E&P Hydraulics: Komfort på ny nivå

Publicerad: 2024-01-28   Uppdaterad: 2024-01-25

Föreställ dig att nå resans mål och inom loppet av två minuter stå helt rakt – utan att behöva göra något. Med E&P Hydraulics system sköts nivåregleringen automatiskt via intelligent styrelektronik och hydrauliska stödben. Vi låter företagets ägare berätta mer.

Vem har inte kämpat med nivåklossar och manuella stödben, när det enda vi vill är att hälla något svalkande i glaset och njuta av kvällssolen? Den som är villig att göra en investering i ett automatiskt nivelleringssystem har dock möjlighet att ta plats i brassestolen direkt, istället för att krypa omkring på alla fyra.

– De som en gång har testat våra system går aldrig tillbaka till manuell manövrering igen, säger E&P Hydraulics ägare, Miro de Jong, och fortsätter:

– I grund och botten är vår produkt framtagen för bekvämlighet, men den har faktiskt många fler fördelar. För det första står du alltid stabilt och plant på marken. 

Verkstaden har möjlighet att ta in fyra stora husbilar samtidigt – varav två på lift. Lyftkapaciteten är 30 ton per liftstation.
Andra verkstadsjobb utförs också, som här, då Jari Lindholm tätar om en lastlucka.

Dessutom är det svårare att stjäla en husbil som står på fyra stödben, eftersom den inte går att rulla därifrån. Skulle du köra fast kan du även ta hjälp av stödbenen för att enkelt hissa upp hjulet/hjulen och lägga något under.

E&P Hydraulics automatiska nivelleringssystem kan installeras på i stort sett alla fritidsfordon. Standardsetet för husbilar består av fyra stödben som vardera kan lyfta två ton – en bärkapacitet som är mer än tillräcklig för de flesta modeller på marknaden. Kostnaden ligger på omkring 68 000 kronor monterat och klart. För husvagnar går systemet att installera på både enkel- och dubbelaxlade, med en totalvikt på upp till 3 500 kg.

Vikten för extrautrustningen blir endast 20 kg extra jämfört med standardbenen – och kostnaden ligger på omkring 38 000 kr. Manövreringen beskriver Miro som löjligt enkel.

Miro monterar de sista slangarna innan nivelleringssystemet provkörs.
Medarbetarna som utför verkstadsjobben. Från vänster: Patrik Bengtsson, Jari Lindholm och Oliver Lindholm.

– Vi monterar en fjärrkontroll vid förardörren alternativt innanför entrédörren. Via en knapptryckning ser systemet till att ställa fordonet i vågrät position helt på egen hand. Om det är mycket ojämnt på platsen kan du behöva ställa om till manuellt läge och styra stödbenen själv via fjärrkontrollen. 

E&P Hydraulics är generalagent för de automatiska nivelleringssystemen. Dessa har funnits på marknaden sedan 2007 och idag monteras utrustningen i cirka 1 200 fritidsfordon per år i Sverige. Sedan år 2020 saluför E&P Hydraulics också ett vägningssystem.

– Vägningssystemet kompletterar nivelleringssystemet och kan installeras i de flesta husbilar. Det manövreras via en pekskärm och användaren kan mäta vikten på både bakaxeln och framaxeln samt höger och vänster sida. Det är en billig försäkring mot att åka omkring med överlast, avslutar Miro.

E&P Hydraulics laguppställning på Elmiamässan2023. Från vänster: Miro de Jong, Oliver Lindholm och Gunnar Jansson från Höja Bil & Motor – en av de största återförsäljarna av nivelleringssystemen.

FAKTA E&P HYDRAULICS

Grundare: Eric Klinkenberg och Pierre Blom, år 2005.
Ort: Huvudkontor i Skene där det finns både showroom och lager samt en verkstad med kapacitet att lyfta fordon med en vikt på upp till 30 ton.
Service: Efter installationen behöver nivelleringssystemet genomgå en mycket enkel service en gång vartannat år.
Återförsäljare: Ett 60-tal i Sverige som alla har gått en utbildning i att installera och serva E&P Hydraulics nivelleringssystem.
Mobilitet: Kan bortmonteras och installeras på nytt i ett annat fritidsfordon om chassi och totalvikt är relativt lika varandra.
Övrigt: E&P Hydraulics hör sedan 2018 till DexKo Global-koncernen och stärker därmed kärnverksamheten i AL-KO Fordonsteknik. Se nyheten ”TCM förvärvas” på sidan 9 för framtida ägarstruktur.
Läs mer: www.ep-hydraulics.se

Rulla till toppen