Fram för fler ordningsregler / av Ingela Svenson

• 5 svar
Fram för fler ordningsregler
2009-03-27 kl 11:10

Fram för fler ordningsregler- Det är förenat med livsfara att gå här, sa jag till campingreceptionisten.- Jo, jag vet, det är hemskt! Det blir så när det har snöat och regnat om vartannat, och det ligger smältvatten ovanpå alltsammans, som det gör nu.- Men något måste väl göras? Sanda? Lägga ut flis? Här är nästan omöjligt att ta sig fram, både till servicehus och reception.- Ja jo Det finns en låda med flis som ni kan få ta av. Lådan står nedanför backen. Så det är om ni vill halka ner dit ner och bära upp flis i en hink. Jag brukar inte ha svårt att kommunicera med folk, men här blev jag svarslös. Jag mötte bara stumt hennes blick. Men något slags budskap måste jag ha förmedlat, för hon tog raskt till orda igen:- Har ni ingen egen hink kan ni få låna en av oss, log hon tjänstvilligt.Episoden utspelade sig på senvintern, och förhoppningsvis ska problemet med snöröjning vara ur världen på ett tag. Men nu står vi på tröskeln till nästa högsäsong, och det finns annat också som ska fungera på en välordnad camping. Man ser anslag om Ordningsföreskrifter på många campingplatser, bland annat den jag berättade om ovan. Överst står det att ordningsföreskrifterna är tillkomna för Din och De andra camparnas trevnad. De innehåller sådär 15-20 punkter, och talar om vad gästerna måste och vad gästerna inte får.
Det man saknar är ordningsföreskrifter för campingvärden. Så här inför säsongsstart hade det inte suttit fel med en kick-off för den yrkeskategorin. En ordentlig genomkörare på vilka plikter det medför att driva anläggningar för att få ta emot gäster mot betalning. Det kunde göras som en enkel redovisning i punktform av vilka åtaganden som vilar på campingvärden. Exempelvis:

att sköta vägar och campingtomter så att gästerna slipper slira omkring i lera när det har regnat.
att se till att det inte bara finns kallvatten i duschen
att fylla på toapappersrullarna
att inte ha trappor till handikapptoaletten
att ha öppet de tider de uppger att de har öppet
att tillhandahålla den service de tar betalt för.
Tänk om man i sommar fick se Ordningsföreskrifteri två versioner i campingreceptionerna, en för gästerna och en för campingvärden. Det vore en utmärkt åtgärd för camparnas trevnad!

2009-03-27 kl 16:30

Ännu ett klockrent inlägg.

2009-03-27 kl 16:38

Kanon idee tycker jag. Vi råkade ut för en jättedålig campingplats på dragsö blev sen oxo inparkerade så vi inte fick ut vagnen på morgonen, när jag klagade sa dom "Vilken plats har du?" när jag svarat sa dom" Ja den platsen är ju inget vidare". Vi frågade även om varmvatten ingick svaret var ja av en reseptionist som knapt kunde svenska, detta var ju inte sant, fick betala till o med för kallvattnet i duscharna (skulle skölja av regnkläder). Aldrig mer Dragsö för vår del. Sturkö däremot var kanon.

2009-03-28 kl 15:49

Som egenföretagare får man mer och mer ansvar och skyldigheter att ta hand om för att tillfredställa lagar och myndigheter. För att kunna fungera i arbetslivet krävs ofta att företaget skall vara ISO-certifierat. Det är ännu så länge en frivillig certifiering. Men det är ofta ett krav att vara certifierad för att få utföra/sälja produkt eller tjänster till många företag idag. Det är bra att man som företagare känner ansvar för miljö och kvalitet även om det tyvärr kostar på rejält i plånboken.
Det kanske är på tiden att våra campingplatser ISO-certifierar sig och lever upp till dess intentioner. Då slipper vi kanske sköta vissa campingpersonals jobb. T.ex. att sanda, som Ingela erbjöds att sköta själv enligt receptionisten. Sanslöst att behöva få en sådan uppgift i ansiktet när man som gäst betalar hyra för campingplats. Undrar vilket hotell som erbjuder gästerna en hink att gå ut och sköta halkbekämpningen med? Ingelas lista på ordningsregler är ett utmärkt exempel på vad var och en bör sköta på en campingplats.
Nu ser vi fram mot våren med en Glad Påsk och flitiga campingägare som gör allt för oss hjulburna fritidsmysare. Ha dé gott allihop!

2009-03-28 kl 22:39

Vilken camping var Ingela på?? Annars så håller jag med dig att campingvärden på många ställen inte är så trevliga som de bör vara med tanke på det kostar...

• 5 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206