Vildmarksvägen, någon som kan ge tips? / av SM5JYP

• 8 svar
Vildmarksvägen, någon som kan ge tips?
2015-06-09 kl 12:51

Jag har plan på att köra vildmarksvägen i sommar. Juli månad har jag tänkt mig. Någon som har tips på vad man kan se och var det är mysiga ställen att ställa upp över natten.

Kör Subaru Forester med en Solifer 560 Artic pimpad med solceller.
CC 100556
2015-06-09 kl 21:03

http://www.husvagnsforum.com/index.php?option=com_kunena&view=topic&catid=64&id=319195&Itemid=700103&limitstart=20

Här skrev jag lite om vår resa som följde vildmarksvägen från Vilhelmina och till blåsjön sen tog vi av till Norge. Kanske några tips?Den börjar i slutet av sidan.

2015-06-09 kl 21:33

Hej
Vi åkte sträckan Wilhelmina o Strömsund 2010. Jag googlade på vildmarksväge alldeles nyligen. Det finns en PDF karta. Lycka till och ta det lugnt.

2015-06-09 kl 21:59

Jag rekommenderar verkligen en tur på den s.k. Vildmarksvägen. Den startar i Strömsund och avslutas i Vilhelmina eller tvärtom.
Vägen kantas så gott som hela vägen av sjöar, vattenfall, forsar och fjäll.
Du kommer att förundras över bl.a. Trappstegsforsen utanför Saxnäs och vägen över Stekenjokksfjällen, en sträcka på flera mil på kalfjället.
Du passerar bl.a. Stora Blåsjön, Ankarede, Saxnäs och Gäddede.
Ta en liten avkrokstur till Fatmomakke och besök samernas kyrka med alla sina kåtor. Marsfjället och Fatmomakke är omskrivet i Bernard Nords romaner om det hårda livet för nybyggarna i detta område. Varför inte läsa någon om dessa böcker före Fatmomakke-besöket?
Det finns massor med underbara fricampingsplatser efter vägen.

2015-06-10 kl 23:36

Vi åkte ju där förra och förförra året. Frågan är om det räcker med en runda. Men det beror ju på hur många ni är, vilken ålder och vilka intressen ni har.
Bilden till vänster visar tex Borgahällen som vi fortfarande inte kommit upp på (senast var leden avskuren pga stormfällda träd). Borgafjäll är en avstickare från vildmarksvägen eftersom du kommer dit och därifrån men inte förbi.
Gubbhöjdens "camping" är ett trevligt stopp på vägen från Strömsund mot Gäddede. Gäddede camping är helt ok. Muruelva strax över på norska sidan är trevligt om du vill ha en fin strand eller spana på Björn nattetid. Hällingsåfallet tillhör måstena. Gå gärna nerifrån och upp. Fika och fint kosthantverk på vägen dit eller tillbaka. Bra fricamping strkx innan Stekenjokk söderifrån. Bra fricamping på Stekenjokk men lite kallare o blåsigare. Bra vandningar på kalfjället. Fint runt Fatomakke och marsfjället. Goda våfflor på norgefarargården men ta inte vagnen ända upp på parkeringen om du inte har litet ekipage eller är bra på att backa. Vilhelmina är en trevlig stad och kolgårdens camping strax utanför är helt ok. Dorotea har kanske inte så mycket att erbjuda (tyckte vi) men är värt ett stopp åtminstone för proviantering och kanske polarmuseet för den som är intresserad. Inkörsport för Borgafjell. På vägen till Borgafjell finns två bra fricampingplatser på vänster sida längs älven. I Borgafjell finns en stor vintercamping men ok att stanna vid även sommartid. Liten anspråkslös men trevlig marknad sista helgen i juli.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2015-06-10 kl 23:45

Glömde grottkrypningen i Korallgrottan. Inget för mig men frugan gillade det. Jag och hunden tillbringade dagen i Bjurälvens naturreservat. Fantastisk natur.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2015-06-18 kl 14:18

Tack för goda tips! Nu är det bara att köra och hitta några fina platser att stanna på.

CC 100556
2016-01-08 kl 13:08

Tack för ett trevligt tips! En bra camping i Gädede. Tyvärr så var bensinen slut i macken då vi skulle tanka.
Vildmarksvägen var fantastisk när vi kom upp till Stekenjokk. Tyvärr var vägen under omläggning och det blev en lång resa i 40 km/t. Bärlagret byttes och ny asfalt skulle läggas.
Vid Trapstegsforsen var vyerna vidunderliga.
Trots grusvägen var turen fantastisk.
Men tänk på ni som ger er upp under viss tid är det stopp förbud uppe på fjället. Det är ett fågelskyddsområde och naturbevakarna patrullerar dygnet runt.

CC 100556
  • 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206