El-förbrukning i hemmet / av zubac

• 11 svar
El-förbrukning i hemmet
2011-03-03 kl 09:39

I dessa miljötider så är det ganska roligt att se hur mycket el tar dom aparaterna man har i hemmet.Så nu kan jag känna mig ganska miljömedveten efter mättningen!
TV 126W-135"
HK 50W....HK stor hemabio förstarkare
Laptopen 25W

2011-03-03 kl 13:41

Nu testade jag husbilsTV...bara 32W i förbrukning..det är en platt Philips,och för skojs skull tog jag titt på min gamla "tjocka"husvagn&husbils Tv också en Philips 57W ville den ha..så utvecklingen går åt rätt hål!

2011-03-03 kl 20:17

Hur mycket förbrukar 50 tummare plattTV (230V) hemma?
mycket mer än gamla tjockTv:n !

2011-03-04 kl 07:59

Antar att du testat med apparaterna påslagna, det som är mer skrämmande är hur mycket de drar i standbyläge eller även avstängt läge. Jag har nu följt alla råd och har en skarvdosa med strömbrytare som helt bryter strömmen till tv, surround och digitaltvbox. Har tyvärr inga exakta siffror men mätaren ligger framme och ska bara pluggas in!

2011-03-04 kl 08:19

Zubac.. hur mätte du, har du någon liten manick?

2011-03-04 kl 08:27

Nu är jag nyfiken och frågande: Att det går åt ström i standby-läge vet jag, men hur kan en avstängd manick dra ström?
/Roland

2011-03-04 kl 09:09

Visst Roland det kan man fråga sig,i standbayläge så drar i alla fall min Sony Bravia KDL W 46" 4500 modelen 23 w och avstängt 6 w.Så det är bara att dra ur sladen..och det har jag gjort i alla tider med alla mina elektronik grejor.Många skriver här på stationera datorer(inte jag.,.avstängt)men en sån drar (i alla fall min) 107 w +skärm.Och min bärbara drar bara 26 w...så visst finns det pengar att snuva el-bolagen på!

2011-03-04 kl 09:18

marikard skrev:
Zubac.. hur mätte du, har du någon liten manick?

Det är en sån som jag fick låna av min son.

Bild

2011-03-05 kl 07:48

http://www.jula.se/elmatare-127877

Kolla länken så finns det enkla mätare.

Men min fråga är vad det är för skillnad på stand-by & avstängd??
Min TV Philips LCD 42" finns det bara en knapp för avstägning på. Vad jag fattar så är den den man kallar för stand-by eftersom det går att slå på från fjärren. knappen är bara en så kallad "mjukknapp".. Alltså ingen riktig brytare.
Den gamla TV hade en riktig brytare som bröt strömmen & då kan den inte dra nån ström.

2011-03-05 kl 08:22

Logiskt skulle det vara så,men tydligen är det inte.Och det verkar att det är ungefer samma på samtliga Tv aparaterna..trots att man stänger av med en fysisk knapp så drar Tv fortfarande lite strömm.Kollade på kompisens plasma och i drift vill ha den 187 w ,i standbylägge tog den 23 w,och avstängt ville ha den fortfarande ha 6 w.Så det är kabel ur det gäller.Vad det gäller dom gamla "tjöcka" kanske man inte mätte om dom drog nåt eller inte,men jag drog ur kabel redan då.Då är det garanterat strömlöss och ofarlig.

2011-03-05 kl 09:21

Jag har gjort så, att jag köpt "tjuvkontakter" med avstängningsknapp med röd lampa och satt vid mina standbyapparater. Dessa slår jag av över natten.

Ur Clas Ohlsons katalog:
Uttag med strömbrytare
Uttag med strömbrytare Stäng enkelt av dina apparater med ett tryck. Placeras mellan uttag och kontakt. 2-polig. Jordat. 230 V/16 A. Max 3680 W
el > sladdar/grenuttag > grenuttag

Artn:r 36-2902 Pris: 29 kr

• 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1684 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 745 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206