Campa utomlands – vad skall man tänka på?

Publicerad: 2011-06-21   Uppdaterad: 2011-06-21

   Snart är det dags att åka på semesterresa, och kanske går den utanför landets gränser. Men, hur är det med lagar, regler och förordningar, vilka är viktigast och vad skall man undvika?  Frågorna är många och vi försöker besvara några av dem här.   Gasol, hur gör man när man byter flaskor eller fyller...

 

 Snart är det dags att åka på
semesterresa, och kanske går den utanför landets gränser. Men, hur är det med
lagar, regler och förordningar, vilka är viktigast och vad skall man
undvika?  Frågorna är många och vi
försöker besvara några av dem här.

 

  • Gasol, hur gör man när man byter flaskor eller fyller på?
  • Behövs internationellt körkort?
  • Får man köra personbil klass II utomlands, om den väger mer än 3,5
    ton?
  • Hur fort får man köra med husbilar tyngre än 3,5 ton?
  • Hur är det med försäkringen, gäller den i hela Europa?
  • Internationellt campingkort, behövs det? 

 

 Gasolen till våra campingfordon är förpackad i flytande form i olika sorters
behållare. Dessa behållare eller flaskor är gjorda i stål eller aluminium och i
kompositmaterial. Gasolen klassas in under begreppet LPG, vilket uttyds Liquified
Petroleum Gas. (Flytande petroleum gas)

 Hur man skall använda, transportera eller
förvara gasol är reglerat i avtal och bestämmelser. Man får till exempel inte
förvara sina P11-flaskor hemma i lägenheten eller transportera dem liggande.
Men, alla länder har inte samma bestämmelser och regler kring gasolen som vi
har. Man har heller inte riktigt samma sammansättning i gasolen i sydeuropeiska
länder som i Norden. Gasolen består av butan och propan, eller en blandning av
de båda. Butan förgasas dåligt vid temperaturer runt noll grader eller mindre.
Det gör propan däremot som därför är helt dominerande i norra Europa.

 På internet (se länklista nedan) kan man läsa om vilka sorters flaskor och
ventiler som används i andra europeiska länder, och det är besvärande
skillnader. Man kan till exempel inte byta in en vanlig svensk P11 gasolflaska
i Norge, Danmark eller Finland. De har så kallade klick on-ventiler och vi har
rattventil. För att kunna använda en sådan flaska behöver man en separat ventil
och en adapter för att ansluta till husbilen eller husvagnens gasolsystem. Vill
man fylla sina svenska flaskor på utländska fyllningsstationer behöver man
också en adapter anpassad till din vagns eller bils gasolsystem och till det aktuella
landets system när du fyller på gasol.

Det här är inte så besvärligt som det låter,
då de flesta välsorterade tillbehörsaffärer har adapters som gör det möjligt
att fylla på i nästan alla europeiska länder. Men skall du åka till ett land
och har tänkt tillbringa en längre tid där är det klokt att först ta reda på
vilka ventiler och adapters som kan behövas just i det landet.

Vanligtvis räcker två P11-flaskor gott och väl
under en semestermånad och man behöver därför egentligen inte oroa sig, men
vill man vara ute längre eller när det är kallt går det åt mera gasol. 

Gasol i andra länder:
www.fogas.se

www.gasol.nu

www.linde.com

Körkorten ser inte likadana ut i alla europeiska länder men ett körkort utfärdat
i ett EU-land gäller inom hela unionen och i Norge, Island och Schweiz.
Internationella körkort behövs egentligen inte inom EU men dokumentet som är en
översättning av ditt svenska körkort, kan göra det lättare i vissa situationer.
Internationella körkort utfärdas inte av Vägverket utan av bilistorganisationer
som till exempel Caravan Club, KAK och Motormännen.

 

Personbil
klass II,
alltså alla nyregistrerade svenska husbilar,
kan väga mer än 3,5 ton. Normalt krävs att man har särskild behörighet för att
få köra sådana fordon men i och med att det är personbil och den som har ett svenskt körkort utfärdat för den 1/6
-06 har rätt att köra  personbil oaktat
dess totalvikt, så får man köra sådant fordon. Denna nationella övergångsregel,
eller svenska särbestämmelses giltighet kan vara svår att visa för andra
länders trafikpoliser. Men, den som skall resa utomlands med sin husbil som är
personbilsregistrerad och väger mer än 3,5 ton, kan från internet skriva ut ett
dokument som på 14 europeiska språk förklarar detta fenomen. Dokumentet finns
på HRF:s hemsida under rubriken körkort som man hittar (nere till höger) på webbadressen www.husvagnsbranschen.se

Bilar
tyngre än 3,5 ton
, även svenska husbilar personbil
klass II, får bara i ett fåtal europeiska länder köras fortare än 90 km/tim och
i så fall gäller det på motorvägar. På övriga vägar är det oftast maximalt 70
eller 80 km/tim som gäller. Dessutom skiljer vägavgifterna sig på så sätt att
tyngre bilar i regel betalar högre avgifter. På Motormännens hemsida finns aktuell information om exempelvis hastighetsgränser och vägavgifter i olika länder, se www.motormannen.se

Inom EU täcker din
bilförsäkring
automatiskt den försäkring som krävs
enligt lag. Detta gäller även för Island, Norge och Schweiz som står utanför
EU. Hör efter med ditt försäkringsbolag om vad din försäkring täcker utomlands
– innan du åker.

Grönt kort behövs egentligen inte inom EU, men det är ett
internationellt erkänt försäkringsbevis som gör det lättare för berörda parter att
lösa ersättningsfrågor om du råkar ut för en olycka. Ta med det gröna kortet
även om det inte är absolut nödvändigt, som ditt försäkringsbevis i original är.
Systemet med gröna kort finns i dag i 44 länder och sköts av en
sammanslutning av försäkringsbolag. Glöm inte att ta med
skadeanmälansblanketten som underlättar om du råkar ut för en olycka.

EU-reglerna gör det lättare för den som råkar ut för
trafikolyckor utanför det egna landet att snabbt få ersättning. Det gäller inte
bara olyckor som sker i EU utan också olyckor mellan två EU-parter i ett land
som ligger utanför EU, men som tillhör gröna kort-systemet.
Läs mer på http://europa.eu/abc/travel/gettingthere/index_sv.htm

 

Internationella
campingkort
Camping Card International, CCI
är en medlems- och
identitetshandling som ger en del rabatter och förmåner. Den innehåller också
en försäkring som täcker skador som du eventuellt orsakar på campingen, om
ingen annan försäkring täcker. CCI-kortet utfärdas i Sverige av Motormännen.
Läs mer på www.motormannen.se

Camping Card ACSI är ett rabattkort som under lågsäsong ger prisreduktion på
cirka 1 500 campingplatser runt om i Europa. Organisationen har också
campingkartor och information om olika campingar i en egen katalog.
ACSI-kortet
går att beställa på www.acsi.eu

 Camping
Cheques
fungerar ungefär som ACSI, det vill säga ger
rabatt på många europeiska campingar också under lågsäsong.
Läs mer på
www.campingcheque.se

Rulla till toppen