Dölj första
Fartkamror!
2013-11-17 kl 10:41

Nu ska staten försöka skinna oss bilister ytterligare.
Tingvall o TSV som sänker hastigheterna på fina vägar så Bilisterna tappar förtroende för systemet.

Nya fartkameror ska fälla fler

Publicerad 2013-11-13 16:13

• Det finns cirka 1.100 trafiksäkerhetskameror i Sverige. Enligt Trafikverket räddar de runt 20 liv per år, eftersom de medverkar till att bilisterna håller hastigheten.
• Alla kameror placeras synligt och är väl skyltade.
• Trafiksäkerhetskamerorna innehåller både kamera och radar.
• Endast de som kör för fort fotograferas.
• Alla kameror är direktkopplade till polisen.
• Kamerorna fungerar både dag och natt, under hela året.
Källa: Trafikverket (TT)

^^ Första inlägget ^^
2013-11-17 kl 10:41

Nu ska staten försöka skinna oss bilister ytterligare.
Tingvall o TSV som sänker hastigheterna på fina vägar så Bilisterna tappar förtroende för systemet.

Nya fartkameror ska fälla fler

Publicerad 2013-11-13 16:13

• Det finns cirka 1.100 trafiksäkerhetskameror i Sverige. Enligt Trafikverket räddar de runt 20 liv per år, eftersom de medverkar till att bilisterna håller hastigheten.
• Alla kameror placeras synligt och är väl skyltade.
• Trafiksäkerhetskamerorna innehåller både kamera och radar.
• Endast de som kör för fort fotograferas.
• Alla kameror är direktkopplade till polisen.
• Kamerorna fungerar både dag och natt, under hela året.
Källa: Trafikverket (TT)

2013-12-08 kl 21:10

Nej krister-j jag har inte kollat vikten på en våg och jag väger heller inte prylarna som jag kastar in i vagnen, och jag är medveten om att vagnarna oftast väger mer än de ska, men 250 kilo fel tror jag inte att det är.....
och knappast troligt att det överstiger de 400 kilo jag har tillgodo på bilens dragvikt

2013-12-08 kl 22:49

hekab skrev:
Nej krister-j jag har inte kollat vikten på en våg och jag väger heller inte prylarna som jag kastar in i vagnen, och jag är medveten om att vagnarna oftast väger mer än de ska, men 250 kilo fel tror jag inte att det är.....
och knappast troligt att det överstiger de 400 kilo jag har tillgodo på bilens dragvikt

Du har en Kabe som jag gissar är en Royal 720 eller Diamant? 250 kg lastvikt till dessa vagnar är ingen stor marginal. Har själv en sådan och har då en lastvikt på 380 kg, men en våg jag ställde vagnen på vägde trots detta ett par hundra kg mer än vagnens totalvikt, men då var vi ute på semester med barn och hade ett par cyklar på vagnen. Väg gärna din vagn och det skulle inte förvåna mig om tjänstevikten är minst 100 högre än vad som står i papperen och då kanske vagnens lastvikt inte är högre än 150 kg. Inte mycket till lastvikt, eller hur?
Väger vagnen 100 för mycket och då har en last på 277 kg, så ligger du på ca 51% överlast och det blir rapport till åklagare plus böter på minst 4000 kr. Kanske är en bra idé att kolla vad vagnen egentligen väger!

2013-12-10 kl 19:27

Men herregud så fyrkantiga och besserwisser ni är, om hekab säger att det är ok så är det säkert ok, sluta stå där med batongen och försöka vara bror duktig...

Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2013-12-10 kl 20:21

Mitt nya hem skrev:
Men herregud så fyrkantiga och besserwisser ni är, om hekab säger att det är ok så är det säkert ok, sluta stå där med batongen och försöka vara bror duktig...

Riktigt så enkelt är det tyvärr inte! Ända sättet att vara säker är att ställa den på våg! Jag har gjort det med mina två senaste vagnar & bilar å det är nåt som alla faktiskt borde göra.
Kan tyvärr bli en otäck överraskning om man har lite otur.

2013-12-10 kl 21:16

Om man säger som så, hur stor är risken att åka dit på vägningskontroll?? kanske typ 5% risk... Lever nästan efter vägarna och inte har man sett sådana kontroller ofta.

Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2013-12-10 kl 23:14

Mitt nya hem skrev:
Om man säger som så, hur stor är risken att åka dit på vägningskontroll?? kanske typ 5% risk... Lever nästan efter vägarna och inte har man sett sådana kontroller ofta.

Om nu risken är så stor som 5% så borde man absolut ha kontroll på vad den korrekta tjänstevikten är på vagnen. Vi hade alltså en lastvikt på ca 580 kg, trots att det bara var lite semesterpackning, ett par cyklar och och tält som last i vagnen. Nej, risken är inte stor att man blir vägd av polisen och jag tror risken är betydligt mindre än 5% ;-)

2013-12-12 kl 22:02

Vi har aldrig blivit vägda på 21 år, däremot stoppade ett par gånger för körkortskontroll.

2013-12-13 kl 15:06

Jag kan inte förstå varför folk ser "risken att bli stoppad" som det stora problemet??

Det stora problemet med överlast eller felaktiga vikter är väl risken att det händer nåt som kanske orsakar en olycka. får man ett kast eller nåt på vagnen så blir det betydligt svårare att få kontroll på ekipaget om det är för tungt.

Men det klart att det kanske svider mer å betala 2000:- i böter än att köra på en mamma med två barn i bilen????
Tänk på den ett tag!!!
En sån enkel sak som en punktering tex! Om detta orsakar en olycka så kan man få enorma problem om det visar sig att man kört olagligt.

2013-12-13 kl 15:46

Visst är inte allt i sin ordning med vikter och sånt, så blir det automatiskt problem med försäkringsbolag mm.
De ser då sin chans att slippa betala!

2013-12-13 kl 16:03

Tråden om fartkameror handlar mest om övervikt just nu :)

2013-12-14 kl 00:43

hekab skrev:
Tråden om fartkameror handlar mest om övervikt just nu :)

Visst var det du som började skriva om lastvikter m.m. ;-)

2013-12-14 kl 07:50

Denna tråd spårade väl ur redan på första sidan. Kollar man lite bakåt nu så finns flera raderade inlägg plus att var & varannan som skrivit i tråden heter "raderad"
Det var jag som frågade om hekab hade koll på vikten för jag har sett alldeles för många exempel på vagnar som väger för mycket där ägarna "tror" att dom har koll.
Ja jag tycker det är en ganska viktig fråga å fick svar på min fråga å påpekade då vikten av att faktiskt ställa ekipaget på våg. En del har kanske tänkt till å kommer att försöka få sin vagn vägd å andra ifrågasätter nyttan med det.
Förhoppningsvis har jag hjälp nån att bli upplyst om att detta faktisk kan vara ett problem. Var & en gör som den vill!!
Tack för ordet.

2013-12-14 kl 10:58

Jo men vist har denna tråd spårat ur. men när den nu redan har det så kan jag ju fortsätta med vikter, här på Fartkameror. Om jag nu ska kontrollera tjänstevikten, vad är med i vagnen vid en sådan vägning. 1 st Gasolflaska P 11, 1 st Batteri 75 ah, Färskvattentanken fylld (40 liter)?. Sittdynor. Är det något som är glömt.

2013-12-14 kl 18:39

Det var inte menat som kritik, bara ett konstaterande att tråden om fartkameror har blivit en diskussion om vikter, tror det började när Liner började ifrågasätta min rätt att framföra mitt ekipage. Håller med alla som säger att man ska väga sitt fordon om man ska vara säker på vikten, men i mitt fall så "tror" jag jäkligt säkert att 250 kg räcker för mig. Däremot funderar jag lite på hur det är med alla vagnar som har 50-150 kg i lastvikt,
kanske en hel del vagnar ute på vägarna som har övervikt

2013-12-14 kl 18:58

hekab skrev:
Det var inte menat som kritik, bara ett konstaterande att tråden om fartkameror har blivit en diskussion om vikter, tror det började när Liner började ifrågasätta min rätt att framföra mitt ekipage. Håller med alla som säger att man ska väga sitt fordon om man ska vara säker på vikten, men i mitt fall så "tror" jag jäkligt säkert att 250 kg räcker för mig. Däremot funderar jag lite på hur det är med alla vagnar som har 50-150 kg i lastvikt,
kanske en hel del vagnar ute på vägarna som har övervikt

Innan du hoppar på mig som person och drar slutsatser som inte är relevanta kan du åka och väga din bil och vagn så ser du snart vad fel du har! Håll dig till sak!

2013-12-14 kl 19:46

OjjOjj de va fan va du va snabb Liner....du jag kollade vikten alldeles nyss, 8453 kilo är det övervikt eller klarar jag en kontroll???
Och jag läste av färddatorn och den visade en snittfart på 164,34 km/h sen sem med husvagnen påkopplad

2013-12-14 kl 22:05

krister-j skrev:
Jag kan inte förstå varför folk ser "risken att bli stoppad" som det stora problemet??

Det stora problemet med överlast eller felaktiga vikter är väl risken att det händer nåt som kanske orsakar en olycka. får man ett kast eller nåt på vagnen så blir det betydligt svårare att få kontroll på ekipaget om det är för tungt.

Men det klart att det kanske svider mer å betala 2000:- i böter än att köra på en mamma med två barn i bilen????
Tänk på den ett tag!!!
En sån enkel sak som en punktering tex! Om detta orsakar en olycka så kan man få enorma problem om det visar sig att man kört olagligt.

Och samma sak kan sägas om att köra för fort, i 90 km/tim blir bromssträckan (reaktionssträcka + stoppsträcka) lite över 50 meter, i 120 km/tim snackar vi 66 meter och det gäller vid torrt väglag och utan husvagnen som skjuter på.. Det kan hända mycket otrevligt på den sträckan, oavsett om det är ett djur, en bil eller en person som står i vägen.

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2013-12-16 kl 16:24

Tycker det ser ut som om tråden handlar om vem som har rätt... Som så många andra trådar utvecklats på sista tiden

2013-12-16 kl 17:02

Adria 542 UT skrev:
Tycker det ser ut som om tråden handlar om vem som har rätt... Som så många andra trådar utvecklats på sista tiden

Svensk lag är det som är rätt! (hur fel den ibland må vara)
Kör vi för fort, gör vi fel.
Lastar vi för mycket, gör vi fel.
osv. m.m etc...

Sen finns det ju inlägg som är helt enkelt befriade.

Gott med EBK...hehe

2013-12-18 kl 00:37

Få se nu, hur håller jag liv i tråden ;)Normal reaktionstid från att nått dyker upp till genomsnittsbilisten börjar bromsa är 1 sekund. 10 m/s = 36 kilometer i timmen. 95% av bilisterna (inkl. jag själv) kastar sig inte på bromsen och låter ABSen jobba (de flesta husvagnar har inte ABS) och fortsätter så till bilen stannar, dessutom är vägen inte en perfekt slät asfalt, vägen svänger lite och din/min bil har förmodligen varken bromsar eller däck i helt nyskick. Så gissningsvis får man vara glad om man stannar med husvagn på rätt sida om 100m och med bara bil innan 75m från 90kmt. Så håll avstånd till andra åt alla håll. bromsträckan blir 4ggr så lång om du dubblar farten men det vet ju alla från skolan.....

Detta har inget med fartkamror och överlast att göre eller jo det hade det! framför allt var rädd om varandra, det är alldeles för många regler och för lite förnuft där ute. Fantisera nästa gång ni är ute på vad som skulle kunna hända i olika trafiksituationer, fyllon, barn, drogpåverkade, husvagnar som går sönder av överlast, punkteringar osv. har man marginal att fixa det utan att döda och lemlästa.

Du har inga rättigheter bara skyldigheter i trafiken.

2014-10-17 kl 12:22

Körde från Mora till Uppsala för ett tag sedan. Hastighetsmätaren visade knappt 80. Vid koll på GPSen så höll jag 75 km/h. Enligt dosan skulle jag komma fram kl 20.30 vilket jag annonserade till de hemmavarande. Jag kom i verkligheten 20.35 alltså ynka fem minuter längre restid. Den tillkom faktiskt från motorvägen hem till bostaden. Det var trafikljusen som förlängde restiden. Man behöver inte gasa mer än nödvändigt det är bara en ökad bensinåtgång som blir följden.

Kör Subaru Forester med en Solifer 560 Artic pimpad med solceller.
CC 100556
2015-11-03 kl 00:15

Jag kan ärligt talat inte förstå var problemet ligger. Kamerorna är ju ordentligt signalerade, eller hur? Det är väl bara att sakta ner lite och se till att man ligger inom gränsen. Då är det betydligt värre med den typen av dolda kameror som florerar i en del spanska städer. Problemet är väl snarare vissa förarers ego som blir kränkt då de måste anpassa sig efter lagen.

Ibland har jag kört som en blådåre för att komma i tid till jobb och anlänt stressad och skärrad och inte kunnat koncentrera mig på jobbet. Ibland kommer jag iväg lite tidigare och tar det lungt och sansat och anländer hur avspänd som helst. Tidsskillnaden har varit försumbar. Och någon gång har jag själv blivit omkörd av någon idiot med stor bil på livsfarligt vis, bara för att fasna tillsammans i samma trafikljus någon kilometer längre fram. Så jag ser ingen som helst vits i att köra för fort. Idag tar jag det nästan alltid lungt och avslappat. Jag kör bättre och mår bättre när jag kommer fram och njuter mer av resan. Bättre att förlora en minut i livet än livet på en minut, som en bekant sade en gång.

2015-11-03 kl 00:20

För övrigt kan jag inte alls förstå den pedanta tonen och personangreppen i tråden. Låt det vara till YouTubes kommentarfält om ni nu absolut måste nervärdera andra.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1685 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 639 fristående campingplatser och 745 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206