First Camp blickar framåt

Publicerad: 2024-03-07   Uppdaterad: 2024-03-06

First Camp är Skandinaviens ledande campingkedja. Under 2022 passerade företaget 1 miljard kronor i omsättning. Vad har då gästerna att vänta sig av campingjätten framöver? Vi kollar med vd:n Johan Söör.

Vind i seglen och en omsättning som slår alla rekord. Då fortsätter First Camp på inslagen väg. 

– Allt överskott återinvesterar vi i verksamheten, genom att främst förbättra våra campingar så att gästerna trivs hos oss. Det har visat sig framgångsrikt över tid, säger Johan Söör.

Vilka investeringar kommer då att göras under 2024 och några år framåt?

– Vi kommer att fortsatt satsa på vårt aktivitetsutbud som just nu finns på 40 av våra 70 campingar. Utbudet innefattar bland annat Yessis barnklubb, träningspass och olika typer av kvällsunderhållning – och allt detta ingår i priset för alla våra gäster. Vi kommer också fortsatt förvärva fler anläggningar och ser stora möjligheter att växa i såväl Sverige som Norge och Danmark, berättar Johan.

I dag utgörs drygt tio procent av den skandinaviska campingmarknaden av kedjor. Motsvarande siffra i hotellbranschen, som enligt Johan har kommit längre i sin utveckling, är över 50 procent. 

En vanlig uppfattning är att kedjor vill stöpa all sin verksamhet i samma form. Det gäller inte First Camp. Johan framhåller vikten av att vårda balansen mellan det pittoreska och det mer storskaliga.

– Om en camping har unika värden inriktar vi oss på att förvalta dessa. En stor mångfald av campingar är nämligen hela strategin bakom vårt varumärke; vi vill vara något för alla.

En hörnsten för att kunna erbjuda detta och därigenom bibehålla bredden, är att fortsatt samla in synpunkter från gästerna.

– Vi läser allt och försöker hela tiden förbättra oss utifrån gästernas synpunkter. Man får gärna även mejla mig direkt och jag svarar alltid, säger Johan.

Vid sidan om allmänna förbättringar och nyförvärv sker också särskilda satsningar. Johan framhåller gärna de 45 nya ställplatserna i Strömstad och tillhörande servicehus.

– Längst upp på en höjd, ett stenkast från centrum, kan man ställa upp husbilen med utsikt över Kosterhavet och se solen gå ner bakom en spikrak horisont.

Den på senare år rejäla tillströmningen av nya campare i Sverige ställer krav på att First Camp bygger ut kapaciteten. Inte minst på hemsidan.

– Förutom att vi kommer bygga fler servicehus, tomter och stugor har vi även lanserat en lågpriskalender på hemsidan som tydligt visar vilka anläggningar som har platser kvar och var de lägsta priserna finns per dag, säger Johan.


Johan Söör, First Camps vd.

DETTA ÄR FIRST CAMP

• Finns på 70 destinationer i Sverige, Norge och Danmark.

• Erbjuder campingar, ställplatser och stugor – men också glamping, hotell och vandrarhem.

• Alla First Camp-destinationer har en destinationschef som stöds av två supportkontor – ett i Stockholm och ett i Göteborg samt via ett team i Danmark och Norge.

• First Camp Club är en bonusklubb med 130 000 medlemmar som bland annat får bonuspoäng till nytt boende, förtur på kampanjer, rabatt i campingrestaurangerna och gratis kaffe vid incheckning.

Mer info: firstcamp.se

Rulla till toppen