Svenska elpriserna / av lassesvensk

• 17 svar
Svenska elpriserna
2021-10-27 kl 15:22

Hallå!

Vad har ni för taktik för att undkomma de dyra elpriserna just nu? Är desperat och skulle kunna tänka mig att testa det mesta. Är det någon som kört timavtal typ Greenely eller Tibber? Har ni sparat något på detta eller bara senaste flugan inom en bransch som ständigt innoverar sig själv?

2021-10-27 kl 15:43

Jag tänker att det måste ta massa tid och sitta och kolla i en app hela tiden om man kan använda elen eller betalar extra mycket. När alla andra använder elen borde man ju bli rejält begränsad dessutom.

2021-10-27 kl 17:36

Du får svära och knyta näven i fickan, det är vad vi svenskar gör. Bor man som jag dessutom i Skåne så är det riktigt dyrt.

2021-10-27 kl 21:27

Ja, nu känns det som att min idé för 16 år sedan att gå över till vedeldning inte var så befängd.
Men det är ju inte alla som kan det.

2021-10-27 kl 23:15

När elpriset är högt redan nu, hur kommer det då att bli när merparten kör elbil? Vi kanske får köra med vedeldning även där - gengas. ;)

2021-10-27 kl 23:52

Jo, det är ju miljövänligt så det förslår!

2021-10-28 kl 14:27

De stora vinsterna med tex Tibber är ju om du har solceller och elbil då du med hjälp av deras laddare osv styra så att du säljer elen när den är dyr och laddar bilen när elen är billig. Såklart att det går att spara el om man kör på timpris, men det kräver ju att man håller lite koll, och viss el går ju inte att spara bort, den måste ju användas vissa tider, om man inte tänker äta kall mat, bo i ett mörkt hur på eftermiddagar och kvällar osv. Men mycket går ju att styra, som disk, tvätt och duschande, det går ju att göra det på lite gynnsammare tider (dusch kanske är lite småklurigt dock).

Annars tror jag att ett steg till att snåla på el är att skaffa sig kunskap om vad och när saker förbrukar el i ditt hem. Då vet man snart vad man kan göra för att komma åt de lite större bovarna.

2021-10-31 kl 16:27

PJ skrev:
De stora vinsterna med tex Tibber är ju om du har solceller och elbil då du med hjälp av deras laddare osv styra så att du säljer elen när den är dyr och laddar bilen när elen är billig. Såklart att det går att spara el om man kör på timpris, men det kräver ju att man håller lite koll, och viss el går ju inte att spara bort, den måste ju användas vissa tider, om man inte tänker äta kall mat, bo i ett mörkt hur på eftermiddagar och kvällar osv. Men mycket går ju att styra, som disk, tvätt och duschande, det går ju att göra det på lite gynnsammare tider (dusch kanske är lite småklurigt dock).

Annars tror jag att ett steg till att snåla på el är att skaffa sig kunskap om vad och när saker förbrukar el i ditt hem. Då vet man snart vad man kan göra för att komma åt de lite större bovarna.

Yes men har nu valt Dogood El som toppar listan på rörligt kampanjpris, se här: https://elbyte.se/billig-el. Har ju golvvärme och sådant som står på hela tiden. Kollade i min systers app (hon hade Tibber men bytte då hon tyckte det vart för dyrt) och där låg de ju 1 SEK över under rusningstid. Hennes genomsnittspris var inte heller i närheten av det elpriset jag kunde få med Dogood. De bjuder dessutom på månadsavgiften. Tror nog fortfrande det bästa är att köra det bolaget som toppar jämförelsetjänsters prislista. Där kommer Greenely dessutom före Tibber. Men fattar om du hittar någon synergieffekt där med solcellerna.

2021-11-01 kl 10:53

lassesvensk skrev:

Yes men har nu valt Dogood El som toppar listan på rörligt kampanjpris, se här: https://elbyte.se/billig-el. Har ju golvvärme och sådant som står på hela tiden. Kollade i min systers app (hon hade Tibber men bytte då hon tyckte det vart för dyrt) och där låg de ju 1 SEK över under rusningstid. Hennes genomsnittspris var inte heller i närheten av det elpriset jag kunde få med Dogood. De bjuder dessutom på månadsavgiften. Tror nog fortfrande det bästa är att köra det bolaget som toppar jämförelsetjänsters prislista. Där kommer Greenely dessutom före Tibber. Men fattar om du hittar någon synergieffekt där med solcellerna.

Dogood har jag aldrig hört talas om, de får jag kolla upp. Jag har inte själv Tibber men min uppfattning är att man behöver vara med lite själv för att se till att det blir som billigast hos dem, tex styra sin förbrukning till billigare timmar, dvs ha koll på elbörsen hela tiden. Det verkar även vanligt att många som har solceller kör Tibber på sommarhalvåret för att kunna nyttja just timpris och elförsäljning till max och sen bilder sig lite mer under vintern, eftersom Tibber väl inte har någon som helst bindningstid.

Vi har, som du skriver med, golvvärme osv som rullar på (direktel och luft-luftvärmepump med) så Dogood kanske vore nåt att titta på. Tack för tipset!

2021-11-01 kl 13:03

Hur mycket elförbrukning har ni? Jag ligger på knappt 7000 kWh. Det är ju inte så mycket att dribbla med, om det skiljer några ören per kilowattimme då.

2021-11-01 kl 13:41

Kanske missförstår jag det här med dyra Elpriser, vad jag förstår så är inte själva Elpriset dyrt utan alla pålagor speciellt skatt och moms samt övriga pålagor.

Kunden har ju fritt val i dag att välja, det var slogan när man delade upp och privatiserade.

Och det gick alla på som vanligt.

1970 betalade jag 7 öre kW och 220 kr om året i fast avgift, förbrukade ca 20 000 kW i Eluppärmning då.

Men vad bra det blivit med konkurensen, kunden kan välja och skatten och avgifterna blir bara högre och högre.

https://www.energiforetagen.se/globalassets/energiforetagen/energifakta/el/kundens-elkostnader_a4_vers2_maj2021.pdf

2021-11-01 kl 16:43

Oavsett om man delar upp och privatiserar, eller kör allt i samma gryta, så är ändå skatt på elen och moms på både elen och skatten kvar.

Sen har bolagen ålagts att gräva ner en massa luftledning, för att minska känsligheten för blåst. Vilket är bra för tillförlitligheten, men det är inte billigt. I slutändan ska du betala för det också.

7 öre 1970 är 58 öre idag. 220 kronor motsvarar 1837 kr.
Däremot är en kilowattimme fortfarande densamma!

2021-11-02 kl 11:00

Vi förbrukar ca 17000 kwh, och jag skulle väl egentligen inte bry mig nämnvärt om det normalt sett, men nu har vi installerat solceller och då blir man ju lite mer besatt av att titta på vad man kan göra för att få pengarna för de sålda kwh:erna att räcka så långt som möjligt. :)

58 öre är ju ingen omöjlighet att nå under stundom iaf. :) 68 öre gav vi i snitt under maj (innan solcellerna installerades).

2021-12-05 kl 10:53

Vi ligger runt 12000 kwh. Två barn på 4 och 7 år . Så tvättmaskin och torktumlare går i princip hela tiden när man är vaken. Det förbrukar mer än värmen. Bytte värmepumpsanläggning i Februari så det skall bli kul att se vad vi landar på detta året. Sett till dygnsförbrukning så har den sjunkit rejält. Tex i September hade vi 17% lägre elförbrukning, men fick betala nästan 4 ggr mer.

2021-12-05 kl 15:02

Har i höst installerat en solcellsanläggning på drygt 8kW och har ett bra hustak med 38 graders lutning i stort sett rakt mot söder. Och idén är att på årsbasis ska sol-elen till ca. 80-90% täcka årsbehovet. Vintertid blir det givetvis underskott men på sommaren blir det tvärsom. Och som mikroproducent säljs elen till tim-spotpris och det har varit högt dagtid sommaren/hösten 2021. Sen betalar Vattenfall 10 öre per kWh för nätnyttan och sist så blir det ett skatteavdrag på 60 öre per såld kWh enligt vissa regler (begränsningar på hur mycket mm.) Har även luft-värmepump och eldar ca. 2-3 m3 fastved per år. 2020 var min årsförbrukning nära på 11000 kwH.

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2021-12-06 kl 09:12

Som jämförelseobjekt kan ni ta mitt hus. Förra året gjorde jag av med 7,1 MWh. Men jag värmer inte med el, inte mer än husvagnen, när den står hemma och jag vill ha den varm.

2021-12-06 kl 09:48

Det gäller att ha lite tur också. Jag tog fast pris med Skelleftekraft till Apr. 2024. 39 öre/kwh.

• 17 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1667 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 625 fristående campingplatser och 732 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 310 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206