Tyskland, Frankrike och Belgien / av Anonym 1148469512

• 9 svar
Tyskland, Frankrike och Belgien
2009-11-10 kl 20:51

Hej!
Har precis kommit hem från en härlig fem veckor lång resa i Europa med husvagn. Jag vill passa på att tacka för alla goda tips jag här fick innan resan.
Vi har främst bott bå ställplatser i hela Tyskland och i Frankrike. Jag köpte en "Stellplatz-fuhrer" i Stralsund som vi haft stor nytta av. Priserna på ställplatserna har varierat från 0 - 16/natt. Eftersom vi reste under eftersäsong var det aldrig några problem med platser. Vissa ställplatser var endast avsedda för husbilar men vi kunde stå där ändå med vår vagn. Vidare har vi även fricampat i nödlägen på parkeringsplatser och vid en fotbollsstadion (Reims).
Tyskland har fullt med ställplatser. Många tyskar reser runt med sina husbilar. I Frankrike såg vi dock inte särskilt många husbilar eller husvagnar på vägarna, inte heller finns det så gott om ställplatser.
Det var enkelt att resa i Tyskland med hjälp av en GPS. Naturligtvis har det ändå hänt en del saker under resan, vilket hör till. Vår GPS har dock inte kartor för Frankrike. Jag trodde inte det skulle vara så bökigt med kartans hjälp men det var det sannerligen. De skyltar annorlunda än vi i Sverige (ej särskilt tydligt många gånger och skyltningen kan komma "sent") och vägnummer kan bara "försvinna" när man tror man hamnat rätt. I Paris cirkulerade vi mycket (en ringled löper runt staden) för att hitta rätt. Vi fäljde ett vägnummer som sedan bara försvann då nya nummer dök upp. Ha mer er en uppdaterad GPS är mitt råd!
De mindre vägarna är klart bättre i Tyskland än i Frankrike och i Belgien, som för övrigt är ganska likt Frankrike i flera avseenden.
I Berlin vill jag varmt rekommendera Wohnmobilhafen i Spandau. Vi låg där för 16/natt inklusive wlan och ström. I Paris var vi dock tvungna ligga på en centralt belägen camping ( 37/natt) eftersom det ej finns några ställplatser i staden. Det ligger dock en vid Eurodisney (fyra mil öster om Paris) som endast är en parkering vid en Essomack.
Bensinen var dyrare än beräknat - 1,37 (i snitt) längs vägarna både i Tyskland och i Frankrike. Det lönar sig dock att köra ner i något samhälle - priset kan då vara en krona lägre.
Det är väldigt väl uträknat att det skall kosta lika mycket att ta sig hem från kontinenten oavsett resväg. Färjan Rostock/Sassnitz-Trelleborg, Puttgarden-Rödeby sedan Öresundsbron/Helsingör-Helsingborg, broarna över Bälten: Alla resvägar kostar cirka lika mycket hem till Sverige. Tyckte färjan Puttgarden-Rödeby 81 var väl dyrt (endast 45 min) och sedan Öresundsbron 790 kr.
Hur som helst har vi sett oerhört mycket: Storstäder, Alperna (Örnnästet), Moseldalen, Champagne etc.
Hoppas jag kunnat bidra med något.
Hälsningar

2009-11-10 kl 21:17

Tack för en trevlig och rak redogörelse. Vi planerar att åka ner i april mot Tyskland och Gardasjön eller Kroatien. Har du stor vagn och är det bökigt att ta sig fram utanför "autostraderna". Vi åker med en Polar 620 2,5 och framförallt frugan är lite orolig att vi skall "fastna" nånstans i småbyarna. Hur långa dagsetapper åkte ni innan det blev tröttsamt och tjatigt? Det var bra med ditt påpekande om en GPS för man är ju gammal och envis och tycker att en kartbok duger, så på den punkten får jag nog ge min hustru rätt:dags att skaffa en GPS. Jag återkommer nog med fler frågor till dig, samt att det var roligt att ni trivdes och ville dela med er.
Tack.
Stefan

2009-11-11 kl 09:08

Tack för en trevlig redogörelse specielt om Tyskland.Jag skall ner i slutet av april (hoppas jag)för det är oldtimmers träff i Eckernförde den andra Maj! Än en gång tackZubac

2009-11-11 kl 14:26

[quote user="goffe"]
Tack för en trevlig och rak redogörelse. Vi planerar att åka ner i april mot Tyskland och Gardasjön eller Kroatien. Har du stor vagn och är det bökigt att ta sig fram utanför "autostraderna". Vi åker med en Polar 620 2,5 och framförallt frugan är lite orolig att vi skall "fastna" nånstans i småbyarna. Hur långa dagsetapper åkte ni innan det blev tröttsamt och tjatigt? Det var bra med ditt påpekande om en GPS för man är ju gammal och envis och tycker att en kartbok duger, så på den punkten får jag nog ge min hustru rätt:dags att skaffa en GPS. Jag återkommer nog med fler frågor till dig, samt att det var roligt att ni trivdes och ville dela med er.
Tack.
Stefan
[/quote]
När vi var nere senast så upplevde vi precis som Thomas_III att småvägarna var sämre i Frankrike. Det vi också reagerade på var att standarden varierad från sträcka till sträcka mellan byarna. Ena stunden kunde det vara dubbelfiligt för att när man kom ut på andra sidan byn vara smalt och krokigt.
Men att det skulle vara bökigt med stor vagn upplevde vi inte. Trångt på vissa ställen man så länge man höll sig från stadskärnorna så funkade det med vagnen.Det som kanske kan bli lite bökigt är i Italien där campingtomterna är lite mindre än vad vi är vana vid. 60-80 kvm är ganska vanligt. Där kan en 620-vagn med boggie vara lite tungrodd. Men planerar man för det så är det inga problem. Använder ni t ex Camping Cheuqes så kan man via deras katalog undvika de minsta platserna då den genomsnittliga tomtstorleken alltid står angiven i katalogen.
GPS håller jag också med om. Vi tog vad vi trodde kortaste och smartaste vägen genom Lyon via vår Michelinkarta. Den gick genom staden! Det blev många köer och en hel del cirkulerade innan var var igenom.När vi sen pratade med en hollänsk familj vi träffade på nästa campingstopp så fick vi klart för oss att vi skulle tagit den längre motorvägen som går runt staden istället. Med en bra GPS hade vi säkert fått den valmöjligheten.
När det gäller din fråga om dagsetapper så reste vi med hund och låg på ca. 65 mil per dag. Det kändes för vår del som lagom. Inte för stressigt, man har ju trots allt semester, men ändå att det drev på.
Vi planerar också just nu för en resa till Gardasjön och Kroatien i juni-juli 2010.

2009-11-11 kl 16:43

Chriper har redan skrivit lite om dina frågor fast jag tänkte också svara gällande mina erfarenheter:
Min vagn är ej så stor utan en 445. Jag kan således själv flytta vagnen manuellt om det är nödvändigt. Utanför de stora vägarna fungerar det bra med en stor vagn. Passá er bara för att åka in på smågator i mindre samhällen (exempelvis i Moseldalen) där det kan vara väldigt smalt - genomfarterna i byarna fungerar dock.
Vi åkte i snitt 30 mil per etapp, någon gång 50 mil. VNär vi körde ville vi ej bränna dagar på att köra så vi åkte mest långa sträckor under kvällarna och då är även trafiken lugnare i Tyskland. I övrigt att åka Autobahn är ju en ren transportsträcka - ska man se Tyskland rekommenderas de mindre vägarna.
Är man i en storstad och har endast en större vägkarta gällande Europa kan det vara nog så svårt att hitta rätt (som jag påtalat om Paris). Ställ in er GPS rätt bara. När vi kom till Berlin var vår inställd på kortaste vägen varvid vi hamnade mitt i centrum under rusningstrafiken. Passerade Unter den Linden, Brandenburger Tor etc fast det gick bra. Jag upplevde ändå trafiken som vänlig - inte så hetsigt som det kan vara i Stockholm.
Hälsningar

2009-11-11 kl 17:21

Ja vägarna i mindre franska samhällen är rena lapptäcken. Jag vill säga att vägarna där många gånger är usla. Mellan byarna är det dock bättre mestadels.
Vägarna som löper längsmed de stora motorvägarna är bra ( i alla fall de vi åkt på), du ser mer av Frankrike så klart och du slipper alla vägavgifter som finns längs Autostrade.
Hälsningar

2009-11-13 kl 23:12

Intressant att höra att du stått på ställplatser, vi har aldrig gjort det då vi trott att bara husbilar är tillåtna där. Husbilsägare ger ofta sken av detta i sina resereportage. Men jag har hört att senare utgåvor av tyska ställplatsförteckningen "Bordsatlas" har information om vilka ställplatser som välkomnar husvagnar. När man är på resa har man ofta behov av någon enklare övernattning än att behöva checka in på en camping. Vi står ofta på Autohof/Rasthof och liknande och det fungerar ju bra.

2009-11-14 kl 15:36

Ja många ställplatser tillåter husvagnar. Vår "Ställplats-fuhrer" hade även kartor över Västeuropa som visade vilka ställplatser som tillåter husvagnar. Vidare stod vi även på platser deär det stod "nur Wohnmobil" men man behöver ju inte alltid följa alla regler utan det går ju att spela dum om någon skulle komma och säga till. Visserligen reste vi under eftersäsong och då kanske det inte spelar så stor roll.
I Frankrike hörde vi flera andra berätta att polisen endast bryr sig om ställplatserna under högsäsong - då kan det hända att man blir ivägkörd om platsen endast är för husbilar.

2009-11-14 kl 19:38

Tack för tipset.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206