Husbil: Eriba Emotion 673

Publicerad: 2009-05-08   Uppdaterad: 2023-04-18

Fakta:Eriba Emotion 673 Pris från 625 000:- Visad bil: 706 000:- (Pluspaket och Sverigepaket, bl.a. 140 hk motor, golvvärme, exteriör färg röd/silver) Garanti: 2 år fabriks 5 år täthet Chassi: Ford Transit 350 L Längd/bredd/höjd: 702/235/279 Antal bäddar: 2 + 1 Antal bältade platser: 4 Max släpvagnsvikt: 1 000 kg Med röd nos och silvrig...

Fakta:
Eriba Emotion 673
Pris från 625 000:-
Visad bil: 706 000:- (Pluspaket och Sverigepaket, bl.a. 140 hk motor, golvvärme, exteriör färg röd/silver)
Garanti: 2 år fabriks 5 år täthet
Chassi: Ford Transit 350 L
Längd/bredd/höjd: 702/235/279
Antal bäddar: 2 + 1
Antal bältade platser: 4
Max släpvagnsvikt: 1 000 kg

Med röd nos och silvrig sidoplåt susar vi fram genom skogarna i Värmland. Vi sitter i en Eriba Emotion 673. En husbil som visar stora likheter med en damsko. Den är nämligen större inuti än på utsidan.

Nåja, i verkligheten är den inte större inuti än utanpå. Men det känns onekligen så. Här finns gott om skåp och garderober, här finns tvättrum med duschkabin, här finns ett anständigt kök, ett sovrum med två separata sängar och här finns en bekväm sittgrupp.

Lastutrymmet under sängarna baktill är riktigt generöst, så stort att man väljer att kalla det för garage. Detta för att man utan vidare kan parkera sina cyklar där.

Utsidan av bilen, som börjar med en förarhytt från Ford, är alldeles slät. Förarhytten är röd, men bodelen är silverfärgad. Under huven sitter det, i den här bilen, en 140-hästars dieselmotor. Växellådan har sex växlar, bromsen har Hill Holder (bilen rullar inte bakåt vid start i backe) och styrningen är, som i alla nya Ford Transit, mycket personbilslik.

Det långa överhänget bak och den överraskande kvicka styrningen gör att bilen kan kännas en liten aning svajig i bakänden när vi provocerar den. Lasta inte för tungt längst bak är rådet.

Vi stannar till på en rastplats och vrider runt stolarna. Det första vi bekantar oss med är köket och sittgruppen som ju är närmast förarhytten. Genom att flytta köksbänken till utrymmet närmast bakom passagerarstolen har man vunnit någon eller några decimeter längre bak i bilen.

Dessutom får man sympatiskt nära till bordet, nackdelen är att kylen hamnar ganska långt från sittgruppen. Det kan liksom bli en del spring…

Husbil: Eriba Emotion 673

Sittgruppen är trevlig att sitta i och även den som sitter i passagerarstolen når gott och väl till bordet.

 

Bordet har två skivor, en övre och en undre, och den undre går att vrida ut och runt så att vi får förlängningen exakt där vi vill ha den. Ryggdynan i den med två trepunktbälten försedda soffan är okej, inte ”pinnstolsrak” som i många andra bilar med denna planlösning.

Insynsskydd finns i form av plisségardiner i kassetter på hyttfönstren, och traditionella gardiner på bodelsfönstret. Belysningen sköts om av spotlights i taket och underdelen på överskåpen.

Bakom sittgruppen är tvättrummet placerat. Det innehåller på sedvanligt manér ett handfat och en toalett och ser litet ut. Det är det också, men genom att man drar ut och vrider bort handfatet frigörs ytor och i stället kan man nu enkelt vika och skjuta ut väggarna i en duschkabin, väggar som när duschen inte används är dolda.

För övrigt finns här ett bra badrumsskåp med gott om plats för schampoflaskor och hudkrämer, och i taket sitter det en taklucka. Själva dörren öppnas med ett sällsynt bastant dörrhandtag, ett trycke som hjälper till att skänka inredningen en känsla av hög kvalitet.

Husbil: Eriba Emotion 673

Mittemot tvättrummet är kyl och frys placerade, helt integrerade i en snygg förvaringsmodul som innehåller både garderob och linneskåp.

Den sista tredjedelen av bilens längdmått upptas av sovrummet som i sig är snickeri i den högre skolan. Eleganta svängar, exakta passmått och finurligheter i detaljerna som man blir glad av finns det gott om.

De höga sängarna är undertill försedda med skåp, likadant är det i trappan mellan sängarna. Alla plansteg går att lyfta och under finns förvaringsutrymmen, likadant på nattduksbordet, dess toppskiva går att lyfta och blottar då ett utrymme lämpligt för småsaker.

Mellan sängarnas huvudände sitter en extra garderob. Den har inte optimal hänghöjd men jackor, skjortor och blusar får fri hänghöjd. det Dessutom finns det ju en garderob till, närmare ytterdörren.

Husbil: Eriba Emotion 673

Gasolflaskorna placeras i bilens gaage.

Under sängarnas huvudände finns det ett stort garage och härinne finns också gasolflaskorna, liksom reservhjulet. Det finns bara en öppning till lastutrymmet, men det är å andra sidan så generöst att man inte behöver vara gymnast för att ta sig in där om man skulle behöva hämta något som hamnat längst in.

 

Det räcker med att man är hyggligt vital – men visst är det enklare med en dörr på varje sida.

Pannan som ger bilen värme kommer från Truma. Den har också elkassett. Här finns 110 liters färskvattentank och nästan lika stor avloppstank, 100 liter.

Båda är uppvärmda. Bilen är godkänd för fyra resande och har sovplats för två, möjligen tre, en kort och smal extrabädd går att trolla fram i sittgruppen.

Entrédörren är försedd med ett riktigt lås av sjutillhållarmodell, precis som på vilken villa som helst, en detalj som också uppskattas. Den här bilen är också extrautrustad med till exempel radio, krockkudde på passagerarsidan, golvvärme och ovan nämnda 140-hästarsmotor.

Sammantaget ger bilen vid en snabb bekantskap ett väldigt trevligt intryck. Visserligen är Eriba ett gammalt märke med många beprövade planlösningar och konstruktioner, men det finns inget gammalt över den här bilen. Snarare tvärt om, den känns fräsch och nyutvecklad.

Av: Torbjörn Stålenhag

Husbil: Eriba Emotion 673
Husbil: Eriba Emotion 673
Husbil: Eriba Emotion 673

Husbil: Eriba Emotion 673
Husbil: Eriba Emotion 673
Husbil: Eriba Emotion 673
Husbil: Eriba Emotion 673

Rulla till toppen