Smarta tips inför sportlovsresan

Publicerad: 2010-02-16   Uppdaterad: 2023-04-18

Kung Bore har greppat ett fast tag om större delen av landet i år och det finns en hel del att tänka på inför långa resor i snö och kyla. Här är expertens bästa råd för en lyckad skidsemester.   BATTERI Tänk på: Det är viktigt att hålla batteripoolerna (plus och minus) rena. Börjar de...

Kung Bore har greppat ett fast tag om större delen av landet i år och det finns en hel del att tänka på inför långa resor i snö och kyla. Här är expertens bästa råd för en lyckad skidsemester.

 

BATTERI
Tänk på: Det är viktigt att hålla batteripoolerna (plus och minus) rena. Börjar de oxidera är det oftast ett tecken på att batteriet har börjat läcka. Spola rent med vatten och använd sedan så kallat poolfett.

Samtidigt måste vi utfärda en liten varning. Tidigare var det så, på äldre bilmodeller, att använde man bilen bara sporadiskt under lång tid, och sträng kyla väntades under ett antal dygn, lyfte man gärna in batteriet i husvärmen. Men det är inte att rekommendera längre, då många av dagens moderna fordon är dataprogrammerade.

Experten: ”Det man måste tänka på idag är att man måste veta vad man gör innan man kopplar bort batteriet. Med dagens teknologi kan man tömma allt datainnehåll, larm, centrallås, radioinställningar om man inte gör det rätt. Därför bör man kontakta antingen biltillverkaren eller närmaste serviceanläggning för att få information hur man ska gå tillväga”.

DÄCK
Tänk på: Att montera på vinterdäck är som att bli invaggad i falsk säkerhet. Det bör nämligen poängteras att det aldrig blir samma, goda fäste med vinterdäck på hala vintervägar som det blir med sommardäck på torra, fina sommarvägar.

Huruvida man ska ha dubbat eller friktionsfritt råder det skilda meningar om. Dubbade däck klarar dock isiga vägar bättre än de dubbfria. På snö spelar det ingen som helst roll om det är dubbfria däck eller dubbdäck. Tänk även på att däck i viss mån är en färskvara (det finns datummärkning på däcket som visar när de är tillverkade), låt dem inte bli alltför gamla och slitna. Om ni nu har slitna vinterdäck, kolla åtminstone upp om det finns någon dubb kvar plus mönsterdjupet (minimum är 3 millimeter och 5 millimeter rekommenderas). Mönsterdjupet kan man enkelt kontrollera med en 5-krona. Mellan 5-kronans kant och överdelen på siffran fem är det 3 millimeter. Till sist ett gott råd – snåla inte med vinterdäck, det kan bli dyrt i längden.

Experten: ”Om du har äldre vinterdäck, kontrollera att inte korden har börjat krypa fram. En annan sak som vi bör påpeka – det är viktigt att montera vinterdäck även på husvagnen, bil och husvagn ska ha samma kombination”.

GLYKOL
Tänk på: Glykol i kylarvattnet fungerar inte bara som frostskydd utan också som rostskydd. Hur länge sedan var det du fyllde på glykol? Kolla med din närmaste serviceanläggning då rekommendationen varierar kraftigt från märke till märke – amerikanska GM rekommenderar byte av vatten/glykol i kylarsystemet var 16 500:e mil, medan BMW säger vartannat år. Om glykolen är gammal kan rostskyddet försvagas vilket kan innebära skador på kylaren eller i värsta fall motorblock. Dosering 50 procent vatten, 50 procent glykol gäller.

Experten: ”Blanda aldrig olika sorters glykol. Om man använder sig av exempelvis röd glykol, så kallad vegetabilisk ”longlife”, ska man aldrig hälla i något annat än röd glykol. Oftast står det på locket vad man ska använda sig av”.

OLJA
Tänk på: Under vintertid ska man ha i åtanke att kallstart är det mest ansträngande du kan göra med motorn. Det kan ta upp till flera minuter innan oljan börjar smörja. Ha gärna motorvärmaren i på vintern. Om inte – låt bilen gå på tomgång en liten stund innan du kör iväg. Gör det gärna till en vana att kolla oljan varje gång du tankar, det är ett enkelt sätt att ha bra koll på om bilen drar olja eller inte – och ett billigt sätt att minimera eventuellt motorhaveri.

Experten: ”Man får vad man betalar för och det dyraste man kan göra är att köpa billig olja. Moderna bilar går idag på helsyntetisk 5-40 olja, så kallad ”longlife”. Den fungerar bra såväl på sommaren som på vintern, då dess viskositet (trögflytande vid olika temperaturer) reglerar sig själv mellan kyla och värme”.

SPOLARVÄTSKA
Tänk på: Det är oerhört viktigt med god sikt (det gäller både framruta och strålkastare) så fyll på med spolarvätska innan du far iväg. Utmed vägen kan det vid slaskigt väglag gå åt åtskilligt med spolarvätska, så ha därför alltid en dunk med extra spolarvätska med i bilen för påfyllning vid behov.

När det gäller köp av spolarvätska, som innehåller ett frostskyddsmedel, vanligtvis etanol eller isopropanol, finns en mängd märken att välja mellan. Generellt håller tillverkarens utlovade fryspunkt. Vid riktigt sträng kyla kan man istället för den oftast rekommenderade blandningen, två tredjedelar vatten och en tredjedel spolarvätska, slå i hälften var. Då klarar spolarvätskan ner mot 30 minusgrader utan att kristallisera sig.

Experten:”Köp koncentrerad spolarvätska, varför ska man betala dyrt för vattnet i den utspädda varianten? Har spolarburken frusit, ställ bilen i ett varmgarage. Har munstycket frusit, använd en varmluftspistol om sådan finns tillgänglig, annars kan en nål räcka för att sticka hål i en eventuell ispropp”.

 

Expertens checklista:
1. Adapter: ”Det är inte alltid så att alla campingplatser har exakt samma strömkopplingar för ekipaget (husvagnen/husbilen). Ta med en adapter och om du inte har någon, köp en av kvalitet. Det vinner du på i längden”.

2. Bogserlina: ”En rejäl sådan bör man ha med sig, inga Kalle Anka grejer då vi oftast talar om tunga ekipage. Kontrollera hemma innan du åker iväg var du kan fästa linan ifall, du skulle tvingas bruka den mitt i natten vid minimal sikt”.

3. Bromsvätska: ”Vätskan blir med tiden gammal men framförallt kan det bildas kondens med vårt svängande klimat, varmt/kallt, som slutligen ger luft i bromsarna. Byt bromsvätska ungefär vartannat år eller enligt tillverkarens rekommendationer”.

4. Drivknutsdamasker: ”Vrid framhjulen, lys med ficklampa och kontrollera att damaskerna inte har hål. Om så är fallet slussas fettet ut och in kommer istället vatten. I värsta fall går då drivknuten sönder och drar med sig annat i fallet”.

5. Domkraft: ”Kontrollera att den är med och att den fungerar innan du ger dig iväg”.

6. Dragdon: ”Det räcker inte alltid med muskelstyrka och ett fällkors för att byta hjul. Ibland sitter grejerna mer än fast och då är det bra att kunna ta till hävarmsprincipen. Trä exempelvis ett metallrör över ena benet på fällkorset och det mesta kommer att lossna utan att behöva ta i för kung och fosterland”.

7. Ficklampa: ”Blir du stående med bilen är det bra att ha en ficklampa till hands, inte bara för att se med utan även för att synas. Diodlampor är att rekommendera”.

8. Reflexvästar: ”Billigt och bra och tar närapå ingen plats alls. Blir du stående utmed vägkanten är det viktigt att synas, både för din egen och dina medtrafikanters säkerhet”.

9. Reservhjul: ”Är bra att ha även för husvagnen. Får man punktering blir man annars stående och hela semestern går ut skogen. Om man inte vill köpa ett sprillans nytt hjul hos sin husvagnshandlare rekommenderar vi att besöka närmaste bilskrot där du kan köpa ett begagnat”.

10. Servostyrning: ”Kontrollera vätskemängd. Om du behöver fylla på mer vätska, var noga med att det blir rätt sorts olja. Det brukar stå på påfyllningslocket vilken olja som ska användas. Fel olja kan bli en dyrbar historia”.

11. Snökedjor: ”Ypperligt att ha med sig om man kör fast, det finns även så kallade snösockor att tillgå”.

12. Spade: ”Sitter du fast kan den vara bra att ha till sin hjälp”.

13. Startkablar: ”Ett måste när du behöver hjälp eller för att hjälpa andra”.

14. Strålkastare: ”Det är viktigt att se bra men även att synas väl. Det räcker inte enbart med att halv- och helljuset samt blinkers och bromsljus fungerar. Kontrollera allt, även parkeringsljuset, om du skulle bli stående. De drar 20 watt jämfört med varningsblinkers som drar 94 watt och fullkomligt äter batterikraft”.

15. Torkarblad: ”Bra sikt är viktigt och torkarblad är inget att snåla med”. 9. Varningstriangel: ”Kontrollera att den finns med i bilen. För blir du stående utmed vägkanten måste den reflekterande triangeln ut”.

16. Vinter-kit: ”Isskrapa, snöborste och låsolja”.

Smarta tips inför sportlovsresan

Göran Kölborn

Vår expert:
Namn: Göran Kölborn
Ålder: 58 år
Yrke: Egen företagare med bil- och mc-verkstad

Kör: Husbil Iveco/SMC, Jeep Cherokee, Hyundai Atos, Volvo 245, tio motorcyklar och tre mopeder.

Campingfordon: ”Jag har haft husbilar och racebussar i över 20 år, dessförinnan husvagn. Har idag en gammal Iveco/SMC som fungerar alldeles utmärkt bra”.

Bästa sportlovstipset: ”Stressa inte utan ta det lugnt, en timme hit eller dit är ingenting när man har semester. Håll sams och respektera varandras viljor. På så sätt kommer familjen att ha en skön ledighet ihop! Har man den målsättningen samt tandborsten och ett kontokort med sig så klarar man sig alltid”.

Rulla till toppen