Vad ska du göra om du tankar fel?

Publicerad: 2022-09-19   Uppdaterad: 2023-04-18

Var inte stressad när du ska tanka, det blir lätt fel. Omkring 20 000 gånger om året händer det att någon häller fel bränsle i tanken och får punga ut med några tusen kronor – i bästa fall. Här kommer tips från verkstäder och försäkringsbolag om vad du ska göra om olyckan är framme. Starta inte bilen, det kan stå dig riktigt dyrt.

Vad ska du göra om du tankar fel?
Suck… så fel det blev. Bara att låta bli startnyckeln och ringa efter bärgare.

Att välja fel vid pumpen är lätt gjort om man inte är uppmärksam, men få vill berätta öppet om sina dyra misstag.

Bengt, vi kan kalla honom så, har tankat fel två gånger och fått anlita bärgare för att rädda bilmotorn. Han säger att det var stress och trötthet som fick honom att välja munstycket med fel färg på slangen.

– Jag hade en bensinbil och att tanka den gick på ren rutin, ofta på samma tapp därhemma. Man
reagerar med ryggmärgen och gör som man alltid gjort förut. Men så bytte jag till en dieselbil. Först var jag jättenoga, kollade att jag valde svart slang innan jag tankade. Men efter ett tag hade jag vant mig och tänkte på annat när jag stod vid pumpen.

– Det fungerade tills jag stannade vid en mack där jag inte varit förut, trött och stressad, och tog munstycket utan att se efter. Efter några hundra meter började motorn hacka och jag fattade att jag gjort fel. Jag visste att man skulle stanna bilen direkt och slå av motorn för att undvika stora skador. Det var bara att ringa efter bärgare, berättar Bengt.

Vad ska du göra om du tankar fel?
Bara tre munstycken att välja på. Det kan vara värre utomlands med betydligt fler alternativ, ibland med fantasifulla namn på bränslet.

Det blev en dyr reparation. Bengt minns inte om han fick någon ersättning från försäkringsbolaget, kanske har han helt enkelt förträngt sitt misstag. Men så hände det igen, något år senare.

–Samma sak där. Jag var stressad och hade glömt vad som hände förra gången. Så jag började tanka men insåg efter kanske en minut att det var fel, så jag avbröt förstås. Den här gången ringde jag bärgare utan att ha startat bilen, så misstaget blev inte så kostsamt.

Bengt tror att de flesta som tankar fel gör det för att man har två bilar, en bensin- och en dieseldriven, och då är det lätt att ta fel. Den som har en husbil kanske har en bensindriven personbil. Om den är relativt ny går det inte att tanka den med diesel eftersom det munstycket inte går ner i påfyllningsröret. Då är det enklare, och värre, att fylla bensin i en husbil. På Lastvagncenter i Uddevalla händer det
några gånger varje år att man får in husbilar som tankats fel.

– Vi tar in fordonet, suger ur tanken, byter filter och gör ren bränslesystemet. Ofta behöver man smörja upp systemet innan man startar, säger Mattias Englund på Lastvagncenter.

En sådan rengöring går normalt på omkring 6 000–8 000 kronor. Men en feltankning kan bli betydligt dyrare. Det kan bero på hur snabbt man upptäckt att man gjort fel och om man hunnit köra lite innan motorn börjar hacka.

– Tillverkarna har olika krav för vad som ska göras beroende på hur man agerat. I en del fall, om man exempelvis hunnit starta bilen, kräver man att du ska byta allt i bränslesystemet, och då kan notan hamna på uppåt 50 000 kronor, säger Mattias Englund.

Vad ska du göra om du tankar fel?
Locket är märkt DIESEL, men gör en extra tydlig lapp att sätta intill om du vet med dig att du är tankspridd.

Det kan även bli värre än så. Om du haft halv tank i dieselbilen och fyller på 15–20 liter bensin går det förmodligen att starta och köra ett bra tag innan du upptäcker att något är fel. Motorn börjar knacka, kanske tänds några varningslampor. I det läget kan motorn vara helt förstörd och måste bytas. Och är det en äldre husbil kan det bli dyrare än vad hela bilen är värd.

På Fiat, som de flesta husbilar på den svenska marknaden bygger på, säger man att en feltankad bil måste hanteras på rätt sätt för att det inte ska uppstå följdproblem som kan påverka garantierna.

Vad ska du göra om du tankar fel?
Dieselmunstycket är grövre (till höger) än den för bensin. OBS! Personen på bilden har inget med feltankandet att göra.

Om du kan få någon ersättning från försäkringsbolaget vid feltankning beror på om du har halv- eller helförsäkring och om allrisk (”drulleförsäkring”) ingår. Det skiljer stort mellan olika bolag.

Några ersätter skador för fel bränsle, andra kan ge ersättning om misstaget orsakar maskinskador och bilen inte är alltför gammal, vissa har inget feltankningsskydd alls. Har man halv- eller helförsäkring brukar bärgning ingå. Vet du med dig att du kan vara tankspridd vid pumpen – kolla villkoren i din försäkring.

Mattias Englund på Lastvagncenter tror att en del feltankningar kan bero på ovana. Under pandemin, när vi skulle hålla oss inom Sveriges gränser blev det många nya husbilsägare och en del var kanske osäkra på hur fordonen fungerade och skulle hanteras. Då kan det bli än mer katastrofala felbedömningar vid tappen.

– På en del helintegrerade bilar kan vattenpåfyllningen finnas på samma sida som bränsletanken och locken kan se nästan likadana ut. Vi har åtgärdat två stycken där man råkat hälla vatten i dieseltanken. Vattnet är tyngre än dieseln, lägger sig i botten av tanken och går in i bränslesystemet när man försöker starta. Då kan både bränslepump och spridare bli förstörda och det blir riktigt dyrt, säger Mattias Englund.

Det finns feltankningsskydd för dieselbilar som kostar omkring 500 kronor som ska förhindra att det tunnare påfyllningsröret från bensinpistolen går in i tanklocket. Ett annat sätt kan vara att märka upp locket tydligt med egen text, som exempelvis OBS DIESEL.

Men det kanske bästa rådet är att vara alert, andas djupt och tänka efter en gång till om du valt rätt munstycke innan du börjar fylla på.

OM DU TANKAT FEL – GÖR SÅ HÄR!

• Starta inte motorn. Gör du det pumpas fel bränsle in i den och ju längre den går, desto större kan skadan bli.
• Har du ändå startat märker du snart att något är fel. Det kan vara att motorn knackar eller att varningslampor lyser. Stäng av den.
• Ring efter bärgare och kontakta ditt försäkringsbolag.

Rulla till toppen