2014-06-23 kl 19:41
|
|
Vill starta en debatt om den stora prisskillnaden mellan Ställplatser och Campingar. El på en ställplats kostar ungefär 30kr på en camping är det ofta det dubbla.Sammanlagt kostar en ställplats cr180kr.En camping kostar runt 280-450kr. |
2014-06-23 kl 19:47
|
|
Tycker att prisskillnaden är ganska motiverad. |
2014-06-23 kl 20:04
|
|
Det varierar kraftigt tycker jag. I många fall är ju ställplatser tom gratis men då ingår ju endast en parkeringsplats och möjligen en soptunna. De finaste ställplatserna är ju väldigt nära enklare camping och priset även ganska lika. De dyra campingarna har ju massa saker som pool, minigolf, badstrand, dansbanor med levande musik, tvättmaskiner internet osv. Jag tycker prisskillnaden oftast verkar motiverad även om jag sjölv inte kommer stå på dom dyrare campingarna. |
|
2014-06-23 kl 20:22
|
|
Ja,har jag flera barn som kan ta del av alla aktiviteter som erbjuds på en camping så är det Ok.Men att vi som ett pensionärspar(finns givetvis andra utan barn också)som använder el till kaffebryggaren och TV och lånar toaletten ska betala dessa priser kan jag inte finna rimligt. Jag tror att campingarna i Sverige måste göra som i utlandet ta betalt efter person. |
2014-06-23 kl 21:48
|
|
Det kostar att vara mobil |
|
LAEN
|
2014-06-24 kl 13:04
|
|
Ta Böda gästhamn,ställplats kostnad 150kr med el.Här ingår dusch,toalett,tvätt,vatten och tömning av tankar mm. Böda camping, högsäsong 6/7-3/8=335kr med el.Om jag campar här i 4veckor betalar jag 5180kr mer än på ställplatsen.Detta är kanske Ok om man har flera barn och många aktiviteter är gratis.Men inte för oss två ensamma människor som bara vill ha ett minimum av service.Jag anser att det måste bli som i utlandet man betalar per person.LAEN du skrev att det står var och en fritt att välja och det är både sant och inte sant. På Öland om man vill gästa denna Ö kan du inte välja var du vill stanna.Gästhamnarna är bara till för husbilsfolket det har Borgholms Energi bestämt och vi andra med husvagnar ska in på dyra campingar (Degerhamn gästhamn välkommnar husvagnar också och någon mer)Jag förstår LAEN att du själv har husbil eftersom du skriver att du själv föredrar gästhamnarna på Öland.Jag har följt husbilsforum och förstått att husbilsfolket slåss med näbbar och klor för att husvagnsfolket inte ska få konkurrera om ställplatserna i gästhamnarna.Men visst finns det ställplatser i gästhamnar även för oss med husvagn,men tyvärr inte så många i södra Sverige. |
|
2014-06-24 kl 16:25
|
|
Att jämföra Böda Camping och en ställplats är inte ens att jämföra äpplen och päron. Det är ju två helt olika saker. |
|
Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping. Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/ |
2014-06-24 kl 18:27
|
|
ullahobby |
|
LAEN
|
2014-06-24 kl 21:35
|
|
Inga problem,bilen ställer man på tvärsan framför vagnen.Vi gillar också ett rörligt campingliv,trots våra dåliga förutsättningar och vi gillar inte campingplatser,utan gillar gästhamna och atmosfären där. |
2014-06-24 kl 21:43
|
|
Då kanske ni skulle fundera på att skaffa båt istället för att ha husvagn! |
2014-06-25 kl 12:05
|
|
Jag förstår ironin.Samtidigt förstår jag att jag har trampat in på Husbilsfolkets jaktmarker. |
2014-06-25 kl 13:16
|
|
Varför då? Jag har haft båtar stora och små jag gillar också Gästhamnarna med ställplatser. Tråkigt när andra talar om vad man ska skaffa! |
2014-06-25 kl 15:15
|
|
Tack Olja för lite stötta.Gubben min har varit seglare i många år och även startat en stor jolleklubb.Men åldern tar ut sin rätt.Men hamnlivet älskar han. |
2014-06-25 kl 18:22
|
|
Gästhamnsatmosfär? |
|
LAEN
|
2014-06-25 kl 19:55
|
|
Bra. Tack. Jag lade till en blinkande smiley men vet inte varför den inte kom med. Det är alltid svårt att vara ironisk på nätet men jag hoppades att du skulle förstå det, och det gjorde du. ![]() Tack än en gång. Edit: Vi har husvagn, så på min tå har du inte trampat på, möjligtvis på husbilsfolket. |
2014-06-25 kl 20:39
|
|
Trots att jag numera efter en lång sejour som husvagnsåkare får räkna mig till "husbilsfolket" så känner jag mig inte alls trampad på tårna. |
|
LAEN
|
2014-06-29 kl 13:02
|
|
Jag vet inte om jag är helt ute och reser nu men min uppfattning är att en ställplats är mer som ett "quickstop" man stannar över natten och kör sedan vidare och har mindre service, utan bara det nödvändigaste mer eller mindre. |
2014-06-30 kl 08:35
|
|
varför använda el om det är för dyrt,jag har kampat i 40 år med husvagn och 5 år med husbill, dom gångerna jag har använt el på den tiden kan man räkna till tre, jag aser att det är kamparnas eget fel, det går utmärkt att välja bort, jag har reagerat många gånger på större campingar där står dom i kö för att få el bara för att driva kylskåpet, så åker dom in med strålande ögon två nätter 80 kronor slängda i sjön det kunde man göra något trevligt för dom pengarna, rätta mig om jag har fel. |
2014-06-30 kl 13:27
|
|
quickstop och ställplats är två olika saker. Qickstop är från 21,00 till 09 nästa dag,längre får du inte stanna och kostnaden är lägre än på en ställplats.Ställplatser får du stanna längre på(nu menar jag inte en parkeringsruta).I hamnarna får du nog stanna så länge du vill i alla fall de hamnar vi besökt.Vi har begränsad erfarenhet av ställplatser eftersom vi har husvagn.Servisen i hamnarna har varit toppen, tillgång till toalett,dusch,kök,tvättmaskin,spillvatten oh toatömning de flesta fall.Någon enstaka har det varit el,dusch,toalett och sopor inget mer för 150kr.Mellan 150-och 180 är nog det vanligaste priset där elen är inräknad.Elen ligger mellan 20-30 kr.Sen finns det dyrare ställplatser.I Varbergs hamn ligger priset på över 300kr under högsäsongen om det inte blivit ändrat,husbilsfolket kallar det ockerpris. |
2014-06-30 kl 17:26
|
|
Ok, tack för infon för jag är inte så insatt när det gäller ställplatser om jag ska vara ärlig. Och ärligt talet så förstår jag knappt syftet med dem heller. |
2014-06-30 kl 17:40
|
|
Det är friheten man ska ha,vill jag in på en camping ,gör jag det,vill jag ligga vid en gästhamn gör jag det eller vara nära centrum för att kunna gå ut och äta något gott och dela en flaska vin för att gående ta sig tillbaka till vagnen.Det är frihet för mig i alla fall.Ingen ska styra in mig dit jag inte vill. |
2014-06-30 kl 21:10
|
|
Intressant diskussion om ställplatser och deras höga servicenivå. I våras stod vi en natt på ställplatsen utanför Hyltens industrimuseum i Gnosjö. En gräsplan vid en sjö, servicen bestod av en soptunna. Ingen el, dusch eller toa. Tömma gråvatten, toa och fylla på vatten kan man göra vid reningsverket i Hillerstorp en mil bort. Priset = gratis! |
|
LAEN
|
2014-07-01 kl 07:58
|
|
Exakt beskrivning av en ställplats. |
2014-07-01 kl 08:17
|
|
Helt klart den optimala friheten. |
2014-07-27 kl 14:57
|
|
Moras camping, undrar om inte denna camping slår rekord i ockerpris på el,85 kr/dygn mellan den 16juni-13 aug.Vi åkte vidare och hitta en liten camping ,betalade 30kr/dygn,helt OK. |
2014-07-27 kl 16:25
|
|
hmm.vist skiljer de.... men egentligen så undrar jag ,har läst lååååångt tilbaka någonstans att : |
2014-07-28 kl 18:49
|
|
Dett är väll ganska logiskt att det är en större prisskillnad mellan ställpats och camping vad gäller dom flesta priser eftersom campingar har större "utbud" och därmed en större kostnadsmassa som skall betalas. Dessutom lever nog många campingar på sommarsäsongen och då gäller det att ta in pengar så att man kan överleva till nästa säsong. När det kommer till ställplatser är nog deras säsong längre. |
|
2014-07-28 kl 18:51
|
|
Dett är väll ganska logiskt att det är en större prisskillnad mellan ställpats och camping vad gäller dom flesta priser eftersom campingar har större "utbud" och därmed en större kostnadsmassa som skall betalas. Dessutom lever nog många campingar på sommarsäsongen och då gäller det att ta in pengar så att man kan överleva till nästa säsong. När det kommer till ställplatser är nog deras säsong längre. |
|
2014-07-29 kl 12:19
|
|
Det är givet att campingarna vill tjäna pengar på sommaren, det är förutsättningen för att kunna driva en camping. Vi har besökt ställplatser efter södra norrlandskusten där vi betalade 20kr/dygn för el.Tänker på alla dessa nya Husbilar som säkert har AC som stod på ställplatserna, men ändå tar 20kr/dygn.Båthamnarna där välkommnar Husbilar och husvagnar för att tjäna en extra slant till båtklubbarna och de har nog,noga räknat ut vad kostnaderna för maximal förbrukning blir per dygn. Så någon subvention är det inte tal om. Sen att skriva om elpatron,det är SOMMAR jag skriver om. Sen har båtklubbarna inga aktiviteter för barn och ingen badplats (för det mesta)utan detta är en ställplats så för barnfamiljer är detta ingen höjdare. Men det är en annan sak och har inte med el att göra. En del campingar har infört taxa efter vad man förbrukar,tycker det är mycket vettigt, då kan ju de som vill köra på med AC så mycket de vill.Men eftersom inte så många verkar ha det, misstänker jag att det inte är så lönsamt. |
2014-07-29 kl 20:45
|
|
Och HUR skulle jag veta att det enbart var sommar du syftade på....... |
|
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.