Dovra RIG X-610: Tuffast i klassen

Publicerad: 2024-03-06   Uppdaterad: 2024-03-05

Vad du än är intresserad av finns det alltid något som är bäst och står i en klass för sig. Det handlar om allt från sportbilar till kulspetspennor. Tänk superbilen Koenigsegg, där modellen Gemera har ett grundpris på drygt 19 miljoner kronor, eller Mont Blanc, som tillverkar en reservoarpenna som kostar 113 760 kr. Den nya svenska husbilstillverkaren Dovra har minst lika höga ambitioner. Målet är att vara tuffast i klassen och bäst i världen. Äventyrlig på utsidan, bekväm på insidan. Priset blir därefter. Vi har testat modellen RIG X-610.

Egentligen vill teamet bakom Dovra inte kalla sitt första fordon för husbil. Det handlar om vad ordet i sig står för: en traditionell husbil är anpassad för resor mellan camping- och ställplatser med måttliga krav på att vara oberoende av elanslutning.

När Dovra RIG X-modellerna (det finns en duo) utvecklades valde de en helt annan utgångspunkt. Nyckelorden är kvalitet, komfort och äventyr. För att flytta branschens gränser för kvalitet är plast i princip bannlyst i konstruktionen.

Alla vet att plastprodukterna som dominerar i husbilar har ett bäst före-datum. De åldras och plötsligt spricker duschkar och handfat. Långt innan det har färgen gulnat. Beslag i luckor och lås ger plötsligt upp.

Dovra säng
Atmosfärbelysning och textilier som skapar en mysig hotellkänsla.

– Vi har konsekvent valt bästa material och leverantörer när vi konstruerat våra modeller, säger Johan Särefors, som grundat Dovra tillsammans med Johan Ingvarsson. Det handlar inte bara om saker som vanligtvis är av plast. Det gäller allt, från batterier till skåp och takräcke.

Komfort betyder inte samma sak för alla människor. För vissa står det för vit skinnklädsel och gott om utrymme. Hos den nya svenska tillverkaren representerar komfort hög utrustningsnivå, men framför allt oberoende (självförsörjning): Värmeväxlare, dieselvärmare, inverter och dubbla litiumbatterier är bara ett smakprov på vad som ingår i den fullmatade utrustningslistan.

Dovra sitt
Delbart ryggstöd förvandlar soffan till en bekväm lounge.

Det ska helt enkelt vara lite enklare att uppleva de äventyr som bilen inbjuder till. Första testturen bekräftar bilens äventyrs-tycke:

Vi rullar ut från Kumla och tar in på små grusvägar mot sjön Tisaren. Vägbeläggningen lämnar mycket övrigt att önska, men det är inga problem. Sprinter-chassit sväljer det mesta och ljuddämpningen är extremt effektiv. Den niostegade automatlådan gör det enkelt att koncentrera sig på att hålla fordonet på rätt köl på allt smalare vägar. Inte ens när vi styr in på traktorstigar känns RIG X-610 klumpig att hantera. 

Redan som standard har Dovra valt ”extra allt” till sina chassin. Bilarna är utrustade med LED-strålkastare, adaptiv farthållare, alla tänkbara assistanssystem för säkerhet och 360-graders kamerasystem.

Dovra kök
Diskbänk i rostfritt stål. Blandare och beslag i svart aluminium.

Till det kommer bland annat Mercedes mest avancerade ljuddämpningspaket. Det är verkligen ovanligt tyst. I motorvägsfart hörs knappt motorn. De grova däcken ger ifrån sig lite ljud, men annars är det mest vindbrus. 

Den delen ska dessutom snart vara historia. Testbilen är en prototyp och vindavvisare på takluckorna kommer att reducera problemet när äventyrsbilen går i produktion. Den som inte är intresserad av husbilar kan ha svårt att se skillnad mellan de fordon som finns på marknaden.

Dovra är något helt annat – den har attityd. Exteriören deklarerar förbehållslöst att här kommer någon som är beredd på allt! 

För att börja från marken: Tuffa fälgar och däck för terrängkörning sänder tydliga signaler. Samma sak gäller den högre markfrigång som kommer med fyrhjulsdriften. Fram finns en integrerad vinsch (från Warn) och på bakdörrarna deras eget lasthållarsystem med plats för till exempel packboxar, reservhjul eller cykelhållare. 

Dovras digitala plattform som synkroniserar panelerna i bodel, förarplats och mobil är utvecklad tillsammans med Mercedes.

Bilen har dessutom ett unikt LED-belysningssystem från Vision X. Mest iögonfallande är förstås raden med strålkastare inbyggda längst fram på takräcket, men även arbetslamporna som täcker in alla sidor av bilen.

Ovanpå takräcket, som också konstruerats av Dovra, finns 400 watt solceller. De täcker i princip hela taket, men eftersom de håller att gå på har du ändå tillgång till ytan om du vill ha extra utsikt från lägerplatsen. Efter några timmars körning stannar vi för att titta närmare på interiören. Två saker imponerar direkt:

Dovra har integrerat bodelens manöverpanel med Mercedes eget system. Du har samma rubriker och menyer på panelen på instrumentbrädan som på displayen ovanför köksbänken och de arbetar dessutom synkroniserat. Såvitt vi vet är detta unikt och det förenklar gränssnittet mellan hus och bil. Just det är annars en ständig källa till problem för husbilsägare. På detta område finns det en rad detaljer där Dovras konstruktörer förenklat för de som ska använda bilarna.

Dovra
Dovra Carrier System för alla prylar. Släpvagnsdrag godkänt för 3 000 kg.

Det nya svenska varumärket använder även en ny typ av isolering. Materialet tillverkas av återvunna PET-flaskor. Det är lätt, suger inte åt sig fukt och är så effektivt att det fick lovord när funktionen hårdtestades i köldkammare.

I dag finns det få tillverkare av husbilar som har jämförbara fordon på programmet. I framför allt Tyskland har dock en del företag specialiserat sig på att bygga skräddarsydda campingfordon för kunder med speciella behov, men hittills har ingen av dem satsat på något som liknar serieproduktion.

Det betyder att Dovra hittat en egen nisch och även om 2,5 miljoner kronor är mycket pengar blir det betydligt billigare än att låta tillverka ett specialbygge.

All exteriör- och interiör utrustning är utvecklad och framtagen av Dovra. Här gäller Mercedes-Benz 4×4, vinsch från Warn och 21 stycken LED-lampor från Vision X.
Rulla till toppen