Häst o vagn i framtiden? / av Hjulbo

Dölj första
Häst o vagn i framtiden?
2018-10-08 kl 11:54

Man undrar då alla pålägg med skatter och höjda bränslepriser hur det ser det ut om Ca: 5-10 år.
Kanske tappar Husvagnar o Husbilar i värde då det blir för dyrt att ha dem?
Det är ju till o med svårt att välja vanlig personbil då man inte vet vad de hittar på!

^^ Första inlägget ^^
2018-10-08 kl 11:54

Man undrar då alla pålägg med skatter och höjda bränslepriser hur det ser det ut om Ca: 5-10 år.
Kanske tappar Husvagnar o Husbilar i värde då det blir för dyrt att ha dem?
Det är ju till o med svårt att välja vanlig personbil då man inte vet vad de hittar på!

2018-11-12 kl 15:26

Jag drar husvagnen som har totalvikt 1600kg med Ford Kuga Eco boost 150hk funkar utmärkt. Med husvagn ligger den på 1,2-1,4l/mil, utan ligger den på 0,73.:)

2018-11-14 kl 20:08

Fast häst o vagn är kanske inte så dumt. Det tar ju visserligen lite tid att komma någon vart men bråttom ska man ju inte ha på vägarna. Bygga om husvagnen till en hästkärra kanske blir populärt iframtiden...

2018-11-15 kl 08:29

Kom och tänka på Pip Larssons som gick på tv.:)

2022-01-26 kl 21:47

Nu har klassiska amerikanska husvagnstillverkaren Airstream tagit fram en elmotorförsedd husvagn, kallad eStream förstås. Finns att se här eStream


Edit: Ändrade youtube länken då det stämde illa med sidan.
Sedan lägger jag till en länk till tillverkaren om någon vill läsa på. Jag ögnade bara igenom det som hastigast men det står inte så mycket "matnyttigt". Thor Industries

2022-01-27 kl 09:21

Ja, det är samma koncept som Dethleff-Hymer har visat upp här, när de åkte över Alperna på en laddning.

Men häst och vagn blir bra. Då behöver man inte åka längre hemifrån första dagen än att man hinner hem och sova.

2022-01-27 kl 15:11

Intressant lösning, men hur mycket väger en sån husvagn? Känns som en tung lösning för att spara batterierna på elbilen och förlänga körsträckan. Definitivt inget för oss med enbart B-körkort i alla fall. Men prislappen är säkerligen också så hög att det kan kvitta vad den väger. Jag skulle nog hellre se att det utvecklades flera lätta husvagnar, som också skulle spara batterierna på elbilen och vara en billigare lösning.

2022-01-27 kl 19:04

Jag har inte hittat någon viktuppgift. Däremot specificeras det att vagnen konsumerat 74 kWh under resan över alperna. Ett elbilsbatteri som kan avge så mycket tills det är tomt väger minst 550, kanske 600 kg.
Nu är den vagnen tydligen ett lättviktsbygge från början, men det gör ju rimligen att totalvikten är i närheten av min vagn till slut ändå. Min ligger på 1700 kg.

Lätta husvagnar kan man göra redan idag, men ingen vill ha dem. De är ju sladdriga från början och blir snabbt sämre, om de används. Ett hus som rullar behöver helt enkelt vara stabilt för att hålla ihop över tid, och då blir det tungt. Eller så får man använda dyra material, som är hållfasta trots klena dimensioner. Då blir vagnen dock ännu dyrare än vad de redan är.

2022-01-28 kl 18:33

Vet inte vilka och hur lätta husvagnar du pratar om när du säger att dom är sladdriga redan från början och blir snabbt sämre om de används. Vår Solifer 520 från 2002, då de byggdes i Finland, väger bara 1020kg i tjänstevikt, vilket jag tycker är en lätt vagn för sin storlek. Jag kan inte påstå att den är sladdrig, fast den varit använd i 20år nu. Visst, faneret i skåpluckorna är lite tunt, som jag nämnt tidigare, så där har man sparat in vikt, men den går stadigt på vägen så där finns ingen sladdrighet. Varför skulle man inte kunna bygga lika lätta husvagnar idag när finnarna kunde det före 2008? Det rullar ju fortfarande massor med fina äldre Solifers på våra vägar, så jag har svårt att se att en modern husvagn måste vara så tung för att vara stabil, eller att det ska krävas dyra material för att den ska bli stabil. Men du kanske tänkte dig ännu lättare byggen.

Sen kan man ju även fråga sig hur stor en husvagn måste vara. Ju större man bygger, desto tyngre blir det naturligtvis. Och trenden hittills har ju gått mot större och tyngre husvagnar och det gick ju bra så länge vi kunde dra med stora tunga dieselbilar. Men nu sker en omställning av samhället mot eldrift och därmed är jag tveksam till om trenden mot större och tyngre husvagnar kan fortsätta. I så fall måste det nog ske med hjälp av eldrivna husvagnar som i filmen ovan, vilket blir en dyr och tung lösning. Säkert kommer det finnas de som köper den lösningen. Men om husvagnsbranchen vill överleva tror jag nog att dom även måste ta fram mindre och lättare vagnar, som flera människor kan dra efter sina bilar. Jag tror att målgruppen som har råd med dels stor elbil som får dra 1800-2000kg och dessutom eldriven husvagn ändå är förhållandevis få, men jag kanske har fel...

2022-01-31 kl 11:47

Efter att ha provat något rejälare tycker jag inte de Solifer du nämner är något att ha.

Men det är mycket möjligt att husvagnsåkande kommer att försvinna, åtminstone så som vi ser det idag. Mindre vagn än vad jag har nu har jag ingen användning för. Den används ju inte bara för att sova i, utan fungerar också som arbetsplats vid orienteringsarrangemang. Då går det inte med mindre plats inuti.

2022-01-31 kl 16:00

Har du provat att dra eller bo i någon Solifer? ;)

Visst, behoven ser olika ut, liksom smaken. Men ja, jag är rädd att husvagnsåkandet, så som vi ser det idag, kommer att försvinna.

Jag skulle vilja byta bil snart, men så som dels bränslepriserna utvecklas och hur Bonus-Malus är utformat så har jag problem hitta en lämplig bil som ens får dra vår nuvarande husvagn. Lutar åt att behålla nuvarande bil nåt år till och sen sälja husvagnen innan nästa bilbyte, såvida ingen annan lösning dyker upp innan dess. Därefter får vi annars hyra stugor eller bo på hotell, alt köpa en stuga istället.

2022-01-31 kl 16:24

Jodå, jag har kunnat jämföra Tabbert med Solifer.

Problemet för mig är att där jag behöver bo i husvagnen finns inga alternativ. Det är ju kanske bara en gång vart 15:e år på just den platsen, som någon alls behöver bo där.

Det blir kanske så att vi ersätter en XC70 med en elbil, och behåller den andra som dragbil.

2022-02-05 kl 10:15

Kul att denna tråden dök upp. Då jag i början berättade om att jag köpte ny vagn. Bilen jag hade då (Mondeon) blev tvungen att bytas ut då vagnen var för tung. Mondeon fick dra 2200 kg, vagnen väger nästan 1900kg lastad. Problemet var att eftersom vagnen är enkelaxlad och Mondeon endast framhjulsdriven så fastnade man ofta. Minsta lilla som vagnens hjul sjönk så kunde jag inte dra loss den.
Mondeon byttes till en Tiguan som idag inte finns kvar. Jag står nu utan dragbil med en tung vagn.
Förmånsbilen jag har får bara dra 1200 och byts i sommar till en ren elbil.
Jag står alltså i valet och kvalet att lägga ner campingen eller skaffa en husbil som säkerligen kommer bli en värdelös relik inom några år.
Barnen är förstås missnöjda då de älskar campinglivet och sätter lite press på mig att lösa situationen.

Det svåra är att både jag och frun är beroende av egna bilar.
Jag som tekniker utgår från hemmet och kör ofta runt 30-40 mil om dagen. Frun har kontorsjobb men det finns inga kollektiva färdmedel fast hon bara har 2,5 mil till jobb.
Hon vill helst inte öka sina bilkostnader genom att byta sin ganska snåla bil mot en stor diesel som dessutom inte mår bra av korta körningar.
Företaget tvingar oss dessutom att köra el, plus att förmånsvärdet har höjts kraftigt. Så man är inte sugen på en tredje bil som kostar massor av pengar för att bara stå.
Då känns husbilen mer ekonomiskt lockande.

2022-02-06 kl 11:13

@David. Ja det problem du beskriver kommer säkerligen allt fler att stöta på framöver. Frågan är hur man löser det... Husbil är en lösning, om än en dyrköpt sådan och med risken för att den blir "en värdelös relik inom några år", som du skriver.

Nu har du en fin husvagn som du köpt ny och när du köpte den såg jag att du resonerade att den ev fick bli en sommarstuga i framtiden, om det inte skulle fungera med dragbil. Beror ju på hur mycket ni vill resa, men annars ser jag ju en lösning just i uttalandet om "sommarstuga". Kanske kan ni hyra en dragbil tillfälligt eller få hjälp av någon bekant som har en att vår och höst flytta husvagnen mellan vinterförvaring och en lämplig campingplats, där ni kan ha den uppställd för säsongen. Ser allt fler som löser problemet på detta vis och sedan kommer till sin husvagn i en mindre hybrid eller elbil.

Ett 3e alternativ är ju annars att ha en 3e bil och då kanske en äldre, billig 4wd som endast används som dragbil. Men då har man en extra kostnad, men som trots allt är lägre än för en husbil. Skulle den sen bli "en värdelös relik" så är värdetappet betydligt lägre än för husbilen. ;)

2022-02-06 kl 17:58

Det är en tanke. Men inte fasen vill jag sitta i en skruttbil, även om den är fyrhjulsdriven.
Fast det är klart, för min egen del kan jag behålla någon av våra XC70. De är årsmodellerna 2012 och 2016, så snart är de inte värda mer än vilken skruttbil som helst. Monetärt, alltså. Som dragbilar fungerar de förstås lika bra, så länge de är i fungerande skick.

Det ska bli intressant att se om det kommer att gå att hyra dragbilar i framtiden. Idag är hyrbilar med dragkrok nästan lika sällsynta som tänder på höns.

2022-02-06 kl 22:03

apersson850, var nämnde jag "skruttbil"? Jag skrev "äldre, billig 4wd" och dit skulle jag räkna dina XC70 ;) eftersom dom inte är nya, inte kostar jättemycket att köpa jämfört med en ny bra dragbil och inte heller har skyhög Malus skatt. Vad som är billigt är ju olika från person till person och här jämför jag ju även med kostnaden för en husbil som alternativ.

Men visst, nackdelen med en äldre dragbil är ju driftsäkerheten, så för gammal vill man kanske inte ha. Och denna lösning funkar kanske ändå bara en begränsad tid, några år, innan även den möjligheten är passé...

2022-02-07 kl 06:13

Kan säga att jag har dammsugit blocket, och märkt att även en skruttbil som kan dra vår vagn är relativt dyr. I princip över 200k och då är det fortfarande höga miltal på dem.
Kanske får kolla i utlandet, det är ändå dit alla våra begagnade bilar åker.
Man hade kanske klarat sig ett tag på en äldre bil, för någon gång bör det komma en elbil som klarar att dra lite.
Tesla Model X finns ju. Dock inget ekonomiskt alternativ för oss.
Mer ett bevis på att tekniken finns som klarar det.

2022-02-07 kl 10:37

Mmm, det är väl för att jag minns vad som stod på prislappen när jag köpte min XC70 årsmodell 2012 som ny. Även om den nu hängt med mer än tio år vill inte hjärnan betrakta den som "billig"...

Ja, jag har hittat tre elbilar som har släpvagnsvikt på minst 1800 kg. Någon biltidning hade varit ute och kört med två av dem, med husvagn lite mindre än min bakom. Den som gick längst klarade 189 km.
Men det var då med full laddning. I praktiken laddar man till 80% ute längs vägarna, för efter det går de flesta bilarna väldigt trögt att ladda. Så 15 mil kan man räkna med att komma mellan laddningarna, under förutsättning att det står en stolpe precis där det tar slut. Som bäst. Den sämre bilen de körde gick knappt 160 km på full laddning.

Så tekniken för att flytta en husvagn med elbil finns, men inte för att realistiskt köra med den. Vi får se hur det ser ut om fem år. Det har ju hänt rätt mycket om man tittar tillbaka fem år.

2022-02-07 kl 19:13

David, du får prova Volvo c40 med en dragvikt på 1800 kg

2022-02-07 kl 20:29

Enligt Volvos hemsida har C40 en maximal bogseringskapacitet, något som man kunde tro är resultatet av någon grönsakskommunist som försökt beskriva max släpvagnsvikt, på 1500 kg.

Vilken modell är det som har 1800 kg? Tänker du på XC40 i tvåmotorigt skick? Där anges bogseringskapaciteten till 1800 kg.

Någon på Volvo begriper inte skillnaden på att bogsera och dra släp.

2022-02-07 kl 22:28

I senaste Vi bilägare har man ett elbilstest där Volvo C40 Recharge twin motor ingår. Där anges en max släpvikt på 1800kg. Vid testet, som kördes vid -2 grader, så tog sig Volvon bara 255km på full laddning, att jämföra med WLTP som anger en räckvidd på 437km. Man kan ju undra hur lång räckvidden hade blivit med 1800kg husvagn på kroken också under liknande förhållanden... Jag skulle aldrig ge 735500kr, som testbilen kostar (grundpris 689900kr), för en elbil med så kort räckvidd. Redan utan husvagn är räckvidden alldeles för kort, så jag håller med apersson850 här: "Så tekniken för att flytta en husvagn med elbil finns, men inte för att realistiskt köra med den." Vi får allt vänta några år till innan vi kan köpa en elbil som fungerar bättre som dragbil.

2022-02-08 kl 12:13

En nackdel med att ha en separat dragbil, om man har den bara till det, är att man måste hysa den också. Körs den inte till vardags kan man definitivt inte ha den stående ute. Det är illa nog med bilar som används, men de som inte gör det blir fuktskadade efter ett tag.

Aha, jag inser nu att jag råkade titta på en C40 single engine. Även den finns med två motorer, och max släpvagnsvikt är 1500/1800 kg.

2022-02-08 kl 13:31

Ja det är ju en gammal sanning att en bil mår bäst av att användas.

En tanke till David, frugan kan inte tänka sig en laddhybrid? Då kör hon sina jobbresor förmodligen helt på el. Att den då drar lite mer soppa när ni drar husvagnen kanske ni kan ta? Beror ju lite på hur långt ni brukar åka per år med vagnen efter... Se i så fall bara till att det är en laddhybrid med hyfsat stor bränsletank. Har sett att en del laddhybrider fått en onödigt liten tank...

2022-02-08 kl 16:02

apersson850 här är en av våra testbilar så kan du se dragvikten. ETB 05C

2022-02-08 kl 16:04

Laddhybriderna får i regel en mindre tank om de har en meningsfull räckvidd på el. Det är förstås batteriet som inkräktar på där tanken skulle ha varit. Volvo är ett undantag. Istället får man dåligt benutrymme i mitten bak, för det är den breda kardantunneln som istället är batteritunnel.

2022-03-10 kl 15:11

Och såhär kommer det nog fortsätta ett tag, men om det har en postiv betydelse för utgången av det förskräcklig som händer nu så ok!

2022-03-13 kl 19:36

Har bokat årets husvagnsdragare, korttidslease 1 månad från mitten på juli, vilket täcker vårat semesterbehov då elbilen som rullar till vardags inte klara att dra vår vagn. Volvo xc60 blir det, får dra 2400 kg. Officiellt garanteras inte dragkrok, men enligt bilhanden som levererar bilarna till hyrbilsfirman här så har de drag på alla bilarna i den klassen :-) Inte billigt, men att köpa en beg bil just nu som sen bara står känns ännu sämre... Kanske ett alternativ @David?

2022-03-15 kl 06:24

Hyra bil funkar inte riktigt för oss. Vi använder vagnen för ofta. Någon gång varje månad oftast. Då blir kostnaden för hyra fort högre än att ha en extra bil.
Men just nu när alla priser bara skenar så är man rätt sugen på att bara lägga ner allt vad som gäller fritidsaktiviteter.

2022-03-16 kl 15:32

David, jag misstänker att du inte är ensam om att känna så. Så som bränslepriserna stiger nu är det nog många som lägger ner resandet med husvagn/husbil i år, eller begränsar det mot förr. Frågan är om detta även kommer att påverka priserna på begagnade husbilar och kanske även tyngre husvagnar i negativ riktning... Under pandemin steg priserna, eftersom alla skulle ha "hemester". Nu kanske fler vill sälja än som köper... Återstår att se hur årets campingsäsong blir. Dom föregående två har det varit besöksrekord på "vår" camping.

2022-03-20 kl 09:30

Där jag har köpt samt servar min vagn så är det ett köptryck som aldrig tidigare skådats enligt ägaren. Begagnatgården är nästan tom.
Det har jag aldrig sett innan.
Men det är en ny typ av kunder med mycket mer pengar.
Det har skiftat från den vanliga medelfamiljen till de som har mycket pengar. Folk som såg ner på oss campare förr i tiden. Men nu har det blivit häftigt och bättre för miljön med hemester.

2022-03-25 kl 16:36

Där ser man. Hemester-trenden fortsätter tydligen. Kul! Själv funderar jag att byta till mig en Rav4 hybrid. Snålare än nuvarande Avensis och jag har ändå inte möjlighet ladda någon elbil/laddhybrid här vi bor.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

  • Husvagn & Camping 2022-12

  • Husvagn & Camping 2022-11

  • Husvagn & Camping 2022-10

  • Husvagn & Camping 2022-09

  • Husvagn & Camping 2022-08

  • Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206