Det finns ett sug efter begagnat / av Ingela Svenson

  • 1 svar
Det finns ett sug efter begagnat
2009-02-20 kl 09:58

Det finns ett sug efter begagnat
Runt 20 procent av besökarna på vår hemsida uppger att de planerar köp av begagnad husvagn i år. Åtta procent har inte bestämt om de ska köpa ny eller begagnad vagn. Gissningsvis kan alltså runt 25 procent av de här familjerna ha funderingar på en begagnad vagn. Skulle man översätta de här siffrorna till husvagnsfolket i hela Sverige (alla är dessvärre inte besökare på H&C:s hemsida) så handlar det om tiotusentals hugade spekulanter!
I linje med det här intresset drog vi iväg och testade tre husvagnar som alla var i övre tonåren eller äldre. Ett intressant experiment som väckte en del reflektioner. Först och främst att vagnarna från den här tiden tillgodoser behoven på ett mycket bra sätt; plats att laga mat, äta, sova, umgås och förstås resa. Största skillnaden mot nya vagnar är designen, inte basfunktionen, även om det finns nyheter som inte kommit på modet för 20 år sedan. Utvändiga lastutrymmen är exempel på det. Men det finns fördelar hos de äldre vagnarna också, som att utrymmena i skåpen prioriterades högre än exklusiv skåpsexteriör.
Det är inte alldeles enkelt att köpa en begagnad vagn. Ta bara en sådan sak som att varje husvagnsägare vill sätta sin egen prägel på sin vagn, ändringar som hon eller han tycker är till det bättre. Samma sak gäller husbilsägare naturligtvis. Men det kan bli knivigt för den som kommer efter. Det kan ta en god stund att klura ut hur en tidigare ägare har tänkt, innan man kommer underfund med hur just det här exemplaret fungerar. Vill det sig illa kan den nye ägaren stå utan den mest elementära bekvämligheten, innan alla pusselbitar har fallit på plats.
På handlarnas gårdar runt om i landet står tusentals begagnade husvagnar till salu. Ekvationen borde vara enkel: stort köpsug hos konsumenterna + stort utbud hos säljarna = goda utsikter till bra affär för båda parter. Det krävs bara lite eftertanke. Du som är spekulant: snoka runt både inne och ute, registrera allt du känner dig frågande inför. Du som är säljare: se till att känna vagnen så bra att du har svar på dessa frågor. Då kan lyckan bestå för både köpare och säljare även efter affären.
I Husvagn & Campings senaste nummer (3/2009) finns massor av andra tips inför ditt begagnatköp. Där kan du också läsa hela testen, liksom resultaten i detalj.

  • 1 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

  • Husvagn & Camping 2022-09

  • Husvagn & Camping 2022-08

  • Husvagn & Camping 2022-07

  • Husvagn & Camping 2022-06

  • Husvagn & Camping 2022-05

  • Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206