligt!
Här finns också fina badställlen hela vägen, härliga klippor att ligga på.
Åh detta klara fina vatten :) Längtar tillbaka...

2011-04-02 kl 20:31

En annan camping på Istrien är, Camping Village Stupice nedanför Pula i Premantura, som vi också kan rekommendera om man vill ha lugn och ro:)
Ett naturreservat Kamenjak ligger precis grannemed campingen med kalasvatten att snorkla i.
Servicehusen var av varierad kvalitet, (vi använder sällan dessa då vi sköter det mesta i vagnen) men affär fanns med hyfsad sortering.

2011-04-02 kl 21:22

Nu du findus1 kanske det svängt lite. Kanske det blir lite tid i Slovenien när man ändå har vignetten.

Ytterligare en fundering: Skiljer det mellan hur vignetterna gäller i Österrike och Slovenien? När man har vignette i Österrike måste man ju ändå betala avgift på vissa vägar och tunnlar, eller?.
Det behöver man inte göra i Slovenien enligt ovan positiva svar.

Jo visst det finns ställen som betalas extra. Där finns det betalstationer och det är sex specialsträckor är undantagna från vinjettplikten: Bosrucktunneln (A 9), Gleinalmtunneln
(A 9), Tauern-/Katschbergtunneln (A 10), Karawankentunneln (A 11), Arlbergtunneln
(S 16) och Brenner Autobahn (A 13). För dessa sträckor gäller en särskild vägavgift.
Denna avgift ska betalas direkt vid respektive avgiftsstation. Så kommer du till en sån betalstation så upphör vignetten att gälla och du får betala en avgift för sträckan. Efter sträckan börjar vignetten att gälla igen.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206