Dags för vinterdäck

Publicerad: 2007-11-12   Uppdaterad: 2023-04-18

Nu är det hög tid att sätta på vinterdäck. På husbilen, husvagnen och på dragbilen. Det ökar säkerheten och räddar liv.

Personbil, husvagn och lätta lastbilar med totalvikter upp till 3.5 ton skall ha vinterdäck mellan den 1 december och den 31 mars. Kravet gäller vid vinterväglag under denna period, och med vinterväglag menas att det är snö och is på vägen eller på intilliggande vägar eller att det är + 5 º C eller kallare.

Ett godkänt vinterdäck är märkt med; M+S, M&S, M-S, MS, M.S, eller MUD&SNOW. Detta kan också vara kompletterat med en DOT-symbol i form av en fjälltopp och en snöflinga.

Dags för vinterdäck

Mät mönsterdjupet själv. På bilden är det fem millimeter. Tre millimeter är det lägsta tillåtna mönsterdjup.

Vinterdäck kan vara dubbade eller utan dubbar. Gemensamt fört bägge typerna är att de skall ha ett godkänt mönsterdjup. Kravet för alla däck är minst 3 millimeter vid vinterväglag under perioden 1 december – 31 mars. Dock bör det vara mer, minst 4 millimeter enligt däckbranschen. Detta är hårdare krav än vad som ställs på minsta mönsterdjup på sommaren, eftersom snö, slask och is kräver djupare mönster för att däcket skall behålla väggreppet.

Däcken skall inte bara vara godkända och ha rätt lufttryck, de skall också vara balanserade. Ett däck som är nymonterat är ju nästan utan undantag balanserat men efter en eller ett par säsonger är det dags igen. Smuts, åverkan och annat kan ha gjort hjulet obalanserat. Ett obalanserat hjul kan orsaka skador på lager och hjulupphängning, men däcket slits också onödigt fort.

Obalans i ett av husvagnshjulen märks inte och på en husbils bakaxel är det svårare att upptäcka än på en vanlig familjebil. Ta därför som vana att kontrollera balansen och konditionen på dina däck minst varannan säsong, helst vid däckbytet.

Lufttrycket har debatterats en del på senare tid och slutsatserna man kan dra av detta är att man bör köra bilen, husbilen och husvagnen på det maxtryck som rekommenderas i fordonets instruktionsbok.

Det gör däcken lite mer lättrullade, är därmed skonsamt för miljön och både dragbilen, husvagnen och husbilen är ju nästan alltid maxlastade. För lågt lufttryck är dåligt ur flera synpunkter. Bland annat försämras väggreppet, däckens livslängd sjunker och bränsleför-brukningen ökar, vilket påverkar både miljö och ekonomi.

Dags för vinterdäck

Torsten Johansson STRO (Scandinavian Tire & Rim Organization) betonar vikten av att alltid ha rätt lufttryck i däcken. Alla däck som innehåller märkningspliktiga oljor fasas ut från marknaden senast 2009. Chansa inte, byt i tid så slipper du överraskas, är ett annat råd från Torsten Johansson.

Vad skall man då välja när och om man vill sätta på nya däck på sin dragbil, husbil och sin husvagn? Ja, det beror på när hur och var du skall köra. Vinterdäck skall du ha på både vagn, husbil och dragbil. Skall du köra i Europa skall du veta att dubbdäck inte är tillåtna i till exempel Polen och Tyskland. (Se bifogad lista)

Skall du köra norrut är dubbdäck det bästa valet för dubben har mycket bättre grepp på is. Kör du bara i södra sverige kan du klara dig med dubbfria däck men skall du dra husvagn fungerar dubbdäck bäst. Har du dubb på dragbilen skall även vagnen ha det. Du kan däremot ha dubb på vagnen men dubbfritt på bilen. Detta för att vagnen inte bör ha sämre fäste än bilen.

Är du miljömedveten och vill ha däck som inte har så kallade HA-oljor (högaromatiska oljor) kan du känna dig lugn. Nästan alla däckfabrikat har däck utan HA-oljor i slitbanan. På däckbranschens Informationsråds hemsida finns en lista med 34 tillverkare från Avon till Yokohama som alla har ett eller flera däck utan HA-oljor. Även regummerade däck utan HA-oljor finns. Enligt samma källa finns det inte mindre än 12 olika märken HA-fria regummeringar.

Ersättningsoljorna, till exempel majsolja, har ingen mätbar negativ inverkan på däckets vinterprestanda.

Dags för vinterdäck

Ultra Grip Extreme får högt betyg i tidningarnas vinterdäckstester.

Nyligen utsågs ett däck från Michelin till det bästa dubbfria vinterdäcket i Tyskland i en stor undersökning genomförd av Europas största bilistorganisation ADAC. Liknande resultat har också publicerats i Österrike och Schweiz.

Tips inför köpet:
Det finns en del pengar att tjäna för den som gör sig besvär med att ringa runt till olika handlare. I olika tidningars däckstester framgår det tydligt att det är stora skillnader på vinteregenskaperna mellan så kallade lågprisdäck och på vinterdäck från någon av de mer välkända fabrikanterna. Prisskillnaderna på några hundralappar per däck är en besparing som blixtsnabbt kan bli mycket kostsam.

Läs mer på Vägverket

Lista med europeiska dubbdäcksregler:

T=Tillåtet F=Förbjudet R=Begränsat (restricted)

Land

Regel

Period

Land

Regel

Period

Belgien

T

nov-mars

Polen

F

Bulgarien

F

Portugal

F

Danmark

T

okt-april

Rumänien

F

Estland

T

nov-april

Slovakien

F

Finland

T

nov-mars

Spanien

T

15 nov-mars

Frankrike

T

11 nov-mars

Sverige

T

okt-april

Italien

T

15 nov-15 mars

Schweiz

T

nov-april

Kroatien

F

England

T

Lettland

T

2 okt- april

Tjeckien

T

15 nov-31 mars

Litauen

T

nov-mars

Tyskland

F

Luxemburg

T

dec-mars


Ungern

F

Holland

F

Österrike

T

nov-april

Norge

T

nov-april

(källa: STRO)

Av: Torbjörn Stålenhag

Dags för vinterdäck
Dags för vinterdäck
Dags för vinterdäck

Dags för vinterdäck
Dags för vinterdäck

Rulla till toppen