Campingliv är en livsstil, ingen nödlösning / av Ingela Svenson

  • 2 svar
Campingliv är en livsstil, ingen nödlösning
2009-09-03 kl 13:35

Campingliv är en livsstil, ingen nödlösning I förra numret skrev jag om fördomen vi möter, inte bara från oinvigda, utan också från företrädare för campingnäringen. Den att campingliv är något de människor väljer som inte har råd med bättre. Jag kan inte avhålla mig från att fortsätta en stund till på samma tema. Då handlar det om ekonomin. Vi har kryssat oss fram genom landet i sommar, från Göteborg via Småland till Västerbotten, sedan genom ostkustlandskapen tillbaka. Överallt har jag spanat på campingfordon, både utmed vägarna och på campingplatserna. Det är inte direkt några loppisfynd man ser. Där rullar husvagnar i prisklasser på flera hundra tusen kronor, vissa upp emot halvmiljonen. Framför dem finns ofta en dragbil som också går lös på några hundratusen kronor. Pratar vi om husbilar, så börjar ofta prislistan kring halvmiljonen, för att sedan klättra upp mot sexsiffriga belopp. Titta bara i den här tidningen där vi presenterar nya modeller inför 2010. Det är riktigt fullfjädrade mobila hem som visas där.Att en campingfamilj har satsat sådär en halv miljon kronor eller mer för sitt campingfordon är alltså inte ovanligt. Och det innan de har sovit en enda natt på camping. Den investeringen behöver man inte göra för att resa till Thailand. Man skulle få många hotellnätter för de summorna som ett campingekipage kostar.Nej, campingliv är ingen nödlösning, det är en livsstil. Ofta väljs den av frimodiga människor som själva vill ha initiativet och möta utmaningarna på egen hand. De som vill idka sina egna intressen, söka sina egna vägar på tider de själva bestämmer. Som inte vill inrätta sig i ett kollektiv och bli serverade utvalda upplevelser på fat. Flexibelt folk med förmåga att anpassa sig till de mest skiftande förhållanden. Den som inte gillar det, gillar heller inte campingliv.Men det fina är att förmögenhet inte är något måste. I flexibiliteten ingår att campingfordonens ålder och beskaffenhet kan skifta. Livsstilen är densamma, oavsett kondition och ålder på husvagnen eller husbilen. Nej, campingvärdar, sträck på er och se med stolthet på er verksamhet. Att möta dessa människor, era gäster, erbjuda service och god miljö, det är en betydelsefull uppgift. Där har ni en viktig funktion att fylla. Så var snälla och skrota bilden av era gäster som några det är synd om, för att de inte har möjlighet att välja fritidsform. För det är precis det de har gjort!

2009-09-03 kl 16:20

Du är klok som en uggla, Ingela.

  • 2 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

  • Husvagn & Camping 2022-09

  • Husvagn & Camping 2022-08

  • Husvagn & Camping 2022-07

  • Husvagn & Camping 2022-06

  • Husvagn & Camping 2022-05

  • Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206