Alternativ till husbil? / av fabola

• 15 svar
Alternativ till husbil?
2018-05-01 kl 14:11

Funderar om en större personbil med parkeringsvärmare kan vara ett alternativ till husbil för en person? Husvagnar och husbilar är för klumpiga för dyra. Skall bara ett campa ett fåtal nätter åt gången. Det är värmen jag vill åt, annars går det bra att tälta. Kan man använda parkeringsvärmaren på det sättet eller kommer det dra slut på batteriet? Alternativt så man kan ha med sig ett mini-elverk och en kupevärmare. Har ni några tips på bra bilmodeller i så fall?

2018-05-01 kl 14:54

Största problemet med att sova i bilen är kondensen som uppstår på morgontimmarna. Det finns ingen ventilation när bilen är avstängd. Öppna fönstren så kommer ju knott och mygg in. när sedan solen börjar lysa så blir det växthus istället. Löser man detta så funkar det nog.

Kan informera att Peugeot 504 var bäddbar. Tryck ner nackstöden, dra fram framstolarna och fäll ner ryggstöden så blir den en plan (nästan) madrass i hela bilen.

2018-05-01 kl 15:06

Har inte haft problem med kondens då jag sovit i nuvarande bil. Har brukat kila fast en 5x5cm skumgummiremsa från en madrass i springan på ett något nedvevat fönster. Tror också att fläkten går då man har parkeringsvärmare? Morgonsolen är nog inget problem om man parkerar så man har skugga på morgonen.

Tack för tipset om Peugeot 504!

2018-05-01 kl 17:16

Husbilen har ju en del funktioner som saknas i personbilen:
- möjlighet att laga mat
- toa
- dusch
- plus en hel del annat

Parkeringsvärmare, antar att du menar dieselvärmare. Tveksamt om man kan köra den hela natten, den saknar ju termostatstyrning så den kommer nog att dra ur batteriet. Dessutom säger man ju att man ska köra bilen lika länge som värmaren varit igång för att batteriet ska laddas.

Jag har sovit i olika kombibilar genom åren, dock utan värme, tex under svenska rallyt. Ingen höjdare :-( Men med en sovsäck fungerar det utan värme.

Finns ju små enkla husbilar, tex RomaHome. Kanske det kan vara ett alternativ?

http://teknikensvarld.se/romahome-r10-solo-camping-i-mikroformat-128231/

LAEN
2018-05-01 kl 18:52

Ja husbilar är ju bra men för klumpiga och för dyra. Har googlat lite mer om parkeringsvärmare. Ja det är en värmare som kopplas in till bilens bränsletank och kylvatten och den värmer då både motorn och kupe'n. Då bilens fläktsystem också skall vara igång så drar det för mycket ström för att kunna köras en hel natt och dom har därför oftast en tidsbegränsning.

Det man kan göra är att montera än luftvärmare i stället då dessa finns i modeller med extra låg strömförbrukning. Men det var det jag ville undvika att behöva göra någon special-installation.

2018-05-01 kl 19:06

Är tanken att du för det mesta tänker ligga på camping skulle du ju kunna använda en kupevärmare med tidsinställningar.Elen är ju inte så dyr på campingar heller.

2018-05-01 kl 19:11

Nej inte campingplatser, mera ute i skogen.

2018-05-01 kl 20:05

Dieselvärmare som finns i personbilar drar garanterat ur Batteriet om du ska ha värme hela natten.

2018-05-03 kl 11:13

fabola skrev:
Ja husbilar är ju bra men för klumpiga och för dyra. Har googlat lite mer om parkeringsvärmare. Ja det är en värmare som kopplas in till bilens bränsletank och kylvatten och den värmer då både motorn och kupe'n. Då bilens fläktsystem också skall vara igång så drar det för mycket ström för att kunna köras en hel natt och dom har därför oftast en tidsbegränsning.

Det man kan göra är att montera än luftvärmare i stället då dessa finns i modeller med extra låg strömförbrukning. Men det var det jag ville undvika att behöva göra någon special-installation.

I min VW Caravelle från 2003 sitter det original en Eberspächer W3DZ som är en tillskottsvärmare som går igång när bilmotorn går och utetemperaturen är +5C eller lägre. Moderna dieselmotorer är så pass effektiva att dom har svårt att komma upp i arbetstemperatur när det är kallare ute, vilket är skälet till att bilen är utrustad med en Eberspächer kylvätskevärmare. Under 10 års tid har jag utvecklat bilen så att den med enkla medel lätt kan konverteras från en 8-sittsig personbil till en praktisk campingbil. Jag har konverterat värmaren så att den också fungerar som en parkeringsvärmare.

Eberspächer har en sats för konvertering av kylvätskevärmare till parkeringsvärmare, men jag gjorde min egen konverteringen. Satsen från Eberspächer är avsedd för att tina vindrutan och värma upp luften i bilen en del före avfärd. När man använer den främre kupéfläkten som är fallet i Eberspächers sats, så blåser även värmefläkten in en del avgaser från värmaren vars avgasrör utmynnar i vänster främre hjulhus. Min Caravelle är utrustad med ett extra värmeelement bak i bilen och detta värmeelement cirkulerar bara luften i det bakre kupéutrymmet. I min konvertering använder jag i stället det bakre värmeelementet, varvid jag slipper att få in värmarens avgaser i bilen.

När man använder en kylvätskevärmare som parkeriingsvärmare så drar dom mer ström än vad som är fallet för en luftvärmare. I en luftvärmevärmare sitter det en fläktmotor som driver både brännarfläkten och kupéluftfläkten. När man använder en kylvätskevärmare sitter det en liten fläktmotor som driver brännarfläkten, vidare mååste man ha en elektrisk cirkulationspump för kylarvätskan, men den stora strömförbrukaren är kupéfläkten som har en kraftig fläktmoter. Det saknar dessutom betydelse om man ställer in fläkten på en lägre hastighet eftersom effekten då bara "eldas upp" i värmefläktmotståndet. För att spara på ström har jag två kontroller som reglerar matningen av strömen till kupéfläkten. Det sitter en termoströmbytare som gör att kylarvätskan måste komma upp i 60C innan kupéfläkten kan starta. Vidare har jag en rumstermostat som stänger av kupéfläkten när önskvärd temperatur har uppnåtts. Jag har också satt dit en Eberspäcjer ventil som gör att merparten av den varma kylarvätskan från vattenvärmaren går till värmeelementet i stället för att värma upp motorblocket.

I bilen har jag ett Eberspächer modultidur som tillåter max 180 minuters gångtid för värmaren. Motsvarande tidur för marint bruk lär möjliggöra längre gångtid. Jag sover utan problem i sängen med ett vanligt täcke så länge som utetemperatturen inte kryper under +8C under natten. Då används värmaren endast för komfort innan man kryper till kojs och innan man skall gå upp. Det fina med Eberspächers modultidur är att de också har anslutning så man kan ansluta en extern strömbrytare för start/stopp av värmaren. Jag har satt en strömbrytare som jag enkelt kan nå när jag ligger i sängen, vilket gör att jag både kan starta och stänga av värmaren utan att behöva gå upp. Om jag skulle vakna upp p.g.a. att det är för kallt sträcker jag bara upp armen och startar värmaren.

Det bästa med konverteringen av kylvätskevärmaren är att jag även kan använda den för att leverera varmvatten till uteduschen efter att jag satte dit en plattvärmeväxlare. Jag använder värmaren mer för att få varmvatten till duschen än som parkeringsvärmare.

Det finns lite biler och text om min bil på följande forum:

http://campingforum.net/showthread.php?tid=7

http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=99324&highlight=campingcar

2018-05-03 kl 19:15

Sokrates skrev:
Det saknar dessutom betydelse om man ställer in fläkten på en lägre hastighet eftersom effekten då bara "eldas upp" i värmefläktmotståndet.
Inte nuförtiden. Sedan de automatiska klimatanläggningarnas intåg har man ett drivdon, ofta med en MOS-FET, som styr fläktmotorn. Bortsett från att den har någon förlusteffekt så minskar den inte farten på motorn genom att värma bort resten av effekten i ett motstånd.

2018-05-07 kl 12:07

apersson850 skrev:
Sokrates skrev:
Det saknar dessutom betydelse om man ställer in fläkten på en lägre hastighet eftersom effekten då bara "eldas upp" i värmefläktmotståndet.
Inte nuförtiden. Sedan de automatiska klimatanläggningarnas intåg har man ett drivdon, ofta med en MOS-FET, som styr fläktmotorn. Bortsett från att den har någon förlusteffekt så minskar den inte farten på motorn genom att värma bort resten av effekten i ett motstånd.

Tack för upplysningen, nu fick jag lära mig något nytt :) I min gamla bil från 2003 sitter det dock värmefläktmotstånd, men som jag har beskrivit så fungrar det att använda kylvätskevärmare som parkeringsvärmare även i dessa bilar.

2018-05-07 kl 23:52

Jag har mest haft Volvo, och där har det inte förekommit på 700/800/900/V70/XC70 på bilar som har ECC (alltså automatisk klimatanläggning).
Däremot hade en 940 och en 740 med manuell AC motståndspaketet.

2018-05-08 kl 16:52

Kikar faktiskt lite själv på fullsizepickisar eftersom jag har fått ett återanfall med fisketurer.
Rejält med plats vid förflyttning och lätt att bädda samt enkelt att installera friskluftsventiler.
Finns massor med "DIY" på tuben.

Camping är härligt, njut varje gång.
Bloggar Aktivt igen på:
https://larzan.wordpress.com
2018-05-09 kl 00:36

Kika på detta, enklare kan det knappast bli.
https://youtu.be/Z1yJWhRWBzA

Camping är härligt, njut varje gång.
Bloggar Aktivt igen på:
https://larzan.wordpress.com
2018-05-13 kl 17:09

Då är inte steget långt till "plåtis", om man inte räknar kostnaden...

• 15 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 579 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 353 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842