Fråga ang regler på ställplats / av Anonym 505443642

Fråga ang regler på ställplats
2013-07-25 kl 19:47

Hejsan!

I år så kör vi vår första säsong med ställplatser i Varbergs Gästhamn och det går riktigt bra. Men det finns dom som tycker att en hamn skall vara en hamn och inte en campingplats och det kan vara bra att veta vad som gäller när man skall försvara dom få platser vi har.

Till frågan. Finns det några regler om hur stort avstånd det skall vara mellan platserna och om man får ställa en bil emellan dom. En man här i hamnen påstår nämligen att det står i sveriges lagar att det skall vara 4 meter emellan platserna och att inget får finnas där förutom luft. 4 meter mellan platserna har vi men tillåter våra gäster att göra lite som dom vill med det tomma utrymmet som t.ex. parker sin bil. Vem har rätt och finns det något jag kan visa denna mannen för att stärka min sak?

Tack på förhand

Adam Seehuusen
Varbergs Gästhamn

2013-07-25 kl 20:00

Jag tror inte det är en lag utan en rekommendation..
Kolla med räddningstjänsten alltså brandkåren.
MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) Kan också ha ett svar på detta.

2013-07-25 kl 20:28

Tror också det är en rekommendation.

Har en fråga till dig ! Är husvagnsekipage tillåtna att övernatta där ? om inte så är det ett tips från mig.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2013-07-25 kl 20:34

nilsf skrev:

Tack det ska jag göra!

Citat:
Har en fråga till dig ! Är husvagnsekipage tillåtna att övernatta där ?

Ja, vi låter husvagnar stå där. Dock det är just det som är "problemet" för husvagnen som står här nu ställde sin bil jämte sin vagn. Men vi står bakom husvagnsägaren i frågan.

Adam Seehuusen
Varbergs Gästhamn

2013-07-25 kl 21:37

Så gör man ju på alla campingplatser jag varit på. Ställer bilen bredvid vagnen så den hamnar "bakom/bredvid" grannens vagn.

2013-07-25 kl 22:11

Samma sak här.
Bilen jämte vagnen eller framför.
;)

2013-07-25 kl 22:36

På Ekerums camping på Öland tillämpar de 4 m regeln mycket hårt. det får verklingen inte finnas något alls på de 4 metrarna. Inte en personbil och inte något förtält heller för den delen. I kombination med ganska små platser där så blev det inte så stora möjligheter att själv placera sin vagn som man ville ha den på platsen utan fick ställa den där det var möjligt utifrån hur grannarna hade ställt sig.

2013-07-25 kl 22:59

Det normala på campingar är att vagn inkl. ev. förtält är en enhet, bilen räknas inte så den brukar få placeras mellan enheterna.
Dessutom, 4-metersregeln är inte lag utan en rekommendation från räddningstjänsten.
Här hittade jag en länk till Räddningstjänsten syd som kan ge information:
http://www.rsyd.se/foretag/rad-och-anvisningar/brandskydd-pa-campingplatser/

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2013-07-26 kl 09:26

Det finns regler för hur en ställplats ska vara, men den som driver platsen kan bestämma något annat.För Campingplatser gäller ett visst säkerhetsavstånd.

En ställplats är en uppställningsplats som är avsedd för primärt husbilar till en eller ett fåtal övernattningar. Den kan vara i kommunal eller privat regi och vara försedd med mer eller mindre faciliteter, såsom tömningsmöjligheter, vatten och el-anslutning. Ställplatsen kan också vara helt utan faciliteter, och är oftast billigare än t ex en campingplats.

Ordet ställplats kommer från tyskans Stellplatz, vilket används även i Danmark. Andra benämningar för ställplats är husbilsplats, i latinska länder använder man Aire och i Storbritannien RV-park (recreational vehicle).

På ställplatsen kan man som regel inte använda markis, grill eller iögonenfallande campingutrustning.

Ställplatsen skiljer sig från en campingplats med följande:

är utmärkt med skylt för husbil
ligger nära centrum
erbjuder en attraktiv omgivning av något slag
är relativt horisontell
kan nås och lämnas dygnet om utan reception
erbjuder ibland vissa faciliteter, vatten, tömningsmöjligheter, el-anslutning
lågt pris – ibland gratis
är i drift året om
-Taget från Wikipedia-

2013-07-26 kl 11:47

Nå kommer den evige diskusjonen om husvagnar på en Stellplatz. Tyskerene bruker begrepet både for å opplyse om antall plasser på en camping plass og for å beskrive en plass med enklere faseliter. I tyske Bordatlas er det oppgitt at på 1050 Stellplatzer tillates husvagnar. I Tyskland foregår samme diskusjon som her,hvorfor ikke husvagnar tillates på flere Stellplatzer.

2013-07-26 kl 12:51

findus1 skrev:
Det finns regler för hur en ställplats ska vara, men den som driver platsen kan bestämma något annat.För Campingplatser gäller ett visst säkerhetsavstånd.

En ställplats är en uppställningsplats som är avsedd för primärt husbilar till en eller ett fåtal övernattningar. Den kan vara i kommunal eller privat regi och vara försedd med mer eller mindre faciliteter, såsom tömningsmöjligheter, vatten och el-anslutning. Ställplatsen kan också vara helt utan faciliteter, och är oftast billigare än t ex en campingplats.

Ordet ställplats kommer från tyskans Stellplatz, vilket används även i Danmark. Andra benämningar för ställplats är husbilsplats, i latinska länder använder man Aire och i Storbritannien RV-park (recreational vehicle).

På ställplatsen kan man som regel inte använda markis, grill eller iögonenfallande campingutrustning.

Ställplatsen skiljer sig från en campingplats med följande:

är utmärkt med skylt för husbil
ligger nära centrum
erbjuder en attraktiv omgivning av något slag
är relativt horisontell
kan nås och lämnas dygnet om utan reception
erbjuder ibland vissa faciliteter, vatten, tömningsmöjligheter, el-anslutning
lågt pris – ibland gratis
är i drift året om
-Taget från Wikipedia-

Wikipedia gör/har inga regler som jag rättar mig efter i camping livet, finns myndigheter för det.

Husbil finns inte i definitioner, husbil är en personbil klass II.
Husvagn är en släp, inget annat.

(svaret har inget med värme att göra)

2013-07-27 kl 20:28

VarbergsGästhamn skrev:
nilsf skrev:

Tack det ska jag göra!

Citat:
Har en fråga till dig ! Är husvagnsekipage tillåtna att övernatta där ?

Ja, vi låter husvagnar stå där. Dock det är just det som är "problemet" för husvagnen som står här nu ställde sin bil jämte sin vagn. Men vi står bakom husvagnsägaren i frågan.

Adam Seehuusen
Varbergs Gästhamn

Tack !

Det är bra att veta ifall vi besöker er nångång.

Ang husvagn så kan man väll låta bilen stå framför vagnen så upptar man ju ingen extra plats bara för bilen.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2013-07-27 kl 22:04

Det fins tyvär inga regler om avstånd mellan enheter på en ställplats lika lite som där fins på en camping tyvär men rekomdatonen om fyra meter, följs inte alltid på campingar och ännu mindre på ställ platser HB ägarna har annorlunda tänkande än HV ägarna,

vist får husvagnar vara på ställ platser om där om inget annat anges genom skyltning, vi har här i skåne toste berga hamn där är även husvagnar välkomna, det står bdär även på däras hemsida vi var där förra veckan smockfult nästan lika måmga HV oc HB.

2013-07-28 kl 16:12

Hamnens ställplatser i Mariestad där endast så kallade klass 2 bilar får stå.
Vi kom med våran lilla husvagn och bil, vi gick in och frågade om vi kunde övernatta på ställplatsen. Det blev nej på en gång, jag undrade varför då fick svaret att husbilsfolket hade protesterat högljutt när dom låtit en bil med husvagn övernatta där. Vi gick runt och kollade och det fanns nog minst 15 platser lediga och outnyttjade den natten.
Vad är det som är så speciellt med klass 2 bilar som gör att man inte tillåter att husvagnsekipage får stå på ställplatsen. Där fanns husbilar som som tog betydligt större plats än vad vi skulle ha gjort. Blir man inte lite trött på denna särbehandling var finns rättvisan?

2013-07-28 kl 16:41

Bero skrev:
"HB ägarna har annorlunda tänkande än HV ägarna"

Är husbilsägarna speciella på något sätt?

Om det kommer en husbil med kopplad husvagn till hamnen i Mariestad? vad gör dom då, husbilsfolket?

2013-07-28 kl 16:52

Hej det var nog en klubb för inbördes beundran, det fins där gott om i vissa HB klubbar och även HV tyvär, det är får vi hoppas ett undantag antingen var det en privat ställplats och då ärdet upp till ägaren att avgöra vilka som får använda den eller skulle där vara skyltat endast för HB, så gör inte en normal funtad mäniska, Det är inget säskilt med en klass 2 bil mer än att den får köras med b- kort,

2013-07-28 kl 18:08

Efter vad jag förstår så är det kommunen som äger hamnen.

2013-07-29 kl 16:25

Fick svar av gatuchefen i Mariestad i dag som skriver. I dagsläget kan vi inte ta emot (fordonståg)i hamnområdet. Så nu blir det inga mer besök i Mariestad.

2013-07-29 kl 16:43

berold skrev:
Hamnens ställplatser i Mariestad där endast så kallade klass 2 bilar får stå.
Vi kom med våran lilla husvagn och bil, vi gick in och frågade om vi kunde övernatta på ställplatsen. Det blev nej på en gång, jag undrade varför då fick svaret att husbilsfolket hade protesterat högljutt när dom låtit en bil med husvagn övernatta där. Vi gick runt och kollade och det fanns nog minst 15 platser lediga och outnyttjade den natten.
Vad är det som är så speciellt med klass 2 bilar som gör att man inte tillåter att husvagnsekipage får stå på ställplatsen. Där fanns husbilar som som tog betydligt större plats än vad vi skulle ha gjort. Blir man inte lite trött på denna särbehandling var finns rättvisan?

Ja du, vi har en husbil reggad som lätt lastbil, vi får inte heller komma in, och hur gör man med alla utländska turister?? Inte åker dom PB2, då det är en riktig stollig fordonskategori med alla särbehandlingar, som bara finns i Sverige. Dessa platser där bara PB2 får komma in på finns på flera ställen. Hur har ansvariga tänkt....eller inte tänkt.

2013-07-29 kl 17:14

nilsf skrev:
Bero skrev:
"HB ägarna har annorlunda tänkande än HV ägarna"

Är husbilsägarna speciella på något sätt?

Om det kommer en husbil med kopplad husvagn till hamnen i Mariestad? vad gör dom då, husbilsfolket?
om husbilsägarna är speciella på något sätt! ja en stor del innbillar sig att dom är dett.

2013-07-30 kl 22:18

När det gäller ställplatser finns inga regler om 4 meter. Finns heller inga regler om husvagnar resp lätta lastbilar resp pb klass 2. Finns heller ingen officiell skylt i sverige med husbil på. Det är en egen import från tyskland.
Det är respektive markägares egna regler och önskemål som gäller. Vill man tillåta husvagnar gör man det, vill man ha ett minsta avstånd mellan fordonen så bestämmer man det.
Sedan ser man till att reglerna efterlevs och finns tydligt markerade/synliga.
Beslutar man sig för att inte tillåta någon fordonsvariant så får man också inse att den guppen kommer heller inte på besök.

2013-07-31 kl 10:14

http://www.fyrbodal.se/download/18.41b1d7e3135cb13e35448af/1335168899988/F%C3%B6rstudie+Husbilar.pdf

2013-07-31 kl 12:00

ShadowF skrev:
När det gäller ställplatser finns inga regler om 4 meter. Finns heller inga regler om husvagnar resp lätta lastbilar resp pb klass 2. Finns heller ingen officiell skylt i sverige med husbil på. Det är en egen import från tyskland. en liten fråga har du varit på ställ platser du verkar säker på vad som gäller.
Det är respektive markägares egna regler och önskemål som gäller. Vill man tillåta husvagnar gör man det, vill man ha ett minsta avstånd mellan fordonen så bestämmer man det.
Sedan ser man till att reglerna efterlevs och finns tydligt markerade/synliga.
Beslutar man sig för att inte tillåta någon fordonsvariant så får man också inse att den guppen kommer heller inte på besök.

2013-08-02 kl 09:35

Jag lyckades hitta en kommentar.

Ja, jag vet vad som gäller. Det är markägaren som beslutar om hur marken skall användas - ingen annan. Allemansrätten tillåter en hel del men terrängkörningslagen begränsar för husbilar OCH Husvagnar. Samt markägarens egna åtgärder eller bestämmelser. Det som kan ställa till det är när markägaren använder uttrycket "camping förbjuden" utan att definiera vad han menar med camping då detta ord heller inte har någon juridisk betydelse eller status i Sverige. Jag tror att de flesta med mig delar uppfattningen att en övernattning INTE anses vara camping. Fricamping däremot är som på campingplats men just "fritt"

Husbilsskylten har ingen officiell status i Sverige. Fråga Trafikverket
¨Det är regeringen som fastställer Sveriges vägmärken och andra anordningar.

Den nuvarande vägmärkesförordningen (2007:90) gäller från den 1 juni 2007.¨

2013-08-02 kl 16:50

nilsf skrev:
http://www.fyrbodal.se/download/18.41b1d7e3135cb13e35448af/1335168899988/F%C3%B6rstudie+Husbilar.pdf
ursäkta en fråga nilsf dukomenterad skåning vad betyder det, jag har varit skåning sedan jag föddes, vilket i dagsläget är 75 år sedan men jag har aldrig stött på uttrycket och jag har inget dukoment npå det trots mina 75 år såå har jag inte vist att det skulle behövas, hopas på en förklaing.

mvh Bertil

2013-08-02 kl 20:43

bero skrev:
nilsf skrev:
ursäkta en fråga nilsf dukomenterad skåning vad betyder det, jag har varit skåning sedan jag föddes, vilket i dagsläget är 75 år sedan men jag har aldrig stött på uttrycket och jag har inget dukoment npå det trots mina 75 år såå har jag inte vist att det skulle behövas, hopas på en förklaing.

mvh Bertil

Enligt släktträdet är vi infödda skåningar sedan tidigt 1700 tal, tidigare var Danskarna inblandade i Skåne därav ingen tidigare info om detta.

2013-08-02 kl 21:05

Om man släktforskar så kan man ju kolla i kyrkböckerna, då är det ju dokumentation...

2013-08-03 kl 01:02

Verkar trevligt i Tosteberga Bero. Kan nog bli ett besök nån gång. Tack för tips.

2013-08-28 kl 20:42

VarbergsGästhamn skrev:

Adam Seehuusen
Varbergs Gästhamn

Hur gick det, hur löste ni det?

2014-05-29 kl 10:34

berold skrev:
Fick svar av gatuchefen i Mariestad i dag som skriver. I dagsläget kan vi inte ta emot (fordonståg)i hamnområdet. Så nu blir det inga mer besök i Mariestad.

ujuj!... undrar om turistchefen i Mariestad vet om detta!
de missar ju många betalande o shoppande turister!!

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206