Tips för fricamping och fjällvandring i underbar och lättgången terräng och inte allt för långt bort! / av Leknes

• 8 svar
Tips för fricamping och fjällvandring i underbar och lättgången terräng och inte allt för långt bort!
2011-01-24 kl 23:42

NGN frågade om vandringsråd i samband med husvagnsåkande. Här kommer ett förslag:

I norra delen av Dalarna finns ett fjällområde som heter Fulufjället och är ganska okänt. År 2002 blev fjället nationalpark, mycket beroende av att här finns Sveriges högsta vattenfall - Njupeskär. Visserligen är vattenfallet sevärt. Man har naturligtvis exploaterat området, det gäller ju att tjäna pengar, så det finns både naturrum, restauranger, stugor och campingplats vid stigen till vattenfallet.. Så är man i närheten kan man ju ta en avstickare dit.
Men det är inte dit vi ska nu.

Nej, jag vill tipsa om en annan del av fjället.

Åk så här: Efter Särna mot Idre, sväng av mot Mörkret och Njupeskär, väg 1056. Strax före vattenfallet och naturrummet svänger en väg till vänster med skylten BROTTBÄCKSTUGAN. Tag den vägen och efter några kilometer kommer Ni till Brottbäckstugan, som har en stor parkeringsplats. I bäcken bredvid stugan är vattnet drickbart. Parkera vagn+bil här och axla ränslen.

Gå över bäcken och följ leden upp mot fjället. Det tar c:a 30 min att komma upp på kalfjället utan att behöva slåss med björksly..Efter 5 km kommer Ni till en kåta vid en liten sjö (drickbart vatten). Här passar det bra med en första fika.

Bild

Tag sedan leden till vänster mot Tangsjöstugorna. Lättvandrat och mycket vackert. Det är ungefär 1 mil till stugorna och Tangsjöarna. Det går bra att övernatta i stugorna, om man inte väljer att bo i tält. I närheten av stugorna finns den berömda medeltida altarrringen, väl värt ett besök. Led finns utmärkt.
Kan också nämna att på Fulufjället finns världens äldsta träd, 9500 år gammal - en gran.
Jag lovar Er en underbar tur i ett fantastiskt fjällområde, som ännu inte förstörts av turismen. Googla gärna på Fulufjället - där finns mycket att se och Ni kan även printa ner en fin karta över området.
Jag ska själv dit en tur på försommaren. Kanske vi ses?
Go tur!!

P.S. En liten kuriosa: Vid foten av Fulufjället inträffade i verkligheten år 1850, det som så småningom skulle bli visan "Mors lille Olle" av Alice Tegnér.. Vid fäbodvallen Morbäcksätern i norra delen av fjället, finns fäboden fortfarande kvar. Googla gärna på denna händelse.
Visans text är inspirerad av en verklig händelse. Barnet hette Jon Ersson och i september 1850 var han och hans äldre syskon ett par hundra meter från Morbäcksätern utanför byn Särna (vid nuvarande byn Sörsjön) i Dalarna och plockade lingon. Jon, som bara var ett år och sju månader gammal, mötte en brunbjörnshona med två ungar och matade ungarna med lingonkvistar. De blev trötta och ungarna och Jon lade sig för att vila vid björnhonan. Äldsta systern hämtade modern och hon skrämde bort björnarna. En norsk tidning skrev en artikel om händelsen i april 1851 och författaren Wilhelm von Braun skrev en dikt, "Stark i sin oskuld" som inleds med raden; Liten pilt i fjällskog gick, rosig kind och änglablick…, och innehåller en 12 strofer lång historia om en liten pojke och hans äventyr i storskogen i Dalarna.

Liten pilt i fjällskog gick:
Rosig kind och änglablick,
Munnen röd som tuvans bär...
"Kors, vad jag är ensam här!" - tänkte gossen.

Och han stultade så späd
Mellan höga, mörka träd:
Modern hans i sätern var -
"Här är jag min egen karl" - tänkte gossen.

Svart djur nu kommo två,
Lufsandes, dit han sågs gå:
Stora, grymma, lurviga -
"Jag fick sällskap, det var bara!" - tänkte gossen

Ett av djuren unge är,
Denne bjuder nu han bär
Ur sin skäppa: Ungen åt -
"Ser man bara, det går åt" - sade gossen

Modern strav drog klorna in,
Ned hon tryckte ungen sin,
Lade, stilla, sig framför -
"Vänta, jag dig sällskap gör!" sade gossen

Han på marken nu så säll
Kastar sig; mot moderns fäll
Lutar huvudet han där -
"Kors, så mjukt jag ligger här!" - sade gossen

Men vad är det för slag djur?
Den där stora tycks mig sur...
"Om jag kunde fråga mor!-
Men det måste vara kor" - tänkte gossen

Och han gick dem glad emot,
såg ej ögats mörka hot,
Såg ej hur de grina´till -
"Jag med dem nu leka vill" - tänkte gossen

Och emot den skarpa tand
Sträckte pilten liten hand:
Djuret lyfte då sin ram...
"Kors, vad du är snäll och tam!" - sade gossen.

Och han klappade och slog,
Och han lekte, och han drog
Uti djurets päls, så tjock -
"Du bra tålig är ändock!" - sade gossen

Slutligen av leken trött
Somnar lite pilt, så sött.
Nalle fromt på honom såg -
Att i mammas knä han låg - drömde gossen

Snart han väcktes av ett skri:
Djuren flydde - allt förbi...
"Store Gud, du lever än?"
"Mamma, du skrämt bort min vän" - klagar gossen

Alice Tegnér inspirerades av denna dikt och skrev barnvisan "Mors lilla Olle". D.S.

2011-01-28 kl 16:55

Tack Leknes för det tipset!

Vi besökte Njupeskär då Naturrum just var invigt. Vilken bra information som gavs, både i naturrummet samt längs stigen t.o.f fallet.
Har planerat att vandra på Fulufjället med utgångspungt Gördalens camping på andra sidan. Men ditt förslag verkar bättre. Visster inte on att den parkeringen fanns.
Det är guld värt att få den här typen av tips. Läser man tidskrifter med artiklar i ämnet, känner man ibland att författaren troligen inte ens varit på platsen.
www.utsidan.se finns många bra tips på aktiviteter. Jag skrev själv en liten artikel från mina dagsturer i Rogen området som ni hittar under "vandring". Misstäker att du redan varit där?
I Bruksvallana ställer vi vagnen vid Walles fjällhotel sen går man direkt ut på fjället.
Till Djupdalsvallen tar man bilen (betalväg) för att bestiga Mittåkläppen eller gå fäbodleden.
Strax före Fjällnäs finns också en betalväg upp på Rödfjället men dit har vi inte kommit än. Däremot har vi stått på Göransgårdens camping o vandrat mot Ramundberget, fin tur men lite björksly första km.
Från Grövelfjäll camping (prisvärd) finns flera alt. Ett är att ta bilen till parkeringen på H sida strax före STF-stationen, så är det bara att gå ut på kalfjället.
Parkerar man bilen vid Grövelsjöns våffelstuga finns två alt. Silverleden samt Ryvang, från den senare kan man åka båt tillbaka.

NGN

2011-01-28 kl 19:13

Allt skrivande är så lång så man får musarm bara för att skruva på musen.

2011-01-28 kl 22:55

Varav hjärtat är fullt därom pratar munnen (musen).

2011-01-30 kl 15:13

Ett tips för den sugne fjällvandraren är en tur till Norge och då Songnefjäll bla.
Ställ vagnen i Lom och kör en bit upp och ta sedan en fjälltur.
Går även bra att ta sig upp på Galdupiggen från Lom.
Mvh P-O

2011-01-30 kl 20:38

Hej P-O Tack för tipset. Den vägen har vi åkt men innan vi började fjällvandra.
Vid en senare resa svängde vi H ca 2 mil Ö Lom på väg 51 som fortsätter till Fagernes. En av de vackrare o högst belägna (1400 möh) vägarna vi åkt i Norge. Naturen var annorlunda den vi upplevde dagen innan längs Trollstigen Geiranger, mer lik de svenska fjällen. Blomprakten var fantastisk vilket kanske berodde på den fina sommaren -94. Men vandringen blev inte så lång den gången beroende på all snö.
Mvh/NGN

2011-01-30 kl 20:52

Man kan ju åka till vilken sjö som helst i skogen el annan badsjö å fricampa ,funkar för oss .

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2011-01-31 kl 21:37

Visst conny! Det finns underbara platser både med och utan sjöar att stå vid.
Du vet ju, att jag fricampar både här och där. Men får jag en fråga om fjällvandring, då kommer vandraren i mig fram och jag ger gladeligen goda (och kanske även dåliga) råd. Du vet -- varav hjärtat är fullt, därom talar munnen.

Bild

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1684 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 745 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206