Dölj första
Fartkamror!
2013-11-17 kl 10:41

Nu ska staten försöka skinna oss bilister ytterligare.
Tingvall o TSV som sänker hastigheterna på fina vägar så Bilisterna tappar förtroende för systemet.

Nya fartkameror ska fälla fler

Publicerad 2013-11-13 16:13

• Det finns cirka 1.100 trafiksäkerhetskameror i Sverige. Enligt Trafikverket räddar de runt 20 liv per år, eftersom de medverkar till att bilisterna håller hastigheten.
• Alla kameror placeras synligt och är väl skyltade.
• Trafiksäkerhetskamerorna innehåller både kamera och radar.
• Endast de som kör för fort fotograferas.
• Alla kameror är direktkopplade till polisen.
• Kamerorna fungerar både dag och natt, under hela året.
Källa: Trafikverket (TT)

^^ Första inlägget ^^
2013-11-17 kl 10:41

Nu ska staten försöka skinna oss bilister ytterligare.
Tingvall o TSV som sänker hastigheterna på fina vägar så Bilisterna tappar förtroende för systemet.

Nya fartkameror ska fälla fler

Publicerad 2013-11-13 16:13

• Det finns cirka 1.100 trafiksäkerhetskameror i Sverige. Enligt Trafikverket räddar de runt 20 liv per år, eftersom de medverkar till att bilisterna håller hastigheten.
• Alla kameror placeras synligt och är väl skyltade.
• Trafiksäkerhetskamerorna innehåller både kamera och radar.
• Endast de som kör för fort fotograferas.
• Alla kameror är direktkopplade till polisen.
• Kamerorna fungerar både dag och natt, under hela året.
Källa: Trafikverket (TT)

2013-11-17 kl 19:18

hekab skrev:
ja du liner du verkar vara en självutnämd polis på vägarna, de farligaste typerna som finns där, kör jag 30 på 70 väg ska alla göra det är din filosofi....men du vill jag köra 100 så gör jag det oavsett hur mycket du ligger och slickar mittlinjen och försöker hindra alla andra

Alla är så j-a duktiga i trafiken, så är det din åsikt att jag är polis och slickar mittlinjen då får DU stå för det! Jag sköter mitt och mig i trafiken och var gång jag är ute så hoppas jag att jag slipper möta din kategori! Vill du ha "rysk roulett" i trafiken, flytta öster ut.

Det finns en anledning till trafikregler och du hör till kategorin som ser till att bl.a hastigs begränsningarna många gånger sänks och förstör för många andra!

Du har väl inte ens körkort för ditt ekipage i avataren och klarar väl inte en tur på vågen med vare sig bil/kultryck eller vagnens totalvikt och då hör du förmodligen till kategorin som måste köra ordentligt för annars får den kategorin ofta gå hem när polisen har stoppat er! Det ena ger det andra...hehe

Om någon undrar om jag fixar en kontroll är svaret JA!

2013-11-17 kl 19:50

Hehe själv du liner, jodu jag har E-kort, bilen klarar 400kg mer än totalvikten på vagnen och jag har ca 250 kg lastvikt på vagnen så risken för överlast har jag koll på.
80km/h med släp tycker jag är helt OK, det acceptertar jag och håller....vad jag inte tycker är motiverat är snigelfart på fina vägar i helt obebyggt område....

2013-11-17 kl 20:00

Citat:
Vi får dock aldrig glömma bort att utgångspunkten alltid är att man som förare ska anpassa hastigheten efter omständigheterna och kunna stanna på den sträcka man kan överblicka. Har vägarna undermålig standard, råder vinterväglag etc. är det alltid förarens ansvar att kunna hantera situationen efter de förutsättningar som råder.

Följer man ovanstående så borde inte hastighetsgränser vara något större problem. Jag kör alltid så fort jag kan :-)

2013-11-18 kl 11:53

Kamera övervakning handlar INTE om trafiksäkerhet utan om att tjäna pengar! Det finns undersökningar som påtalar att trafikdöden ÖKAR på kameraförsedda sträckor vilket totalt ignoreras i jakten på mera intäkter i stadskassan. För samma slant som kameraskåpen kostar så skulle man till exempel kunna bygga om en mängd farliga sträckor till vajerförsedda dito, samt bygga bort farliga korsningar med mera. Dessutom så har snart "alla" fortkörare GPS med mjukvara som varnar för kameror så vad är poängen??? Det blir nog snarare miljön som FÖRLORAR på det hela då trafiktempot förvandlas till ständig gas broms mellan kamerorna.
Därimot kan jag hålla med att 2+1 vägar är rent av farligt att onödiga olycker sker på sådana ställen.

2013-11-18 kl 12:39

dicka o skrev:
Kamera övervakning handlar INTE om trafiksäkerhet utan om att tjäna pengar! Det finns undersökningar som påtalar att trafikdöden ÖKAR på kameraförsedda sträckor vilket totalt ignoreras i jakten på mera intäkter i stadskassan. För samma slant som kameraskåpen kostar så skulle man till exempel kunna bygga om en mängd farliga sträckor till vajerförsedda dito, samt bygga bort farliga korsningar med mera. Dessutom så har snart "alla" fortkörare GPS med mjukvara som varnar för kameror så vad är poängen??? Det blir nog snarare miljön som FÖRLORAR på det hela då trafiktempot förvandlas till ständig gas broms mellan kamerorna.
Därimot kan jag hålla med att 2+1 vägar är rent av farligt att onödiga olycker sker på sådana ställen.

Så vill staten ha in mer pengar, minska t,ex jobb, rot och rut avdragen!

2013-11-18 kl 12:55

Mycket konstigt här.

2013-11-18 kl 12:57

dicka o skrev:

Intressant!
Skulle du kunna "länka" in den så man kan få läsa den (undersökningen)?

2013-11-18 kl 13:06

Hmm

2013-11-18 kl 13:12

... alltså så här tycker jag:

- tycker egentligen inte att man skall köra FÖR ... fort ... och framförallt inte skada ngn annan
- om man utgår från att alla liv är lika värda så kan med med 500 mille på fartkameror rädda 50 liv
- skulle man ge cancerforskningen 500 mille skulle man kunna rädda kanske 500 kvinnor som avlider i bröstcancer

Är det någon skillnad på död som död?
Mvh /// dicka

2013-11-18 kl 13:18

Detta är det nya sättet att få fast oss. Det kommer närmast från gamla Sovjet med dess gamla gelikar.
Automatkarbinen är framtiden!

Bild

2013-11-18 kl 13:32

Carl Axel Vevaxel skrev:
Hehe, ja liner det är väl mycket det som fått fart på Sverige.

Man förstår ju vilken politisk tillhörighet du har 3,5% kanske.

Jobb rut o rot är en form av bidrag det också!

Utveckla dom 3,5%

2013-11-18 kl 13:33

Så skrev jag inte!
Förstår att du tillhör mygelnissarna.

2013-11-18 kl 13:38

Med lite intelligens och kreativitet kan man tänka sig olika användningsområden för statsmaktens nya Stasikameror. Trafik­argumentet är endast en dimridå för att införa Stasi­övervakning av svenska medborgare.
Nu när det visat sig i praktiken att kamerorna inte haft någon effekt på döds­olyckorna i trafiken, borde inte då företrädarna för i folkmun kallat "Swedish Road Pain" (Väg-Värket) åtalas för genomförd mångmiljonförskingring samt trolöshet mot de svenska skattebetalarna?
Därtill kan läggas kostnaderna för usla Europavägar som plötsligen försvunnit framför skräckslagna trafikanter. Att med falska trafiksäkerhetsargument försöka införa en kontinuerlig bevakning av medborgarna i realtid (heltidsfotografering med personigen­känning oberoende av hastighet) är mer eller mindre samhällom­störtande och borde vara straffbart.
Stasikamerorna kan genom sin kontinuerliga fotografering också användas för mätning av fordonshastigheten mellan kamerorna för att även komma åt trafikanter med GPS-navigatorer. Bevisläget i det här fallet hör hemma i en diktaturstat då bevisningen är ohållbar i så gott som samtliga fall där det finns någon medåkande med körkort.
Är det någon som frågat sig vad Försvarets Radio Anstalts (FRA:s) nya superdator skall användas till? Givetvis för identifikation av enskilda individer i realtid! Observera att FRA ska få ta del av all datatrafik.
För en oinvigd kan det se ut som att det bara är svenska myndigheter som får tillgång till informationen, men här öppnas upp för information till alla som förstår sig på tekniken. Kan vi till ­e­x­­empel lita på Putins efterträdare och/eller andra främmande makter?
Några icke nämnda användningsområden för Stasikamerorna:
?Beivrande av jaktbrott, kontroll av jägare.
?Kontroll av parförhållanden, ett utmärkt hjälpmedel för utpressning (politisk och ekonomisk).
?Kartläggning av enskilda, familj­er och företag om de exempelvis är på semester och/eller tjänsteresor. Utmärkt information för försäljning till inbrottstjuvar och andra liknande användningsområden. (Jämför med debatten om båtregistrering.)
?Kartläggning av politiska möten, vem deltar?
?Kartläggning och kontroll av statsmaktens egna tjänstemän. Utpressningsmöjligheter och möjligheter till "rättning i leden".
?Journalisters förehavanden, vem kör vilka bilar, vem kontakt­as, etcetera. Utmärkt för att kuva journalistkåren.
?Kartläggning av värdetransporter, farligt gods mm. Utmärkt för rån och attentat.
??Hjälp för utländsk makt att kartlägga det svenska samhällets nyckelpersoner: Militär personal, politiker, poliskårens anställda, nyckelpersoner inom räddningstjänsten, anställda inom kraftindustrin, (kärnkraftverken), nyckelpersoner inom transport och sjukvårdssektorn.
?Samarbeten med främmande makt för att övervaka svenska medborgare och/eller invandrare. Är detta en svensk realitet är det antagligen bättre att Sverige tar steget fullt ut och verkar för att bli den 51:a staten i United States of Amerika. Medborgarna får då samtidigt ta del av USAs överlägsna rättsäkerhet för enskilda medborgare.
Till sist, "vän av ordning" brukar alltid komma med argumentet att det endast är brottslingar som har något att invända mot obegränsad myndighets­övervakning. Här kan jag inte annat än instämma. Är man obetydlig, hysteriskt skötsam och inte svart, jude, muslim, ateist, dalmas (Borlängebo), handikappad, trädkramare, intellektuell, egenföretagare, fotbolls- bilentusiast, eller fyller några andra krav på icke önskade egenskaper, definierade av ondsinta maktmiss­brukare så kan man säkert känna sig trygg.

2013-11-18 kl 13:41

Carl Axel Vevaxel skrev:
Så skrev jag inte!
Förstår att du tillhör mygelnissarna.

Lite person angrepp. Skärp dig din naiva s..t

2013-11-18 kl 13:41

Mycket märkligt att inlägget har tappat en mening nr 42.
Måste vara ngn i redaktionen som utger sig för att vara liner.
Hur kan man radera ngt citat annars??

2013-11-18 kl 13:46

Carl Axel Vevaxel skrev:
Mycket märkligt att inlägget har tappat en mening nr 42.
Måste vara ngn i redaktionen som utger sig för att vara liner.
Hur kan man radera ngt citat annars??

Nu sket ni i det blå skåpet.

Är det inte bättre att du raderar dig en gång till! Vad jag förstått när man läser igenom har du varit inloggad under annat nick på forumet tidigare.
Vad hoppade du av för då?
Dåligt uppförande kanske?
Tål du inte sanning?

2013-11-18 kl 13:47

Det finns de i redaktionen som utger sig för att vara ngn av oss forummedlemmar.

2013-11-18 kl 13:48

.

2013-11-18 kl 14:15

Ja man förstår nu ett o annat!

2013-11-18 kl 14:18

M

2013-11-18 kl 14:24

.

2013-11-18 kl 14:58

Jag vill be om ursäkt för att den här tråden nu håller på att gå över styr.

SJÄLVKLART är det inte acceptabelt, men som moderator låter jag detta motvilligt fortgå ytterligare några inlägg av en enda anledning: Jag vill se hur långt en minoritet medlemmar (eller enskild medlem) är beredda att driva inlägg med synnerligen dålig attityd och i syfte att bara skapa dålig stämning.

Samtidigt får man sig en funderare när det då och då av ett fåtal personer påstås att man/vi som modererar skall släppa på stelhet och sluta lägga oss i det som skrivs, för att på så sätt få ett roligare forum. Jag frågar mig under tiden: Roligare för vem???
ostbergr/moderator

2013-11-18 kl 23:10

Tja det är problem med fartskillnader!
Är det då som Nynäsvägen in mot Stockholm med 70kmt på en trefilig väg så smäller det! Några åker 65 i mittfil några 90 i ytterfil och den stressade 110 i innerfil eftersom de båda ytterfilerna är fulla.
Håll så långt till höger det går och försök hålla jämn fart så rullar trafiken. I vilken hastighet är inte så viktigt. Att köra över hastigheten i tätbebyggt område är inte bra. Inte heller att ligga för nära den framför, speciellt med tunga ekipage då de behöver längre bromssträcka. en sekund är normalt innan man hinner bromsa och i drygt hundra är det 30 meter en 10-ton lastbil behöver dubbla bromssträckan mot en 1500kg bil. Ta det lugnt där ute även om ni kör fort.
För övrigt tycker jag vägarna är till alla och då är Greta 85 på väg till affären och Jocke gasfot på sladd med sin 600hk Subaru vem har då rätt till vägen? Själv gasar jag på räserbanan.

2013-11-19 kl 12:47

Dessa 90 vägar utan vägren blev 80 vägar, det är ju inte motiverat att sänka dessa många fina vägar som det går att hålla 90 och 100 på. Åker man till ex 195 an från Hjo till Jönköping i västra Götaland är det 80 km/h så kommer man in i Jönköpings län där blir det 90 km/h vid länsgränsen, men vägen är lika bred och utan vägren, man kan ju undra hur de har tänkt. De nya kamerorna som ska upp är det sådana som även mäter mellan kameraskåpen, är det någon som vet.

2013-11-19 kl 14:19

Att köra "för" fort tycker jag har två sidor även om vi bortser från den olagliga biten.
Att hålla hastigeten inom skyltningens gränser och bete sig som en komplett idiot på alla sätt man kan. Köra fortare med insidan på huvudet och hålla avstånd och köra om på lämpliga plattser eller som när man åker i ensamt på fin väg. Enorm skillnad tycker jag.

Ta telefonerandet i bilen som det pratas så mycket om i dag. Att ringa och messa i tät trafik är ju en sak men ute på landsvägen, vilken skillnad. Att messa och köra är ju enligt mig vansinne oavsett var (bakom ratten.)

Beteendet har enligt mig betydligt större betydelse än farten, Mycket hög fart är ju också en beteende fråga.

2013-11-21 kl 23:19

Själv har jag alltid tyckt att fartkamerorna skulle göras lite mer mobila.
Som den här t.ex: http://www.youtube.com/watch?v=uvYxXBMqEOM&feature=youtu.be

2013-11-22 kl 07:41

hakano skrev:
Själv har jag alltid tyckt att fartkamerorna skulle göras lite mer mobila.
Som den här t.ex: http://www.youtube.com/watch?v=uvYxXBMqEOM&feature=youtu.be

Haha vilket "skåp".

2013-12-06 kl 12:08

Jag måste säga att jag sällar mig till grupperingen som inte ser fartkameror som något problem, vad som stör mig i trafiken är sådana som nödvändigtvis ska fram oavsett. Extra störande blir det, när jag ligger på, låt säga 110 km/tim efter E4 (utan husvagnen), och blir omkörd av ett husvagnsekipage.. Jodå, det har hänt mer än en gång, och 9 gånger av 10 har det visat sig vara en tämligen stor, dyr bil som drar omkring på en likaledes stor, dyr husvagn. Uppenbarligen är sådana bilar inte utrustade med backspeglar, eftersom föraren klart och tydligt har "glömt" att husvagnen hänger med. Eller kan det vara så, att det handlar om "måste"-campare? Dvs sådana som "måste" hinna till så många campingar/sevärdheter som möjligt, eller "måste" hinna åka runt och visa upp sitt fina ekipage för alla bekanta runtom i landet, eller kanske sådana som "måste" köra så fort för att de "glömt" att starta i tid?
Så stressa ner, starta 10 minuter tidigare (eller en halvtimme - en timme tidigare), ta det lugnt och håll hastighetsgränserna om väglag och väder tillåter, det finns ingen vettig anledning att köra fortare även om vägarna vore byggda för 200 km/tim. Uppriktigt sagt, om ni "måste" köra så fort, varför startade ni inte dagen före? Eller tog flyget? Dessutom, ju fortare ni kör, desto längre blir såväl reaktions- som bromssträckan, och desto allvarligare blir konsekvenserna av en olycka. Och även om ni anser er vara Niki Laudas och Ronnie Petersons reinkarnationer, så kanske ni borde fundera på vad ert agerande i trafiken kan få för konsekvenser för tredje part...

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2013-12-06 kl 13:27

Nalle907 skrev:
Jag måste säga att jag sällar mig till grupperingen som inte ser fartkameror som något problem, vad som stör mig i trafiken är sådana som nödvändigtvis ska fram oavsett. Extra störande blir det, när jag ligger på, låt säga 110 km/tim efter E4 (utan husvagnen), och blir omkörd av ett husvagnsekipage.. Jodå, det har hänt mer än en gång, och 9 gånger av 10 har det visat sig vara en tämligen stor, dyr bil som drar omkring på en likaledes stor, dyr husvagn. Uppenbarligen är sådana bilar inte utrustade med backspeglar, eftersom föraren klart och tydligt har "glömt" att husvagnen hänger med. Eller kan det vara så, att det handlar om "måste"-campare? Dvs sådana som "måste" hinna till så många campingar/sevärdheter som möjligt, eller "måste" hinna åka runt och visa upp sitt fina ekipage för alla bekanta runtom i landet, eller kanske sådana som "måste" köra så fort för att de "glömt" att starta i tid?
Så stressa ner, starta 10 minuter tidigare (eller en halvtimme - en timme tidigare), ta det lugnt och håll hastighetsgränserna om väglag och väder tillåter, det finns ingen vettig anledning att köra fortare även om vägarna vore byggda för 200 km/tim. Uppriktigt sagt, om ni "måste" köra så fort, varför startade ni inte dagen före? Eller tog flyget? Dessutom, ju fortare ni kör, desto längre blir såväl reaktions- som bromssträckan, och desto allvarligare blir konsekvenserna av en olycka. Och även om ni anser er vara Niki Laudas och Ronnie Petersons reinkarnationer, så kanske ni borde fundera på vad ert agerande i trafiken kan få för konsekvenser för tredje part...

2013-12-08 kl 11:00

hekab skrev:
Hehe själv du liner, jodu jag har E-kort, bilen klarar 400kg mer än totalvikten på vagnen och jag har ca 250 kg lastvikt på vagnen så risken för överlast har jag koll på.

Observera att jag raderade lite i citatet som inte hör till min fråga!!
Har Du ställt vagn å bil på en våg så att Du vet att vikterna stämmer? Jag vet nämligen att det är det ända sättet att vara 100% säker på!
Jag vet att det finns massor av både bilar & vagnar som tjänstevikten inte stämmer på & det är förarens ansvar att ha koll på detta! Stämmer inte tjänstevikten så är det ju inte säkert att man har så mycket i lastvikt som regbeviset säger.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1710 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206