2015-10-03 kl 23:24
|
|
Hejsan! |
2015-10-04 kl 00:08
|
|
Ja jag tycker du har väldigt rätt i dina observationer att det tydligen är mycket mera status att ha husbil jämfört med husvagn. En gång i tiden var camping ett billigt sätt att semestra men numera är det en livsstil. Apropå träningsoverall, jag har haft husvagn i 50 år men aldrig ägt en träningsoverall. Välkommen in i husvagnslivet! |
|
Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99 |
2015-10-04 kl 09:40
|
|
Ha ha, intressanta reflektioner måste jag säga. |
|
|
2015-10-04 kl 16:36
|
|
Min insikt med åren är att svensken i allmänhet har stenkoll på massa saker som att kabe anses bäst osv. Det man oftast glömmer är glädjen med en husvagn eller en bil eller diskmaskin kanske inte är att ha den bästa för sitt pris. Därför anses husbil bättre att resa med. Själv krokar jag på min billiga husvagn och kan dra rätt utiskogen med kompisar och familj varje helg, det kostar inget, skulle det bli ett steskott eller skada kan jag leva med det, den är till för att användas i ur och skur och behöver inte ställas in på vintern. Det är något många har svårt för den enkla glädjen att bara dra ut, allt måste vara perfekt, och man måste ha det där dyra soltaket och den där fina goretexjackan annars kan man inte vara ute. |
2015-10-04 kl 18:57
|
|
Mycket roligt att läsa en kommentar från en utifrån kommen betraktare, här då från dig Anton som inte varit i Sverige så mycket. Du träffar väldigt rätt just kring synen på oss husvagnsägare från diverse håll och även detta med att husbilen ofta har högre status än husvagnen. Börjar bli så gammal att jag inte bryr mig så mycket om vissa fördomar kring husvagnslivet, jag vet vad jag har och trivs med ett enkelt men väl fungerande husvagnsliv. Med fyrhjulsdrift på dragbilen och en liten lätt vagn kan man oftast ta sig till de mest underbara enskilda platser vare sig det är sommar eller vinter. Jämför man med att övernatta i tält på vintern på fjället, eller föralldel att tälta även sommartid så är den lilla Adrian med rinnande (kallt) vatten, kassett-toa, gasolkök, kylskåp, värme och riktiga sängplatser rena himmelriket... |
2015-10-05 kl 00:42
|
|
Jag tycker att Anton har rätt i det mesta. Men ska jag resa omkring och bara stanna 1-2 nätter på varje ställe, så skulle jag föredra husbil. Jag bor ju heltid i husvagn, och stormtrivs med det. |
|
2015-10-07 kl 14:16
|
|
Mycket intressanta och relevanta synpunkter, både från Anton och andra. Betr fint-mindre fint, dyrt-billigt när det gäller val av campingfordon, så tycker jag att det inte är skillnaden mellan vagn-bil som är avgörande. En ny Kabe t.ex. ligger väl i nivå med en husbil med några år på nacken, och vi har sett under våra resor de mest fantastiska ekipage av båda slagen! Ingen prestige där!På campingar har vi stått invid allt från 20 år gamla vagnar till nya husbussar för ett antal miljoner, men vår erfarenhet är att när man är resande så finns ingen skillnad, alla är campare! Sen beror det kanske litet på hur känslig man är, men vi har aldrig känt oss mindre värda i vår 10 år gamla vagn än någon i en sprillans ny, det är bara fånigt att lägga energi på sånt.Tidigare hade vi husbil när vår livssituation lämpade sej för det, men nu när min man inte kan gå så passar det med personbil och husvagn, då kan man stå några dagar och köra runt med bilen och så dra vidare! Kanske passar oss säsongscamping bättre om några år, det vet man inte. Det finaste med camping, antingen man har husvagn eller husbil är väl att alla kan välja det som passar dom bäst just nu! Eller hur!! |
2015-10-07 kl 17:05
|
|
Många intressanta noteringar och insikter får jag säga. För egen del har jag nog inte (med vissa undantag) noterat några större skillnader på ägare till husvagn kontra husbil eller tältare heller för den delen. |
2015-10-10 kl 15:19
|
|
Att skyla över sin egen självupplevda otillräcklighet genom att försöka nedvärdera andra är nog tyvärr lite ingrott i den svenska folksjälen. |
2015-10-25 kl 10:00
|
|
Jag har fått för mig att den generella synen på att ha husvagn är väldigt nedvärderande, eller ironiserade pga okunnighet eller fördomar från 70_talet. |
|
2015-10-25 kl 12:06
|
|
Inte kan vi se att det är fel med husvagn. Men trenden är tydlig, som vi nu kan se är det fler husbilar än vagnar här på vår camping. Vi använder vår vagn minst 6 månader här i Spanien varje vinter, det är nu 14 vintern som vi bor här. |
2015-10-25 kl 19:58
|
|
Pyttan, hur hade ni det med vädret nu under dagarna? På Kanarieöarna har vi haft stark vind som förstört massor av odlingar och så hårt regn att skolorna stängde. |
2015-10-25 kl 21:01
|
|
Här i Pilar de La Horadada har vi haft det hyggligt, kom lite regn natten som var. Idag har vi haft molnigt men varmt. Nu ikväll har det börjar dugga, inga mängder bara ett lätt stril. Man blir knappt blöt när man är ute. Nästan ingen blåst. |
2016-09-13 kl 15:41
|
|
Det är inget fel i att ha husvagn, tvärtom. Visst finns det somliga som klagar på oss husvagnsägare (främst för att de tycker att vi bromsar upp i trafiken), men so what? Jag funderar allvarligt på att beställa en dekal att sätta bakpå vagnen med texten "Slappna av, JAG har semester" bara för att retas |
|
Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08 Drar numera på en Kabe Briljant -97 |
2016-09-13 kl 18:38
|
|
Hade våran första husvagnssemester nu i sommar och måste erkänna att det är fantastiskt att glida omkring till nya platser, var längesedan jag var så avslappnad på semestern. Så om någon ser ner på mig för att jag har husvagn, vem bryr sig livet är för kort för att fundera på vad andra tycker. |
|
-----------------------------------------------
Utgår från södra Stockholm Husvagn: Kabe 560GLE-17 levereras våren -17 Tidigare: Hobby 560kmfe-15 Dragare: Ford Focus 2,0tdci -150hk 370NM Automat |
2016-09-13 kl 19:56
|
|
Har själv blivit idiotförklarad för att jag valt husvagn före husbil.Hade vi velat ha husbil hade vi köpt en sådan och inte fan en husvagn,eller ? Det är tur att en del andra vet bättre vad vi ska ha än vi själva.Vi tycker helt enkelt att husvagn passar oss bäst för tillfället då vi oftast liger 1-4 nätter på varje ställe.Vi tycker oxå att det är smidigt att kunna ta bilen och sticka iväg med och låta vagnen stå på campingen.Tror mig veta att husbilsfolket i regel stannar kortare tid på campingar för att sedan dra iväg nästa morgon igen.Ingenting är rätt eller fel utan var och en gör som den tycker känns rätt.Tycker faktiskt det känns lugnt och avstressande att knota iväg i 80-85 km/h.Man hinner faktiskt fram dit man ska ändå.Då vi kört hoj eller enbart bil har vi oftast legat på 140-150 km/h då vi ska ner till ex Prag.Räknar man med raster och köer så har det faktiskt inte tagit mycket längre tid än då vi kört med husvagn. |
2016-09-13 kl 22:06
|
|
Den var bra. ![]() |
2016-09-18 kl 12:14
|
|
Det var roligt att läsa Anton Hosinskys inlägg, det är samma reflektion jag har gjort. Jag har mina rötter i Danmark men har numera bott i Sverige 35 år, alltså knappt halva livet. På sextiotalet gjordes en film i Danmark "Hold da helt ferie" med ett gäng av Danmarks populäraste skådespelare, just om husvagns semester och campingliv. Vi ser den fortfarande med stor glädja just för att den såväl viser några av de problem en nybliven husvagnsägare råkar ut för, vi känner i alla fall igen oss, och alla de positiva sidorna med campinglivet, det som får oss att åka på campingsemester år efter år med vår gamla Polar. |
|
Med vänlig hälsning
Hans-Peter Stülten Nynäshamn |
2016-09-18 kl 22:25
|
|
Varför bry sig om vad andra tycker? |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.