Jag vill vara naiv / av Ingela Svenson

• 3 svar
Jag vill vara naiv
2009-01-22 kl 10:30

Jag vill vara naiv
Jag vill tro på tillvarons mjuka värden. Jag vill tro att grundbulten i turismen är att berika människors liv. Därför vill jag bjuda utländska gäster på det som är unikt för Sverige. Vill visa vår variationsrika geografi med hav, berg och slätter, vår väldiga vildmark, vårt sätt att leva.
På samma sätt vill jag som turist uppleva det specifika i andra länder. Jag vill trängas i tätbefolkade världsstäders intensiva puls, vill se historiska minnesmärken, vill häpna över odlade slätter och mäktiga bergsmassiv. Jag vill äta mat jag aldrig har hört talas om, vill känna ett ovant klimat, vill möta andra kulturers temperament.
Jag vill tro att det ömsesidiga utbytet av upplevelser ger erfarenheter som bygger broar mellan människor av olika härkomst. Att turismen skapar förståelse för våra olikheter så att vi också inser våra likheter. Att vi alla är människor med samma behov av nya intryck, nya insikter. Men - jag vill inte ses som en presumtiv penningpung. Och jag vill inte att våra gäster ska ses så, ännu mindre känna sig så.
I skuggan av höstens finanskris gjorde folk inom turismindustrin (tänk bara - ett sånt ord!) utredningar som visar på turismens stora potential för ekonomin. Marknadsföring är a och o för att locka besökare, heter det, och det laboreras med hur ett antal miljoner kronor i marknadsföring kan generera ett antal miljarder i intäkter. Men ingenstans nämns en stavelse om turismens innebörd. Inga reflektioner om vad man ska erbjuda gäster som nappar på marknadsföringen och lockas hit. Då fattas det nåt, menar jag.
Starta istället utredningar om hur vi kan göra våra gästers besök så innehållsrika, att de får något bestående värde inombords att ta med sig hem. Det gäller inte enbart utländska besökare, samma omsorg ska möta även svenska turister i Sverige.
Turism är bränsle som förser våra mänskliga, inre motorer med den kraft vi behöver för att hålla vardagshjulen rullande. Lusten till detta bränsle är själva kärnpunkten för turismen.
Alltså, kära turismansvariga; det är inte marknadsföringen, utan turismens innehåll som är a och o för att locka besökare. Koncentrera uppmärksamheten på det istället. Då kan effekten bli att turismen också sätter snurr på ekonomin.
Om det är naivt att tro så, ja då vill jag vara naiv.

2009-02-10 kl 22:01

Förbaskat bra skrivet, kan inte formulera mig bättre. Den här texten borde finnas i alla svenska kommuners turistpolicy.

2009-02-11 kl 09:34

Tack jonssonbjörn för det berömmet, det värmer ska du veta! Och ja, visst skulle det vara väldigt bra om fler kommuner såg mer till turisten än till turismen.
Ingela

• 3 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206