Vad är en bra vagn att resa med? / av Lasse Sundström

• 21 svar
Vad är en bra vagn att resa med?
2013-02-07 kl 18:47

Vad kännetecknar en bra resevagn för tre vuxna och ett barn?

Ska den vara liten och nätt, och då behöver man ha en liten uteplats i form av markis/soltak/förtält eller ska den vara lite större för att man kan då äta runt sittgruppen och alla har ändå var sin plats att sträcka ut sig på?

Jag funderar då på en Solifer S5+ eller en Polar 680ctx.

Vagnen ska inte vara en uppställningsplats, eller mindre sommarstuga, utan ska användas just till resor inom och utanför Svedala.

2013-02-07 kl 22:19

En bra vagn ska uppfylla behoven man har.... Eller som Toyota säger...: Hur långt är ett snöre?

2013-02-07 kl 22:43

En bra resevagn ska väl inte vara alltför bred,
Max 230cm kanske för smidighetens skull.

2013-02-08 kl 08:36

Du kommer nog att få lite olika svar här eftersom alla tänker olika :)
Men det jag kom att tänka på är att det är bra om det inte är alltför krångligt att ordna sovplats till alla. Alternativt att man låter det vara som en säng även dagtid. Vi hade så ibland förut när vi hade en mindre vagn, gammal Polar 520, men då hade vi ingen sittplats inne i vagnen istället..... Tröttna vi på kan jag säga. Finns så många olika planlösningar. Åk runt och titta är mitt tips. Provbädda vagnarna kanske? Vet många som köper vagn och när man varit ute några svängar så vill dom byta. Bredden tycker inte jag är några problem (254 cm och vi reser runt mycket i Sverige om somrarna), vi har en Polar 560 DBD och den är kanonbra. Dubbelsäng med liten sittgrupp bredvid som man bäddar ner på ½ minut. Finns med bäddskåp på båda sidor och då har man 3 barnsovplatser, 1 dubbelsäng och stor sittgrupp fram på endast 560 lång vagn. Vi brukar ha bäddskåpet nere hela tiden när vi är ute, och sängkläderna som vi bäddar lilla sittgruppen med slänger vi upp på bäddskåpet på dagarna. Snabbt och enkelt och ändå två sittgrupper på dagen. Det är 3:e vagnen vi har och den här passar oss perfekt. Polars DBD-lösningar är det jag kan rekommendera.
Lycka till!

Susanne
2013-02-08 kl 08:44

Glömde tillägga att det så klart funkar att en vuxen sover på lilla sittgruppen men max 60 kilo i bäddskåpen.

Susanne
2013-02-08 kl 09:05

Bredden är jag inte orolig över.
Det är ca 10cm per sida om skiljer sig.

Däremot är det det praktiska när man reser om man ska kunna leva och äta inne utan att behöva duka upp ute.
Tänkt för 4 personer.

Det kan vara skönt att ha var sin säng för att kunna sträcka ut sig, utan att behöva bädda ned eller upp bara för att man ska äta.
Sedan är det annan aspekt med. Antal prylar.
Ska jag resa kan det vara skönt att slippa släpa på förtält, utemöbler utan bara kliva in i den större vagnen om man ska göra stopp över natten.
Med en mindre vagn så behöver man ofta ha någon form av uterum med sig, som är i vägen antingen i bilen eller i vagnen vid kortare stopp.
Det var mer så jag tänkte, än hur långt ett snöre är.

2013-02-08 kl 10:02

Tack Susanne_L

Visst liten vagn kanske har sina fördelar på trånga campingar, men vi har nog aldrig hamnat på sådana ställen.
Men man vet aldrig.
(Märks det att jag är mer inne på större vagnen?)

Det jag helst vill, är att slippa kliva över saker i vagnen när man är på resande fot. Bara parkera, fälla ned stödbenen, slippa tömma vagnen på allehanda saker bara för att komma åt kylen, eller sträcka på mig på bädden.

JaJa, jag har nog en del att fundera på, men skulle uppskatta fler inputs om för och nackdelar med stor kontra lite mindre vagn.

Vi hade en Solifer 6102 långbädd tidigare (tot 8m) och trots vagnens storlek fick man kliva över saker, tömma vagnen, när man skulle göra ett kort stopp för lunch.
Främre sittgruppen var alltid nedbäddad och massor med packning i form av utemöbler, tv m.m. låg på sängen.

Utemöblerna följde med för att vi skulle slippa just bädda upp bara för att käka, kolla lite på film, för att sedan bädda ned för natten.

Men allt det fungerade i alla fall.
Det fungerade lika med den mindre vagnen vi hade innan det också.

2013-02-08 kl 10:24

Tror också på en lite större vagn för er, den du nämnde Polar 680 ctx är nog inte helt fel. Där är det bara att kliva in slå sej ner när ni kommit fram :)
Utemöblerna lägger du i lastluckan under dubbelsängen, du behöver inte ha dem inne i vagnen. TV:n monteras fast i ett väggstativ och kan sitta där under färd (förutsatt att det är av den typen som klarar det, finns visst olika). Ibland har vi förtältet i bilen men oftast mitt i gången i husvagnen. Har du en större vagn och lägger tältet mitt över axeln, ex. under bordet så är det ändå inte i vägen. Vi har bekanta som har mindre vagnar och alla säger samma sak: Det är trångt! bökigt med alla grejor som ligger i vägen för kylen m.m. Men som sagt, alla är olika och smaken är som baken.

Susanne
2013-02-08 kl 14:15

Hej Lasse en undran bara? varför frågeställningen om den ska vara liten o nätt när du ändå är klar över att dra omking med ett 254cm bred vagn dvs ett lok??

Längden på ekipaget har ju mindre betydelse?

2013-02-08 kl 15:33

Axelvevaxel.
Lok? Dels är de mindre ofta några hundra kilo lättare. Lättare att hantera, baxa in på tomten hemmavid, tar mindre plats vid rastplatser m.m.
Det finns massor med fördelar med mindre vagnar, exempel på det mindre vägnätet där man kan vända vagnen utan större bekymmer. Inte så lätt med en boggivagn på 8,5m.

Grejen är lite att jag vill komma ifrån behovet av förtält. Den kan lika gärna ligga i garaget.
Lika vill jag slippa släpa på utemöbler.

Hur litet kan man välja?

2013-02-08 kl 17:12

Hej du det är en svår fråga att svara det beror juen del på priset på vagnen, den skulle fungera för fyra personer en populär vagn på senare år långbäddsvagn med fasta sängar vid sidorna där man kan gå inn och lägga sig utan at kasta okring inrednigen, och där är framgruppen intakt hela tiden rundsitsgruppen är i regel för fyra personer, sen var det sovplats för fyra är det barn så skulle det funka med sk himmlasängar för vuxna är det kanske lite värre att klättra up i översängen, sen hanterligheten där är boggivagnen utesluten det är en typisk långliggarevagn som står stadigt på fyra hjul,har inte priset någon betydelse så är dt lätt att hita något passande, förtältet har du brätti att det passar bäst hemma där fins ju markiser nuförtiden, så tältet är lika onödigt som boggin om man skall förflytta sig ofta på et smidigt sätt, dett är tankar efter 40 års dragande av olika vagnar,

tänker man sen lite längre på smidigheten i körningen så fins Husbilen en tingest som är bra att förflytta sig med men undermålig att bo i, som jämnförelse det var inte det frågan gälde,
detta är efter min erfarenhet av mitt zigenarliv, där fins en del att välja på.
hoppas du har haft någon nytta av detta.

2013-02-08 kl 22:59

Kul att läsa om lite olika tankesätt och olika erfarenheter.

Det känns som att det är rätt väg att gå att välja lite större, för att få det enklare.
Än att välja mindre och få böka mer med saker som man måste ha med sig för att klara samvaron.

Fast å andra sidan kanske man kan välja dragbil och ha viss förvaring där i stället.
Låt säga att man har en VW T5, Folkabuss, med plats för en hel del bagage utan att det blir trångt.

Som sagt, vill komma fram, fälla ned stödbenen och njuta.

Tror jag ska nyttja lördagen till att kika på lite vagnar :)

2013-02-09 kl 01:07

Hej Lasse.
Var inne på samma tankar och funderingar som du. Orkar inte hålla på att bädda ner o "klabba" vid korta stopp. Tror säkert att vi tittat på ett hundratal vagnar med masssor av olika planlösningar.
Valde till sist en vagn i "fullbredd". Finns ingen anledning att såga bort tio centimeter på varje sida. Har till slut valt en Tabbert Da Vinci 700 KD. Känns som om den passar våra behov perfekt.
Men som sagt från Susanne så har vi alla olika behov, tankar och önskemål.
Kan bara rekommendera att åka runt och kolla på en hel del vagnar.
Lycka till med att hitta er "drömvagn"

2013-02-09 kl 09:49

nannebonne
Slår Fru Fortuna till idag så är vår Drömvagn en Polar 840 TRX TDS – Våningssängar.

Men det lutar åt en 680 CTX. Tror att där omkring går gränsen för vad vi anser vara en bra resevagn som ger oss en massa bekvämligheter, slipper släpa på utemöbler, förtält. Utan det räcker med ett par brasse stolar och soltak.

2013-02-09 kl 12:44

Ja det var ju ingen lätt fråga att svara på...
Lösningarna kan väl delas upp i 2 kategorier:
antingen väljer man stor vagn och skippar förtält eller så väljer man liten vagn och hittar någon smidig form av markis, resetält.
Vi är short stayers och byter vagn under våren. Gamla vagnen liten och smidig utvändigt, lätt att dra, lätt att manövrera med, känner mig sällan stor o klumpig när jag drag den, vågar mig in nästa över allt. Invändigt stor förtält på golvet som ligger i vägen när det inte är uppfällt, alla i familjen ombeds hela tiden hitta en sittplats för att inte vara i vägen.
Nya vagnen, lång, bred o klumpig tror jag att manövrera, får tänka sig nog för innan man rullar in på en bensinstation, långt överhäng baktill kan bli problem när vägen inte är vågrätt på skogscampingar. Reseförtältet får plats under den riktiga dubbelsängen som alltid står bäddad, barnen har sina sängar alltid bäddade, det finns ändå gott om sittplatser. Förtältet kommer inte att användas lika ofta.
Då upplever vi dessa två alternativ. Eller tror vi kommer att göra det iaf.

2013-02-09 kl 15:55

Lasse Sundström skrev:
Bredden är jag inte orolig över.
Det är ca 10cm per sida om skiljer sig.

Däremot är det det praktiska när man reser om man ska kunna leva och äta inne utan att behöva duka upp ute.
Tänkt för 4 personer.

Det kan vara skönt att ha var sin säng för att kunna sträcka ut sig, utan att behöva bädda ned eller upp bara för att man ska äta.
Sedan är det annan aspekt med. Antal prylar.
Ska jag resa kan det vara skönt att slippa släpa på förtält, utemöbler utan bara kliva in i den större vagnen om man ska göra stopp över natten.
Med en mindre vagn så behöver man ofta ha någon form av uterum med sig, som är i vägen antingen i bilen eller i vagnen vid kortare stopp.
Det var mer så jag tänkte, än hur långt ett snöre är.

Det var precis så jag menade Lasse: Ens egna behov, därav "Hur långt är ett snöre". Du vet själv bäst vad din familj behöver, alla har vi olika krav. En resevagn kan vara kort, lång, bred, mycket eller lite lastvikt osv, lättbäddat eller inte..
I en husvagn så är det ofta prioriteringar som gäller.
Som sagt Hur långt är ett snöre...:)

2013-02-09 kl 18:52

Prioritering är nyckelordet
Eftersom en husvagn aldrig kan vara allting så blir den alltid en kompromiss så där får man helt enkelt bestämma sig för vad är viktigast för oss?

2013-02-10 kl 21:43

oladyrhill skrev:
Ja det var ju ingen lätt fråga att svara på...
Lösningarna kan väl delas upp i 2 kategorier:
antingen väljer man stor vagn och skippar förtält eller så väljer man liten vagn och hittar någon smidig form av markis, resetält.
Vi är short stayers och byter vagn under våren. Gamla vagnen liten och smidig utvändigt, lätt att dra, lätt att manövrera med, känner mig sällan stor o klumpig när jag drag den, vågar mig in nästa över allt. Invändigt stor förtält på golvet som ligger i vägen när det inte är uppfällt, alla i familjen ombeds hela tiden hitta en sittplats för att inte vara i vägen.
Nya vagnen, lång, bred o klumpig tror jag att manövrera, får tänka sig nog för innan man rullar in på en bensinstation, långt överhäng baktill kan bli problem när vägen inte är vågrätt på skogscampingar. Reseförtältet får plats under den riktiga dubbelsängen som alltid står bäddad, barnen har sina sängar alltid bäddade, det finns ändå gott om sittplatser. Förtältet kommer inte att användas lika ofta.
Då upplever vi dessa två alternativ. Eller tror vi kommer att göra det iaf.

Tack.
Det är nu solklart vad som passar oss också "Short Stayers", (nytt begrepp :) )

Vi hade en kort vagn tidigare som var just att antingen var man en eller högst två i vagnen, medans man gjorde i ordning antingen för mat eller natt. Konstant planerande hela tiden.
Flytt ditt och datt, packning dit, ölförråd hit.. Värst var det när man först hade angjort Bordershop för att direkt åka till Ullared och därifrån till Öland.
Den lilla vagnen fungerade utan last, men förtältet fick flyttas omkring ändå.
Den lilla vagnen var även lite orolig efter bilen. Hoppade och studsade vid minsta potthål eller gupp.

Nehej. Det måste vara bättre att endast kunna öppna dörren, ställa ned trappan och gå in i vagnen utan att behöva klättra omkring på allting eller flytta omkring på allt, trots full semesterpackning i vagnen.
Vi prioriterar bort stort och tungt förtält till förmån av ett mindre resetält och eller soltak.

2013-04-06 kl 14:29

Vi ska ut på första trippen nu till sommaren. Verkar bli Polen av alla ställen. Vi har en Tabbert 590 med långbäddar som kommer byggas om till en stor dubbelsäng.
Räknas det som en stor eller liten vagn? Vi 2 vuxna 1st 2åring.

2013-04-06 kl 15:22

det jag menar är, tror ni det kommer bli trångt??

2022-04-04 kl 15:08

Det här är en gammal tråd, men min erfarenhet är i alla fall att bredden är sällan något problem. Vagnarna är inte bredare än lastbilar - speciellt inte i Sverige.

Däremot har en lång husvagn lätt för att haka upp sig längst bak, så snart det är lite ojämnt.

• 21 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1710 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206