Apropå Lagar? / av Hagbard

Dölj första
Apropå Lagar?
2017-10-27 kl 13:13

När man spånar lite i en del forum och olika spörsmål mm utifrån "någons" fråga så rinner oftast diskussionerna iväg mot lagligt eller inte lagligt.

Varför då?

Är vi så i gemen, när vi vistas i grupp. Att vi alltid skall hänvisa till lagligheten/er när någon ställer en fråga eller undrar över något.

Är det så vi alla fungerar, att vi "alltid" ser till att följa det lagliga samhället och dess regler?

Eller är det bara när vi vistas i grupp eller när någon ser oss?

Funderat lite på en luft luft värmepump och det är inte lätt skall gud nåde visa.
Många som pratar i egen sak och håller sin verksamhet om ryggen.

Och monteringen sen, dyrt!!!

Undra vad staten menade då man tog bort skråverksamheten på 1840 talet och ville att hantverksyrkena skulle kunna utveckla sig själva i stället för att ett fåtal skulle få styra.

Vad har vi fått?

Det växte upp som svampar ur jorden och kapade åt sig vissa delar som sedan skulle regleras med både den ena och den andra regeln för att hindra "obehöriga" att tränga sig in.

Men det är historia och lobbyisterna finns nu överallt...

Men en både rolig och spännande tråd att läsa är denna om självmontering av en luft luft värmepump:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46396.0

^^ Första inlägget ^^
2017-10-27 kl 13:13

När man spånar lite i en del forum och olika spörsmål mm utifrån "någons" fråga så rinner oftast diskussionerna iväg mot lagligt eller inte lagligt.

Varför då?

Är vi så i gemen, när vi vistas i grupp. Att vi alltid skall hänvisa till lagligheten/er när någon ställer en fråga eller undrar över något.

Är det så vi alla fungerar, att vi "alltid" ser till att följa det lagliga samhället och dess regler?

Eller är det bara när vi vistas i grupp eller när någon ser oss?

Funderat lite på en luft luft värmepump och det är inte lätt skall gud nåde visa.
Många som pratar i egen sak och håller sin verksamhet om ryggen.

Och monteringen sen, dyrt!!!

Undra vad staten menade då man tog bort skråverksamheten på 1840 talet och ville att hantverksyrkena skulle kunna utveckla sig själva i stället för att ett fåtal skulle få styra.

Vad har vi fått?

Det växte upp som svampar ur jorden och kapade åt sig vissa delar som sedan skulle regleras med både den ena och den andra regeln för att hindra "obehöriga" att tränga sig in.

Men det är historia och lobbyisterna finns nu överallt...

Men en både rolig och spännande tråd att läsa är denna om självmontering av en luft luft värmepump:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46396.0

2017-11-10 kl 19:31

Ett lysande exempel på att man kan tillämpa lagar lite hur man vill, bara man har råd till en bra advokat.

2017-11-10 kl 20:06

David skrev:
Lek med det här då. För ett par år sedan körde jag på en 2+1 väg. Där vägen var tvåfilig är det alltid någon som skall köra om i sista sekund. Så även här. En bil tränger sig in framför bilen som ligger före mig. Bilen som tränger sig kör emot räcket, bilen före mig bromsar hårt, jag tvärbromsar då delar sprids över vägen. Bilen bakom mig kör rätt in i mig och jag studsar mot mitträcket och ut i diket. Totaldemolerad bil.
Försäkringbolaget dömer till min fördel då bakomvarande inte hade tillräckligt avstånd. Han överklagar och det blir rättegång osv. Jag förlorar och får pröjsa mina och hans självrisker. Jag hade bromsat för hårt och framkallat fara för bakomvarande löd domen. Jag skulle altså bara bromsat ner och passerat bilarna som krockat.

Förmodar de bedömde fullt riktigt...

Om vi tänker så här...110 väg...vilket avstånd till framförvarande?

Är avståndet tillräckligt för en mjuk säker inbromsning för att påkalla uppmärksamhet från bakomvarande eller var avståndet för kort både till framförvarande och bakomvarande för en mjuk säker inbromsning.

Är nog detta som ligger till grund för en bedömning.

På 110 väg brukar jag "alltid" hålla igen några km när någon med tunnelseende kryper upp bakom bilen och då jag inte ser dennes motorhuv. Bättre att dom får köra om än att det händer något framför som den med tunnelseende inte hinner uppfatta.

Man slipper lite påhälsning då.

2017-11-10 kl 23:44

Hagbard skrev:
Sen förstår jag inte vad du menar med smiley´s?

Att jag sitter och småler när jag skriver är väl än annan sak och det syns väl inte här?

Du skulle bara veta vad som syns inte syns här......

2017-11-11 kl 08:40

perin skrev:
Hagbard skrev:

Att jag sitter och småler när jag skriver är väl än annan sak och det syns väl inte här?

Förstår det...Emliga armén.

2017-11-11 kl 10:37

Gör som SÄPO-chefen, sätt en gråtejp över kameralinsen på datorn. ;)

2017-11-11 kl 10:44

Jan-E skrev:
Gör som SÄPO-chefen, sätt en gråtejp över kameralinsen på datorn. ;)

När du säger det så, tur man inte har laddat ner en ficklampsapp i mobilen...

https://www.metro.se/artikel/d%C3%A4rf%C3%B6r-ska-du-undvika-appar-som-g%C3%B6r-mobilen-till-ficklampa-xr

2017-11-11 kl 10:57

Hu då. Min Samsung har ficklampa som standard. Förhoppningsvis en ofarlig... :/
Men har noterat att många appar begär tillgång till saker dom orimligen behöver tillgång till. Jag nekar alla såna! Varför behöver t.ex en väderapp tillgång till mina kontakter, fotoalbum och kamera? Gäller att tänka kritiskt och inte bara godkänna utan att läsa!

2017-11-11 kl 11:00

Jan-E skrev:
Hu då. Min Samsung har ficklampa som standard. Förhoppningsvis en ofarlig... :/
Men har noterat att många appar begär tillgång till saker dom orimligen behöver tillgång till. Jag nekar alla såna! Varför behöver t.ex en väderapp tillgång till mina kontakter, fotoalbum och kamera? Gäller att tänka kritiskt och inte bara godkänna utan att läsa!

Dags att rensa kanske?

Det är mycket som smyger in som man inte har en aning om ifall inställningen står kvar i "automatik"!

Men rensa är ett måste idag och det finns bra information om det om man söker lite på just "rensa mobilen från skadliga uppdateringar".

2017-11-11 kl 11:23

Tack för tipset! :)

2017-11-11 kl 13:05

Hagbard skrev:
perin skrev:
Hagbard skrev:

För att svara på din fråga angående smiley's så var den meningen tänkt att vara min signatur (jag hade skrivit den för länge sedan och nu bockade jag för rutan om att lägga till signatur för första gången på läääänge). Tanken var att det skulle bli en linje över det, men nu blev det inte det och då såg det ju ut som det var ett inlägg från mig vilket inte var meningen.

2017-11-11 kl 13:22

perin skrev:
Hagbard skrev:
perin skrev:
Hagbard skrev:

För att svara på din fråga angående smiley's så var den meningen tänkt att vara min signatur (jag hade skrivit den för länge sedan och nu bockade jag för rutan om att lägga till signatur för första gången på läääänge). Tanken var att det skulle bli en linje över det, men nu blev det inte det och då såg det ju ut som det var ett inlägg från mig vilket inte var meningen.

Aha...

Det behövs inte mycket ibland för att man skall missförstå, men det kanske skulle vara bra med en kamera så man får "live" intrycken?

2017-11-11 kl 18:50

perin skrev:
Det finns en poäng i att blinka vänster när man ska köra in i en rondell, åtminstone om det är en mindre/ normalstor rondell (även om det inte finns något krav). En mindre/ normalstor rondell ska man behandla som en korsning, och där blinkar man om man skall till vänster. Däremot en stor rondell skall ses som en enkelriktad väg. Men visst råder det otydlighet, det håller jag med om.
Den otydligheten skapade du där, genom att göra skillnad på olika stora cirkulationsplatser. Är det cirkulationsplats så är det, och då kör man likadant, oavsett om den har en femkrona i mitten eller du inte ens kan se över den. På så sätt är ditt beteende konsekvent, och lurar inte någon som såg dig blinka på ett vis i en rondell och på ett annat i en annan, bara för att du tycker de är olika stora.

Att det finns korsningar med mittcirkel som inte är märkta med märket för cirkulationsplats är en annan sak. Men nu förmodar jag att vi pratar om de som har det märket.

2017-11-11 kl 19:11

apersson850 skrev:
Men nu förmodar jag att vi pratar om de som har det märket.

Absolut, och vi är i Sverige.
Inte Italien eller någon annanstans.

2017-11-11 kl 19:57

apersson850 skrev:
perin skrev:
Det finns en poäng i att blinka vänster när man ska köra in i en rondell, åtminstone om det är en mindre/ normalstor rondell (även om det inte finns något krav). En mindre/ normalstor rondell ska man behandla som en korsning, och där blinkar man om man skall till vänster. Däremot en stor rondell skall ses som en enkelriktad väg. Men visst råder det otydlighet, det håller jag med om.
Den otydligheten skapade du där, genom att göra skillnad på olika stora cirkulationsplatser. Är det cirkulationsplats så är det, och då kör man likadant, oavsett om den har en femkrona i mitten eller du inte ens kan se över den. På så sätt är ditt beteende konsekvent, och lurar inte någon som såg dig blinka på ett vis i en rondell och på ett annat i en annan, bara för att du tycker de är olika stora.

Att det finns korsningar med mittcirkel som inte är märkta med märket för cirkulationsplats är en annan sak. Men nu förmodar jag att vi pratar om de som har det märket.

Oavsett vad du eller andra tycker (eller jag för den delen) så tror jag bestämt att körskolorna idag lär ut att man skall blinka vänster vid de här situationerna (rätta mig om jag har fel här). Det gör inget att vara övertydlig.

2017-11-12 kl 10:16

Hagbard

Nu tänker du väl ändå lite galet. Att hålla avståndet gäller väl alla. Jag höll bra avstånd, och hann bromsa för både olyckan och bildelarna som slungades mot mig. Samma gäller givetvis föraren bakom mig. Enligt vittnen bakom som även de hann stanna, så tändes aldrig hans bromsljus innan det smällde. Så mest troligt satt han och rattsurfade eller något annat. Det är 90km/h på vägen. Man skall alltid hålla avstånd så man klarar att bilen framför plötsligt bromsar. Det är inte alla situationer där man hinner tända bromsljuset för att eventuellt varna andra.
Tänk er djur som springer upp på vägen osv.

Angående blinkers i rondeller så skall man blinka före rondellen som vanligt när man byter fil, i rondellen blinkar man bara höger när man svänger ur. Så står det iallafall i senaste teoriboken.

2017-11-12 kl 11:57

Hittade det här (LÄNK) och det är väl så dagens körkorts elever får lära sig.
Hoppas även att de får lära sig att använda blinkersen i största allmänhet, för det verkar ha varit borta under en mängd år..,.

2017-11-12 kl 12:27

David skrev:
Hagbard

Nu tänker du väl ändå lite galet. Att hålla avståndet gäller väl alla. Jag höll bra avstånd, och hann bromsa för både olyckan och bildelarna som slungades mot mig. Samma gäller givetvis föraren bakom mig. Enligt vittnen bakom som även de hann stanna, så tändes aldrig hans bromsljus innan det smällde. Så mest troligt satt han och rattsurfade eller något annat. Det är 90km/h på vägen. Man skall alltid hålla avstånd så man klarar att bilen framför plötsligt bromsar. Det är inte alla situationer där man hinner tända bromsljuset för att eventuellt varna andra.
Tänk er djur som springer upp på vägen osv.

Angående blinkers i rondeller så skall man blinka före rondellen som vanligt när man byter fil, i rondellen blinkar man bara höger när man svänger ur. Så står det iallafall i senaste teoriboken.

Nog tror jag man tänker lite galet till mans ibland.

Men den här lilla snutten tar upp två beteenden som är väldigt olycksframkallande i dagens trafik.

Den ena kallas för "vänsterparkeraren" (hindrar och stör övriga trafikanter) och den andra har det som kallas för "aggressiv körning".

Båda dessa förare står nog för 90% av alla trafikolyckor. Den ena vänsterparkeraren har nog ingen aning om vad som händer runt omkring och den aggressive är den som skapar situationerna.

Detta ser jag dagligen på en väg norrut varje fredag upp och varje söndag ner. Det är dessa förare som jag absolut inte vill ha i häcken.

Vägen är en normal 90-väg och ligger man i denna hastighet så är det "alltid" en SUV, större Audi Mercedes eller en (som nu) fullpackad Volvo med takbox som "alltid" kör för fort och kryper upp till bakluckan och (vad jag förstår) anser att man är i vägen och framförallt kör för sakta.

Dessa förare tillhör kategorin "ögontjänare" för när en fartkamera närmar sig så tänds alltid bromsljusen och vid passerande av stolpen så gasas det på igen.

Nu är jag alltså ingen "civilpolis" utan försöker hålla mig det det som gäller och i det mesta skiter i hur andra beter sig bara jag själv kommer fram säkert. Ibland blir det så illa att man är tvungen att åka av och vänta några minuter tills fartdårarna har försvunnit.

Det lustiga är att de kommer alltid i Flock.

Har det med potensen att göra tro?

Lite längre in i filmen:

http://teknikensvarld.se/praktexempel-pa-aggressiv-korning-som-polisen-vill-stoppa-182086/

2017-11-12 kl 12:37

Vad Försäkringsbolagen anser...

http://www.xn--frskring365-n8a5u.se/aggressiv-korning/

2017-11-12 kl 20:01

perin skrev:
Hittade det här (LÄNK) och det är väl så dagens körkorts elever får lära dig.
Hoppas även att de får lära sig att använda blinkersen i största allmänhet, för det verkar ha varit borta under en mängd år..,.

Jag blinkar på samma sätt. Har svårt att se att det skulle förvilla någon. Såhär har man ju fått lära sig att blinka i alla år när man tagit körkort. Det enda nya är att man numer inte behöver blinka vänster innan sväng. Men jag tycker nog också att det ökar tydligheten i vart man har för avsikt att åka, speciellt i små cirkulationsplatser. Då är det väl mer förvirrande med folk som blinkar höger och sen kör rakt fram, eller alla andra underliga varianter man ofta ser. Här jag bor är det väldigt många som blinkar vänster när dom åker ur cirkulationsplatsen, hur dom nu får ihop det!!!

2017-11-12 kl 21:18

Jan-E skrev:
perin skrev:
Hittade det här (LÄNK) och det är väl så dagens körkorts elever får lära dig.

Jag blinkar på samma sätt. Har svårt att se att det skulle förvilla någon. Såhär har man ju fått lära sig att blinka i alla år när man tagit körkort. Det enda nya är att man numer inte behöver blinka vänster innan sväng. Men jag tycker nog också att det ökar tydligheten i vart man har för avsikt att åka, speciellt i små cirkulationsplatser. Då är det väl mer förvirrande med folk som blinkar höger och sen kör rakt fram, eller alla andra underliga varianter man ofta ser. Här jag bor är det väldigt många som blinkar vänster när dom åker ur cirkulationsplatsen, hur dom nu får ihop det!!!

(Min fetning ovan)
Det är väl tvärtom? Det var väl det som hände för tiotalet år sedan, att körskolorna började lära ut att man skulle blinka vänster innan man körde in i cirkulationsplatsen? Eller minns jag så galet?

P.s.
En liten kommentar bara.
Min första mening slutade med "dig", det skall naturligtvis vara "sig". Jag har editerat det i mitt inlägg.

2017-11-12 kl 22:13

Idag är det enda kravet att man blinkar höger när man kör ut ur cirkulationsplatsen. Det är t.o.m böter om man inte gör det.

Jag tog körkort 1976 och då fick vi lära oss blinka vänster, vid vänstersväng, innan infart också.

Lägger in samma länk som Hagbard igen:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170101/undvik-boter-10-fakta-om-korning-i-rondell-du-maste-veta/

2017-11-12 kl 22:40

Jan-E skrev:

Jag tog körkort 1976 och då fick vi lära oss blinka vänster, vid vänstersväng, innan infart också.

Jag tog körkort några år senare än dig och har inget minne om att vi fick lära oss att blinka vänster vid "vänstersväng", därmed inte sagt att vi fick lära oss det...... minnet sviktar ibland. Men i alla fall, som jag skrivit tidigare så har jag för mig om att det "infördes" bland körskolorna för tiotalet år sedan?

2017-11-13 kl 06:39

Jag har ökat på mitt körkort med behörigheter ett par gånger mellan 97 och nu. Det har i princip varit olika blinktekniker vid alla tillfällen.
När jag först tog körkort var det som många säger att man skulle blinka vänster i rondellen. Man skulle blinka vänster för att stanna vid vägkanten. Blinka vänster vid påbörjad omkörning, men behövde inte blinka för att gå tillbaka i höger körfält.
Senaste uppkörning i Juli, då var det bara blinka höger ut ur rondellen, blinka så fort man byter fil, men absolut inte blinka för att stanna vid vägkanten.
Just det med att blinka höger innan man går ut på vägrenen och stannar är en sak jag alltid gör.
Tycker det är tydligare att för trafikanter bakom. Om någon bara bromsar på rak väg undrar man oftast vad personen håller på med.
Jag kör ofta stora fordon, med släp dessutom och då tycker jag att det är extra viktigt att blinka i god tid innan sidoförflyttning. Då har man varnat i god tid och kanske har någon som ligger i döda vinkeln uppmärksammat det.

2017-11-13 kl 06:46

Angående offensiv körning så är nog E6:an mellan Helsingborg och Malmö ett bra ställe att studera. Kör där dagligen. Och där finns verkligen alla Hagbards kategorier av förare. Skulle det mot förmodan vara lite trafik, så har du ändå någon som agerar släpvagn istället för att köra om. Sen har vi de som trycker bakom lastbilar. Och precis när du är bakom dem i vänsterfilen, då ger man ett blink och kastar sig ut, sen kör man om lastbilen 3 km fortare än vad den kör samtidigt som man kollar film på mobilen som ligger i instrumentpanelen.

2017-11-13 kl 10:39

Det är inte bara aggressiv körning som räknas som ett av de trafikfarligaste beteenden. Det som är mest irriterande är nog det som nu börjar hända när halkan sätter in.

På bilden finns 12 fordon, ett går fritt då den är på väg åt ett annat håll. Men betänk de övriga som ligger åt ett och samma håll.

Vad säger statistiken?

Av av 11 fordon (bör ju då innehålla en förare av något slag) så är det beklämmande hur en del tänker. Att det är isgata är nog inte att ta miste på, men avstånden. Av 11 st så anser minst 7 att det här med avstånd är inget att ta hänsyn till. Ende del försöker åtminstone men det är i minsta laget.

På sommarväg finns en regel om att hastigheten säger avståndet och på vinterväg så bör man kanske fördubbla denna regel.

Eller att man minst använder 3-sek regeln + några meter till, speciellt på vintern när väglaget är klart sämre.

Talande bild:

https://www.trafa.se/globalassets/bilder/vag/vag-vinter-ljus.jpg

Och lite annan info om bl a 3-sek regeln:

https://korkortonline.se/teori/landsvag/

Vad kan dessa beteenden egentligen komma ifrån?

Anser vi oss så skyddade idag med krockkuddar, fyrhjulsdrift och bra vinterdäck (om nu alla har det) att man kan tumma lite på säkerheten just för att man kanske tror att man är en överdängare på att framföra ett fordon.

Kan man i detta läge klart konstatera att alla som leker släpvagn här har full kontroll och uppmärksamhet på vad som händer framöver, och inte håller på att pilla på något annat?

2017-11-13 kl 12:50

Följer man 3-sekunders regeln så kommer det alltid någon säkerhetsmarginal tjuv och stjäl den. Säkert som amen i kyrkan.

2017-11-14 kl 22:18

Jan-E skrev:
Men jag tycker nog också att det ökar tydligheten i vart man har för avsikt att åka, speciellt i små cirkulationsplatser.
Att göra olika på grund av hur stor cirkulationsplatsen är kan aldrig öka något annat än förvirringen. Var går gränsen mellan stor och liten rondell? Tänk om ni inte har samma gränsvärden för det.
Hur gör du om cirkulationsplatsen inte bara har fyra avfarter, alltså till höger, rakt fram och till vänster? När det finns en till höger och en snett framåt till vänster, men ingen rakt fram och ingen rakt till vänster? Är den snett fram till vänster rakt eller till vänster? När det finns en till höger, en rakt fram och två olika till vänster? Eller en snett till höger, en snett till vänster och en snett tillbaka till vänster? Är den snett fram till vänster också vänster, eller räknas den som rakt fram, eftersom det finns en till, som är mer vänster?

Det enda logiska beteendet som fungerar i alla cirkulationsplatser, oavsett hur de ser ut, är att man blinkar höger när man svänger ut ur rondellen och för övrigt bara blinkar när man byter körfält inne i rondellen.
Då behöver varken du eller dina medtrafikanter fundera på hur stor rondellen är, eller på var du ska ta vägen. Blinkar du höger ska du ut på nästa avfart, blinkar du inte ska du hålla på och snurra längre. Om du började blinka vänster innan du körde in hjälper ju inte de andra trafikanter, som inte vet var du körde in, och följaktligen inte kan veta vad som är vänster för dig.

2017-11-15 kl 06:20

Det där med att hålla avstånd verkar bli sämre desto mindre bilintresse man har. Man förstår helt enkelt inte vilken tid och sträcka som behövs för att få stopp på sitt fordon. Sen finns det kategorin som skiter fullständigt i det.
Nya kategorier har tillkommit. Jag har faktiskt 4wd hör man ibland, folk tror det bromsar bättre då. Eller så har man autobroms och tycker att bilen själv kan sköta det där med att bromsa.
En korkad grej jag har sett på flera bilar med adaptiv farthållare och autobroms, är att man kan ställa in vilken avstånd man tycker bilen skall hålla. Där borde tekniken sätta stopp så man inte kommer närmare än vad som är vettigt beroende på hastigheten.

2017-11-15 kl 06:57

apersson850 - Jag tycker du överdriver problemet. Såhär har ju körskolor lärt ut i flera decennier. På vad sätt kan en vänsterblinkning förvirra? Att nån tror man tänker svänga upp på rondellen i mitten o parkera? Så dum är väl ändå ingen. En vänsterblink förtydligar ju bara att man har för avsikt att fortsätta runt i cirkulationsplatsen, så att dom som väntar på att köra in ser att man kommer passera dom.

Att blinka vänster fungerar förövrigt bra även i större cirkulationsplatsen med fler filer, eftersom man då behöver byta till den inre filen och följaktligen byter körfält. I dom cirkulationsplatser med fler än 4 utfarter gör man som vanligt vid utfart, blinkar höger där man kör ut. Ser inget konstigt i det. Det senare är ju alltid det viktigaste, så det får man aldrig glömma.

Att blinka vänster innan jag kör in hjälper dom som kommer bakom mig. Kan vara nog så viktigt.

2017-11-15 kl 12:16

Jan-E skrev:
apersson850 - Jag tycker du överdriver problemet. Såhär har ju körskolor lärt ut i flera decennier. På vad sätt kan en vänsterblinkning förvirra? Att nån tror man tänker svänga upp på rondellen i mitten o parkera? Så dum är väl ändå ingen. En vänsterblink förtydligar ju bara att man har för avsikt att fortsätta runt i cirkulationsplatsen, så att dom som väntar på att köra in ser att man kommer passera dom.

Att blinka vänster fungerar förövrigt bra även i större cirkulationsplatsen med fler filer, eftersom man då behöver byta till den inre filen och följaktligen byter körfält. I dom cirkulationsplatser med fler än 4 utfarter gör man som vanligt vid utfart, blinkar höger där man kör ut. Ser inget konstigt i det. Det senare är ju alltid det viktigaste, så det får man aldrig glömma.

Att blinka vänster innan jag kör in hjälper dom som kommer bakom mig. Kan vara nog så viktigt.

Tycker du har en stor poäng här Jan-E. Det borde inte bli några tveksamheter av att blinka vänster, tvärt om.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206