• 15 svar
Personlig Hälsa
2015-03-12 kl 17:46

Ja som jag skrev i en annan tråd som det inte hörde hemma i så är jag med min familj drabbad av cancer. Jag fick mitt besked som 37 år ung frisk man med fru och barn. Ett stort intresse av hundar och camping. Hela min värld rasade samman på ungefär 2 sekunder. Nu vet jag mina förutsättningar och rättar mig efter det. Detta innebär att jag njuter av livet som jag har nu och inte låter något nedslå mig.

Varför skriver jag detta jo det kanske finns andra på detta forum som tror att de är själva eller lider i det tysta sluta upp med det vi är fler och vi kanske kan hjälpa varandra och stötta varandra och missförstå mig rätt nu avdramatisera sjukdomen. Vi är inte pestsmittade vi har bara något annorlunda i våra kroppar. Så vill ni så skapar vi en diskussion angående denna sjukdom.
Även om andra kroniska sjukdomar kan tas upp. En klok man frågade mig en gång hur jag mår. Jag svarade att jag ska inte klaga (han var i livets slutskede i terminal cancer) då sa han till mig att det får jag visst då det som drabbat mig är något hemskt för mig och min familj så därför när någon frågar så är jag alltid ärlig. Vad är jag då drabbad av? Jo Leukemi som tyvärr är obotlig men det enda som är säkert här i livet det är att vi alla ska dö någon gång och livet är resan dit frågan är bara hur vi gör den resan.
Jag gör det med ett lättsamt förhållande till livet och ett leende på läpparna.
///Xon

Om någon vill läsa om vilken typ det är så heter den Hårcells leukemi. Tänk även på cancerfonden om ni ska skänka pengar till något välgörande ändamål.

2015-03-12 kl 17:57

Som lite medskyldig till tillkomsten av den här tråden ;-)

En månad efter tidig pensionering fick jag diagnosen avancerad prostatacancer genomsnittlig överlevnadstid 2,5 år.

Vi sålde då bil och husvagn då kombinationen krävde E-kort vilket min fru inte har. Köpte en liten husbil och en lite mindre bil (inte plåtis)och satte igång att resa - flyger på vintern och bilar resten av året, är nu inne på mitt 6:e överlevnadsår och har läkarordination på att resa mycket.

Så camping och resa är bra för hälsan!
Men inte så bra för ekonomin men det löser sig alltid ;-)

2015-03-13 kl 08:04

Starkt att ni delar med er i denna tråd. Samtidigt lite sorgligt att läsa.
Jag delar helt er inställning till livet.
Inte pga att jag själv drabbats men min far fick ha pension i tre månader.
Sen fick han en hjärninfarkt och tappade talet och blev halvsidesförlamad.
Han satt sen som ett kolli i 15-år!
Då bestämde jag mig för att, rikast på kyrkogården är inget att sträva efter!

Som Xon är inne på: Livet är ett lån.
Vi bara inte hur stort lånet är och vilken lånetid vi har.

Jag lever nu livet medans jag har det.
Skaffar mig så många minnen jag kan.
Saker och ting kan man alltid vara utan men minnen bär man alltid med sig.
Fast visst är livet fullt av bra och ha grejer också.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2015-03-15 kl 17:02

Det här med sjukdom är inte kul, blev av med min syster innan hon blev 40 i cancer. Själv åkte jag på sarkodios förra våren men visste det inte förän efter semestern då ena foten svullnade upp. Efter två månader rejält sjuk och hemma jobbade jag 75% fram till årsskiftet för att sedan jobbat heltid sedan dess. Troligen blir jag helt frisk men fortfarande tappar jag orken helt då och då. Finns två varianter varav den ena blir kronisk och den andra blir man helt frisk ifrån, vi får se vad det blir. Har varit underbart att kunna åka ut och lägga sig vid en sjö alldeles själv, sitta och grilla lite och suga i sig frisk luft när man inte orkat leva som vanligt.
Ytterligare en anledning att jag har husvagn är på grund av min astma som gör att jag inte mår så bra i fuktiga tält/stugor och rum där det har varit folk med hundar och billiga perfymer. Nu kan jag åka hem till vem som helst och vart som helst sen gå ut i husvagnen och sova och må bra.

2015-03-15 kl 19:28

Den största orsaken att jag nog mår rätt bra är just att jag kan campa när jag vill. Har alltid vagnen hemma med dubb på vintern och byter snart till sommardäcken så vi kopplar på när vardagen blir pressande och tar en tur över en helg eller liknande. Det gör att jag slappnar av och mina blodvärden blir stabilare. Konstigt vad kroppen är märklig om jag stressar eller jobbar mycket så blir det skit men om jag istället tar det lugnt och tar hand om mig och min familj så blir det mycket enklare. Sedan om jag fricampar eller tar in på en Resort eller någon enklare camping med torrdass spelar ingen roll det är avslappningen från alla måsten som gör susen. Min förväntade överlevnads tid har vi ingen aning om. Har ju "tur" att jag är rätt ung (knappt 40) att vi hittade leukemin tidigt gör att det ser rätt ljust ut för stunden. Men det bästa av allt är att livet är så kul att leva och det blir bara bättre för varje dag./////Xon

2015-03-17 kl 19:55

Hej Mannen,
Trist att läsa detta från dig. Cancern är ett gift som påverkar både en själv och de omkring.
Fick själv, besked om prostatacancer förra senhösten, vilket var en chock. Detta händer ju bara äldre män och inte mig som "bara" är 45.
Det blev snabbutredning och därefter operation med tillhörande rehab.
Från att kört full fart genom livet utan en sjukdag skulle jag helt plötsligt vara beroende av andra människors insats. Tufft besked för en som trodde han kunde allt på egen hand.
Nu är jag åter på benen om än med de följder denna typ av ingrepp ger. cancern är borta, men skall köra kontroller under ett antal år.
Mina odds är goda och jag väljer att köra på som innan om än med lite mer eftertanke.
Ta hand om dig!

2015-04-10 kl 21:21

Då har man varit hos tant doktorn och kollat hälsan det har blivit lite förändringar o blodprovet så nu har hon beslutat att jag ska "få" en snabb strålning behandling och även cellgifter jippiiiie det ser jag fram emot NOT men så är läget så det är bara att gilla det och köra på som vanligt. Nåväl jag har gjort detta en gång tidigare så jag vet vad som väntar sist tryckte vi tillbax det och det vart ju bra i 2 år iaf skillnaden är att vi börjar i ett bättre läge nu blodvärdet är lägre och stabilare nu så då kanske vi tom får bättre resultat än sist. Önskar er en trevlig helg och ta hand om er och era nära och kära
////Xon

2015-04-11 kl 10:47

Lycka till med behandlingen!

2015-04-12 kl 11:59

Hoppas det ger önskat resultat!

2015-09-27 kl 23:18

Jag vet inte riktigt vad för sociala regler som gäller för hur lång tid efter en tråd skapats man fortfarande kan lägga in kommentarer,det har ju gått några månader men jag ville bara den här tråden har berört mig starkt för min far dog i cancer för ett par år sedan. Han blev förd till sjukhuset för ett problem med balansen, annars var han frisk som en nötkärna och hade en hälsa av järn, och eftersom alla tester verkade helt OK gjorde man en hjärnscan och hittade en cancer som gjort metastas. Han fick behandling men kroppen svarade aldrig på den. Det tog bara tre veckor tills han avled, en fruktansvärd smäll för oss alla. Samtidigt var det på sätt och vis tur att det gick så fort, har bekanta som kämpat i många månader med döende föräldrar och det har varit obeskrivligt slitsamt för dom. Jag fick bl.a. ärva hans bil, den sålde jag vilket gjorde det möjligt för mig att återbesöka Sverige för första gången på 13 år i somras; pga fars utlandstjänst som astronom har jag tillbringat nästan hela mitt liv utomlands. Det var nu som jag upptäckte husvagnar och campinglivet så nu planerar jag komma tillbaks för att köpa min egen vagn och återuppta kontakten med Sverige. Jag förlorade min far men fick tillbaks mitt modersland, vilka egendomliga vändor livet tar ibland.

Nu har jag lärt mig att tacka livet för var stund och försöker att njuta så mycket som möjligt av alla dom fina ögonblick man annars aldrig lägger märke till. Dotters senaste teckning, ett glas av grannens hemgjorda vin,en bra låt på radion, det vackra ljuset över bergen en regnig dag... för ingenting är givet och rätt som det är blir det min egen tur.

Men visst är det förjävligt att något sånt här måste hända för att man ska komma till den insikten!

2015-09-28 kl 06:50

De sociala reglerna säger att det är helt ok att skriva i gamla trådar.
Vet dock inte hur jag på ett bra sätt både kan beklaga din fars bortgång och samtidigt gratulera till ditt nyfunna intresse.
Men en sak vet jag och det är att en händelse som denna får en att öppna upp sina ögon och se på världen på ett helt nytt sätt Mvh Xon

2015-09-28 kl 15:20

Absolut... det heter ju att man ska leva nuet och inte bekymra sig varken för det som varit eller det som inte kommit ännu. Svårt som satan att göra och visst är det trist att behöva gå igenom något sådant här för att kunna göra det.

Min svåger fick förresten ändtarmscancer fyra eller om det var fem gånger i rad och lyckades slå tillbaks den varje gång, det var en helvetes pärs för dom men nu är han helt frisk. Så det är inte alltid det behöver sluta illa.

Några nyheter sedan din senaste rapport?

2015-10-01 kl 09:27

Inga större nyheter men jag kämpar på och låter inte något sänka mig. Så jag planerar att terrorisera vägarna ett bra tag till med bil och vagn.

2015-10-03 kl 22:57

Mycket bra!!

Stå på dig!!

2015-10-03 kl 23:35

Idag har jag pillat lite med vagnen inför vintersäsongen gud vad jag längtar. Hoppas du får mycket nöje med din husvagn

Och stå på mig det gör jag. Är så envis så åsnorna ger upp innan mig ha ha

• 15 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1710 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206