Söker upplevelseplatser i norr / av Olja

• 17 svar
Söker upplevelseplatser i norr
2014-07-01 kl 19:04

Söker fina sevärda platser i Dalarna och Norröver. Tacksam för tips. Vi är 2st vuxna så inget behov av campingar annars.

2014-07-01 kl 19:26

Vildmarksvägen, Strömsund, Gäddede, Stekenjokk, Saxnäs och villhelmina en fin runda. Fattmomakke en aktiv samekyrkby och festplats. Finns mycket fint, bara att googla.

2014-07-01 kl 19:49

Finns ju Falugruvan,Rättvik,Mora.Inlandsvägen till Sveg,tillbaka mot LJusdal,Bollnäs sen väg 272 till Sandviken.( I ljusdal hittade jag en rastplats,där dom hade en liten butik med ostar och lite div annat gott+fika.)God Tur! mvh Astrid

2014-07-01 kl 20:17

Jormvattnets fiskecamping efter vildmarksvägen som ligger ungefär 4 mil från Gäddede en underbar liten camping cr 20 platser direkt nere vid Jormvattnet.Missa inte denna fiskecamping om ni åker denna vackra vildmarksvägen.Tycker ni om fiske är vildmarksvägen ett eldorado.Sen har ni Trappstensforsen ett mäktigt fall.Vi Gäddede får ni inta missa Hällingsåfallet och nu pratar vi Vattenfall. Vattnet faller rytande närmare 50 meter över klippkanten och tar sig sedan ner genom en nästan 1 kilometer lång kanjon,där bergväggen är 50-60 meter hög.Det är en mycket storslagen syn.

2014-07-01 kl 21:36

I Östersund är ju Jamtli värd ett besök. Tännforsen är ett besöksmål. Nu kommer jag inte på några mer de är ju redan nämnda.

2014-07-01 kl 22:51

Hallingsåfallet ser du på bilden här till vänster :-)
Sen är Hasslingåfallet ca fem mil söder om en bit från Rörvattnet rätt trevligt också. fin fricamping vid toskströmmen.
Flatruet, sveriges högst belägna allmänna väg passerar vi nog i juli. Ligger norr om Särna sydväst om östersund. Där hittar du också en fin samling hällristningar om ni gillar sånt.
Tännforsen (sveriges största vattenfall) och njupeskär (sveriges högsta) är också trevliga platser. Förutom alla ovan nämnda platser förstås
Kommer nog att parkera på Nornäs enkla camping ett par nätter runt 18-21 juli

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2014-07-21 kl 15:06

Har besökt en mysig ställplats i Södra Norrland 2,5 mil norr om Hudiksvall.Stocka gästhamn Ingaskär.Ställplatsen kostar 100 kr,med el.Dusch,toalett,tvättmaskin och dishho.Rönnskär ligger 5 min,promenad från ställplatsen husen klättrar runt holmen.Finns en liten fiskeaffär där man kan köpa fisk och lägga pengar i kylskåpet.Stocka ligger ute i havsbandet.

2014-07-21 kl 15:30

Har besökt ett mysigt litet ställe i södra norrland som heter Stocka gästhamn Ingaskär cr 5min, promenad går man ut till ön Rönnskär, där husen klättrar runt holmen. Finns en liten fiskeaffär där man tar vad man vill ha och lämnar pengar i kylskåpet.Stocha ligger ute i havsbandet och den lilla gulliga hamnens ställplats kostar 100kr med el.Finns dusch,toalett,tvättmaskin och diskho. Både husvagn och husbil.Stocka ligger 2,5 mil norr on Hudiksvall.

2014-07-22 kl 14:53

Norrbyskärs museum strax söder om Umeå, (nej, man kan tyvärr inte ta med husvagnen), Holmön med sin (nästan) garanterade sol och sitt båtmuseum utanför Umeå, Ratan (platsen för det sista slaget på svensk mark), Bjuröklubbs fyr, åka linbanan som går mellan Kristineberg och Boliden, den underjordiska kyrkan i Kristinebergsgruvan (där gruvarbetarna fann en Jesusliknande skiftning i berget efter en sprängning 1946), Torvsjö Kvarnar mellan Åsele och Vilhelmina, Mårdseleforsarna längs väg 363.. Det finns hur mycket som helst att se i Norra Sverige.. Kolla själv på: http://www.sevart.se/sv/index.html och http://www.tripadvisor.se/Attractions-g189814-Activities-Norrbotten_County.html

Och en sak bara (hoppas ingen tar allt för illa upp), men Hudiksvall och Dalarna ligger i Mellansverige, inte i Norrland.. :-)

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2014-07-22 kl 19:43

Södra Kusten eller Hälsingekusten ordagrant sträcker sig från gränslandet till Gästrikland vid Axmarbruk i söder via historiska städer Söderhamn och Hudikvall till Ragnvaldsnäs på gränsen till Medelpad. Längs kusten finns en stor skärgård,många natursköna platser.

2014-07-24 kl 04:52

Citat:
citat
Och en sak bara (hoppas ingen tar allt för illa upp), men Hudiksvall och Dalarna ligger i Mellansverige, inte i Norrland..
Citat:
citat

När jag gick i skolan så började Norrland strax söder om Gävle. Har det ändrats? Mellansverige är en helt annan definition av vårat vackra land.

2014-07-24 kl 08:06

Håller med Ågren att Vildmarksvägen är att rekommendera.
Är du sen lite whiskyintresserad kan Box whiskydestilleri i Ådalen vara värt ett stopp.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2014-07-24 kl 13:36

Jag kan Norrland som min egen ficka. Har bilat där i 40 år både med och utan husvagn. Ta fram en karta och ring mig på 0738376581 så ska vi prata Norrlandsresa för hela slanten. Ring gärna framåt kvällskvisten.

2014-07-24 kl 15:22

Mja Fredde65, tittar man på en Sverigekarta så hävdar jag fortfarande att Dalarna och Hudiksvall ligger i Mellansverige. Att benämna Norrbotten/Västerbotten/Västernorrland/Jämtland som "Norrland" kan jag väl acceptera, då dessa län kan sägas utgör den nordligaste tredjedelen av Sverige. Annars kan vi väl vända på steken, och hävda att allt söder om Örnsköldsvik är Skåne.. :-)

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
2014-07-24 kl 18:51

Snibbens camping söder om Sandöbron kan rekommenderas och ett besök på klockmuséet iutkanten av Kramfors. Är man historie/teknikintresserad är ett guidat besök på Porjus gamla kraftverk att rekommendera. (kostar gratis)!

2014-07-25 kl 04:57

Nej Nalle907. Jag håller med dig att det är Mellanseverige. Men Norrland är en region av tre där Medelpad, Hälsingland, del av Dalarna och Härjedalen ingår. Norra Sverige är däremot något helt annat :-)

2014-07-25 kl 12:07

Jag glömde ju tipsa om Stockholmsgata (nej, det ligger inte i Hufvudstaden), ett naturreservat/Natura 2000-område vid länsgränsen mellan Västerbotten och Västernorrland i Åsele kommun. Här har isälvar skapat jättegrytor och raviner väl värda ett besök.
http://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/naturreservat/asele-kommun/stockholmsgata/Pages/default.aspx

Kör Volvo V70 2.4D -08
  • 17 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1710 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206