Jag gjorde en reflektion... / av perin

Dölj första
Jag gjorde en reflektion...
2017-11-13 kl 19:40

.... i en 56 sidig bilaga som riktade sig till pensionärer (eller de som närmar sig den) och som följde med länets största morgon tidningar. Det var en helsidesannons på sidan 3 (var annars?) på husbilar. Kan man tolka det på något sätt?

^^ Första inlägget ^^
2017-11-13 kl 19:40

.... i en 56 sidig bilaga som riktade sig till pensionärer (eller de som närmar sig den) och som följde med länets största morgon tidningar. Det var en helsidesannons på sidan 3 (var annars?) på husbilar. Kan man tolka det på något sätt?

2017-12-01 kl 13:32

Vi gillar att fricampa och att bara stå någon eller några få nätter på varje ställe. Har själv blivit indoktrinerad i att man då ska ha husbil. Övertygade därför sambon om att vi skulle ha husbil.

Efter att ha kollat in otaliga husbilar hos handlare och på nätet sprack dock detta. Min sambo sammanfattade det ungefär såhär:
Husvagnen är en liten stuga man har med sig. När man kommer in får man en trevlig "helhetskänsla" av ett litet komplett boende.
Husbil är en bil som man kan bo i. Det är inte som att sätta sig i baksätet på en bil. Men det är den känslan när man kommer in och ser instrumentbrädan, ratten osv. alternativt någon skjutvägg/skynke som inte smälter in i helheten.

Jag håller helt med om detta men värderar det inte så högt. Men eftersom sambon värderar detta högt så blev det husvagn.

Tycker dock att det funkar riktigt bra ändå. Skulle dock vilja ha en större färskvattentank, nuvarande på 45 liter är för klen om man vill duscha. Lastvikten räcker mer än väl till för större tank så det är kanske vårens projekt :).

2017-12-01 kl 14:14

apersson850 skrev:
Apsorptionskylskåp är ju också känsliga för om de lutar.

Det finns automatiska stödben till husvagnar också. Min lätt (nåja...) pryltokige kusin har sådana. Bara att trycka på knapp, så ställer den in sig själv. Du kan korka upp stödbensölen med andra handen samtidigt.

Jag är som ett absorptionskylskåp.:D

Dom där stödbenen lät perfekta!:) Ställer den vagnen i våg samtidigt, låter det som? Klarar dom lyfta vagnen om det är lite marklutning? Ju snabbare man får öppna stödbensölen.. :)

2017-12-01 kl 14:36

Jan-E skrev:

Dom där stödbenen lät perfekta!:) Ställer den vagnen i våg samtidigt, låter det som? Klarar dom lyfta vagnen om det är lite marklutning? Ju snabbare man får öppna stödbensölen.. :)

Finns lite olika. De billigaste skruvar bara ner stödbenen åt dig. De dyrare nivellerar. Se exempelvis nedanstående länk (finns en kort film också) där man har sex stödben varav två under axeln/axlarna. De som sitter under axeln kan lyfta ena sidans hjul helt från marken så det är finfina saker. Jag har inte vågat ta reda på vad det kostar ;).

https://www.ep-hydraulics.nl/sv/husvagn/

2017-12-01 kl 15:04

Tack Anden! Intressant. Men hittade ingen återförsäljare... Nån som vet vad det kostar?

2017-12-01 kl 16:44

Jan-E skrev:
Tack Anden! Intressant. Men hittade ingen återförsäljare... Nån som vet vad det kostar?

Bosch Service är en återförsäljare samt så har även AL-KO en modell.

Pris varierar beroende på montage melan 45000 - 60000:-

http://www.hojabil.se/hydrauliska-st%C3%B6dben/

http://www.alko-tech.com/se/hydrauliska-stoedben-foer-husbilar

2017-12-01 kl 17:26

Tack Hagbard! Förstod att det skulle kosta en slant...

2017-12-01 kl 17:29

......och det väger en del, lastvikt? Men bekvämt är det.

LAEN
2017-12-01 kl 18:03

LAEN - Ca20kg enligt Andens länk. Men i jakten på kilon är det ju en del... Inget för vår gamla Solifer (med kort chassi..), men skulle det bli ny/nyare vagn, med bra lastvikt, kanske man skulle förhandla in det i köpet... ;)

2017-12-05 kl 11:47

Runt 30000 går det att få nivellering för, sa han, min lätt prylgalne släkting som lät installera på sin vagn.

2017-12-05 kl 12:37

Angående fjädring i Husbilen så beror det ju även på vad det är för Chassi.
Ett lättviktschassi som är byggt för max 3.5 ton och är belastat till nästan max hela tiden så har fjädringen tryckts ihop mer än ett Heavy Chassi, där både fjädring bromsar mm är av annan dimension.

En del Husbilar som är byggda på detta är ju så nertyngda bara för att klara 3.5 tom gränsen, att de behöver byta fjädrarna i fram efter några år bara.

2017-12-05 kl 22:11

apersson850 skrev:
Runt 30000 går det att få nivellering för, sa han, min lätt prylgalne släkting som lät installera på sin vagn.

Vad det är för vagn och chassi har nog betydelse. Campea Malmö/Falkenberg tar 38500 inkl. Montage för husvagn och 56000 för husbil. Förmodar då att det gäller AL-KO chassi.

Finns lite info på Husbil.se

2017-12-06 kl 16:55

Jag har sett en del vagnar med nivellering men det har bara varit 4st stödben på dem. De har altså lyft vagnen i chassit så som man absolut inte får göra. Det skall vara som Anden skrev tidigare, att man har 6st där 2st lyfter axeln.
Jag kör med hylsa i skruvdragare. Det tar inte många sekunder att bli klar med benen då. Sen har jag en annan liten fuskgrej. I våran vagn sitter en liten dosa som känner av lutningen på vagnen och på en handenhet så kan man se åt vilket håll den lutar. Som ett digitalt vattenpass typ. Det gör att jag kan dra den med bilen tills den inte lutar åt sidan. Sen är det bara ut med handenheten och skruva ner benen.
På nya polar kan man få den infon i en app. Om man nu gillar sådant.

2017-12-06 kl 18:09

David skrev:
Sen har jag en annan liten fuskgrej. I våran vagn sitter en liten dosa som känner av lutningen på vagnen och på en handenhet så kan man se åt vilket håll den lutar. Som ett digitalt vattenpass typ. Det gör att jag kan dra den med bilen tills den inte lutar åt sidan. Sen är det bara ut med handenheten och skruva ner benen.

Det där lät intressant! Är det något man kan köpa på eftermarknaden, eller något original i din vagn?

2017-12-06 kl 22:37

Min släkting har sex ben. Eller ja, hans husvagn, alltså. Den börjar med att ställa axeln i våg i sidled. Sen kommer framänden i längsled och till sist sätter den ner bakbenen tills det tar mot i marken.
Han har detta på en Adria 743, tror jag den heter. Stort åbäke.

2017-12-07 kl 06:28

Jan-E i mitt fall så är det en eftermonterad sak. Hittade den på Ebay av en slump när jag letade efter elektriska stödben.
Den kostade inte många hundralappar. Skall se om jag kan gräva något liknande igen.
apersson850, det är altså en 2axlad vagn. Lyfts båda axlarna då eller hur funkar det? Jag hade en 2axlad vagn för många år sedan och tyckte alltid det var meckigt att få den på plats om det var ojämt. Hade alltid med plankor att köra upp ena hjulparet på. Nu med enkelaxel har jag bara en nivåkloss :)

2017-12-07 kl 11:49

Tack David. Har den nåt namn, eller vad kallas den? Så kan jag googla själv också.

2017-12-08 kl 11:02

Såvitt jag vet lyfter sidonivelleringen i rambalken vid axelupphängningarna. Men jag ska kolla med honom för säkerhets skull.

2017-12-08 kl 14:34

Då DexKo Global som äger AL-KO planerar att köpa upp E&P Hydraulics så kanske prisnivån kommer att förändras och troligen inte neråt utan mer då uppåt då det mer blir en produkt avsedd för kanske just AL-KO.

http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/al-ko-och-ep-hydraulics-slas-ihop

2017-12-11 kl 08:09

Efter koll visade det sig att sidonivelleringen är monterade på den bakre axelbalken. Balken sitter i sin tur i rambalkarna, förstås.

2017-12-11 kl 16:56

Jag har någon föregångare till den här:
https://www.ebay.co.uk/itm/U-Level-Wireless-Levelling-System-Caravan-Level-System-/151920507713?hash=item235f2afb41.

Det finns en hel del burkar som man ansluter sin telefon mot också. Jag ville dock hellre ha en lös enhet som jag satte fast på fjärren till movern. Så har man en grej att hålla reda på :)

2017-12-11 kl 21:59

Tack David! Ska googla vidare, få se vad jag kan hitta. Låter suveränt.:)

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206