Bästa vintervagnen / av grandebarda

• 19 svar
Bästa vintervagnen
2009-01-17 kl 23:48

Hej H & C!
Varför inte göra en omröstning om vilken vagn era besökare tycker är den bästa vintercampingvagnen?
M.V.H.
/grandebarda

2009-01-19 kl 17:34

Kul och intressant förslag, det kan vi absolut göra!
Ska bara fundera lite på hur vi bäst utformar en sådan omröstning....HälsningarJenny

2009-01-19 kl 18:52

Känns ju lite missvisande med tanke på hur många av forumets medlemmar har provat fler än sin egna vagn och förmodligen märke också? Skulle tippa på att det blir endast ett flertal och undersökningen kommer bli väldigt missvisande. Jag själv tex. har inte provat Cabby, Solifer, Sävsjö etc. utan har endast erfarenhet av Polar och KABE som vintercampningsvagn.

2009-01-19 kl 19:46

Jag har provat Knaus 85a .hobby 07a och kabe 08a gissa själva vilken jag tycker bäst om=)

2009-01-19 kl 22:47

Tror att vi alla har vår subjektiva åsikt om just vår vagn. Innan jag köpte min första husvagn, så kollade jag på nätet, läste tidningar och pratade med kompisar som hade husvagn. Mitt val blev Kabe och det har jag inte haft någon anledning att ångra. Att se vilket märke som är bästa vintervagn brukar visa sig på campingen när tempen ligger runt - 30 grader :-)

2009-01-20 kl 15:29

Din fråga är inte enkel att svara på eftersom man lätt blir väldigt hemmablind. Så precis som Frank skriver så blir det lätt subjektiva åsikter.
Själv är jag inne på min andra Cabby och jag har aldrig behövt stö till med gas, oavsett utetemperatur.Mellan jul och nyår så hade vi under ett antal dagar och nätter -25 till -27 grader. Vi körde på 3 kwh och hade hela tiden 21-22 grader inomhus.Jag vet att andra nordiska märken då behövde stö till med gas för att det skulle räcka.Nu är det ju inte hela sanningen eftersom vagnens storlek har en avgörande betydelse.Vår vagn är en 650, den är väl lite över normalstorleken.Efter Kabes vredesutbrott mot denna tidning efter testen där Cabby vann så hänvisade man sedan till en dansk test på sin hemsida. I den testen fick Cabby som hittills enda märke 10 poäng av 10 möjliga för just vinteregenskaper.Just uttrycket vinteregenskaper är viktigt i det här sammanhanget. För under vintern är det inte bara värmen som är viktig. Minst lika viktig är ventilationen. För med dålig ventilation och dåligt cirkulerande luft spelar det ingen roll hur bra värme man har.Det blir ändå kallt inom vissa områden.Här har kanske Kabe ett försprång med sin vario-vent.
Hur det än må vara med vem som är bäst eller inte så är det ju inte det enda man ska titta på när man köper vagn. Vi har trots allt tre andra årstider också. Sen reser vi en del med våra vagnar där vägegenskaper, vikter osv också har en avgörande betydelse för vårt husvagnsval.
Men en sak är säker. Väljer man en nordisk vagn behöver man inte frysa och man har en jämn värmespridning i vagnen.
Vi har som sagt en ny Cabby och är jättenöjda.

2009-01-21 kl 15:08

Vad jag har konstaterat är att även en kontinentvagn funkar bra som vintervagn. Jag har en Wilk S4 530UE med Trumavärmare och Ultraheat elslinga. Därtill ett elvärmegolv. Vi har inte varit ute och provat extrem kyla men ner till -15 grader har det varit varmt och gott i vagnen endats med elvärmen igång. Lite fixande för vinteranpassning har jag dock gjort. Satt igen två av tre takluckor med liggunderlagsskivor, isolerat värmeslangen där den passerar kylskåpet och dess öppna ventgaller. (Vinterluckor på). Dessutom har jag dragit elvärmekabel och isolerat utmed avloppet. Det är klar att hade jag inte legat vid en 16A stolpe hade det varit rökt. Bästa vintervagnen är den inte alls men en fungerande.

2009-05-09 kl 00:21

Ja jag har bott i tysk husvagn, Tabbert Comtesse 530 -78 och får väl vara tacksam att man fortfarande lever och har hälsan. När temperaturen växlade mellan -30 och -35 i 3 veckor hade jag -3 till +2 inne i vagnen. "Värmen" körd på elpatron, ingen gasol. Behövde inget kylskåp, mjölken frös ändå liksom naturligtvis vatten och avlopp. Fick tina smöret i micron när man ville ha en macka...
Numera drar jag svenskbyggt, Sprite -84 som funkar utmärkt på vintern.

2009-05-16 kl 21:06

Jag har en Solifer 6002i -88. Bra värme, -27c, elpatron, 10A säkring, 21c i vagnen, men avloppet frös.Man måste komma ihåg att "invånarna" åxå ger ifrån sig några watt.

2009-05-16 kl 21:13

Jag har en Solifer 6002i -88. Bra värme, -27c, elpatron, 10A säkring, 21c i vagnen, men avloppet frös.

2009-05-16 kl 22:42

Roligast var nog Tabbert, GRATTIS!!!
Man får nog aldrig ett rättvist svar, utan måste nog bedöma olika delsvar på en sådan komplex fråga.
T.ex. Är golvet varmt i hela vagnen under kalla dagar?
Jag har en säker uppgift om att stora vagnar har Problem.
T.e.x. så är bakre tvärtoaletten kall på vintern i en stor KABEVAGN.
Så ibland hjälper inte ens nordisk tillverkning, kanske man borde kolla upp hur en Sibirisk är utrustad?
Ha det bra med gallup.

2009-05-17 kl 00:54

Kan tycka det är så utömande fråga egentligen, svaren blir så olika och inte minst tal om diskussionerna som kan bli av det... valen och tycken är så många och olika..

2009-05-27 kl 00:19

Vad menas med den "bästa" ?. Det är det samma med "kvalitet", alla har olika definitioner för dessa termer. Min definition på "bästa vintervagn" är en vagn som förbrukar lite energi, för att hålla en behaglig temp. inne. Alltså så blir det "Cabby" utan tvekan, ingen annan kommer i närheten av den, när det gäller behaglig temp. inne till en låg energikostnad.

Kör själv med: Ford Maveric V6 med en Bjølseth bakom.

2009-05-27 kl 08:58

det kan säkrt vara sant men där fins fler som är lika bra efter försäljningsstatestiken att dömma

2009-05-27 kl 09:38

[quote user="bero"]
det kan säkrt vara sant men där fins fler som är lika bra efter försäljningsstatestiken att dömma
[/quote]
Nu är jag inte riktigt med? Vad har försäljningsstatistiken med vinterkvalitet att göra?
Då är ju Hobby och Adria den bästa vintervagnarna om vi ska gå efter det!?
Jag tror nog att det behövs lite mera än bra försäljning för att få anse det vara en bra vintervagn.

2009-05-27 kl 21:22

Fast ska man vara riktigt ärlig så har både hobby ocg Adria ryckt upp sig ordentligt de senate åren som vintervagnar. De har fortfarande problem med vatten och avloppsledningar som är tokigt dragna. Drar man ett avloppsrör över ett hjulhus så får man räkna med att det fryser på vintern.

2009-05-27 kl 23:48

Det är nog så, det finns nog inga dåliga vagnar kvar ( om inte Kineserna kommer med något då).

2009-05-30 kl 21:48

Kineserna kommer säkert...men precis som tyskar och...annat...har dom ingen aning om hur man bygger en vintervagn.

2009-05-31 kl 20:32

DÅ JAG HAR VINTERCAMPAT SOLIFER,OCH CABBY, SENAST KABE,, VID OLIKA TEMPERATURER, SÅ ANSER JAG ,CABBY, tveklöst vara varmast, vidare tycker jag att elgolvvärmen är att FÖREDRA FÖRE DEN, VATTANBURNA, DÅ ANVÄDAREN BESTÄMMER DÅ DEN SKALL VARA, INKOPPLAD T-EX TIDIG VÅR O. SEN HÖST.
M.V.H-. Alf.

• 19 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206