• 24 svar
Gammalt vs Nytt
2008-09-05 kl 20:39

Jag är nybörjare på husvagn men har ändå hunnit med tre turer till tre olika campingar i tre olika län denna sommar. Min gamla Cavalier 1600Ct har funkat jättebra, med 33 år på nacken. På alla platser jag varit och ute på vägarna har jag lagt märke till en sak. Det rullar en hel del både äldre och gamla vagnar på vägarna och står på campingarna.
Det vore intressant med ett jämförande repotage eller en serie om vilka vagnar som står sig bra, vilka som floppat o.s.v. Även jämförelser om tekniska och praktiska innovationer. Vad är sig likt och vad har varit banbrytande. Det torde finnas material och människor med erfarenheter i ämnet. Finns intresset? Jag är iallafall intresserad.
M.V.H.
/grandebarda

2008-09-09 kl 12:39

Jag håller med dig.Majoriteten av husvgnar och husbilar ute på vägarna är äldre, eller i alla fall inte av årets eller nästa års modeller. Det gäller säker även de fleta affärer som äger rum med campingfordon. Rimligen borde intresset för gamla fordon vara skapligt stort. Både inför byten och förstagångssköp. Underhåll och inte minst uppgraderingar och ombyggnader är ju ämnen för en het tidskirft i sig. Jag för min del är i det närmaste totalt ointresserad av tidningar o tidskrifter som bara gottar sig åt nya fordon. Helt enkelt därför att ett fabriksnytt fordon ligger långet utanför min möjlighet. Möjligen om upplägget är hur jag kan förbättra min egen vagn med tips från nya lösningar. Det finns troligen plats för en nisch-tidning! Den blir lite jobbigare att producera, för det funkar ju inte att bara glida runt på mässor för att samla material, men man kanske kan glida runt på campingplater och vinterförvaringar istället.... /Mikael

2008-09-09 kl 14:57

Hej Grandebarda.
Visst vore det högintressant att få veta vilka märken som står sig, vilka modeller och märken som inte gör det och så vidare. Problemet är att husvagnar används på väldigt olika vis, olika mycket och i olika miljöer.