Roller Team Kronos 284 TL: Välutrustad från start

Publicerad: 2024-03-11   Uppdaterad: 2024-03-08

Det är sorgligt men dessvärre sant. Att hitta en sprillans ny husbil under en miljon kronor börjar likna ett svårlöst detektivarbete. Hos Husbilslandet i Kristinehamn fann vi emellertid en modell vars pris stannar på ett sexsiffrigt belopp – Roller Team Kronos 284 TL.

Om vi börjar med prislappen bör det beaktas att det var en 2023-modell som vi rattade i krokarna kring Kristinehamn. Hade vi suttit bakom ratten i en grundutrustad 2024 hade vi varit tvungna att lägga på ytterligare lite drygt fyrtio tusen. I dagsläget får det anses som en ytterst marginell ökning och som synes landar summan fortfarande på under miljonen. 

En viktig anledning till den modesta pengen kan enkelt förklaras med att Roller Team lanseras som kampanjfordon i Sverige. Kort sagt innebär det att en kvartett utvalda modeller säljs färdigpaketerade. Glöm med andra ord det där med en meterlång tillvalslista.

De fyra är 265 TL (queenbed), 274 TL (barnkammarlösning med våningssäng) samt singelbäddsvarianterna 284 TL och 285 TL. Alla är utrustade med en mängd bekvämligheter och finesser.

Roller Team Kronos sängar
Elegant avdelning för nattbruk, med bäddbreddningsfunktion.

Dessutom noterar vi ett interiört designspråk som knappast något varumärke i mellanprisregistret kan matcha. 

Vi har sagt det förut, men det tål att upprepas: Det här är italiensk design när den är som allra bäst. Kombinationen av vitt, svart och grått är utan tvekan avvägd med fingertoppskänsla.  

Kör några mil på landsväg. Resan flyter på utan att vi har något som helst att anmärka på. Automatlådan uppskattas och den låga decibelnivån och det stora takfönstret ovanför hytten likaså. 155 hästkrafter under huven
gillar vi också.

Litet vinkelkök, bakom den bältade soffan.
Dubbla lastluckor som mäter 117 x 87 centimeter (72 centimeter där de är som smalast).

Med tanke på priset blir vi nästan förvånade över att 284 TL har utrustats med ett antal hjälpsamma säkerhetssystem (bland annat krockavvärjning och filhållningsassistans). 

Givetvis ingår även stopp/start-system, däcktryckssensorer, ESP antisladdsystem, speglar med defroster, automatisk vindrutetorkare inkluderat regnsensor, Fix & Go däckreparationssats samt backkamera. Det känns som att den här modellen är klippt och skuren för en barnfamilj, ty det finns fem bältade platser, lika många sovplatser samt Isofix-system för barnstol. 

Ljus, öppen känsla och helt klart bra med utrymme för fem personer – stora som små.

Nu över till de separata avdelningarna – och vi börjar allra längst bak. Höga långbäddar är populärt på den svenska marknaden och det innebär samtidigt ett stort garage som i detta fall har utrustats med värmeutblås, 230-uttag, belysning, fyra kraftiga surrningsöglor samt lastluckor på båda karossidorna.

Interiört finns det både utdragbara lådor, garderob och linneförråd under sängarna (går även att nå ovanifrån eftersom bäddarna kan fällas upp). Bäddbreddningsfunktion är standard. Huvudänden är stoppad och svanhalsbelysningen har integrerade USB-laddningsuttag.

Köket är en smula enklare än hos syskonmärket CI (som vi återkommer till längre fram i vinter/vår) och saknar exempelvis det snillrika skafferiet och några andra användbara detaljer.

Rejäl dörr som avskiljare mellan hygienutrymme/sovrum och övrig bodel.
Hade önskat svanhalsbelysning vid taksängen, men man kan inte alltid få allt. 

Mycket mer extra än en kryddhylla är det inte att prata om. Separata avdelningar för dusch och toalett är alltid välkommet. 

Taksängen sköts elektriskt. I nedfälld position täcker den emellertid entrédörren vilket inte är det smartaste sett ur ett säkerhetsperspektiv. I sittgruppen är det gott om plats för fem personer och sittkomforten är riktigt bra.

Just bra blir också slutsummeringen, ja till och med bättre än så. Trevligt är det hur som helst att hitta en ny husbil till en förhållandevis rimlig peng.

Härligt med separat duschkabin.
Rulla till toppen