varmvatenberedare primus 8000 polar 520 88a / av kim_william

Dölj första
varmvatenberedare primus 8000 polar 520 88a
2019-03-30 kl 17:53

hej jag köpte en husvagn förra sommaren men de finns ingen varmvattenberedare :) de ska sitta en primus 8000 panna i den som va ja förstått är en gasolbrännare i en liten vattentank.

vart monterar man denna lilla panna med vattentank och hur ska de kopplas in :)
de ska va för duschen som jag har kopplat in med slangar i badrummet.

jag hittade denna gasol vatten värmaren för ca 500kr vattenet ska återcirkulera in i pannan igen , inte dumpas direkt. sen när man duschat tömmer man vattnet man använt i pannan och använder nytt nästa gång :) därför räcker de med bara fylla på några liter i pannan. den va mycke billigare en en begagnad truma värmare till polar. vilket kostade minst 1000kr begagnad. så man kan få sig en god dush.

https://www.ebay.com/itm/New-6-8-10-12-18L-LPG-Gas-Instant-Boiler-Propane-Tankless-Home-Hot-Water-Heater/262293544023?hash=item3d11e9dc57:m:mL5n7SrLjHQFQ-RQ29XcVTg&frcectupt=true

^^ Första inlägget ^^
2019-03-30 kl 17:53

hej jag köpte en husvagn förra sommaren men de finns ingen varmvattenberedare :) de ska sitta en primus 8000 panna i den som va ja förstått är en gasolbrännare i en liten vattentank.

vart monterar man denna lilla panna med vattentank och hur ska de kopplas in :)
de ska va för duschen som jag har kopplat in med slangar i badrummet.

jag hittade denna gasol vatten värmaren för ca 500kr vattenet ska återcirkulera in i pannan igen , inte dumpas direkt. sen när man duschat tömmer man vattnet man använt i pannan och använder nytt nästa gång :) därför räcker de med bara fylla på några liter i pannan. den va mycke billigare en en begagnad truma värmare till polar. vilket kostade minst 1000kr begagnad. så man kan få sig en god dush.

https://www.ebay.com/itm/New-6-8-10-12-18L-LPG-Gas-Instant-Boiler-Propane-Tankless-Home-Hot-Water-Heater/262293544023?hash=item3d11e9dc57:m:mL5n7SrLjHQFQ-RQ29XcVTg&frcectupt=true

2019-11-29 kl 22:20

skriver på maskinisten ist ingen som svarar här ändå knappt :/

2019-12-01 kl 13:37

Vad menar du för schema till en beredare? Patronen/patronerna ska ha ström när vattnet ska bli varmare.

Sen ska du väl inte skicka varmvattnet till pannan när du ska duscha, utan till duschen, rimligtvis.

2019-12-01 kl 21:11

kim_william skrev:
skriver på maskinisten ist ingen som svarar här ändå knappt :/

kopplingsschema til lvarmvattenberedaren men ja verkar ha förstått nu hur allt är koppla :)ja till dushen såkalrt

2019-12-02 kl 11:49

Jo, jag begrep att du menade schema till beredaren. Men vad ska du med det till? Om elpatronen inte ens sitter i beredaren, utan separat, vad är det du ska koppla i beredaren?
Eller om det nu sitter en patron i beredaren, men ingen pump, då finns det ju inte mycket att ta fel på.

2019-12-02 kl 15:41

elpatronen skall kopplas in i systemet efters min alde är bränd. men patronen har ingen egen vatten pump, men den startar kontrollpanelen som kommer från en solifer 2470 primus panna som jag kopplat in. panelen startar 12v pumpen då nrä elpatronen kopplas in. primus vattenberedarn har jag kopplat utg till min dush jag byggt :) bilder finns i andra tråden här om mitt dushprojekt. beredarn är paralellkopplad med vatten systemets in o utgående slangar

2019-12-03 kl 09:04

Parallellkopplad beredare? Vad är det som gör att vattnet tas från beredaren då, när du öppnar för varmvatten? Borde inte beredaren ligga i serie med varmvattenuttaget?

2019-12-04 kl 03:18

nej den ska ligga paralellt enligt standard dush i de vagnar som har dush, dock ska shuntventilen stängas vid drift av dush när allt värmebehov från vattnet skall gå genom beredarn, då stängs shuntventilen vilket gör att vattnet går direkt från inlopp t vagnen till beredarn och ut igen.

varmvattnet tas bara från beredaren direkt t dushen, högtryckspumpen aktiveras med en switch som suger vattnet från beredarn och trycker ut i dushmunstycket.

2019-12-04 kl 08:25

Märklig konstruktion. Varför skulle man inte ta varmvattnet fullt ut från varmvattenberedaren när man inte duschar, då?

Sätt stor bokstav i början på meningarna, så blir det lättare att läsa dina inlägg, tack.

2019-12-04 kl 14:56

apersson850 skrev:
Sätt stor bokstav i början på meningarna, så blir det lättare att läsa dina inlägg, tack.

Ojsan, lite slag under bältet kanske...

Hoppas vi förstår att en del är olika. Pratar olika. Tänker olika. Beter oss olika. uppför oss olika. ser olika ut. och framaför allt skriver olika.

Själv är jag av den uppfattningen att på sådana här sajter så får man se det mesta av det mesta och hänger man upp sg på olikheten/er så måste livet vara svårt...

Men God Jul ändå, livet fortgår var sig vi vill eller förstår.

2019-12-04 kl 15:23

apersson850 skrev:
Märklig konstruktion. Varför skulle man inte ta varmvattnet fullt ut från varmvattenberedaren när man inte duschar, då?

För att varmvattnet används bara till dushen inget annat :) dessutom ofrähst att anv förutom till dush. tvättar sig händerna gör man i de kalla kranvattnet. vill man kan man anväda varmvattnet till tvätta händer osv de kommer ändå va varmt även om de är paralellkopplat som jag visat er på bild innan. men kanske bara 20-30 grader, nrä man dushar kommer vattnet gå upptill ca 30-40 grader va ja läst om man stänger av shuntventilen så allt vattnet cirkulerar genom beredarn ist för husvagnen.

UPPDATERING: va ute o gjorde ett experiment med min gamla vattenpump från min 470 polar -79a, den matar ju för tusan 1 liter på 5 sec eller 12 liter i minuten så jag kommer va tvungen att ha en ventil inkopplad i serie med polar pumpen så att ja kan reglera flödet annars kommer min högtryck pump inte ha en chans att hänga med.

2019-12-04 kl 16:49

Jag håller inte med ett skvatt om det du skriver.
I mitt hus finns det varmt och kallt vatten i kranarna till kök och toaletter, likaväl som i duschen. Inte fasen står jag och tvättar händerna i kallvatten. Diskar gör jag också i varmare vatten. Det som diskas för hand, menar jag nu.

Jag har det precis likadant i husvagnen. Varmt och kallt vatten i kök och på toaletten. Nu har jag ingen dusch i vagnen, men hade jag haft en hade det varit samma sak där. Varmt och kallt vatten, med en blandare, så man får det lagom.

Såvitt jag förstår är det ingen genomströmningsvärmare med begränsad kapacitet du har tänkt ha i vagnen heller. Utan en beredare, så du har en mängd varmt vatten att duscha med. I min vagn har beredaren även en funktion för extra varmvatten, där jag kan värma varmvattnet lite extra. Gör man det före den dusch jag nu inte tar, men kunde tagit, om jag haft en dusch, då får man mer varmvatten att duscha i, eftersom det går att spä ut med mer kallvatten när man duschar. Förr eller senare tar varmvattnet slut, men man får se till att vara färdig innan dess.

Det är så varmt och kallt vatten ska fungera i vagnen. Precis som i ett hus.

Hagbard skrev:
Hoppas vi förstår att en del är olika. Pratar olika. Tänker olika. Beter oss olika. uppför oss olika. ser olika ut. och framaför allt skriver olika.
Det här är ett skriftligt forum. Vill man ha svar på sina frågor är det högst rimligt att man använder åtminstone några av de skrivregler som mänskligheten har funnit underlättar förståelsen när man läser en text. Den respekten får man visa de som anstränger sig och försöker hjälpa till.

Sätta stor bokstav i början av meningen och mellanslag efter punkt kan även de som har svårt att stava korrekt.

2019-12-04 kl 19:37

Ok jag använder ju bara varmvattnet från beredarn för att inte göra de krångligt, att beredarn är separerad från de övriga vatten systemet men de beror ju med på att efters jag återanv vattnet så skulle de va ofräst att koppla ihop me de dricks kran vattnet, de är ju itne så att jag är så bekväm så jag måste tvätta hädnerna med varmt vatten varje gång. räcker gott o väl me de ljumma vattnet i huvudtanken. dessutom så ska ju beredarn helst inte va inkopplat t gasolsystemet då de snor effekt från pannans gasolåtgång. nu är ju dock 3 alternativ att välja på eftersom jag idag kopplar in ventiler. en shuntventil som kopplar ur den paralellkopplade slangen t beredarn så att varmvattnet endast cirkulerar i sitt egna system, men stänger man ventilen för cirkulationen vid toan och öppnar shuntventilen för beredarn cirkulerar vattnet direkt från toan till beredarn och från beredarn direkt t pannan paralellt. kolla mitt schema. så varmvattnet i beredarn kommer alltid va uppvärmt så länge man inte stänger av shuntventilen. gasolåtgången blir bara lite mer då den ska värma upp beredarn med så den kan allt gott va ihopkopplad om man nu vill sno varmvatten från dushen och tvätta händer eller va man nu vill.

såhär är allt kopplat: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157224369411107&set=a.406486881106&type=3&theater

2019-12-05 kl 10:08

Hela ditt systemtänkande är galenskap, såvitt jag kan se.
Tokigast av allt är återanvändningsidén.

2019-12-05 kl 16:22

apersson850 skrev:
Hela ditt systemtänkande är galenskap, såvitt jag kan se.
Tokigast av allt är återanvändningsidén.

du kan va galenskap många tycker min återanv av vattnet är genial :)
jag har inte ens någon kran för varmvatten inbyggt i husvagnen så jag vet inte vad du är ute efter. dessutom är bara återanvändningen ett alternativ, om man inte vill kan man dusha som vanligt och släppa ut allt vattnet direkt i golvet om de är så hemskt. men då får man nöja sig med nån min endast att dusha ist för hur länge man vill. körde dushen 10 min igår lika varmt 40-45 grader oavsett hur länge man dushar.

2019-12-06 kl 09:04

Genial? Du umgås nog med fel folk... :-)

Så som du bygger om borde installation av blandare i kök och toalett vara en förhållandevis enkel sak. Då får du varmvatten på båda ställena.
Det är nog den enskilda sak som varit mest uppskattad i mina två senaste vagnar, jämfört med de tidigare, som saknade varmvattenberedare.

Du hinner mycket väl duscha i rent, och varmt, vatten, speciellt om du höjer varmvattentemperaturen lite för dusch. Det tar inte slut så fort som du säger.

2019-12-10 kl 23:46

apersson850 skrev:
Genial? Du umgås nog med fel folk... :-)

Så som du bygger om borde installation av blandare i kök och toalett vara en förhållandevis enkel sak. Då får du varmvatten på båda ställena.
Det är nog den enskilda sak som varit mest uppskattad i mina två senaste vagnar, jämfört med de tidigare, som saknade varmvattenberedare.

Du hinner mycket väl duscha i rent, och varmt, vatten, speciellt om du höjer varmvattentemperaturen lite för dusch. Det tar inte slut så fort som du säger.

Jag dushar nog hellre i skönt o varmt 40 gradigt vatten i 20 minuter med återcirkulation än att dusha i 20 gradigt kallt vatten i 5min min. den pump jag installerat tömemr beredarn på 1 min så den skulle inte ens räcka mer än 1 min. vilken pump menar du man ska köra på dushen så att de räcker så himla länge som du menar då lär de väl knappast ens bli nån stråle att tala om?

Men varf ska ja installera blandare då de finns ju inte ens till min husvagn orginal så blir svårt installera :). oma ja skulle blanda mitt 40 gradiga dushvatten som itne går o få varmare med kallvatten blir de ju ca 20 grader då kan ja ju lika gärna köra med kallvattnet när man ska tvätta händer osv, efters beredarn är återcirkulerande när man dushar så blir de ju bara ofräsht att blanda detta till dricksvatten i en blandare. dessutom finns de lltid risk för att vattenelementet i beredarn kan läcka glykolvatten ut i friskvattnet i beredarn och då risk för att dö så de är inget ja skulle våga göra.

dushen funkar ju perfekt som varmvatten kran om man vill ha, ska tillome göra en liten dush hållare så den funkar som en kran direkt , kan ställa in strålen redan nu så den blir som en kran :)

här här filmen på min dush i action om ni inte sett den :) http://https://www.facebook.com/kim.william.7/videos/vb.651146106/10157240318781107/?type=3

2019-12-11 kl 15:10

Den beredare jag har rymmer knappt nio liter. Vattnet blir 60-70°C som varmast. Spär man då ut det till lagom duschtemperatur, med vatten från tanken (håller 10-20°C på sommaren, beroende på när den fylldes på) blir det 15-20 liter vatten att duscha i. Mer behövs definitivt inte.

Varför skulle någon stå och duscha i 20 minuter? Svårt att få tiden att gå? Och i samma vatten om och om igen? Det är ju värre än att försöka hålla andan i 20 minuter.

Det är så dumt så jag tänker inte kommentera det i detalj, för då lär moderatorn rycka ut.

Självklart kan du inte ta varmvatten från beredaren till kranen i köket när du återcirkulerar duschvattnet, men det är ju just det som du inte ska göra, så det löser sig självt.

Finessen med varmvatten i kökskranen är ju helt uppenbar, så snart man ska diska någonting. Du har väl ändå inte tänkt diska en kopp i duschen? Även om det inte finns en blandare från början i vagnen kan du sätta dit en ändå. Varför skulle det inte gå? Hellre än att cirkulera duschvattnet, i alla fall.

Varmvattenberedaren läcker inte glykol så länge den inte frusit sönder. Det gör den inte om man tömmer den när vagnen inte används och det är minusgrader. Så rätt hanterad är sannolikheten att du dör av det betydligt mindre än att du dör av att handla mjölk.

2019-12-11 kl 17:56

apersson850 skrev:
Den beredare jag har rymmer knappt nio liter. Vattnet blir 60-70°C som varmast. Spär man då ut det till lagom duschtemperatur, med vatten från tanken (håller 10-20°C på sommaren, beroende på när den fylldes på) blir det 15-20 liter vatten att duscha i. Mer behövs definitivt inte.

Varför skulle någon stå och duscha i 20 minuter? Svårt att få tiden att gå? Och i samma vatten om och om igen? Det är ju värre än att försöka hålla andan i 20 minuter.

Det är så dumt så jag tänker inte kommentera det i detalj, för då lär moderatorn rycka ut.

Självklart kan du inte ta varmvatten från beredaren till kranen i köket när du återcirkulerar duschvattnet, men det är ju just det som du inte ska göra, så det löser sig självt.

Finessen med varmvatten i kökskranen är ju helt uppenbar, så snart man ska diska någonting. Du har väl ändå inte tänkt diska en kopp i duschen? Även om det inte finns en blandare från början i vagnen kan du sätta dit en ändå. Varför skulle det inte gå? Hellre än att cirkulera duschvattnet, i alla fall.

Varmvattenberedaren läcker inte glykol så länge den inte frusit sönder. Det gör den inte om man tömmer den när vagnen inte används och det är minusgrader. Så rätt hanterad är sannolikheten att du dör av det betydligt mindre än att du dör av att handla mjölk.

Då har vi helt olika system jag har den lilla genomströmningsvärmar beredaren som bara håller ca 45 grader och 6 Liter vatten. så de skulle inte gå me den. kör ja slut beredarn på vatten me min dush nu så räcker de max 1 min sen är de slut. skulle jag blanda ut 45 gradiga vattnet skulle de knappt bli 20 grader att dusha i nu på vintern.

att stå o kunna dusha hur länge man vill är en väldig njutning och finess som ingen annan husvagn i sverige vad jag vet har :) absolut ingen besvär. är väldigt nöjd med mitt bygge. dessutom är re hyffsat fräsh då jag först dumpar första halv minutens vatten när man tvålat in sig osv o schampo innan jag slår på återcirkulationen med pumpen när man ska mysdusha. sen tömmer jag hela beredarn efter en dush och nästa gång fyller på nytt fräsht vatten, så totalt ca 6 liter vatten bara vid dush.

Har byggt så att jag monterat en slang längst upp på beredarn , man öppnar kranen pytte lite så pumpen går, öppnar påfylningsventilen till beredarn så att kran vattnet pumpas till beredarn ist för kranen, när de börjar komma vatten ur slangen längst upp på beredarn vet man att den är full och stänger sen ventilen o kranen.

brukar koka vatten och hälla i de kalla när ja dikar men du har nog rätt ska montera en blandare med varmvatten från beredarn. men inte till diska för då måste jag skrota hela mitt färdiga projekt med dushen. min beredare är för liten helt enkelt och blir för kall för att kunna blanda ut med kranvatten, dessutom har ja ingen lust att tömma huvudtanken varje gång ja ska dusha mer än några min.

på sommarn är de tillräckligt varmnt då behöver jag inget uppvärmt vatten när jag diskar.
och isf behöver jag bara koka lite vatten supersnabbt på spisen
vart kan jag hitta en billig blandare någon som har en att sälja :) dessutom höjs värdet på husvagnen med blandare.

2019-12-12 kl 13:27

Ja, som jag ser det har du fel grejor från början. Det är stor skillnad på att behöva värma allt vatten på spisen, jämfört med att bara öppna kranen.

Jag är så mån om just den finessen att jag bytte ut blandaren i köket på vagnen mot en annan, bara för att jag gillade den nya bättre. Den gamla fungerade som den skulle, men jag tyckte en alternativ konstruktion var bättre.

2019-12-14 kl 17:19

fast på sommarn anv man ju knappt centralvärmen med pannan, o då har man ju inget varmvatten. fast då är vattnet ifs ljummet redan. ja jag har en vanlig standard beredare den lilla ja. fick den ju nästan gratis på skroten så är väldigt glad för det jag har.

2019-12-16 kl 17:14

Jo, visst använder man pannan för att få varmvatten på sommaren. Dessutom för att värma vagnen när det är kallare. Det går åt så lite gas att hålla den igång till varmvattnet, så det får kvitta. Dessutom är gaseffekten så hög att den kvickt värmer vattnet, om den nu inte skulle vara igång redan.
Ja, om man inte står så man har ström, förstås, för då kör jag ju på det.

2019-12-16 kl 18:22

Man tömmer bara varmvattenberedaren när man kallställer vagnen så att det inte fryser sönder.
Pumpen skall suga vatten från dricksvattentanken och trycka det in i beredaren. Så man tömmer vattentanken, när den är tom upphör flödet och vatten kommer stanna i beredaren till man tömmer den med tömningsventilen.
Pumparna är dessutom inte gjorda för att pumpa varmvatten, de kyls av vattnet de pumpar.
Innan varmvattenberedaren skall du dessutom ha en backventil som ser till att uppvärmt vatten inte kan rinna bakåt i systemet.

Se ett enkelt system så här.
En slang går från pumpen som suger vatten i tanken. Denna slangen splittas med en y-koppling. En slang går direkt till kranens kallvattenanslutning, den andra slangen går via beredaren till kranens varmvattenanslutning. I kranen blandas Kallt/varmt vatten för behaglig temperatur. Detta gör att varmvatten räcker hyffsat länge. Det kalla vattnet som rusar in i beredaren blandas med det varma samtidigt som gasol eller el värmer på. Detta gör att iallafall i min vagn så kan jag duscha varmt till 70 liter vatten är slut.

2019-12-18 kl 07:13

Beredarna är ju dessutom så funtade, att man stoppar in kallvatten i bottnen och tar ut varmvatten i toppen. Det ger maximalt med varmvatten. Man behöver ju inte spola typ brandspruta heller, så vattnet hinner värmas rätt bra från det att det kommer in i beredaren och tills det ska ut igen.

Jag har ingen dusch, så jag har därför inte provat om det går att få ut varmt vatten så länge det finns något i vattentanken. Men går både gas och el är sammanlagda effekten 8,5 kW, så det värmer ju rätt bra. Blir kanske som jag har det hemma? Brinner det i vedpannan är det omöjligt att köra slut på varmvattnet, för det rinner inte ut genom duschen lika fort som min vedpanna värmer det.

2020-01-05 kl 20:37

Nu har jag ju kopplat varmvattenberedarn paralellt. eftersom projektet var att installera en dush så inköptes en mycke kraftigare vattenpump som suger från beredarn och trycker ut i dushen med relativt ok tryck. Som ni vet så har jag ingen back ventil men huvudtank pumpen trycker in vatten genom en ventil till beredarn som man fyller på vid behov. en dräneringsslang längst upp visar när tanken är full. En sug pump finns även isntallerad som sagt som suger upp vatten från en låda man står i när man dushar tillbaka till tankenm, men man behöver inte pumpa tbk vattnet jag har ordnat med separata switshar :) en för sug pumpen och en för högtryck dush pumpen. Så vill man dusha normalt och inte pumpa tbk vattnet behvöer man inte det. då kan man även anv dush munstycket som varmvattenkran, däremot måste man anv dushpumpen när man skall ha varmvatten. Orginal pumpen är alldeles för svag dessutom för att skulle dusha med. systemet funkar bra och vattnet blir väldigt varmt bara efter ca 5 min så är de ca 40-45 grader varmt. jag har räknat på man kan dusha cirka 1 min sen är tanken tom. kör man med återcirkulation hur länge man vill. men jag kan även köra som ni sa genom att öppna sppjäll ventilen från fräsh vatten intaget från y kopplingen så kan man tömma hela huvudtanken som trycks in i beredarn och då kan man kanske dusha 5 minuter, men då får man nöja sig med ganska kallt ca 20 grader varmare änså hinner de inte bli.

endast med återcirkulation kan man dusha hur länge man vill och med ca 40 gradigt varmt gott vatten.

Att montera in en kran blandare får bli ett senare projekt :) inget jag har råd med nu eller tänker göra. dushen funkar ju som en varmvattenkran.

Jag har dock ett problem beredarn är ju kopplad paralellt och pannan kokar varje gång :( de gjorde den inte innan jag körde utan beredare. som ja förstått krockar vattnet med varandra.Elpatronens ingång splittas till beredarns ingång och på elpatronens utgång trycks beredarns utgångsvattnet ut så de krockar, tror de är därför som vattnet krockar och inte trycker som de ska genom hela husvagnen, enda lösningen är att koppla hela skien i serie.

Men en fråga när jag ikväll kopplar i serie tror ni inte att beredarns anslutning kommer strypa hela systemet ganska mycket m, de är de smala slangarna på cirka 13mm i diameter bara inuti. systemets är ju på 22 mm. enligt bilder på internet skall pannan vara paralellkopplad precis som jag kopplat men de funkar inte :( så kommer de funka med seriekopplat?
Jag har luftat och allt som man skall. både vid beredarn och på toan

2020-01-24 kl 02:23

mitt system blev lyckat och pannan kokar inte längre, kopplade beredarns gasolvatten slangar paralellet på returen,

Jag har en kund jag ska installera en dush och blandare i nu i vår. hej jag har en fråga skall montera en dush i en kompis vagn. med en primus 8000 genomströmningsvärmar beredare. Jag skall jag koppla standard till kunden, som jag förstått det ska det vara just en Y KOPPLING från kall vattenslangen som pumpas både t beredarn och kattvatten kranen, men när vattnet som går genom beredarn värms upp används de sen i den andra varmslangen som är kopplad till en blandar kran :)??

Det är alltså så jag skall koppla som jag förstått?. dock behövs det väl en kraftigare pump? vilken pump? L/min? tryck? 2 bar? tänker att man kan koppla dush munstycke på kranmunstycket så vattnet är blandad rätt varmt för att dusha? genom systemet som jag hört av andra med 40 liter i huvudtanken och 6 liter i beredarn så räcker en dush runt 10-15 m :)

Men de är en sak som inte går ihop om huvudpumpen trycker in i beredarn blir de ju inget tryck ut från beredarn då de bara snurrar runt altlså vattentrycket där inne? så man borde ändå ha en separat sug pump som suger de varma vattnet från varmvattenberedarn eller hur ska jag göra? kolla min beskrivning bild https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157383147471107&set=ms.c.eJxlzMsNAyEQBNGMLJrpD5N~%3BYpZ9AXavT6XCgFKrwDDAyAd~%3BcSTKfsq76bsxex4i0sU6pKrSMm6ZZzMFSb1wyUjts9uOycYW9tKMfs0XP5IrRg~-~-.bps.&type=3&theater&ifg=1

2020-01-24 kl 07:42

Hej,

Trycket "snurrar inte runt" inne i beredaren utan när du har tryck in i beredaren kommer du ha tryck ut ur beredaren. Sen kommer det skilja lite i trycket du har för och efter beredaren, vilken beror på anslutningarnas storlekar tex, den minskning av tryck som blir kallas för tryckfall. Även rör och slangar i ett system har tryckfall, dvs de utgör ett litet motstånd för vattnet. Så nej, du behöver ingen sugpump för att få ut vattnet ut beredaren, däremot kanske det krävs en lite kraftigare "huvudpump" för att få ett lagom tryck för att kunna duscha.

OM jag förstår din beskrivning av kopplandet rätt så låter det korrekt iaf. Sen bör man även ha en backventil på varmvattenslangen (före beredaren) så man inte riskerar och trycka varmvatten in i kallvattendelen av systemet. Jag kan tyvärr inte kolla din bild, då jag sitter bakom en brandvägg som inte tillåter FB. :)

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1588 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 651 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842