Körkort
2013-11-17 kl 12:13

En sak när man jobbar mycket med säkerhet(transportstyrelsen): Hur kan man få köra en turist buss eller annat fordon inrättat som bo bil som kan väga upp mot 20-23 ton på ett B körkort, bara bussen är registrerad som p-bil klassII!!

2013-11-17 kl 13:01

Håller fullkomligt med dig, de som köper dessa campingbussar har i regel vana vid större fordon. Det kan vara egna åkare eller företagare, för det är en stor kostnad när det går sönder.

2013-11-18 kl 22:19

Liner,vart vill du komma med frågan??

2013-11-21 kl 22:41

Antar att liner tycker det är fel att förare med körkort utfärdat före 1/7-96 får köra så stora fordon på bara B-kort.

Själv undrar jag om inte det där sanerar sig själv lite grann, har man bara kört en liten personbil i hela sitt liv tror jag inte man går och köper sig en gammal turistbuss som är ombyggd till husbil personbilsklass 2 och drar ut på vägarna på en gång.
Kan ju finnas nåt enstaka exempel så klart men det hör nog till undantagen. Bara för att man får betyder det inte att man gör det.

2013-11-24 kl 12:29

Kanske inte turistbuss men jag vet många som kör större husbilar upp mot 5-6ton på B-kort med denna lag som stöd.
Detta kommer ju att sanera sig självt med åren då personer som tagit körkort före 96 blir äldre & försvinner. Detta går ju att jämföra med dom som fick MC-kort på köpet när dom tog B-kort som åxå var en konstig lag. Men dom som har detta kort börjar ju bli till åren nu & kommer snart att vara ett minne blott. ja det kanske är 20-30 år kvar för dom sista?? Jag vet faktiskt inte.

2013-11-24 kl 18:04

Tillhör själv "målgruppen" för denna diskussion. Har kört motorcykel och kör nu husbil >3,5 ton. Ser inte detta som ett stort problem. Den grupp som har dessa rättigheter är oftast erfarna förare som klarar detta. Sen är det ju som sagts ovan ett övergående problem.

2013-11-25 kl 21:38

liner jobbar nog på Transportstyrelsen eftersom han är så fyrkantig man bara kan bli...

Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2013-11-25 kl 21:57

[quote="Mitt nya hem"]liner jobbar nog på Transportstyrelsen eftersom han är så fyrkantig man bara kan bli.../

Har du inget bättre att komma med?

2013-11-29 kl 00:07

liner skrev:
En sak när man jobbar mycket med säkerhet(transportstyrelsen): Hur kan man få köra en turist buss eller annat fordon inrättat som bo bil som kan väga upp mot 20-23 ton på ett B körkort, bara bussen är registrerad som p-bil klassII!!

Kör han en turistbuss eller är det en turist som kör en buss?
Själv kör jag turistbuss mellan varven då jag är yrkesförare.
Är det ett bo som bor i en bil, mej veterligt heter det bobil och turistbuss. Särskriver man så får man en helt annan innebörd av vad denna fråga handlar om. Men som jag kan tyda det så handlar det om vad man ska få köra eller inte köra.

2013-11-29 kl 11:30

Nu förstår jag inte vad ni menar alla, men en husbil som väger mer än 3500 kg får väl inte köras av någon som har körkort B?
Det skulle alltså betyda att min hustru som har B körkort sedan -70talet kan köra en husbil som väger mer. Skulle ju vara förträffligt för mig som jämt får köra. Jag har ju AB CE DE+ Moped

2013-11-29 kl 11:38

euramobil skrev:
Nu förstår jag inte vad ni menar alla, men en husbil som väger mer än 3500 kg får väl inte köras av någon som har körkort B?
Det skulle alltså betyda att min hustru som har B körkort sedan -70talet kan köra en husbil som väger mer. Skulle ju vara förträffligt för mig som jämt får köra. Jag har ju AB CE DE+ Moped

Om er husbil är registrerad som personbil klass 2 så får hon faktiskt det.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2013-11-29 kl 16:35

Min uppfattning är att jag tycker det är helt fel, likaså det nya B96 eller vad det heter. Ska man köra tungt ska man ha riktiga tungkort. BE eller C, men det är va jag tycker.

2013-11-29 kl 22:10

Det är ju så att lagar förändras men de brukar inte vara retroaktiva. När jag tog körkort för c:a 55 år sedan så körde jag upp med en personbil och sedan fick jag köra både lastbil och buss så länge det inte var i yrkesmässig trafik. När jag fyllt 21 så körde jag upp för trafikkort, också med personbil (som skulle ha ett visst minimi axelavstånd) och det gällde för allt utom buss. När sedan bokstäverna på körkortet infördes så körde jag lastbil yrkesmässigt så jag fick naturligtvis CE automatiskt. Så det är ju så att vissa gamla behörigheter man fått utan att ha gjort dagens prov de hänger kvar tills vi gamlingar dör ut.

Cabby C61 -99
2013-11-30 kl 12:23

Ok stigk, då förstår jag då kan hon alltså inte köra om den väger över 3500 och är lastbilsreggad, våran har en totalvikt på 3500 kg och är lastbilsreg.//Kenneth

2013-11-30 kl 12:29

euramobil skrev:
Ok stigk, då förstår jag då kan hon alltså inte köra om den väger över 3500 och är lastbilsreggad, våran har en totalvikt på 3500 kg och är lastbilsreg.//Kenneth

Om totalvikten är 3500 så är den alltså inte ÖVER 3500 så då får hon köra den trots att det är en lastbil.

Cabby C61 -99
2013-11-30 kl 17:06

Hmm Lastbilsreggad över 3,5 ton är väll C-kort då!

B gäller väll personbil klass 2!

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2013-11-30 kl 18:23

conny-555 skrev:
Hmm Lastbilsreggad över 3,5 ton är väll C-kort då!

B gäller väll personbil klass 2!

Javisst, jag har väl inte skrivit något annat?
Nu finns det också C1 som gäller för lastbil och personbil med max 7,5 ton totalvikt.

Cabby C61 -99
2013-12-01 kl 20:09

Ja naturligtvis är det så att man måste ha c-kort för att få köra över 3500 kg om den är lastbilsreg. Tack för alla svar å komentarer.//Kenneth

2013-12-04 kl 07:49

Bullen skrev:
Min uppfattning är att jag tycker det är helt fel, likaså det nya B96 eller vad det heter. Ska man köra tungt ska man ha riktiga tungkort. BE eller C, men det är va jag tycker.

Varför?? Jag har tagit nya B96 & jag har gjort en uppkörning med säkerhetskontroll för att visa att jag kan detta!!

2013-12-04 kl 18:15

Det här är en genväg till ett ansvar som inte många klarar av, det är lätt och ta och du får dra alldeless för mycket på kortet. Jag har BE CE DE sen -74 och som gammal långtradarchaffis så vet jag vad det innebär. T.O.M. polisen är frågande på detta kort. Men som sagt det är vad jag tycker.

2013-12-05 kl 18:32

Lätt att ta? Jämfört med vad? Det är en helt vanlig uppkörning med allt vad det innebär & i så fall är det lätt att ta ett vanligt körkort åxå. Det som skiljer är teoribiten & den allra största biten teori vid BE är ju själva B teorin. bara en liten del av teorin handlar o E.
Om det nu är fel så är det fel i grund & botten att man får dra ett släp överhuvudtaget med vanligt B-kort för till det har man ingen utbildning alls.

2013-12-05 kl 21:40

Du kör upp med ett släp som väger 500 kg sen får du hänga på en vagn som väger 2500 och upp. Du har inte i närheten på den skrivningen man har för BE-kort. Klarar man inte av och ta ett BE-kort ska man inte B96 heller. Jag diskuterar inte mer i denna fråga.

2013-12-05 kl 22:55

Bullen skrev:
Jag har BE CE DE sen -74 och som gammal långtradarchaffis så vet jag vad det innebär.

Man kan ju också se det som så att hur myckt har inte förändrats under dom här nästan 40 år sedan du tog ditt körkort. Jag tror att dom allra flesta är överens om att det är inte är mycket som är sig likt sen -70 talet på vägarna.

2013-12-06 kl 07:36

perin skrev:
Bullen skrev:
Jag har BE CE DE sen -74 och som gammal långtradarchaffis så vet jag vad det innebär.

Man kan ju också se det som så att hur myckt har inte förändrats under dom här nästan 40 år sedan du tog ditt körkort. Jag tror att dom allra flesta är överens om att det är inte är mycket som är sig likt sen -70 talet på vägarna.

Jag förstår hur ni bägge menar, men.... Åtskilliga somrar ser man här utefter E22,an ekipage bestående av en suv eller xc70 (med bilar från vår huvudstad) fullpackad upp till taket 2-3 ungar i baksätet, en rädd kvinna i passagerarsätet, efter slänger en ibland cargosläp, ibland en husvagn, oftast ligger dom grensle över mittlinjen och kör om bil efter bil, oftast körs det om vid möten, backkrön och gärna tvinga in framförvarande vid kurvor också... Allt i jakten att komma ned till Öland så snabbt som möjligt... Vi som har kört i yrkesmässigt (nu e jag inte yrkesförare längre men ligger fortfarande ute mycket och kör där) i många år har sett detta beteende allt oftare, och man förvånar sig över att dom överhuvudtaget tänker något som bilförare.. En fråga, hur många av dessa förare kör bil till vardags, har dom den körvanan som krävs när man påverkar bilarnas fjädrar, bromsar leder och allt...?
Visst har bilarna blivit säkrare under dom sista 40 åren, men trafiken har ökat otroligt mycket under samma tid, och med det antalet förare också av alla dess slag..

2013-12-06 kl 11:25

Bullen skrev:
Du kör upp med ett släp som väger 500 kg sen får du hänga på en vagn som väger 2500 och upp. Du har inte i närheten på den skrivningen man har för BE-kort. Klarar man inte av och ta ett BE-kort ska man inte B96 heller. Jag diskuterar inte mer i denna fråga.

Man får inte köra upp med ett släp som bara väger 500 kg. Innan du dömer ut B96 kanske du bör sätta dig in i vad det innebär.

Cabby C61 -99
2013-12-06 kl 16:32

Jag körde upp på Buss 1981, och fick mitt BE, C Och DE utan och köra upp på släp, det var så då, men CE fick jag inte på köpet då, har heller inte haft användning av det. Har kört yrkesmässigt med Buss nu 31 år och håller just på med YKB (Yrkeskompetenbevis) För efter 2015 i september måste alla på Buss ha det 35 tim på skolbänken och Lastbil är 2016 sept om jag mins rätt. Och så ärv det ju läkarkontroll vart 5e år, efter 45år.
Det är ju som det är skrivet här det blir självsanering, när vi gamla stötar faller bort.

2013-12-07 kl 19:06

Riktiga män har BE-kort :-)

2013-12-07 kl 20:05

Bullen skrev:
Riktiga män har BE-kort :-)

??????

2013-12-08 kl 08:49

stigk skrev:
Bullen skrev:

Man får inte köra upp med ett släp som bara väger 500 kg. Innan du dömer ut B96 kanske du bör sätta dig in i vad det innebär.

Precis som Stig så tycker nog jag att Du bör läsa på lite innan Du dömer ut nånting!!
Man får inte köra upp med en vagn på 500kg & efter det så får man nog inte hänga på en vagn på 2500kg heller så båda påståendena är fel!!
Nu finns ju ingen exakt gräns för vad släpet får väga med B96 men hela ekipaget får väga totalt 4250kg. Att hitta en bil som får dra vikten samtidigt som den inte har för hög totalvikt så man passerar 4250kg totalt är inte helt lätt när släpet passerar totalvikten 2000kg..

2013-12-08 kl 08:53

För att förtydliga lite så får den sammanlagda totalvikten vid B96 vara max 4250kg...
Det var egentligen fel formulerat i text av mig att skriva "hela ekipaget får väga totalt 4250kg" även om det praktiskt faktiskt är så.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1685 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 639 fristående campingplatser och 745 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206