4 wd eller/och automat? / av Fjarsmans

4 wd eller/och automat?
2009-09-28 kl 09:34

Jag går i bilbytar tankar. Jag pendlar till jobbet och åker över 3000 mil/år. Vill få ner bränsle förbrukningen så mycket det går. Jag vill kunna dra en vagn som har totalvikt på 1800 kr.
Vad bör jag välja? Automat, 4 wd eller funkar det bra med 2 wd? Åker ca 200 mil med vagnen varje säsong. Tänkte bara sommar campa.
Tacksam för åsikter

2009-09-28 kl 11:33

Vad har du för bil idag och hur mycket drar den per mil ? Både 4wd och automat drar ju generellt mer bränsle, så det är ju inget bränslesparande alternativ. Jag har en Pajero Sport som både har automat och 4wd. Den suger i sig bra med bensin med vagnen på, men jag vill inte vara utan något alternativen. Ska du dra en vagn på 1800 kg kan det kännas rätt tryggt att ha 4wd.

2009-09-28 kl 14:05

Idag åker jag en BMW 320d -Touring. Den drar ca 0,55 bl. utan vagn och under 0,9 med vagn.
Men jag har ju fastnat några gånger då 4 wd skulle varit bra. Det löser ju sig alltid ändå men vore skönt. Det andra problemet med att köra fast är att kopplingen tar stryk om man får trixa mycket med vagnen bakom.

2009-09-29 kl 09:34

Har du tittat på dieselversionerna av Toyota RAV4 eller Honda CRV ?

2009-09-29 kl 17:47

Hej! Du ska ta och titta på en Nissan X-trail 2.5. manuel låda. Vi har en och drar en Öggestorp Baron 590
Du kan köra 2 eller fyrhjulsdrift som du behagar. Vi har i år gjort 2 turer till Spanien och Frankkrike. C.a 800 mil per resa. Snittet har med vagn varit 1.27/mil. Utan vagn ligger vi på under 0.9lit/mil.
Med BE får Du dra 2000kg.
Hälsinge hälsningar

2009-09-29 kl 22:13

Jag har tittat på CR-V dieseln. Den har jag provkört. Den gick riktigtbra. Grannen har bensinaren. Dieseln får ju dra 2000 kg. Så den är helt klart intressant.
Rav4 gillar jag inte. Vet inte varför. Lite tråkig.
Ang. x-trail så är det dieseln jag skulle kunna tänka mig. Fått för mig att den är dyr förhållande till vad man får.
VW Tiguan är ochså ett alternativ. Eller en Passat Variant 4wd.
BMW kommer med en ny modell, X1. Ska bli intressant att se vad den får dra. Den kostar som en 320d Touring.

2009-09-29 kl 23:51

Visst är det spännande att bekanta sig med olika märken. Du tog upp Tiguan-dieseln som alternativ, och jag håller med. Efter ett års körning är jag helnöjd. Får dra 2200 kg med den med BE-kort. Permanent 4w, 350 Nm och 170 hk gör att inte ens Kasselbackarna i Tyskland är något problem. Riktigt kul bil att köra. Snittar 0,6 på blandad körning och farthållare utan vagn efter. med vår 1600 kg vagn efter klarar vi oss under litern.Lycka till i fortsatt sökande./Roland

2009-09-30 kl 22:09

Jag provkörde Tiguan TDI 170 hk i sommras. Den gick kanon. Det är väl den och CR-V som ligger bäst till.

2009-10-01 kl 07:16

CR-V diesel går inte att få med automat!!!!!!

2009-10-01 kl 14:08

jag har en volvo v70 d5 med 180 kusar ,,och den drar en kabe ametist ,och jag måste säga att det märks knappt att man har något efter bilen,,,,,,,,,,,,,,,förutom när man ska tanka =)

2009-10-01 kl 21:56

Det är lite synd att Volvo är så mycket törstigare än andra likvärdiga bilar. Min sambos bror har nya v70 2,4D och tycker att den är för törstig. V70 är ju en himla bra bil för en barnfamilj, Men jag tycker att den är så tråkig. Inte särskillt rolig att köra och många har den.
XC60 skulle vara fint. Men det är samma där. Den förlorar på bränsleförsrukning.

Jag är medveten om att CR-V inte går att få med automat, Men då får man 4wd. Även fast den inte går att låsa eller är kontinuerlig.
Det känns som att 4 wd är viktigare än automat.

2009-10-04 kl 12:22

Jag har dragit loss ett antal husvagnsekipage som kört fast när det varit regniga sommrar så 4wd vill jag inte vara utan och det ska även vara automat så du slipper slira på kopplingen när du ska parkera på en knixig tomt eller starta i brant uppförsbacke eller kanske backa i uppförslut. Ännu bättre om du har en lågväxel att ta till om det är riktigt jävligt, jag har faktiskt haft nytta av den ett flertal ggr.
Ha dä gött.

2009-10-23 kl 18:52

Jag har en audi quattro diesel, skulle aldrig byta till något annat än motsvarande fast nyare. Jag åker ca 13 mil varje dag och på vintern är det underbart med 4hjulsdriften. Att dra har aldrig varit ett problem, det är bara att hänga på och bilen känns fortfarande som att den går på räls. Som sagt, jag kan inte tänka mig något annat, husvagnen på eller inte. Jag är "kär" i min underbara bil. Lycka till!

2009-10-26 kl 20:51

2WD betyder att hjulen omfördelar kraften till det hjul som slirar mest. Ja, det låter som ett dumt skämt. Om bilar hade varit en ny uppfinning idag hade troligen ingen konstruktör varit så dum att han designat ett sådant system. Man hade åtminstone haft någon sorts automatisk diffbromssystem. När en 2WD-bil kör fast... då surrar en modern 4WD-bil gladeligen framåt, med god fart, tryggt och säkert. Skillnaden är enorm. Automat är nog mest en smaksak, även taxi kör ju ofta med det nuförtiden. Men, det stora frågetecknet är väl just som dragare. Har man otur kär man själv ofta i farter som gör att automaten hoppar upp och ned...

2009-10-27 kl 10:37

Nå er det vel slik at også 4wd biler har diffrentialer. Tre stykker er ofte vanlig. En på hver av akslene foran og bak og en midtdiffrential. Den sist har ofte en viskosekopling som låser seg når hastighetsforskjellen mellom de to aksler blir for stor. Men på de andre diffrentialene er det ikke alltid noen form for diffbroms eller sperre. Det betyr at hvis et av forhjulene står på is vil kraften overføres til det hjulet akkurat som på en 2wd bil og står også et bakhjul på is vil det samme skje der. Nå finnes det antispinn systemer til både 2wd og 4wd biler som gjør at man blir hjulpet ut av situasjonen. Men det er klart at en 4wd har større muligheter.
Når det gjelder automatgear, så er min anbefalling etter hå ha brukt det til husvagnkjøring, det er det beste, og etter nå sist å ha kjørt med en Powershift gearkasse(Volvo V50 2D). Tilsvarer DSG kasse. Der er dragkraften konstant og den kan også gires manualt hvis man synes den girer for mye opp og ned.

2009-11-05 kl 10:38

Nu när vi kommit in på det. När man semestrar, eller drar husvagn ändå så kör man enligt min erfarenhet ganska ofta i udda, ibland låga farter. Ni som har eller har haft automat och drar vagn, vilken erfarenhet har ni av risken för att en automat hoppar upp och ned, eller på annat sätt beter sig dumt som dragbil?

2009-11-05 kl 19:42

Hejsan Dragos jag har haft både vanlig växellåda och automat drivning på 2 hjul 4 hjul bensin och diesel just nu har jag en Huyndai santa fe 2,2 diesel 4wd med automat det är den bästa dragaren jag har haft. Apråpå växling upp och ned är det inga problem det finns så kallad Trip tronik så du kan växla för hand om du vill Förbrukningen ligger på ca:0,85 milen inte farligt på en så stor bil

2009-11-05 kl 20:58

Jag skaffade mig en automat för några år sedan och är mycket nöjd med den. Lätta att manövrera på trånga ställen och köer är inga problem längre. Vid farter kring 80-90 på motorväg kan onödiga växlingar mellan 4:an och 5:an ske. Jag kan dock ett manuellt läge på lådan och paddlar på ratten så jag kör ofta på manuellt i sådana lägen och växlar vid behov med paddlarna.

2009-11-05 kl 21:14

[quote user="Fjarsmans"]Jag provkörde Tiguan TDI 170 hk i sommras. Den gick kanon. Det är väl den och CR-V som ligger bäst till. [/quote]

Den här kan vara ett alternativ till Tiguan
Har varit och kollat nya Skoda Yeti.
Är intresserad av 170 hkr Diesel

http://www.autobild.de/artikel/skoda-yeti-gegen-vw-tiguan_943684.html

2010-02-01 kl 20:29

Hej drar så de ryker inga problem,,, har Toyota Rav 4 bensinare med vagn efter på 1500 kg =0,9 lit utan vagn 0,72. ca. detta är en automatlåda== ja e imponerad...
KABE. E.TDL..har även Kabe Travler husbil disel= 0,9 till 1 lit

2010-02-02 kl 09:17

Vi bytte bil för ett tag sedan och gick ifrån 4wd till 2wd,oj vad vi saknar 4wd,trodde inte att det skulle var så stor skillnad att gå tillbaks tlll 2wd.

2010-02-02 kl 11:28

kolla in Kia Sorenton diesel med automat, årsmodell 03-06. 2,5 liters diesel 140 hästar 320 nm dragvikt 2800 kg går som ett troll. Modellen som kom 06-08 170 hästar 392 nm tror den fick lite högre dragvikt 3500.Den tål en hel del på kulan eller vad sägs om 140 kg kultryck.
Den nyaste modelen som kom nu 10 har 197 kusar med nm på 421 vid 1800-2500 varv. Den sista modelen har fått sänkt dragvikt med automat till 2000 kg. Detta på grund av att den fått en ny bottenplatta. Så glöm inte att titta och provkör den innan du slår till.

2010-02-02 kl 18:05

CR-V Diesel går visst att få med automat på senaste modellen.

2010-02-05 kl 00:45

[quote user="Dragoz Krokuz"]Nu när vi kommit in på det. När man semestrar, eller drar husvagn ändå så kör man enligt min erfarenhet ganska ofta i udda, ibland låga farter. Ni som har eller har haft automat och drar vagn, vilken erfarenhet har ni av risken för att en automat hoppar upp och ned, eller på annat sätt beter sig dumt som dragbil? [/quote] Jag har en V70 2.4T med geartronic så det är bara att välja manuellt läge om den dummar sig

2010-02-05 kl 08:18

Jag har kört automat i 15 år och jag skulle inte kunna tänka mig något annat att dra med, bekvämt och bra men det fodras en motor med bra vrid, man startar mjukare säskild när man backar flyter det på ett helt annat vis man slipper alt slirande på kopplingen med påföljande os, jag har aldrig upplevt någon mackdel den väjer den väljer den växel den behöver och man tar sig fram lättare vid slirigt väglag, jag har dragit igång där andra har suttit fast trots framhjulsdrift, så för min del så fins inget alternativ om man skall ha en dragbil dett gäller oavsett hur många hjul som drar,(men jag har inte mer än 40 års erfarenhet som husvagns dragare) nu har jag husbil den är född på på stenåldern med vanlig växellåda de som har haft husbil länge måste vara ganska enkelrikiktade i sitt tänkande efter som dom inte drivit på ukveckligen i det avsesndet,

2010-02-06 kl 14:40

Svar till BERO.. vi i kabe klubb syd vet vad som krävs,vänta tills vårsmältningen sätter in får du se ...
häls .edling

2010-02-19 kl 07:25

Jag tycker att du skall kolla skatten o försäkring,disel-bensin det är stor skillnad.

2010-10-15 kl 15:48

Honda CR-V finns med diesel och automat, jag har en sådan 2010. 0,6 liter utan husvagn 1 liter med husvagn 1500 kg. Tänk bara på att automaten får endast dra 1500 kg men manuell växellåda 2000 kg. 4 vd är perfekt, man kör aldrig fast på slirig mark eller våta gräsmattor. 20-25 cm snö är heller inga problem, men man måste veta att den behöver lika lång stoppsträcka som en 2 hjulsdriven. Min 3dje CR-V, alla totalt felfria, körsträckor mellan 10 och 16 tusen mil pr bil.

Honda cr-v och Solifer 560
Baccus

2011-07-02 kl 13:32

När vi hade husvagn så hade vi också en CR-V(förra modellen). Jag anser att 4WD är ett måste, för vi fastnade aldrig på regnblöt gräsmatta, eller hade problem med uppfarter på grusväg. Såg däremot ofta andra framhjulsdrivna bilar som hade det. Dessutom vintercampade vi, så 4WD är outstanding. Skall nu byta till en Tiguan (fast vi bytt till husbil) för komfort och framkomlighetens skull. Med 2 såna vintrar vi haft senast. OBS Har kollat på flera alternativa bilar och Skodas Yeti är inget alternativ. Den saknar i princip baksäte och bagageutrymme. Nya CR-Vn drar dessutom alldeles för mycket, känns omodern.

2011-07-02 kl 13:34

Glömde att säga att automatlåda, upplever jag som ett slags handikapphjälpmedel. Generellt så drar de mer och ger mig inte möjligheten att själv växla ner (i tid) inför tex en omkörning. Nästa bil blir en diesel med man. 6-7 vxl

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Campingkatalogen

1221 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 515 fristående campingplatser och 258 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 448 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen 2014!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2014-05

  • Campingkatalogen 2014

  • Husvagn & Camping 2014-04

  • Husvagn & Camping 2014-03

  • Husvagn & Camping 2014-02

  • Husvagn & Camping 2014-01

  • Husvagn & Camping 2013-12