Tänk på konsumenten i produktionen / av Ingela Svenson

  • 4 svar
Tänk på konsumenten i produktionen
2008-10-23 kl 10:47

Tänk på konsumenten i produktionen
Jag har uppfunnit ett nytt uttryck: konsumtionstekniska skäl. Det är en motvikt till produktionstekniska skäl. Bakgrunden till mitt nya begrepp är lång och trogen tjänst i campingfordonsvärlden.Modeller kommer och går. Den ena innovationen slår den andra med fiffighet. Mig slår de med häpnad. I varje fall vissa. För det finns konstigheter. Som en glipa mellan soffan och garderoben, några centimeter bred och lika djup som soffan. Stor nog att släppa in hur mycket damm och smuts som helst, men omöjlig att komma åt för städning. Andra konstigheter kan vara kastrullskåp som kunde härbärgera hela köksgarnityret, om öppningen varit stor nog att släppa in det. Vi har hittat toadörrar som kan öppnas max 35 centimeter, så man får trippa i sidled för att ta sig in. Det går att beskriva fler exempel, men bättre då att försöka förstå varför sådant förekommer i våra fritidsfordon, som i andra avseenden kan vara små underverk.Det är av produktionstekniska skäl. Så brukar det kallas. Produktionstekniska skäl kan vara att inredningen produceras som moduler på band, en drös av skåp och sofflådor med identiska mått. Tills man ställer om datorerna. Då tillverkas en ny drös av moduler med andra, men också identiska mått. Sedan ska möblerna monteras i campingfordonen. Det finns hundratals modeller och måtten kan variera, men ofta används samma moduler. Det är då konstigheterna uppstår. Produktionstekniska skäl kan också vara att montörerna ska ha plats när de skruvar fast inredningen, drar vattenslangar, kopplar el-kablarna, monterar kylskåpen Men vi konsumenter då? Vi som ska sitta, ligga, umgås, laga mat, äta, städa ja, bo i fordonen. Nog måste komfort och trivsel i vårt mångåriga användande vara överordnad kortsiktiga behov i produktionsprocessen. Alltså ska tillverkningen utgå från konsumtionstekniska skäl, och ingenting annat. Årets Elmia-mässa är avslutad, reportaget därifrån hittar du i den här tidningen. Vi har tittat på små intressanta nyheter, vi har baxnat inför giganter, och det är jätteroligt. Men - alla är ytliga bekantskaper, för så är det på mässor. Det är i våra tester den verkliga sanningen visar sig. Det är då vi hittar de riktigt smarta lösningarna, de man inte märker förrän man granskar mer närgånget. Det är också då vi upptäcker eventuella fadäser, och påtalar det. Så ska god konsumentjournalistik bedrivas. Vi har mångårig rutin på det.Visst är det lustfyllt att beundra och okritiskt lovorda, och det är tveklöst det mest bekväma. Men det är den sakliga granskningen som gagnar konsumenten, och för utvecklingen framåt. Det har vi en rad exempel på.Det ska bli mycket intressant att stifta närmare bekantskap med nyheterna i kommande tester. Då visar det sig vilka lösningar som är tillkomna av produktionstekniska hänsyn, och vilka som är frukter av konsumtionstekniska skäl.
Vi har ett spännande modellår framför oss.
Ingela Svenson

2008-10-24 kl 20:16

Bra Ingela.
Var ute för en riktig dundermiss förra hösten när vi hade hyrt en husbil. Den smala (125cm) dubbelbädden var så kraftigt snedskuren i fotänden så att fötterna ideligen hamnade utanför när man låg och sov. Dålig sömn blev det mao. Orsaken var att dörren till toadelen inte hade gått att öppna annars. Hur tänkte dom då ? En annan tokighet var att sidofönstret var så lågt placerat att när man vände sig mot väggen så for mörkläggningsgardinen upp med ett himla brak och väckte alla.
Märket ? Jo Burstner.

2008-10-26 kl 07:23

Varför skal det över huvud taget vara till dels stora fönster vid sängen? De flesta husbilar har denna tokighet, några har även två. Ingen sover väl med öppet fönster, och vädrar gör man med takluckan.
Jäg har även funderat på en annan sak: Varför finns inte möjligheten at få en eller två stolar i husvagnen ? Oftast skönt at inte enbart måste sitta/halvligga på en soffa.

2008-10-26 kl 08:26

Tja..Vi är alla olika och föredrar olika saker..jag vill gärna ha en öppningsbar fönster vid sängen...skönt att sova med öpen fönster när man är i södra delen av Europa..då räcker inte lång med tacklucka.Men jag skulle tro att alla märke oavset om det gäller Husbilar eller Husvagnar kör med tokigheter för den vanliga konsumenten...om det finns"vanliga"när det gäller fritidsfordon!

  • 4 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

  • Husvagn & Camping 2022-09

  • Husvagn & Camping 2022-08

  • Husvagn & Camping 2022-07

  • Husvagn & Camping 2022-06

  • Husvagn & Camping 2022-05

  • Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206