Rikare liv än värdarna tror / av Ingela Svenson

  • 5 svar
Rikare liv än värdarna tror
2009-08-13 kl 09:15

Rikare liv än värdarna trorDet är ju tyvärr dåliga tider, vilket gör att fler väljer ett billigare alternativ som camping. Men det innebär att man ändå har råd att komma ut på semester, även om man väljer att inte göra något lyxigare. Citatet är hämtat ur en tidningsintervju med en av campingnäringens främsta företrädare. Analyserar man innebörden i uttalandet, betyder det att camping väljs av folk som inte har råd med bättre. Omvänt: folk som har råd med bättre väljer inte camping. Slutsats: när tiderna blir bättre blir det glest på campingplatserna. Det är sällan någon ger uttryck för en så förklenande syn på den näring man själv representerar. Och så nedslående förväntningar på framtiden. Men hur representativ är inställningen? Jag har under våra resor lyssnat med flera campingföreträdare, för att ta reda på hur allmängiltig den synen är. Överraskande mångas uppfattning stämmer med uttalandet ovan. Att flertalet campare hellre skulle åka till Thailand om de hade råd, men får nöja sig med att åka ut och campa ett par veckor. Då drar de sin vagn till en camping, ställer ut campingmöblerna, plockar fram grillen och en kall öl, och tillbringar semestern så tills det är dags att återvända till kneget. Hur kommer det sig att den bilden har bitit sig fast så, till och med långt upp i campinghierarkin? Campingvärdar är proffs på camping, de borde väl veta? Eller? Proffs på campingplatser, ja. Men inte sällan noviser på campingliv. De ser gäster komma, ställa ut campingmöblerna, plocka fram grillen och en kall öl. Och de tror att det är så camparna lever. Enbart så, för enbart det är vad värdarna ser. Vad de inte vet, är vad camparna har ägnat sig åt innan de kom dit. Kanske klättrat till Skulebergets topp, eller besökt marinmuseet i Karlskrona, sett en föreställning på Operan, varit på squaredansturné för att sedan slå sig ner och pusta ut på en bekväm camping. Att det mobila livet är en medvetet vald livsstil för att det är berikande och allmänbildande, den sidan av campinglivet ser inte värdarna. För medan camparna ägnar sig åt sina intressen, lägger värdarna sin tid på campingplatsen. Synfältet inskränker sig till campingens gränser, och de grundar sin åsikt på det de kan se. Resonemanget landar i en fundering: Är det campingvärdarnas inställning som håller liv i vi-hade-i-alla-fall-tur-med-vädret- töntstämpeln? Denna statussänkande, faktaresistenta myt som överlever år efter år. Det kan bli en intressant diskussion.

2009-08-13 kl 14:48

Tack Ingela, läste din ledare för någon vecka sedan då tidningen låg i brevlådan efter fyra fina campingveckor i Halland och Småland. Mycket intressant ämne och en bra fångad trendspaning av dig.
Vi är en familj från Stockholm som köpte sprillans ny husvagn för tre år sedan. För att bo bekvämt när vi semestrar framför allt Sverige. Vi hade tröttnat på dåliga sängar och ostädade hyr-/sommarstugor, som inte alls låg så bra som det marknadsförts. Droppen var när vi via Destination Gotland bokade, vad vi trodde var en stuga på Gotland, men fick bo ovanpå garaget på tillhörande stuga som man fotat till katalogen. I huset bodde ju så klart ägarna. Dessa betraktade oss dessutom som paria och hälsade inte en enda gång på hela veckan. Så vi köpte på vinst och förlust en ny ganska stor svensk husvagn.
Vi har hela tiden förundrats över medias "tönt och lågprisstämpel" som så oftas förmedlas som du beskriver framför allt av campingägarna/värdarna. Och visst är det så att dessa ju ändast ser det likformiga dvs när vi kommer tillbaka till vagnen på kvällen för att äta och framför allt kanske grilla. Boken Campingland av Josefin Olivik känns ju inte heller helt upplyftande då hon ju skriver ganska taskigt och nedlåtande om de människor hon möter. Vore kul om ni ville recensera den boken på något sätt.
Det är ju också en direkt felaktighet att camping är billigt, vi räknade schablonmässigt ut att endast värdeminskningen på våran vagn gör att det kostar minst1 000 kronor per dygn vi utnyttjar vagnen. Sedan ska man även räkna med alla andra utgifter på vagnen, skatt, försäkring, service, gasol mm, och dessutom campingavgiften mellan 120 och 350 kronor. Det kostar alltså ca 1200-1500 kronor per natt att campa, det kan man lätt hitta en hotelnatt för i Sverige under juni och juli då affärsresenärerna lyser med sin frånvaro. Dessutom måste man inte ha mynt i rätt valör när man duchar på ett hotell.
Ska bli intressant att följa diskussionen här på forumet.
Petter

2009-08-13 kl 15:22

Tack för dina kommentarer, Petter!
Ja visst är det intressant. Ett ämne som det finns anledning att återkomma till, inte minst ur ekonomisk synpunkt.
Ingela

2009-08-13 kl 16:13

Ekonomisk måste man ju vara ovasett om det är svåra tider eller ej. Men det har ju inget att göra med innehållet i campinglivet. Många har medvetet valt bort att åka på dyra charterresor. Inte för ekonomins skull, utan av andra skäl.Campingliv är frihet. Frihet från alla "måste". Du gör vad du vill. Vill uppleva sevärdheterna så gör du det. När vi är på campingen gör vi det vi vill. Tydligen är det många som tycker om samma sak - att grilla - Det är också en frihetskänsla att få lyxa till det med grillad mat i all enkelhet. Att få sitta med en bra bok, själv lyssnar jag på ljudböcker.Ja, listan kan göras lång på alla de possitiva upplevelser campinglivet ger. Jag får en känsla av att campingvärarna inte vet riktigt vad vi campare gör. Mycket beror nog på att de mest håller till i receptionen för att ta emot alla gäster. Sen kör de en runda för att ev tömma sopsäckar m.m. De är mest intresserade av att tjäna pengar på oss campare. Men jag tror de gör sig själva en björntjänst om de på något sätt talar om oss campare som "enklare och fattigt folk". Det är inte rikemansfolket jag vill se en camping. Dom har jag fått nog av i andra sammanhang. Men den campingvärd som inte förstår vikten av varje nöjd campare får snart inga campinggäster. Vi är ju ändå de som ordnar med levebrödet åt campingvärdarna.eller? Att inte tala väl om oss campare i alla sammanhang är oklokt och kortsiktigt tänkt. h-dson ,

2009-08-13 kl 16:58

Det är kloka ord som skrivs. Frugan o jag köpte vår vagn för att kunna komma bort lite korta stunder för att koppla av. Vi trivs ypperligt med de få tillfällen vi har tid att koppla på vår husvagn för att hamna på ett nytt äventyr. Det gör vi ofta tillsammans med ett par vänner som åker i sin husbil. Vi äter och dricker gott samt snackar skit å njuter av tillvaron. Sen far vi hem och håller företag mm vid liv så staten för in lite att leva av också.Måste vara kul att åka till Thailand för den som känner för det. Har blivit erbjuden att jobba i Thailand samt andra semesterorter runt världen men tackat nej för det inte är min grej. Jag får ingen ro i kroppen. Vi vill hålla oss i Sverige och Europa där vi trivs bäst.
Nej, campingvärdarna kanske inte alltid är värda oss campare!

  • 5 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

  • Husvagn & Camping 2022-09

  • Husvagn & Camping 2022-08

  • Husvagn & Camping 2022-07

  • Husvagn & Camping 2022-06

  • Husvagn & Camping 2022-05

  • Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206