Fartkamror!
2013-11-17 kl 10:41

Nu ska staten försöka skinna oss bilister ytterligare.
Tingvall o TSV som sänker hastigheterna på fina vägar så Bilisterna tappar förtroende för systemet.

Nya fartkameror ska fälla fler

Publicerad 2013-11-13 16:13

• Det finns cirka 1.100 trafiksäkerhetskameror i Sverige. Enligt Trafikverket räddar de runt 20 liv per år, eftersom de medverkar till att bilisterna håller hastigheten.
• Alla kameror placeras synligt och är väl skyltade.
• Trafiksäkerhetskamerorna innehåller både kamera och radar.
• Endast de som kör för fort fotograferas.
• Alla kameror är direktkopplade till polisen.
• Kamerorna fungerar både dag och natt, under hela året.
Källa: Trafikverket (TT)

2013-11-17 kl 11:16

Carl Axel Vevaxel är du en som som hela tiden kör för fort om inte då har du väl inget att oroa dig för. Jag håller hastighets begränsningen o jag har aldrig blivit "skinnad" av staten. Nej upp med fler kameror o ut med ännu fler poliser för det går alldeles för fort på vägarna.

2013-11-17 kl 11:58

Jag håller med dig lalle!! Och glöm inte vågarna för här är för många som kör olagligt.
Sen har vi spriten, fler kontroller!!
Det finns tyvärr allt för många som sitter och häller i sig en ansenlig mängd alkohol på kvällen och tycker det är okej att köra morgonen efter. Tyvärr också mycket vanligt bland husbilar av någon anledning.

2013-11-17 kl 13:33

Trafikverket och Tingvall eller Bängvall gör inte många rätt... Självklart har inte många förtroende för systemet när det bara blir lägre och lägre hastigheter på vägar som lätt kan ha mycket högre hastighet... Byt ut Trafikverket NU!!

Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2013-11-17 kl 13:35

De skulle väl kunna slänga upp en alkometer vid varje kamera så har man automatisk blåskontroll med.

Då kan Kling och Klang sitta kvar på stationen ett tag till och fika.

2013-11-17 kl 13:56

"Mitt nya hem". Du skriver att trafikverket inte gör många rätt. Tycker du bilisterna gör det då som inte accepterar gällande fartbegränsningar utan slänger sig fram o tillbaks mellan filer i en jäkla fart. Jag kan räkna upp hur många tillbud som helst där bilister tränger sig förbi precis där det övergår från två till ett körfält på vajerväg. Helt livsfarligt. Det är ju inte deras skicklighet som förare om det inte blir en olycka utan medtrafikanternas uppmärksamhet som räddar situationerna. Nej ut med mer poliser på vägarna bara.

2013-11-17 kl 14:02

Visst finns det idioter i trafiken och det kommer det alltid finnas... Men att många svenska vägar har på tok för låga hastigheter är ju något helt annat!!! Klart folk kör fortare än vad skylten visar när det är en orimligt låg hastighet på väldigt många vägar.

Resan är målet!
2013-11-17 kl 14:26

Precis när hastighetsbegränsningar på "fina" landsvägar ute på landsbygden är satt till 70km/h och de flesta säkert 95% kör 90km/h.
Det medför att fler tappar respekten för hastighetsbegränsningar här i Sverige.

Ngt är fel då!

Läste att i Danmark så höjde de hastigheterna på motorvägar till 130Km/h vilket medförde färre olyckor.

I Tyskland följer de flesta begränsningarna för de förstår att det är motiverat när hastigheten är nedsatt.

2013-11-17 kl 14:39

Håller fullständigt med, 60-80 km/h på fina vägar mitt ute i skogen är ju löjligt, finns ingenting som motiverar den hastigheten så det är ju klart att folk kör om....och sen att det blir farliga omkörningar ibland är ju inget konstigt när folk legat bakom någon som håller 50-60 tillräckligt länge.
Höj hastigheten till en rimlig fart som de flesta kan acceptera så minskar även omkörningarna

2013-11-17 kl 14:52

Jag kör mycket bil o jag kan säga att kör ja 50 på 50 väg blir ja omkörd, samma på 70 väg o 90 väg o 100 väg o 110 väg. Då kan det ju inte bero på skyltarna utan på människors förståelse, det är ju inte skyltarna som är fel utan beteendet hos människan som felar. Vad är "rimlig" hastighet, frågar ni 100 pers så får ni 100 olika svar. Nej för tusan stressa ner istället åk lite tidigare o följ hastighetsbestämmelserna för i nästa olycka kan det vara Du som är inblandad, och har Du otur så kör du ingen bil mer utan får åka med kalavagnen hos sankte per istället.

2013-11-17 kl 15:08

Konstigt att förare följer begränsningarna så dåligt här i Sverige, vad kan det bero på lalle.
Kan det inte då vara omotiverat i folks ögon?

2013-11-17 kl 15:11

Jo dessa dårar som gormar om att hastigheten är för lågt satt är nog samma personer som skriker om det råkat komma ut en traktor eller någon annan arbetsmaskin. Dom fattar inte att den största bristen är nog inte vägen utan "här kommer jag och jag ska fram" förare. I trafiken ska det finns regler och dom ska följas. Och hänsyn och samarbete oavsett vilket fordon man kör. Körde traktor ibland och fick se både långfingrar och knytnävar. Nä inför stresstest om man vill ha körkort. Följde alla reglerna så skulle polisen kunna jobba med annat o inga kameror behövdes. Men det är nåt som vi aldrig får uppleva.

2013-11-17 kl 15:20

Fantastiskt vad dålig moral flertalet har!

Beträffande Tyskland, så en anledning att folk håller hastigheten är att polisen är snabba att stoppa och bötfälla! Det finns vägar där som precis som våra kunde ha en högre fartbegränsning.

Jag har sett ett antal olyckor i bl.a Tyskland där farten varit för hög, man sopar upp offren, skyldiga/oskyldiga!

Sen finns det de olyckorna där någon håller hastigheten och vissa som kör för fort kommer ifatt, bromsar och då bromsar man ofta för mycket. Så gör nästa och nästa och nästa och till sist står kön stilla och förmodligen är det en som kör för fort/för nära som kör in i kön med följd att många fordon blir inblandade! Har sett detta fenomen också.

2013-11-17 kl 15:20

Ja du Carl Axel Vevaxel, hade det funnits ett bra svar på det så hade ju problemet varit löst redan. Men de här 2+1 vägarna tycker jag är rent av livsfarliga. Det är ju som en tratt när vägen övergår i ett körfält o ja vet inte hur många ggr jag blivit omkörd där de kör på spärrområde. Bromsar bilen framför så är ju smällen ett faktum o det finns ingenstans att ta vägen. Ska det va vajerväg då ska det va 2+2 väg minst. Jag var ute för en sådant tillbud i fredags där en bilist sprängde sig förbi o efter 3-4 km fick jag göra inbromsning för samma bil o då hade vi precis kört förbi en trafikolycka.

2013-11-17 kl 15:24

Om skyltar med hastighets begränsning.

Skylten anger faktiskt högsta tillåtna hastighet, så om det står 80 km/tim på skylten innebär det inte att du SKA hålla 80km/tim! Däremot är det fullt tillåtet att hålla 70 km/tim!

2013-11-17 kl 15:47

liner skrev:
Om skyltar med hastighets begränsning.

Skylten anger faktiskt högsta tillåtna hastighet, så om det står 80 km/tim på skylten innebär det inte att du SKA hålla 80km/tim! Däremot är det fullt tillåtet att hålla 70 km/tim!

Då kör jag i 100. Minst!

2013-11-17 kl 15:58

Håller med dig lalle ang 2+1 vägar.
Men för att man är för i mitt tycke vettigt skyltade hastighetsbegränsningar så verkar man vara en buse i vissa folks ögon som findus tex?

2013-11-17 kl 16:02

Nu e jag inte någon gammal gubbe utan 40+ Jag är nog lite arbetsskadad kanske, vem vet.. Tidigare var jag lastbilschaffis i 20 år, som yngre ville man gasa mera, man låg för nära inpå framförvarande stackars pensionär osv... Men med åren kom förståndet vill jag påstå, jag har sett det mesta ute på vägarna i modern tid, (det är iaf 200.000 mil jag kört ca) . Med farten ökar risken, med risker följer olyckor och har man då haft för hög hastighet innan man reagerar... Ja då är det många ggr bara turen som visar om man överlever eller ej...
Under mina år som chaufför så har jag sett att klimatet i trafiken har blivit väldigt förändrat... Ifrån ett vänligare beteende, tex att man hjälps åt, att man går åt sidan, och framförallt tackar eller hälsar... Så har det blivit ett ego utan dess like... Detta egot är i mina ögon även det ett betydande riskmoment..
Själv strävar jag alltid efter att köra med flyt, ett flyt som är ekonomiskt och säkert.. Jag ligger oftast i vanligt lastbilstempo med personbilen, dock kan jag ibland uppleva att med husvagnen efter så flyter det på i några km/h högre just för växlingarna ska bli så få som möjligt..

2013-11-17 kl 16:05

liner och lalle som jag förstår det så är ni nog ganska så osäker i trafiken... Ni kommer säkert inte hålla med, men tyvärr så verkar det så. När man snackar med folk om hastigheten så hör man oftast samma sak, det är att man borde höja hastigheten på väldigt många vägar, att tex ha 80km/tim på en väg som LÄTT utan risker skulle kunna ha 100-110 så kommer folk köra just 100-110 för det är en rimlig hastighet på just den vägen.
Men detta är nog inget som ni kommer förstå er på.

Resan är målet!
2013-11-17 kl 16:09

Kan också lägga till jag är ingen dåre i trafiken som kör som en idiot... tex är det 30 så håller jag 30 är det 50 så håller jag 50 men är det 80 på en fin bred väg så kör jag efter vad förhållandet tillåter och det är säkert minst 100.

Resan är målet!
2013-11-17 kl 16:11

Mitt nya hem skrev:
liner och lalle som jag förstår det så är ni nog ganska så osäker i trafiken... Ni kommer säkert inte hålla med, men tyvärr så verkar det så. När man snackar med folk om hastigheten så hör man oftast samma sak, det är att man borde höja hastigheten på väldigt många vägar, att tex ha 80km/tim på en väg som LÄTT utan risker skulle kunna ha 100-110 så kommer folk köra just 100-110 för det är en rimlig hastighet på just den vägen.
Men detta är nog inget som ni kommer förstå er på.

Hahaha, mitt i prick.

2013-11-17 kl 16:19

En annan sak jag tänkt på när man kör på 2+1 väg. Man kommer ifatt en bil på den 1 filiga sträckan, sen när det blir 2 filigt då ökar han (för det är oftast då en han, och pensionär också) hastigheten och man känner då att man inte behöver köra om bilisten. Sen blir det 1 filigt igen och återigen så sänker han hastigheten och ligger typ 10 km/h under gällande hastighetsbegränsningen. Jag blir så trött.....

2013-11-17 kl 16:32

Mitt nya hem. Osäkerheten får nog stå för dig. Tänk om alla tänkte som du "detta är en fin väg här blåser vi på" vilket kaos de skulle bli. En dag kanske du står i en fartkontroll o blir av med lappen då kan du ju skriva några rader om det här.

2013-11-17 kl 16:41

lalle skrev:
Mitt nya hem. Osäkerheten får nog stå för dig. Tänk om alla tänkte som du "detta är en fin väg här blåser vi på" vilket kaos de skulle bli. En dag kanske du står i en fartkontroll o blir av med lappen då kan du ju skriva några rader om det här.

Skulle ha satsat 100 spänn på att du skulle svara på något liknande sätt så skulle jag varit lite rikare just nu ;)

Resan är målet!
2013-11-17 kl 16:50

"Mitt nya hem" Du har så korkade argument att det inte är värt mödan att kommentera mer än att jag för min del har ett förflutet där jag tillbringat mycket tid på vägarna i Sverige och i Europa, öst som väst!

Ålder? 50 varken mer eller mindre!

2013-11-17 kl 17:45

Samma här, yrkesförare och kör även otroligt mycket ute i Europa, speciellt i Tyskland och Frankrike....

Resan är målet!
2013-11-17 kl 17:52

Mitt nya hem skrev:
Samma här, yrkesförare och kör även otroligt mycket ute i Europa, speciellt i Tyskland och Frankrike....

Var skrev jag att jag var yrkesförare...........

2013-11-17 kl 18:01

Nä men orkar inte heller argumentera detta något mera!! :P

Resan är målet!
2013-11-17 kl 18:21

ja du liner du verkar vara en självutnämd polis på vägarna, de farligaste typerna som finns där, kör jag 30 på 70 väg ska alla göra det är din filosofi....men du vill jag köra 100 så gör jag det oavsett hur mycket du ligger och slickar mittlinjen och försöker hindra alla andra

2013-11-17 kl 19:13

Dessa inlägg speglar väl trafiken ganska bra.
Kul att paragrafryttarna Lalle o Liner var mest aktiva, men det är väl så i trafiken också.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206