varmvatenberedare primus 8000 polar 520 88a / av kim_william

varmvatenberedare primus 8000 polar 520 88a
2019-03-30 kl 17:53

hej jag köpte en husvagn förra sommaren men de finns ingen varmvattenberedare :) de ska sitta en primus 8000 panna i den som va ja förstått är en gasolbrännare i en liten vattentank.

vart monterar man denna lilla panna med vattentank och hur ska de kopplas in :)
de ska va för duschen som jag har kopplat in med slangar i badrummet.

jag hittade denna gasol vatten värmaren för ca 500kr vattenet ska återcirkulera in i pannan igen , inte dumpas direkt. sen när man duschat tömmer man vattnet man använt i pannan och använder nytt nästa gång :) därför räcker de med bara fylla på några liter i pannan. den va mycke billigare en en begagnad truma värmare till polar. vilket kostade minst 1000kr begagnad. så man kan få sig en god dush.

https://www.ebay.com/itm/New-6-8-10-12-18L-LPG-Gas-Instant-Boiler-Propane-Tankless-Home-Hot-Water-Heater/262293544023?hash=item3d11e9dc57:m:mL5n7SrLjHQFQ-RQ29XcVTg&frcectupt=true

2019-04-02 kl 01:22

inga svar ok?

2019-04-02 kl 06:14

Nä det där är en genomströmningsvärmare. Den har ingen tank alls. Den kräver även att man har tryckvattensystem, det brukar man inte ha i husvagnar/husbilar även om det finns undantag.

2019-04-02 kl 13:28

https://butik.skrotahusvagn.com/sv/varmekyla/varmvattenberedare/primus/varmvattenberedare.html

Det är en sån här man använder till primuspannan för varmvatten

2019-04-02 kl 22:19

är inte de bara själva vatten behållarn? ska man itne ha sjävla pannan med brännare alltså denna?

https://butik.skrotahusvagn.com/sv/varmekyla/varmvattenberedare/truma/truma-boiler.html

eller är de brännare i den där vattenbehållarn ni länkade. jag har en vattenpump jag köpt på 9 bar :)

2019-04-02 kl 22:49

nu kostar ju boilern 3500 kr vilket jag inte har råd med nrä jag får csn. därf tänkte jag på pannan. pannan ska vara främst till dush, med återcirkulation med vattnet som ligger i baljan man dushar i med ca 5 liter vatten inte mer. vattnet cirkurarar från min 9 bar pump direkt in i pannan och ut genom dushen och faller ner i baljan och sugs på nytt upp av pumpen. om jag ska ha till kran så kan jag köpa varmvattenberedar tanken ni skickade och ha separat med spjäll bara för kranen som också värms upp av pannan om ni förstår :) de va så jag tänkte, 500 kr är ingenting de kan ja beställa ikväll. tänk o kunna dushaa en halvtimme utan problem haha. sen dumpar man smuts vattnet bara efter en dush.

2019-04-03 kl 06:14

Men att köra smutsigt vatten genom varmvattenberedare och pump är ingen höjdare. Det kommer bli stopp i prylarna av alla tvålrester osv.
Sen att duscha i smutsigt vatten, då kan du lika gärna rulla dig naken i gräset innan solen torkar ur morgondaggen.

Primus varmvattenberedare fungerar som jag skrev i din andra tråd. Jag tar det igen.
Vatten från pannan cirkulerar genom en slinga inuti beredaren. Den värmer då upp vattnet. Det är de grova slangarna på bilden. Sen ansluts kallvatten från vagnen på en av de tunna slangarna, varmvatten tas ut på den andra tunna slangen.

2019-04-03 kl 14:36

ja men jag såg ingen gasol anslutning på den där varmattenprimus beredaren? så de är brännare i den alltså?

mja smutsigt är en överdriftig påstående. de blir ju inte så smutsigt. säg att 5 % blir smutsigt och man blir 95 % renare ungäfär så :) de så man får se de. att kunna väljade genom att de är liiite smutsigt och ma nkan dusha en halvtimme istället för 1-2 min då väljer jag de förstnämnda, dessutom sköljer man bara av tvålen i slutet och vrider på en t- koppling så inte vattnet cirklulerar mer utan dumpas direkt i "badkaret " man står i så vattnet rinner rakt ner på marken under husvagnen om ni förstår. har tänkt på allt.

2019-04-03 kl 14:38

Om du tänkt på allt, och inte vill lyssna på folks råd, varför frågar du då?

2019-04-03 kl 14:55

Den jag länkade till har en slinga från radiatorvattnet inuti sig står i instruktionsboken till vagnen.

2019-04-03 kl 14:58

nej de står inte i instruktionsboken jag har läst den. vilket radiator vatten? menar du att primus 2450s pannan har en cirkulerande vatten kanal genom vattenberedaren? är de så de funkar?

trodde de va en liten gasolbrännare i beredaren :)

2019-04-03 kl 14:59

e120guru skrev:
Om du tänkt på allt, och inte vill lyssna på folks råd, varför frågar du då?
då missförstår du. jag menade att jag har försökt tänka på allt som ska fungera. och jag lyssnar på era råd :)

2019-04-03 kl 15:01

David skrev:
Men att köra smutsigt vatten genom varmvattenberedare och pump är ingen höjdare. Det kommer bli stopp i prylarna av alla tvålrester osv.
Sen att duscha i smutsigt vatten, då kan du lika gärna rulla dig naken i gräset innan solen torkar ur morgondaggen.

Primus varmvattenberedare fungerar som jag skrev i din andra tråd. Jag tar det igen.
Vatten från pannan cirkulerar genom en slinga inuti beredaren. Den värmer då upp vattnet. Det är de grova slangarna på bilden. Sen ansluts kallvatten från vagnen på en av de tunna slangarna, varmvatten tas ut på den andra tunna slangen.

jahaaa nu förstår jag. jag hade hört hela tiden de va en liten gasolbrännare i beredaren

2019-04-03 kl 15:02

då är de ju bara sätta en t koppling på in och ut ingången i beredaren om man monterar den på på toaletten :) fast hur varmt blir vattnet, läste nåt om 25 grader bara. hade velat ha iaf 50-60 grader varmt o gott vid dush.

2019-04-03 kl 16:14

Mitt råd är att ge upp den där tanken. Att stå och duscha i samma vatten i en halvtimme, speciellt i en fuktkänslig husvagn, det är nog inte det dummaste man kan hitta på, men bra nära.

2019-04-03 kl 18:04

jag bara menade bara potential av dushen såklart kommer jag inte dusha mer än 5 min max. sen öppnar man ju takluckan såklart när man dushar. alltså den där lilla 6 liter behållaren räcker ju inte mer än 30 sec, aldrig att ja kommer dusha så kort. smutsigt vill jag inte ens kalla de om man är fräsh redan. de kommer bli grymt dehär :)

2019-04-03 kl 18:25

Varför ska du duscha om du redan är fräsch?

Alla hudavlagringar, salter, osv som du duschar av dog vill du ju inte cirkulera in i varmvattenberedaren igen så att det kläggar igen där...

Och duscha i vatten som är 50-60 grader har jag svårt att tänka mig att du vill...

2019-04-03 kl 18:38

varför då min dush hemma är väl runt 50 60 grader varmt ?

2019-04-03 kl 18:39

de är väl stora kanaler inne i beredaren är väl knappast nåt som kläggar igen där. ja sätter 1000kr på att de inte kläggar igen av salter och hudavlagringar ^_^

2019-04-03 kl 18:55

Altså när du skall duscha så spolar du inte bara varmvatten. Du blandar med kallvatten som oftast inte är så kallt i husvagnstanken. Då räcker värmen länge.

Prova att mäta upp 60 grader varmt vatten hemma, och duscha i det. jag är väldigt säker på att du kommer att ångra dig.

2019-04-03 kl 19:53

Jag kan garantera att du inte duschar i 60-gradigt vatten hemma...

En challange på temat: mät upp en hink med 60-gradigt vatten och stoppa ner handen i vattnet - hur länge håller du kvar handen innan du drar undan den...?

2019-04-03 kl 19:57

Se till att ha en annan hink, med kallt vatten, redo för omedelbart bruk först, bara.

2019-04-04 kl 00:02

ok hur varmt är de då 50 grader :) när de är varmt. nej jag tänker inte sno vattnet från vattenbaljan. de behöver jag till tvätta händer koka vatten, varf ska jag använda de när ja kan dusha hur länge ja vill med bara ca 3 liter :) sen fyller man på nytt fräsh vatten bara för nästa dush och innan dushen så kan man använda de fräsha vattnet till kran oså:) jag tänkte ha en egen kran för varmvattnet. de finns ingen extra kran för varmvatten bara kall vatten kran. funderat på montera en blandare kran med då kan man använda både kall o varmvatten.

2019-04-04 kl 08:42

I en dusch duschar du kanske upp mot drygt 40°C, sitter man i en badtunna så är 41-42°C ungefär gränsen för vad som är behagligt, sen blir det bara jobbigt varmt och gör smått ont att gå ner i. Jag tror du kan börja få brännskador redan vid 42°C.

Vid 50°C tar det lite mer än 5 minuter att få tredje gradens brännskada, vid 52°C tar det 1,5 minut.

Sen är ju frågan, när du duschar så kommer du oundvikligen spola av dig diverse grejer redan från första sekundrarna och jag vill inte tänka på hur hudavlagringar och annat gojs som fastnar i beredare utvecklas till bakteriehärdar.

Jag förstår din tanke, men tänk på att även om du tömmer vattnet och tar nytt nästa gång så kommer det samlas lite grunder för bakteriepåväxt varje gång du duschar och dessa kommer garanterat växa till sig i lugn och ro mellan duscharna.

2019-04-04 kl 13:30

Jaha ja trodde 40 grader va rätt ljummet me tanke på att 37 grader som kroppen är är ljummet. ok ja fattar. då har jag en lösning. den första 30sec så dumpar jag vattnet direkt i karet genom pluggen ner i marken. och sen låter man de cirlulera när man dushat sig ren :) sen kan man låta de cirkulera med ett spjäll man öppnar för rund cirkulation.

2019-04-04 kl 22:11

Ja, Du verkar ju ha egna lösningar på det mesta.
Annars kan Du titta på denna länken. Borde lösa alla Dina problem...

https://www.blocket.se/trelleborg/Gasoltillbehor_84568293.htm?ca=2&w=3

2019-04-05 kl 05:14

Goldwave skrev:
Ja, Du verkar ju ha egna lösningar på det mesta.
Annars kan Du titta på denna länken. Borde lösa alla Dina problem...

https://www.blocket.se/trelleborg/Gasoltillbehor_84568293.htm?ca=2&w=3

tack jag skickade pm om vattenberedaren :) de är de jag vill ha

2019-11-28 kl 01:47

idag börjar mitt projekt ska koppla in min beredare. men en fråga har någon elschema på varmvattenberedaren 8000 primus hur den skall kopplas :( jag har en liten hum hur jag ska koppla men skule vilja veta hur den är kopplad orginal. jag har uttag till beredaren på golvet fram i vagnen där el patronen sitter. och de finns även knapp till varvvattenberedarens termostat i panelen. :sad:

2019-11-28 kl 14:48

hallå här finns en bild på kopplingen på min primus kan någon förklara som vet :) hu de ska vara?
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157221340046107&set=a.406486881106&type=3&theater

2019-11-29 kl 18:03

nu är de nästa färdigt ska koppla de såhär tänkte jag alternativ 1 borde va mest rimligt för att skicka allt varmvaten endast till pannan när man ska dusha osv :) https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157224369411107&set=a.406486881106&type=3&theater

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1546 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 558 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 373 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842