• 24 svar
Gammalt vs Nytt
2008-09-05 kl 20:39

Jag är nybörjare på husvagn men har ändå hunnit med tre turer till tre olika campingar i tre olika län denna sommar. Min gamla Cavalier 1600Ct har funkat jättebra, med 33 år på nacken. På alla platser jag varit och ute på vägarna har jag lagt märke till en sak. Det rullar en hel del både äldre och gamla vagnar på vägarna och står på campingarna.
Det vore intressant med ett jämförande repotage eller en serie om vilka vagnar som står sig bra, vilka som floppat o.s.v. Även jämförelser om tekniska och praktiska innovationer. Vad är sig likt och vad har varit banbrytande. Det torde finnas material och människor med erfarenheter i ämnet. Finns intresset? Jag är iallafall intresserad.
M.V.H.
/grandebarda

2008-09-09 kl 12:39

Jag håller med dig.Majoriteten av husvgnar och husbilar ute på vägarna är äldre, eller i alla fall inte av årets eller nästa års modeller. Det gäller säker även de fleta affärer som äger rum med campingfordon. Rimligen borde intresset för gamla fordon vara skapligt stort. Både inför byten och förstagångssköp. Underhåll och inte minst uppgraderingar och ombyggnader är ju ämnen för en het tidskirft i sig. Jag för min del är i det närmaste totalt ointresserad av tidningar o tidskrifter som bara gottar sig åt nya fordon. Helt enkelt därför att ett fabriksnytt fordon ligger långet utanför min möjlighet. Möjligen om upplägget är hur jag kan förbättra min egen vagn med tips från nya lösningar. Det finns troligen plats för en nisch-tidning! Den blir lite jobbigare att producera, för det funkar ju inte att bara glida runt på mässor för att samla material, men man kanske kan glida runt på campingplater och vinterförvaringar istället.... /Mikael

2008-09-09 kl 14:57

Hej Grandebarda.
Visst vore det högintressant att få veta vilka märken som står sig, vilka modeller och märken som inte gör det och så vidare. Problemet är att husvagnar används på väldigt olika vis, olika mycket och i olika miljöer.
Lugna försiktiga pensionärer som en eller par sommarmånader per år använder sin vagn eller yngre grovarbetare som bor i vagnen året runt, eller barnfamiljer med livliga barn som sliter på vagnen.
Det är tre exempel som kan få en och samma vagn att förefalla allt emellan välbyggd, medioker och urkass.
Frågar vi ägarna så är det ganska vanligt att alla har den bästa vagnen, det bästa märket.
Vi kommer att införa en liten men intressant detalj i våra tester och det är att via handlare bedöma de testade märkenas andrahandsvärden, baserat på handlarnas erfarenheter från tidigare vagnar av samma märke. Andrahandsvärdet kan ses som ett uttryck för märkets tillförlitlighet och populäritet. Ett sämre värde tyder på att modellen har vissa problem, med tekniken eller med populäriteten.
Men, rena tester av äldre begagnade vagnar kommer vi inte att göra.
Däremot kan det kanske vara intressant att jämföra en fin vagn nu mot en fin vagn från förr. Har man uppfunnit hjulet gång på gång eller har utvecklingen verkligen gått framåt.
Torbjörn//

2008-09-09 kl 22:53

Hej Torbjörn!
Nu tänkte jag inte direkt som så att ni skulle testa äldre och gamla vagnar på det viset. Snarare att göra intervjuer, dyka ned i arkiv, leta efter entusiaster och visa upp pärlorna från förr som fortfarande rullar. En nostalgitripp med historik och i de fall ett eller flera märken stått sig ovanligt bra, repotage.
Visst begriper jag att en vagn för yngre grovarbetare mer eller mindre är inne på sista versen, det säger sig själv. Samt motsatsjämförelsen med försiktiga pensionärer. Det är väl just en sådan vagn jag själv fått tag på. Om man räknar bort första ägaren, bil/husvagnsförsäljaren, är jag tredje ägaren på min fina gamla Cavalier 1600Ct från 1975.
Naturligtvis har utvecklingen gått framåt. Men är det endast av godo? Bara genom att läsa olika trådar här på forumen inser jag bland annat att: ju fler finesser, desto flera saker som kan gå sönder, krångla och kosta pengar i onödan. Problem med fukt och kyla i nästan helt nya vagnar/husbilar. O.s.v.
Om det jag ovan föreslagit är att uppfinna hjulet på nytt och det är en dålig sak ber jag om ursäkt. Men jag inbillar mig att campingsverige skulle uppskatta något i stil med vad jag är inne på, av olika skäl.
Annars kan ni ju alltid kontakta något tv-produktionsbolag, rippa idén med "Pimp my ride" till Pimp my caravan" och dra med lite husvagnshandlare, Kama och andra återförsäljare och rida på den våg som "Sverige campar" startade.
M.V.H. grandebarda

2008-09-12 kl 06:42

Hej från Danmark. Här i landet kör många nya husvagner och det orsakade nog den ekonomiska återhämtningen som har været, men det är över nu. Tja, om fallet. Vi har just beställt en Hymer Eribelle 350. (Nok inte mycket kendt i Sverige )
Det är under uppförande och är från 1986. Det är en modell för hævetag och det inte är mycket hög, men en rolig liten husvagn
og egentlig kun en transportabel säng.

"Denna text är översatt från danska till svenska med Google översättning och jag hoppas att ni förstår det". Titta med här: http://www.makril.dk/eribelle/eribelle.htm Med vänliga hälsningar, Per från Danmark

2008-10-20 kl 19:42

Här finns det mycket att hämta i båttidningar som under många år haft serier om båtar som har några år på nacken. Det finns lite olika upplägg. Några tidningar har reportage med dels allmän information om båttypen, intervjuv med en eller flera ägare med bilder av deras båtar och tips om hur de har fräschat upp dessa och sedan information från en besiktningsman som berättar om båttypens styrkor/svagheter. En annan tidning har en serie som heter Flygande besiktning där de helt enkelt haffar en båt på fjärden, pratar med ägaren och fotar.Varje vår finns också tabeller med försäljningsstatistik med antal båtar av varje typ som sålts året innan, hur mycket de kostade och om värdet på båten har minskat eller ökat (jo det är sant - båtar kan ÖKA i pris ju äldre de blir) När jag har varit intresserad av att köpa en båt har jag plöjt gamla årgångar av tidiningarna och ringart in vilka båtar som är lämpliga för mig.Jag skulle gärna se något liknande i husvagnspressen

2008-10-20 kl 23:11

Sedär, något för redaktionen att bita i?
/grandebarda

2008-10-21 kl 09:55

Kruxet är nog var pengarna finns...Gamla fordon -> artiklar om att göra saker.Nya fordon -> artiklar om att götta sig och skapa köplust. Det är lättare att sälja annonser om tidskriften handlar om nya fordon! Intresse skapas i arikel och på nästa sida finns, liksom av en slump en aktuell annons.Vet inte om Biltema, Micro, Clas Ohlsson, Järnia med flera är lika intresserade av att annonsera i en campingtidskrift... Det är ju sådana ställen som man hamnar när man "piffar upp" äldre fordon.Jag tror det är en strukturfråga!Pengarna styr det mesta. På gott och ont. Både för den som har och den som inte har pengar! /Mikael

2008-10-21 kl 13:10

Man måste ju sälja sin gamla vagn för att kunna köpa en ny.
En sak är säkert - båttidningarna saknar inte annonser, det fullkomligt dräller av dom.
Nu är det ju en mer pryltät branch men lite roligt är att de 5 år gamla båttidningen Praktiskt Båtägande som vänder sig just till dom som inte har råd med ny båt utan får uppgradera sin gamla under sin korta livstid formligen sopat banan med de tidningar som mest testar nya båtar!
Den är störst, flest läsare och flest prenumeranter.

2008-10-21 kl 14:35

Hade suttit fint med en "Praktisk Husvagn & Camping". För lite av den varan för att jag ska förnya min prenumeration.

2008-10-21 kl 15:56

-"Hade suttit fint med en "Praktisk Husvagn & Camping". För lite av den varan för att jag ska förnya min prenumeration".
JA - typ Praktiskt Båtägande.
Med nån trevlig bilaga/extratidning varje år om "alltmöjligt".

2008-10-22 kl 11:47

Här är en länkt till Praktiskt Båtägande så ni kan se om ni gillar upplägget
http://www.praktisktbatagande.se/

2008-10-22 kl 15:17

Hej mikaelkr!Jadu, om reporterjobbet bestod i att glida runt på mässor och samla material, så skulle jobbet bli outhärdligt trist. Mässorna bevakar vi för att hitta nyheterna. Den granskande journalistiken är något helt annat. Till exempel då vi drar iväg med ett eller två eller tre fordon, flyttar in och bor i dem under någon vecka, lever autentiskt campingliv i dem oavsett väder och årstid. Granskar dem utifrån ett protokoll som innehåller cirka 100 kontrollpunkter - för vart och ett av fordonen. Om du har läst H&C så har du också sett resultaten av de här testerna, och då inser du naturligtvis att man inte fixar sånt genom att glida omkring. Det är de här jobben, liksom resereportagen, Campingpatrullen och andra initierade artiklar i H&C som sätter professionalismen på prov, och då är jobbet riktigt kul. Din gissning att Det är lättare att sälja annonser om tidskriften handlar om nya fordon är just din gissning. Du hävdar också att Intresse skapas i en artikel och på nästa sida finns, liksom av en slump en aktuell annons. Sådana insinuationer hörs då och då. Men folk som har kännedom om hur det funkar i tidningsvärlden vet att tidningar som jobbar oseriöst inte blir långlivade. H&C har funnits sedan 1976. Men dina och övrigas förslag i den här tråden om att skriva mer om äldre vagnar, tips om förbättringar man kan göra själv, att intervjua ägare till äldre fordon och så vidare, det är jättebra förslag. Vi ska göra så mycket vi kan för att tillgodose de här önskemålen undan för undan framöver. Ingela

2008-10-22 kl 15:38

Jättebra Ingela!
När ni rapporterar om vagnar/husbilar av lite äldre årgångar så ta gärna med information från besiktning både "bilbesiktning" och från erfarna handlare (eller helst fd handlare) som kan berätta vad just detta fordon i denna årgång har för svaga punkter.
Ta gärna en titt i Praktiskt Båtägande där de har en artikelserie om äldre båtar med ett utmärkt upplägg. Gå in under "Artiklar" och kolla på "Båtklassiker". Där får man också tips på liknande båtar så man får ett lite större urval om man letar ny gmmal båt.
Har just lånat aoH&C årgång -03 på bibblan. Ska bli kul att komma hem i kväll och se vad jag tycker.

2008-10-22 kl 17:31

Hej Cia! Det är roligt att du nämner Praktiskt Båtägande som varande ett föredömligt exempel. Det är vår systertidning, vi ges ut av samma förlag och deras redaktion sitter ungefär tjugo meter från oss.Jag ska genast stega iväg och berömma dom från dig!Ulla

2008-10-22 kl 17:56

Med det utbud av tidningar som Hjemmet Mortensen AB levererar, så måste det finnas journalister som kan hjälpa till att förnya H&C. Om man som du Ingela ständigt hänvisar till den granskande journalestiken och Ulla kutar över till Praktiskt Båtägande och berömmer dem för en bra tidning så känns det som om ni har missat kritiken mot tidningen som den ges ut idag. Har tidigare skrivit till redaktionen och försökt få er att få in lite mer " gör det själv" artiklar. Någon enstaka har ni klämt in för att sedan återgå till att göra en rätt utslätad tidning som gör ett försök att tillfredställa hela massan. Det måste finnas fler reportrar som Torbjörn Stålenhag som ni kan anställa eller tillfälligt låna in från någon annan av förlagets tidningar.
Ibland måste man faktiskt vara objektiv i granskningen av sig själv och det man gör för att kunna få till en förändring.

2008-10-22 kl 22:51

Jag är glad att jag startade den här tråden. Det finns intressen som spretar. Men det handlar om samma sak. Det finns campare, till lands och sjöss, som gärna ser annat än bara nyheter och campingblingbling. Många debutanter köper inte en splirrans ny vagn (eller båt eller husbil) för flera hundra tusen riksdaler (eller mer) och kommer de i skymundan kanske de lägger ned projekt camping. Världen är så mycket större än så. Många campare åker i vad de skaffade som debutanter, tio - tjugo år efteråt (eller mer). De bara uppdaterar sin drömsemesterstuga på hjul/köling vartefter de har råd och tid. Detta borde tas tillvara. Återanvändning ligger ju i tiden. Retro är mode. (Silverkulan bl.a) Surfa på vågen H&C!
/grandebarda

2008-10-23 kl 09:26

Hej Frank!Det ligger en hel del i vad du säger. Vi har inte lyckats särskilt bra med gör det själv-delen, och det är en insikt vi tar med oss när vi inom kort ska ta ett samlat grepp kring tidningens profil.Ulla

2008-10-23 kl 14:50

Det låter utmärkt. Ta långa benet dit och gratulera och ta till er deras recept på en tidning som angår ALLA båtägare, även de som inte har råd med ny.

2008-10-23 kl 15:25

Hej igen!Instämmer med cia!Vad jag lite menade med mitt förra inlägg är att det är lättare att komma på att skriva om nya fordon, helt enkelt därför att de är nya. Det är inte alls säkert att det är lättare att skriva OM dem förstås. Självklart är det viktigt att testa och recencera det nya.Problemet för mig som tidningskonsument är att jag inte är intresserad av att läsa om de nya fordonen! De ligger så långt utanför min verklighet så det räcker inte ens till drömmar!Om det finns marknad för 13 på dussinet av husrenoveringstidskrifer och TVprogram så borde det ju finnas marknad för åtminståne EN riktigt bra tidskrift som har sin tyngdpunkt i hur man får ut så stort "campingvärde" som möjligt ur det fordon man redan har. Dvs underhåll och förbättringar, material, olika tillbehör och metoder. Jag VILL verkligen läsa en Husvagnstidning, men om jag skall betala för den så måste den vara relevant för min verklighet, snarare än tänkbara framtida drömmar. /Mikael

2008-10-23 kl 19:48

hmmmm,nu var det dax att komma till orda igen........Jag måste hålla med om att i tidningen skrivs det en hel del roligt att läsa om ,men.......det skulle inte skada om det kom in lite mer "så här gör du......." och som vår gode vän och en av våra ovan nämnda krönikörer, så är det ju just det som är grejen att campa med en funktionel vagn och som man har råd att köpa ,så krävs det kanske lite fix och smarta råd,tex " gör din egna barnsäng kammare vagn", eller ngt , då skulle jag tycka det var ännu mer roligt att läsa tidningen !

2008-10-23 kl 22:00

Eller: bygg kasett-toa. Lägg golvvärme, sy nya dynor, fuktsanering - hur gör man, byta gasolledning, sätt i ugn i vagnen, gör om garderoben till torkskåp mmmm

2008-10-24 kl 15:26

kors ,det låter som kommande nummer blir riktigt tjockt......... ,så nu får väl redaktionen ngt riktigt att bita i !
hejhej.

2008-10-25 kl 18:23

Nu har jag läst igenom årgång 2003 och jag måste säga att förutom att det saknas reportage om äldre vagnar och fxa-till-reportage är det en riktigt trevlig tidning ( om den är som 2003 nu).Gillar att resereportagen inte bara är av typ sommarland utan också mer kulturella (vinresor och Harry Martinssons hembygd tex).Nej nu ska vi ner till den vedeldade bastun här på CC´s Camping i Kapellskär. Ett dopp i havet och sedan en go natt i husvagnen med bossanova-musik och bra böcker. Härligt! Go kväll!

• 24 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206