Konflikten saboterar ekvationen / av Ingela Svenson

  • 7 svar
Konflikten saboterar ekvationen
2008-09-24 kl 16:04

Ledaren i nr 10.Konflikten saboterar ekvationen
Alltfler väljer mindre, mer bränslesnåla bilar. Dels av kostnadsskäl, dels av hänsyn till miljön. Inför husvagnsköpet måste då valet falla på vagnar som har låg totalvikt. Orsakerna är två: Lättare bilar har lägre tillåten släpvagnsvikt, det är den ena. Den andra är att det krävs BE-körkort för att få dra ett släp med högre totalvikt än bilens tjänstevikt. De allra flesta har B-behörighet, färre har BE. Det gör att kundunderlaget är störst på vagnar med låg totalvikt.
Tillverkarna är givetvis angelägna om att saluföra de produkter som är mest efterfrågade. Alltså läggs mycket energi på att konstruera bra vagnar som ändå håller totalvikten på så låg nivå som möjligt. Samtidigt finns ambitionen att tillgodose köparnas önskemål om rikligt utrustade vagnar, med utrymmen som tillfredställer behovet av både livsrum och förvaringsmöjligheter. Men då väger det gärna kilon.
Häri ligger konflikten. Ekvationen går inte ihop. Det som tar stryk är lastförmågan.
Konsumenten får betala priset. I bästa fall i form av inskränkta möjligheter att få med den packning man vill på resan. I sämre fall räknas priset i kronor och ören, nämligen böter för överlast. I värsta fall kan trafiksäkerheten påverkas.
Fenomenet känns igen även när det gäller husbilar, det är bara siffrorna som är annorlunda. Husbilar med totalvikt under 3 500 kg får köras av den som har B-körkort, tyngre bilar kräver C-kort (med vissa undantag). För att nå största möjliga kundgrupp är det således angeläget för tillverkarna att hålla bilarnas totalvikt under 3 500 kg. Men ju rikligare utrusningen är, desto fler köpare lockas. Rikligare utrustning ger högre tjänstevikt, och därmed lägre lastförmåga.
Samma konflikt, samma ekvation som inte går ihop. Konsekvenserna drabbar husbilsägaren.
I första hand bör reglerna ses över. Det pågår också arbete med det, men det är ett långsiktigt arbete, och än är det nog ingen som riktigt vet hur det nya regelverket kommer att se ut. Inte heller när det blir verklighet.
Riktigt roligt hade det varit att kunna servera en enkel lösning på dilemmat, fast det lär nog ingen klara i nuläget. Men maktlös är inte konsumenten ändå, det finns olika sätt att möta problemet. Ett är förstås att skaffa BE- eller C-behörighet. Men långt ifrån alla vill eller kan det. En annan metod är att inför köpet fråga sig vilken utrustning man faktiskt behöver, och vilken man kan avstå utan alltför stora uppoffringar. Flärd och ögongodis behöver vi också, men om valet står mellan det och rimlig lastförmåga, kanske guldkanten kan prioriteras lägre.
Det är du som avgör. För att göra det krävs kunskap. I det här numret av tidningen får du massor av information som rör regler, trafiksäkerhet och vad siffrorna i registreringsbeviset innebär för just dig. Dra nytta av det när du väljer ditt fordon.

2008-09-24 kl 16:40

Normalt behövs nog en lastvikt på minst 350 kg i husvagn förmodligen likadant med husbil jag tycker inte att en husvagn el husbil med lägre lastvikt skulle få godkännas i regbesiktningen pga att det oftast redan från början lastas för mycket i dessa........
På våran vagn med totalvikt 1390 kg är lastvikten endast 240 kg på tok för lite har vi märkt ....

2008-09-25 kl 07:07

Intressant fråga. Håller med Conny-555 om att 240kg är för lite. En barnfamilj på 4 personer behöver nog absolut minst 300kg och hur många vagnar har det i lastförmåga?Är även intresserad av vad ni på tidnignen anser ingår i det ni anser är grundutrustning som är 75kg (har jag sett på era tester) och vad är det som är 10kg/person för övrigt ? Är det kläder eller även hygienartiklar och lakan och handduk?Ser fram emot att läsa det kommande nummret.

2008-09-25 kl 15:53

Ett test som skulle intesera mig är att tidningen vägde de nya (även gamla) vagnarna som testas och kollade av med regbeviset för att se om tillverkarna håller vad som sägs.

2008-09-25 kl 17:10

Visst blir det knepigt Vi gjorde så här: Vi valde en stor vagn, körde först med en volvo v70. Men den krävde BE körkort. Redan då gjorde vi ett val. Vi ville ha vagnen. Så vi bad en bekant till oss, med BE körkort, köra vagnen dit vi ville ha den. Sedan hade vi tänkt skaffa BE kort. Men vi trivdes så bra att vi lätt vagnen stå kvar. Nu har vi en Ford Focus flexifiuel utan dragkrok, den får inte dra vagnen överhuvudtaget. dess max dagvikt är under totalvikten på vagnen. Det kostar att dra en husvagn.Om man är berädd att ta den extrakostnaden, så finns det mycket att få av glatt campingliv.

2008-09-25 kl 21:31

Det är helt riktigt som Ingela skriver men värre än så. De vikter som tillverkaren har uppgivit stämmer sällan. Vid upprepade tillfällen har det visat sig vid kontrollvägning att en helt tom vagn (inte ens de prylar som skall vara inräknade i vikten instoppade) väger vagnen mer än vad regbeviset uppger. Hur tusan skall då en användare kunna lasta det viktigaste när delar eller hela lastvikten redan är borta.om man köpt en snålreggad vagn. Hur skall köparen överhuvud taget veta vilken vikt som verkligen föreligger. Ett annat problem är att vissa kontinentvagnar levereras med minivikt utan att säljaren talar om att vagnen är typad i ursprungslandet med betydligt högre vikt. För min del förlorade jag 120 kg lastvikt på det sättet.

2008-10-13 kl 10:25

Kära nån, här är en fråga till redaktionen som har slunkit emellan och inte fått något svar. Reparation av den fadäsen kommer här:
När vi skapade det vi kallar funktionsnormerade vikter utgick vi från den verkliga packning man behöver ha för att husvagnslivet ska fungera, såväl i boendet som i hanteringen av vagnen. I grundutrustningen för boendet har vi räknat köksgeråd (tallrikar, koppar, glas, bestick, kastruller, stekpanna, karotter). Basmat man brukar ha med i vagnen, ex: pasta, ris, kaffe, kryddor, mjöl, konserver. Också sängkläder, handdukar, hygienprodukter, disk- och städmaterial. Övrigt som ingår i vår beräknade grundutrustning är fotpall, pallklossar, spillvattenlunga- eller tank, el-kabel. Denna packning sammantagen hamnar på cirka 75 kg.
Den personliga utrustningen inskränker sig till kläder och skor.Det vi inte har räknat är sådant man inte nödvändigtvis måste ha för att husvagnslivet ska fungera, till exempel tv, radio, böcker. Vi har inte heller räknat in sådant man kan placera i bilen under transport, för att klara lastvikten på vagnen. Exempelvis fritidsutrustning (fiskeprylar, golfbag med tillbehör, kamerautrustning), förtält, utemöbler, redskap för utelek, grill och grillkol.
För husbilar är siffran högre, där räknar vi med 140 kg. Orsaken är bland annat att all packning måste lastas in i husbilen, eftersom husbilsåkaren inte kan placera en del av lasten någon annanstans.
Ingela

  • 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

  • Husvagn & Camping 2022-09

  • Husvagn & Camping 2022-08

  • Husvagn & Camping 2022-07

  • Husvagn & Camping 2022-06

  • Husvagn & Camping 2022-05

  • Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206