SCR:s campingkatalog / av hpl

• 23 svar
SCR:s campingkatalog
2015-02-20 kl 17:04

Så har SCR katalogen kommit, öppnades med viss spänning för att se vad de nu har hittat på.

För något år sedan kritiserades de för att priserna enbart var angivna från, man kunde alltså bli presenterat för så väl 10% som 50% högre pris när man väl kom fram. Och det var fortfarande OK enligt katalogen.

Man skulle ju tro att ett företag som var mån om kunderna ville försöka rätta till detta, men se det gör man inte, man tar ganska enkelt bort priserna helt. Så nu är det helt omöjligt att planera sin semester utan att sitta ständigt uppkopplat till Internet för att kolla de enkelte campingplatser.

Åh så jag saknar den gamla Campingboken som innehöll såväl turistinformation, priser för varje campingplats och samtliga campingplatser i Sverige.

Nu hoppas jag Husvagn och Campings Campingkatalog råder bot på bristen när det gäller priser, så kan vi lägga SCR:s katalog i pappersåtervinningen.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2015-02-20 kl 21:43

Håller helt med ovanstående, vi är ofta på hemväg genom sverige i slutet av oktober, då blir det att ringa runt till campingarna utefter vägen, många tar då fullt pris (högsäsong) så det tar ett tag att hitta någon med vettigt pris.

2015-02-21 kl 21:41

Kan man inte ringa campingen man är intresserad utav och fråga om priset som ligger i ens färdväg?

Jag är lite anti emot det tryckta materialet och skulle hellre ha en App eller en pdf-fil med de senaste uppgifterna.
Men om jag inte har något val, betalar jag de 20-100kr extra om jag är på genomresa.

2015-02-22 kl 12:01

Hej Lasse.S

Jag har inget mot vara sig telefon eller app på surfplattan, men jag tycker det är enklare att sitta med en katalog, där man kan läsa lite om campingplatserna. Det är ju inte alltid man kan eller vill vara uppkopplat. Möjligen en generationsfråga.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2015-02-27 kl 19:24

Jag tycker att SCR:s katalog är under all kritik. För det första var den katalog jag fick 2013-års katalog. För det andra är kartorna i katalogen urdåliga. För det tredje finns inga ställ- eller rastplatser angivna i katalogen. Tacka vet jag Husvagn&Campings campingkatalog som är uptodate och har både ställ- och rastplatser angivna och har fantastiska kartor. Tack för den och all hjälp den har givit mig.

2015-02-28 kl 09:35

Håller med dig Leknes Jag använder också bara FC-katalog.

2015-03-10 kl 14:01

Och Campingkatalogen landade i brevlådan i dag, 511 campingar och 318 "ställplatser" med priser och dessutom många rastplatser. Att jämföras med SCR:s katalog med 450 platser utan priser. Den går nu direkt till återvinning.

2015-03-10 kl 15:08

Jag säger nästan som Pierre Palm. H&C Campingkatalog kom i dag, med priser på i alla fall majoriteten av campingplatserna, jag har inte lusläst den så därför säger jag inte 100%, det kan ju vara en enstaka syndare emellan. Trevligt även att läsa att de flesta ställplatser tillåter husvagnar. Det är bara att säga: Sådan skall en campingkatalog se ut. SCR borde se och lära, men det är väl för mycket att hoppas på. Jag kastar dock inte SCR katalogen, det kan ju tänkas man inte hittar en FC plats i den stad man vill besöka, och så är den ju en aning bättre än inget.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2015-03-10 kl 19:26

teddybjorn skrev:
Håller med dig Leknes Jag använder också bara FC-katalog.

Tyvärr brinner FC katalogen skit dåligt.
////Xon

2015-03-10 kl 19:55

Raderat.

2015-03-10 kl 20:00

Jag raderade mitt inlägg då det inte tillförde något.
////Xon

2015-03-10 kl 20:03

Raderat

2015-03-10 kl 21:10

Detta inlägg skapar jag i annan tråd.
////Xon

2015-03-12 kl 10:48

Raderat

2015-03-12 kl 14:55

Jag provade skriva till SCR för att fråga varför de inte har priser i deras katalog när FC inte har några problem med att ha det. Svaret jag fick förvånade mig högligen: Det finns inte plats.

MAO de sk.... i kunderna, bara de får våra pengar.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2015-03-12 kl 21:19

Detta förklarar varför det inte finns plats att ange priser i SCR:s katalog, den skulle bli ganska otymplig. Det är från en mail konversation jag haft med Nordic Camping&Resort

Citat:
Micke från Nordic Camping & Resort har svarat på:
Priserlista
Hej Lars, vi har valt att erbjuda våra gäster kampanjer och rabatterade priser under året. Nu i mars får man rabatt, bor man 2 nätter 20% rabatt, bor man 3 nätter 30% rabatt och 4 nätter 40% rabatt. Sedan har vi flera spännande kampanjer på gång under april, maj, juni och juli, resten av året är inte kampanjerna fastställda. För att kunna erbjuda rabatter, behöver varje objekt hos oss ha en prislista med 365 priser, det vill säga ett pris per dygn. På en camping så finns idag ett stort antal typer av tomter, vi har standardtomter, vi kan ha havsnära tomter, tomter med vatten och avlopp, med tv-uttag, det finns lite billigare husbilstomter, några större och dyrare tomter för de som reser med Hacienda 880/1000 osv. När det gäller stugor så ser utbudet ut ungefär på samma sätt. Jag har vår prislista utskriven i dokumentform, högen är 18 centimeter. Vi hade prislistan uppladdad som PDF fil på vår hemsida, och fick otroligt mycket kritik fö r att det tog lång tid att leta upp ett pris. Därför valde vi den moderna vägen, att låta en databas räkna ut priset åt gästen, nu får man reda på önskat pris på under 10 sekunder. Om du tycker prislistan är svår, ring gärna vår trevliga personal på bokningsavdelningen så hjälper de dig. Önskar dig en trevlig campingsäsong!

LAEN
2015-03-12 kl 21:42

LAEN skrev:
Detta förklarar varför det inte finns plats att ange priser i SCR:s katalog, den skulle bli ganska otymplig. Det är från en mail konversation jag haft med Nordic Camping&Resort

Citat:
Micke från Nordic Camping & Resort har svarat på:
Priserlista
Hej Lars, vi har valt att erbjuda våra gäster kampanjer och rabatterade priser under året. Nu i mars får man rabatt, bor man 2 nätter 20% rabatt, bor man 3 nätter 30% rabatt och 4 nätter 40% rabatt. Sedan har vi flera spännande kampanjer på gång under april, maj, juni och juli, resten av året är inte kampanjerna fastställda. För att kunna erbjuda rabatter, behöver varje objekt hos oss ha en prislista med 365 priser, det vill säga ett pris per dygn. På en camping så finns idag ett stort antal typer av tomter, vi har standardtomter, vi kan ha havsnära tomter, tomter med vatten och avlopp, med tv-uttag, det finns lite billigare husbilstomter, några större och dyrare tomter för de som reser med Hacienda 880/1000 osv. När det gäller stugor så ser utbudet ut ungefär på samma sätt. Jag har vår prislista utskriven i dokumentform, högen är 18 centimeter. Vi hade prislistan uppladdad som PDF fil på vår hemsida, och fick otroligt mycket kritik fö r att det tog lång tid att leta upp ett pris. Därför valde vi den moderna vägen, att låta en databas räkna ut priset åt gästen, nu får man reda på önskat pris på under 10 sekunder. Om du tycker prislistan är svår, ring gärna vår trevliga personal på bokningsavdelningen så hjälper de dig. Önskar dig en trevlig campingsäsong!

Du har redan spytt din galla i en annan tråd.
Nu är det väl så att det går fortare att kolla upp det i telefonen än i ett PDF eller slå i en katalog. Vi kan väl hålla oss till SCR katalogen. Visste ni förresten vilka krav SCR ställer på sina medlemmar?
Tex att all el ska besiktigas varje år för våt säkerhet. FC har inte det kravet.
////Xon

2015-03-12 kl 22:41

Försökte bara förklara varför det inte finns plats att ange priser i SCR:s katalog.

LAEN
2015-03-13 kl 08:10

FC campingar är just fristående, det är ingen som vet vad dom 511 campingägarna prioriterar på sina campingar. Sen vad det gäller elen så är nog dom stora bristerna i anslutningen till vagnen där kan man se de mest skrämmande exempel.

Men om någon nu vet vad SCR ställer för krav på medlemmarna vore det väldigt intressant att få ta del av det dokumentet.

2015-03-13 kl 09:21

Har bläddrat lite i SCR-katalogen och hittat ett bra exempel på hur det kan se ut (man får bortse från deras färgade rutor HMSRA !?!)

R1 Filsbäcks camping har allt man vill veta och tydliga priser.

Så det är alldeles uppenbart att det är upp till varje camping om man vill mörka priserna. Men det är klart då blir det ingen priskonkurrens vilket är bra för dom men inte för gästerna.

2015-03-13 kl 15:16

Får hålla med om det där med att inte presentera sina priser i katalogen är ett otyg.
Jag undrar hur det låtit om IKEA, Clas i Sjön, Jula, Biltema m.m. skickat ut sina kataloger utan priser och hänvisat till kundtjänst för att få reda på det!!!
Eller ett reklamblad från Ica eller Coop utan priser?! Ring butiken!

2015-03-13 kl 16:39

Ett annat lysande undantag är L31 Hjelmsjö camping, entrén som tagen ur "Sunes sommar" priser tydligt angivna. Stannar ofta där på väg till eller från Europa. Även mitt i juli ordnas det alltid en plats. På kvällen går campingvärden runt och tar upp avgiften - campingkort har aldrig efterfrågats, kan ju vare lite knepigt att köra i väg någon gäst klockan sju på kvällen ;-)
Sen finns ju Bengt i Örkeljunga inom gång/cykelavstånd.

2015-03-20 kl 14:06

hpl skrev:
Jag provade skriva till SCR för att fråga varför de inte har priser i deras katalog när FC inte har några problem med att ha det. Svaret jag fick förvånade mig högligen: Det finns inte plats.

MAO de sk.... i kunderna, bara de får våra pengar.

Som min signatur antyder ;-) forskade jag lite mer om SCR-katalogen och prisangivelser, så här ligger det till:

"Som standard i campingplatsernas presentationer ingår inte några prisuppgifter. Campingplatserna har möjlighet att köpa olika storlek av yta att presentera sig på och de texter som de skriver är deras eget val. Några har valt att skriva prisuppgifter. Därför finns det några campingplatser med priser.
Inför varje region presenteras även fyra anläggningar med prisuppgifter. Det är Camping.se som presenterar några exempel på bokningsbara produkter från respektive region."

Således campingarna väljer att mörka för att slippa priskonkurens.

Så i det fallet är SCR oskyldiga.

• 23 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206