Apropå Lagar?
2017-10-27 kl 13:13

När man spånar lite i en del forum och olika spörsmål mm utifrån "någons" fråga så rinner oftast diskussionerna iväg mot lagligt eller inte lagligt.

Varför då?

Är vi så i gemen, när vi vistas i grupp. Att vi alltid skall hänvisa till lagligheten/er när någon ställer en fråga eller undrar över något.

Är det så vi alla fungerar, att vi "alltid" ser till att följa det lagliga samhället och dess regler?

Eller är det bara när vi vistas i grupp eller när någon ser oss?

Funderat lite på en luft luft värmepump och det är inte lätt skall gud nåde visa.
Många som pratar i egen sak och håller sin verksamhet om ryggen.

Och monteringen sen, dyrt!!!

Undra vad staten menade då man tog bort skråverksamheten på 1840 talet och ville att hantverksyrkena skulle kunna utveckla sig själva i stället för att ett fåtal skulle få styra.

Vad har vi fått?

Det växte upp som svampar ur jorden och kapade åt sig vissa delar som sedan skulle regleras med både den ena och den andra regeln för att hindra "obehöriga" att tränga sig in.

Men det är historia och lobbyisterna finns nu överallt...

Men en både rolig och spännande tråd att läsa är denna om självmontering av en luft luft värmepump:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46396.0

2017-10-27 kl 15:56

Jag tycker det är bra att det refereras till vad som är lagligt eller ej, när folk ställer frågor om ifall man kan göra si eller så. Ofta är ju svaret "Det kan man, men det får man inte". Då är det ju bra att veta för den som tänkte utföra åtgärden.

2017-10-28 kl 00:07

Visst är det felaktigt/ brottsligt att bryta mot lagar. Men handen på hjärtat, hur ofta gör vi inte det? Typ varje dag!

2017-10-28 kl 10:05

Säkert. Men det hindrar inte att det i alla fall är bra att veta vad som är lagligt eller ej. En del lagar kan man lika gärna följa, utan att det ens är till besvär, om man bara känner till dem.

2017-10-28 kl 10:44

Det är speciellt två lagar jag funderat mycket på den sista tiden och det är när fordons kurs ändras eller svänger då sägs det att man skall pilla på den där lilla spaken till vänster så det tänds en lampa i panelen som sedan blinkar "vänster" eller "Höger". Ansvaret för denna lilla åtgärd har tydligen helt upphört i lagsystemet. Ser oftast detta när fordon missar sina avfarter och slänger sig ut över 25 cm breda spärrlinjer bara för att försöka komma "först" eller överhuvudtaget förklara för omkringvarande att man tänker ändra kurs.

I andra fallet där två likvärdiga vägar korsar varandra så fans det förr något som hette "högerregeln", den har tydligen helt borttagits i lagsystemet. Man får mest fingret eller att någon lägger sig på signalen och hötter med näven när man glider ut lite grann och man bedömer att det är långt till den som kommer från vänster. Man räknar ju då inte med att denne skall gasa på och föröka komma först.

Men om vi nu skriver om detta kan vi då tro att fler kommer att förstå och mer iaktta det som gäller?

Har mycket svårt att tro på det.

2017-10-28 kl 10:59

Hehe
Högerregeln, för dig som vill dö med vetskap om att du hade rätt ;)

2017-10-28 kl 14:01

David skrev:
Hehe
Högerregeln, för dig som vill dö med vetskap om att du hade rätt ;)

Ja men va 17, efter tre vänsterflyglar och tre dörrar ska väl folk fatta vem som har rätt...:(

2017-10-28 kl 17:14

På tal om att inte använda körriktningsvisare. Jag körde efter en bil, Audi, ca 3-4 km. Under denna tid jag körde bakom användes denna tingest trots att det passerades några cirkulationer och flertal korsningar. Vi hamnade tills slut på samma parkeringsplats och en kvinna i 40-års åldern steg ut. Jag frågade henne varför hon inte använde spaken vid ratten. Hon stirrade på mig och ansåg inte att jag hade med detta att göra. Jag upplyste henne stt hon körde en bil med fyra nollor i fronten och fyra baktill och en bakom ratten. Fick inget svar!

2017-10-28 kl 18:11

:) :) :)

2017-10-28 kl 20:21

Det brukar vara att man ska ner på botten innan det blir en förändring, så det är lika bra att vi alla struntar helt i högerreglar och blinkers.

2017-10-28 kl 22:58

Skulle aldrig kommentera någon som vägrar använda blinkers, tjänar liksom ingenting till.
Btw, för några år sedan kom jag körande i tätbebyggt område när jag närmade mig en korsning. Det kom då en bil från höger, sett i min färdriktning. Vägen jag kom körande på var något bredare och mer trafikerad än den väg som den andra bilen kom körande på. Då finns det ju ibland lite oskrivna lagar, att kommer man som jag då kör man först oavsett högerregel eller ej. Så föraren i den andra bilen tänkte väl statuera ett exempel att nu får det vara slut med sånt och nu kommer jag (den andra föraren alltså) från höger att då ska den andra (jag i det här fallet) stanna. Mycket riktigt så körde han ut men jag var lite förberedd på den här situationen att han skulle köra ut så jag svängde ju ut i mötande körbana då det var fritt där. Föraren stannade efter tiotalet meter och körde ner rutan och hängde ut med huvude så jag stannade jag med i höjd med han då han skrek till mig:
-Kan du inte högerregeln?
-Jo då, svarade jag. Men vet du vad en triangelformad skylt med gul botten och röd bård innebär, frågade jag.
Han vände sig då om och tittade bakåt och såg att han hade lämna företräde skyldighet mot mig. Lång i ansiktet körde han upp rutan. :-)

2017-10-29 kl 09:28

I vår lilla by är det högerregel vid alla korsningar och utfarter mot genomfartsvägen. Jag brukar alltid stanna när jag kommer på stora genomfartsvägen. Folks som skall köra ut tittar på en och undrar om man är idiot. Sen är 80% av bilarna här tyska bilar, antagligen snikvariant då de saknar viktiga saker som blinkers, hastighetsmätare, verkar vara dåliga framrutor också då de gärna kör ca 1 meter bakom dig om du håller hastigheten.

2017-10-29 kl 20:12

Ja, ibland när jag stannar när jag kommer från vänster tror jag att den andre överväger att gå ut och fråga om jag behöver hjälp att putta igång bilen. De verkar i alla fall inte tro att man stannar för att det är tänkt att man ska göra det.

2017-10-29 kl 21:35

Det var faktiskt en från myndigheten som gick ut med att man inte skall utmana med högerregeln som försvar, typ i villaområden där det finns en huvudgata och sedan avstickare på båda sidor som ett fiskben.

Smäller det och man har lagen på sin sida så är man ändå en förlorare.

2017-10-30 kl 06:23

Sen är det så att om det smäller vid högerregeln och det visar sig att man egentligen hade kunnat stanna så kan man åka dit åndä. Det var det någon som gjorde här i byn för ett tag sedan. Och här är huvudgatan så stor att man tror att det är en huvudled.

2017-10-30 kl 10:23

Fast försäkringsbolagen är stenhårda. Kommer du från höger är det den andre som är vållande. Så i de lägen när polisen inte lägger sig i är utgången nästan alltid klar. Men det hjälper ju inte om man har den andre i knät i förarstolen då. Gör lika ont att ha rätt.

2017-11-09 kl 15:44

apersson850 skrev:
Fast försäkringsbolagen är stenhårda. Kommer du från höger är det den andre som är vållande. Så i de lägen när polisen inte lägger sig i är utgången nästan alltid klar. Men det hjälper ju inte om man har den andre i knät i förarstolen då. Gör lika ont att ha rätt.

Fullständigt rätt...

Kommer ihåg i min naiva ungdom då jag besökte ett större företag och inom detta företags industriområde så kom det en från höger, ut från en parkering och dyngade in i min högra dörr.

Då vi stod lite dåligt till så föreslog han att vi skulle åka iväg en bit och skriva papper.

Mina dumma nöt så gick jag på det, under tiden vi skrev så tyckte jag det luktade sprit om honom och påtalade det. Men han sa att det var bara en dålig andedräkt då han hade en sur mage???

Efter skriveri och inskickning så åkte jag på dels mina egna skador och även hans skador då F.bolaget bedömde att "han" kom från höger. I min inlaga framförde jag att det luktade sprit om föraren och svaret jag fick var att "alltid" tillkalla polis i sådana lägen.

Man lär sig.

Som sagt det blev dyrt och även en dyr erfarenhet.

2017-11-09 kl 16:12

När vi har tråden om högerregeln uppe så är det bra att tänka på att det bara gäller för den som kommer från vänster. Alltså är det den som kommer från vänster som skall lämna den från höger företräde om man bryter varandra fortsatta färd. Många som kommer från höger tror att de har företräde men så står det inte i lagen.

En annan sak att tänka på är att välja körfält när man kör in i en cirkulationsplats-rondell. Finns det inga vägmarkeringar, alltså i vägbanan, har man rätt att köra i höger körfält om man i rondellen svänger vänster, rakt fram eller höger. Hur många av er vet detta? Jag skulle dra husvagnen till en tvätthall och skulle passera en rondell. Ingen vägmarkering i vägbanan. Skulle svänga vänster ine i rondellen. Började i god tid blinka vänster före rondellen. Kom in i rondellen då jag hörde bromsande hjul oc ser en bakomkommande bil som kör i vänstra körfältet. Jag och den andra bilen fick stopp före dess att den andra bilen hunnit korsa mitt körfält. Det är så att den som korsar körfält har väjningsplikt och där körde jag med husvagnen.
Man kan tycka hur man vill om mitt kärsätt men det är så att om jag kört i vänstra körfältet för att svänga vänster så måste jag byta körfält i rondellen för att köra ur rondellen. Därför körde jag som jag gjorde. Bra eller dåligt? Försäkringsbolagen är stentuffa när man reglera sådan skada. Det är dessutom bötesbelagt.
Hoppas att ni förstod resonemanget?

2017-11-09 kl 22:11

Begriper inte varför du blinkade vänster när du körde in i rondellen? Alla svänger ju till höger in i rondellen och höger ut ur rondellen. Enda gången man blinkar vänster är ju just om man ska byta till ett körfält till vänster om sig inne i rondellen.
Med "vägmarkeringar", menar du pilar som indikerar körriktningen?

2017-11-10 kl 10:04

Då börjar jag att förklara varför jag "blinkade vänster när du körde in i rondellen". Som trafikpolis och numera pensionär vet jag om att man inte behöver använda körriktningsvisare när man kör in i rondellen. Det är ändå inte fel att vara tydlig genom att använda dessa blinkande saker. Jag är övertygad om att detta gjorde att sammanstötning uteblev. När man byter körfält skall man visa tecken OCH väjningsplikt. Vägmarkering är precis vad namnet står för.

2017-11-10 kl 10:21

Jag undrade vilken sorts vägmarkering du menar. Linjer mellan körfälten eller pilar i körfälten?

Att vara tydlig är alltid bra. Att blinka vänster när man svänger höger, bara för att man vid ett senare tillfälle ska svänga vänster, är rent vilseledande.

2017-11-10 kl 11:10

Det här blir svårt att utröna…

Vad vet vi, vad vet vi inte?

Men själv så tillhör jag också det gamla gardet och har lärt mig att så fort fordonets kurs förändras i sidled eller skall svänga så påtalar man det med körriktningsvisaren för att göra omkring varande uppmärksam på vad som kommer att hända.

Sedan så finns ju både små och stora rondeller med cirkulationstrafik, en del utmärkta och en del inte alls så utmärkta utan trånga och smala beroende på den fordonskombination man framför.

Men i exemplet ovan så fans varken körfältsmarkeringar eller påbudstavlor som talade om hur man bör bete sig och då blir det ju genast svårt för många som tagit sitt körkort på Gröna Lunds Radiobilar.

Sedan så var ju fordonskombinationen lite längre än vanligt och föraren ansåg att han ville påtala detta för omkring varande trafikanterna. Inte fel alls enligt regelverket.
Själv kör jag ganska ofta förbi en rondell/cirkulationsplats som både har körfältsmarkeringar och påbudstavlor som upplyser om den fortsatta färden. Problemet är att platsen är precis så trång som den kan vara med godkända bredder på körfälten så de passar ett vanligt förekommande fordon. I mitt fall så är fordonet 24 meter och man tar då lagens rättmätiga möjlighet att ligga i det yttre enkelriktade fältet för att sedan svänga av den tredje avfarten till höger. För att påtala för övriga trafikanter vad som kommer att ske så slår jag på blinkersen till vänster när jag kör in i cirkulationen och förväntar mig att övriga uppfattar denna gest och avvaktar sin färd lite gran. Men ack, många gånger fastnar någon precis mellan bil och släp och börjar blinka och tuta för att påkalla uppmärksamhet "här finns jag". Och han/hon skulle rakt fram från det inre körfältet fast påbudsskylten säger att det inre fältet skall användas av dom som skall svänga av den tredje avfarten till höger???

Där står vi!

Händer för ofta och helt i onödan om förare förstod sig på både skyltar och vägmarkeringar, samt att körfält i en rondell/cirkulationsplats är enkelriktad väg och inte en två eller flervägskorsning (definierat av Högsta Domstol).

Jag anser att man hellre använder blinkersen än gång för mycket än en gång för lite, tror det skapar minst problem och alla är lite mer glada… :)

2017-11-10 kl 12:37

rlofstedt49 skrev:
Då börjar jag att förklara varför jag "blinkade vänster när du körde in i rondellen". Som trafikpolis och numera pensionär vet jag om att man inte behöver använda körriktningsvisare när man kör in i rondellen. Det är ändå inte fel att vara tydlig genom att använda dessa blinkande saker. Jag är övertygad om att detta gjorde att sammanstötning uteblev. När man byter körfält skall man visa tecken OCH väjningsplikt. Vägmarkering är precis vad namnet står för.

Det finns en poäng i att blinka vänster när man ska köra in i en rondell, åtminstone om det är en mindre/ normalstor rondell (även om det inte finns något krav). En mindre/ normalstor rondell ska man behandla som en korsning, och där blinkar man om man skall till vänster. Däremot en stor rondell skall ses som en enkelriktad väg. Men visst råder det otydlighet, det håller jag med om.
Ett större problem (störande beteende) tycker jag är när man står och väntar på att köra in i en rondell och väntar på att en bil skall passera så svänger hen av utan att blinka höger vid avfarten där man står och vänta.

2017-11-10 kl 14:25

Det sista är ett ofog. Jag menar med mitt inlägg att det är bra att visa med tecken den fortsatta färden.
Jag utredde en trafikolycka för något år sedan mellan mc och personbil.
Det var två filig väg fram mot en rondell. Mc kör i vänstra körfältet samtidigt en personbil i högra. Mc fortsatta förd var rakt fram. Mc korsar då körfältet där persobilen kör på. Personbilen var på väg in vänster. Inga vägmarkeringar på vägen. Mc föraren blev skadad. Han skrev senare en skadeanmälan till sitt försäkringsbolag. Han frågade kamrater om skuldfrågan. Nio av tio att skulden var personbilsföraren. Den tionde var bilskollärare. Vem tror ni hade rätt svar?

2017-11-10 kl 15:43

rlofstedt49 skrev:
Det sista är ett ofog. Jag menar med mitt inlägg att det är bra att visa med tecken den fortsatta färden.
Det var två filig väg fram mot en rondell. Mc kör i vänstra körfältet samtidigt en personbil i högra. Mc fortsatta förd var rakt fram. Mc korsar då körfältet där persobilen kör på. Personbilen var på väg in vänster. Inga vägmarkeringar på vägen. Mc föraren blev skadad. Han skrev senare en skadeanmälan till sitt försäkringsbolag. Han frågade kamrater om skuldfrågan. Nio av tio att skulden var personbilsföraren. Den tionde var bilskollärare. Vem tror ni hade rätt svar?

Om jag förstår din förklaring rätt så förmodar jag att det i den uppkomna situationen är högerregeln som gäller (även om bilisten låg fel)?

2017-11-10 kl 16:14

perin skrev:
rlofstedt49 skrev:

Om jag förstår din förklaring rätt så förmodar jag att det i den uppkomna situationen är högerregeln som gäller (även om bilisten låg fel)?

Finns ingen "högerregel där" utan det heter filbyte och det är alltid den från vänster som har ansvaret och fälls vid en sammanstötning.

Vägen i en rondell/cirkulationsplats räknas som enkelriktad väg och där skär inte fordons kurs med varandra.

Vill man undvika böter eller annat så kan man läsa på:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170101/undvik-boter-10-fakta-om-korning-i-rondell-du-maste-veta/

2017-11-10 kl 16:45

Svaret har ni nog fått? Bilskolläraren hade rätt. Personbilsföraren kör i sitt körfält och mc föraren bryter sitt körfält och har väjningsplikt.

2017-11-10 kl 16:55

Hagbard skrev:
perin skrev:
rlofstedt49 skrev:

Finns ingen "högerregel där" utan det heter filbyte ......

Du förstår vad jag menar och då behöver det inte kommenteras!

Varför smiley's när det ligger i betraktarens ögon?
2017-11-10 kl 18:07

perin skrev:
Hagbard skrev:
perin skrev:
rlofstedt49 skrev:

Finns ingen "högerregel där" utan det heter filbyte ......

Du förstår vad jag menar och då behöver det inte kommenteras!

Varför smiley's när det ligger i betraktarens ögon?

Det jag förstår är att det finns ingen högerregel i rondell/cirkulationsplats om den är utmärkt med lämna företräde. Har man den idén att högerregeln gäller är man nog ute på lite hal is. Annars så är den rätta benämningen körfältsbyte, och den som gör det har alltid största ansvaret.

Sen förstår jag inte vad du menar med smiley´s?

Att jag sitter och småler när jag skriver är väl än annan sak och det syns väl inte här?

2017-11-10 kl 19:29

Lek med det här då. För ett par år sedan körde jag på en 2+1 väg. Där vägen var tvåfilig är det alltid någon som skall köra om i sista sekund. Så även här. En bil tränger sig in framför bilen som ligger före mig. Bilen som tränger sig kör emot räcket, bilen före mig bromsar hårt, jag tvärbromsar då delar sprids över vägen. Bilen bakom mig kör rätt in i mig och jag studsar mot mitträcket och ut i diket. Totaldemolerad bil.
Försäkringbolaget dömer till min fördel då bakomvarande inte hade tillräckligt avstånd. Han överklagar och det blir rättegång osv. Jag förlorar och får pröjsa mina och hans självrisker. Jag hade bromsat för hårt och framkallat fara för bakomvarande löd domen. Jag skulle altså bara bromsat ner och passerat bilarna som krockat.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-03

• Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2023-01

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206